Inaktivera grafikkort från Windows?

Permalänk
Medlem

Inaktivera grafikkort från Windows?

Jag har två grafikkort i min dator för tillfället. Ett 780Ti och ett 570.

De används för CUDA och fungerar bra. Men jag funderar på om man kan inaktivera 570:n helt när jag inte tänker använda det? Inget klyddigt med BIOS utan med nåt enkelt program i Windows.

Även om det klockar ner sig så känns det ju som att det ändå ligger och drar ström och bidrar med onödig värme och ljudnivå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte inaktivera kortet.

För att få ner strömförbrukningen och värmen kan du exempelvis kika på GTX 750 TI.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Klyddigt med bios? Det är väl bara att springa in i bios och inaktivera pci-porten. Vad kan det ta? En minut kanske om du har ssd

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Tyvärr går det inte inaktivera kortet.

För att få ner strömförbrukningen och värmen kan du exempelvis kika på GTX 750 TI.

Säker på att ett 750Ti har likvärdig CUDA-prestanda som ett 570?
Frågan är dock varför TS har kvar ett 570 som CUDA-kort när ett 780Ti är mycket snabbare på detta, om det nu används för beräkningar? Kanske inte används för spelande, vad vet jag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Säker på att ett 750Ti har likvärdig CUDA-prestanda som ett 570?
Frågan är dock varför TS har kvar ett 570 som CUDA-kort när ett 780Ti är mycket snabbare på detta, om det nu används för beräkningar? Kanske inte används för spelande, vad vet jag.

Nja, jag använder alltså BÅDA korten för CUDA, de är inte SLI-kopplade för spel (går inte ens).

Jag hade helt enkelt ett 570 över som jag stoppade in för att få lite fler CUDA-kärnor.

Jag är inte helt såld på att starta om datorn till BIOS för att inaktivera/aktivera kortet, då måste jag starta om alla program. Men går det inte så får jag väl nöja mig med att sätta ner fläktkurvan så mycket det bara går så länge kortet inte överhettas. Var ställer man in fläkten på ett 570? Kan man göra det i Nvidias program eller måste jag använda tillverkarens (ZOTAC)?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."