Jag kan se min sambos Google sökningar i min telefon

Permalänk
Medlem

Jag kan se min sambos Google sökningar i min telefon

Hej gott folk,

Jag och sambon upptäckte en märklig sak idag, jag kan se hennes tidigare sökningar hon gjort på sin telefon.
T.ex. om hon har sökt "hund med svaga bakben" så räcker det med att jag skriver "h" så får jag fram de hon sökt. Jag ser att det inte är sök-förslag från Google utan där är en ikon med en klocka, alltså tidigare sökt.
Har Launchern Nova och det är på Google sök widgeten jag får fram detta.
Inte på min PC om jag börjar skriva samma bokstav. Jo, även på min PC får jag fram hennes tidigare sökningar.
Vi har inte varandras Google konto aktiverat på varandras telefon, inget alls som har med varandras konto att göra. Har kollat alla inställningar.
Hon har även befunnit sig på sitt arbete dvs. inte samma Wifi som mig.
Hon får inte fram något jag söker på.

Jag har en Galaxy S7 Edge, som jag skaffade idag. Jag kan inte se några sökningar från andra dagar så på något sätt verkar de vara knutet till min nya telefon.
Sambon har en iPhone 6.

Och nej det är inte medvetet för att jag ska hålla koll på henne!

Förtydligande: Vi använder inte samma Google-konto. Var har våra egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hej gott folk,

Jag och sambon upptäckte en märklig sak idag, jag kan se hennes tidigare sökningar hon gjort på sin telefon.
T.ex. om hon har sökt "hund med svaga bakben" så räcker det med att jag skriver "h" så får jag fram de hon sökt. Jag ser att det inte är sök-förslag från Google utan där är en ikon med en klocka, alltså tidigare sökt.
Har Launchern Nova och det är på Google sök widgeten jag får fram detta.
Inte på min PC om jag börjar skriva samma bokstav. Jo, även på min PC får jag fram hennes tidigare sökningar.
Vi har inte varandras Google konto aktiverat på varandras telefon, inget alls som har med varandras konto att göra. Har kollat alla inställningar.
Hon har även befunnit sig på sitt arbete dvs. inte samma Wifi som mig.
Hon får inte fram något jag söker på.

Jag har en Galaxy S7 Edge, som jag skaffade idag. Jag kan inte se några sökningar från andra dagar så på något sätt verkar de vara knutet till min nya telefon.
Sambon har en iPhone 6.

Och nej det är inte medvetet för att jag ska hålla koll på henne!

Logga ut från google-kontot som ni båda använder, troligtvis är ni båda inloggade på samma konto. Google-konton sparar dina tidigare sökningar och synkar dessa mellan samtliga enheter Detta gäller även i webbläsaren och inte enbart i mobilen. Ser ingen anledning till att det annars skulle synkas helt enkelt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Logga ut från google-kontot som ni båda använder, troligtvis är ni båda inloggade på samma konto. Google-konton sparar dina tidigare sökningar och synkar dessa mellan samtliga enheter Detta gäller även i webbläsaren och inte enbart i mobilen. Ser ingen anledning till att det annars skulle synkas helt enkelt.

Vi har inte samma Google-konto, har dubbelkollat alla maskiner så vi inte båda är inloggade vilket vi inte är.
Nä jag ser heller ingen anledning... väldigt mysko!

Permalänk
Rekordmedlem

Ni delar samma uppkoppling och Google använder allt möjligt för att spåra och samköra sina databaser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni delar samma uppkoppling och Google använder allt möjligt för att spåra och samköra sina databaser.

Ja det var också min tanke.
Men det gäller bara sökningar idag, hon kan inte se mitt och vi har varit på våra jobb idag med olika wifi.
Och oavsett hur Google samlar in data så ska tidigare sökningar inte vara en del av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni delar samma uppkoppling och Google använder allt möjligt för att spåra och samköra sina databaser.

Inte för att jag tror detta är anledningen, då det skulle vara riktigt sjukt i.s.f.
Men tänk om, jag menar.. du sitter på ett öppet nätverk och tänker söka på google, helt plötsligt ser du samtligas google-sökningar?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat du kan kolla efter, typ synka mellan mobil och dator? Det kanske bara är google som synkar och inte era konton som är ihopkopplade?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det finns inget annat du kan kolla efter, typ synka mellan mobil och dator? Det kanske bara är google som synkar och inte era konton som är ihopkopplade?

Jag har gått genom allt, inställningarna på bådas telefoner. Till och med alla Google relaterade appar för att se så ingen app är inloggad med två konto eller nått.
Har även gått genom PC:n och det är bara jag som är inloggad.
Hon använder knappt sitt gmail-konto heller för den delen, typ bara för att säkerhetskopiera sina bilder till Google foto.

Hon testade även att rensa webbhistorik och allt sånt, men jag får fram hennes sökningar ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag har gått genom allt, inställningarna på bådas telefoner. Till och med alla Google relaterade appar för att se så ingen app är inloggad med två konto eller nått.
Har även gått genom PC:n och det är bara jag som är inloggad.
Hon använder knappt sitt gmail-konto heller för den delen, typ bara för att säkerhetskopiera sina bilder till Google foto.

Hon testade även att rensa webbhistorik och allt sånt, men jag får fram hennes sökningar ändå..

Då är det ju riktigt skumt...
Kopplar du in mobilen till datorn lite då och då? För att ladda eller liknande, tänkte om du kommit åt någon knapp för att föra över inställningar eller liknande. Har du även provat att rensa historiken i mobilen så att det inte är något gammalt du ser?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Settings -> Advanced Sync Settings -> Klicka ur samtliga och rensa historiken på båda enheterna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då är det ju riktigt skumt...
Kopplar du in mobilen till datorn lite då och då? För att ladda eller liknande, tänkte om du kommit åt någon knapp för att föra över inställningar eller liknande. Har du även provat att rensa historiken i mobilen så att det inte är något gammalt du ser?

Nej jag har inte kopplat in min nya telefon. Och min sambo sitter aldrig vid datorn.
Har kollat dom inställningarna, och det är bara mitt konto som är aktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl typ skillnad mellan att vara inloggad på sitt google-konto och att vara inloggar i chrome? Ni kanske är inloggade i chrome båda två, fast inte på ert respektive google-konto eller tvärt om?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Inte för att jag tror detta är anledningen, då det skulle vara riktigt sjukt i.s.f.
Men tänk om, jag menar.. du sitter på ett öppet nätverk och tänker söka på google, helt plötsligt ser du samtligas google-sökningar?

Du ser inte allas sökningar i detalj men Google har algoritmer som "förutsäger sökningar" och jag skulle bli mycket förvånad om de inte kollar vad som sökts från samma plats tidigare. De får dessutom platsen på flera sätt som ipnummer, gps, angränsande ssid och mobilmaster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Det är väl typ skillnad mellan att vara inloggad på sitt google-konto och att vara inloggar i chrome? Ni kanske är inloggade i chrome båda två, fast inte på ert respektive google-konto eller tvärt om?

Hon är inte inloggad i Chrome på datorn eller min telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ser inte allas sökningar i detalj men Google har algoritmer som "förutsäger sökningar" och jag skulle bli mycket förvånad om de inte kollar vad som sökts från samma plats tidigare. De får dessutom platsen på flera sätt som ipnummer, gps, angränsande ssid och mobilmaster.

Nja där är viss skillnad mellan resultaten du får. De översta är tidigare sökningar och resterande Googles förslag. Det ser man med ikonerna.
Och hennes tidigare sökningar är med, precis som mina egna.
Dessutom har vi inte varit på samma plats under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste väcka liv i denna gamla tråd. Jag råkade ut för detta.
Igår skulle jag göra en sökning på google på campingbord med pall från 60-talet. Innan jag ens skirivit en enda bokstav var detta första sökförslaget (alltså gamla sökningar). Jag har inte sökt på detta innan alls. Smsar min bror och mamma och frågar om de sökt och mamma har det. Vi bor inte ihop men var tillsammans för två dagar sedan och tittade då på detta bord jag skulle googla. Vi är inte ihopkopplade på något vis. Varför visar google mig min mammas sökning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ingen hemlighet längre att google m.fl avlyssnar mikrofonen, så per definition så kommer allt som sägs i samma rum en telefon befinner sig kunna bidra till "sökhistorik".

Permalänk
Medlem

Byt till Brave och använd Startpage istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gargamelo:

Nu är det ju ingen hemlighet längre att google m.fl avlyssnar mikrofonen, så per definition så kommer allt som sägs i samma rum en telefon befinner sig kunna bidra till "sökhistorik".

Det stämmer, märkte häromdagen när jag och sambon pratade om en grej som vi inte sökt på ute på nätet.

Öppnade sen Facebook och fick upp reklam där om vad vi pratat om, det va lite läskigt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget, det hände upprepade gånger att när min svägerska postade på instagram och även delade det på facebook, så dök det upp på frugans facebook, i frugans namn. Samt någon mycket märklig koppling åt andra hållet. Olika enheter, olika nät, olika inloggningar..

Det är rätt länge sedan nu, vi hittade igen rationell förklaring till det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Så det är nog bara spion grejerna i Google, Facebook mm som buggar.

Man kanske ska oroa sig? Sparas sökningar lite här och där så sparas nog lösenord ochså.

Permalänk

Hittade det här. Använder inte Chrome, så jag kan inte kolla om det funkar
All my Google Searches show up on my wife's Samsung phone. How do we stop this?

Citat:

This has been bothering me for a long time, I think I may have finally figured out how to turn this off.
To note, I am signed into a private google account on my android phone and tablet. I am not signed intoa google account on my work laptop, yet all google searches were showing up. I turned off sync on the google accounts, this didn't work.
So today I noticed it happening again.

On phone, in chrome browser, select 3 dots in top right hand corner, select SETTINGS.At top beside your photo, click on where is says SYNC IS (on or off).
Select Google Activity Controls, and turn it off (PAUSE) and untick Include Google browsing history and activity from website apps that use google services.

Not sure how to access this on laptop - possible the same if you are signed into a google account, but I am not and don't want to on work laptop.

Permalänk
Medlem

Sån här profilering är det inte bara Google som sysslar med utan det finns i de flesta stora websystem nuförtiden. Allt går ut på att identifiera användare och de enheter som man använder för att skapa profiler som används för tex annonser och sökhjälp.
Systemen lägger kakor på enheterna och spar undan all information den kan om dig och din enhet, sedan kopplar den ihop olika sessioner mha den informationen för att skapa en profil. Har du tex varit hemma med din sambo och din mor har alla tre identifierats med samma data, tex geo, ip etc men på olika enheter. Systemet kan då tro att alla tre är samma person/profil och då kommer ni att få tex annonser från varandras sessioner innan systemen fattat att just din enhet inte har med din mors att göra.
Det störigaste med det här systemet är att man får reklam för skor som frun köpt i ett par veckor efter... Fast hon får reklam för diverse elektronik så det jämnar väl ut sig 😂
Svårt att slippa helt men testa att rensa kakor och använd incognitoläget eller använd någon anonymiseringstjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.