Philips BDM4037UW - ny kurvad 40 tums monitor!

Permalänk
Medlem

Philips BDM4037UW - ny kurvad 40 tums monitor!

Såg just att det är på gång en tredje stor 40 tum och uppåt skärmen från Philips:
Philips BDM4037UW!
http://www.philips.se/c-p/BDM4037UW_93/brilliance-4k-ultra-hd...
https://pcmonitors.info/philips/philips-bdm4037uw-curved-4k-u...

Det är en VA panel med 4000:1 kontrast och utan PWM-flimmer.
Kurvan är 3000R dvs ganska lite kurvad.
60 hz panel med 8+2 bitars färg. Står inget om freesync eller nått sånt, så det ska man nog inte räkna med.
Panelen täcker 85% av NTSC gamut, vilket är mer än vanlig SRGB, vilket kan göra färgerna lite övermättade, och ev kan göra det bökig att kalibrera om man vill det... Men det beror på vilka inställningar man kan göra på skärmen.
Den stödjer både Displayport och HDMI 2.0.
Foten verkar fast, och för hög, men skärmen har VESA-fäste! (100x100)
Värt att tänka på är att vesa-fästet sitter precis ovanför alla kontakter. Kanske blir småtrångt där om man ska använda det fästet till en egen fot?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Imponerande med 4ms gtg, men undrar vad den riktiga responsen blir. Svårt med responsiva 4k skärmar till någorlunda pris, om den här nu ens blir till någorlunda pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocoanton:

Imponerande med 4ms gtg, men undrar vad den riktiga responsen blir. Svårt med responsiva 4k skärmar till någorlunda pris, om den här nu ens blir till någorlunda pris.

Hehe jo 4ms torde vara en hyfsad glädjesiffra
VA är överlag svårt att få riktigt bra fart på: det brukar alltid vara några mörka eller ljusa övergångar som släpar efter.

Nåja, om de kan få till en panel utan några större hyss (som tex 43 tum panelernas problem med inbränning) så vore det en bra början

Vi får se var priset hamnar. Skulle gissa ungefär samma som förra 40-tummaren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Specade siffran brukar i bästa fall stämma för det allra mest gynnsamma förhållandet när kristallen ska vrida sig med maximal overdrive applicerad.

Permalänk
Medlem

Intressant med dessa "jumbo-skärmar". (Skönt att slippa multiskärm lösningar).

Har ett stort skrivbord med gott om plats.
Ingen hardcore gamer heller, så "speeden" kvittar för mig. Fint att slippa PWM skräpet också. Sitter en hel del framför skärmen, även längre perioder.
Får se inom en någorlunda nära framtid... Om nu inte priset avskräcker, landar den på 6-7k är dek ok.

Dock ingen tillräcklig burk för att driva upplösningen i dagsläget!
Blir ändring på detta vid nästa uppgradering.

Permalänk

ska bli kul och följa hoppas dom visa upp den imon 2a september:)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det 1:1 skalning på pixlarna om man kör 1080p ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andreas_dock:

Är det 1:1 skalning på pixlarna om man kör 1080p ?

Du menar väl 1:4? Med 1:1-skalning blir det annats en 1920x1080-bild som täcker 25% av ytan.

Det måste någon testa. Lite för obskyrt för att det skulle hamna i någon marknadsföringsbroschyr. Men hittills har Philips varit bra på att ge något som i princip är identiskt med 1:4-skalning.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Du menar väl 1:4? Med 1:1-skalning blir det annats en 1920x1080-bild som täcker 25% av ytan.

Det måste någon testa. Lite för obskyrt för att det skulle hamna i någon marknadsföringsbroschyr. Men hittills har Philips varit bra på att ge något som i princip är identiskt med 1:4-skalning.

Helt korrekt, 1:4 menar jag väl..
Även kallat "Chroma" tror jag?

Är ganska säker på att de marknadsförde just den funktionen / tekniska spec'en för BDM4350UC - alltså 43'an med IPS som kom relativt nyligen.

Och BDM4065UC hade väl inte det? I alla fall var inte pixlarna helt rektangulära och den kördes väl med VA och puls..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

@andreas_dock: 1:4-skalning, 1 pixel blir 4.

Chroma är färg och du tänker på 4:4:4 och 4:2:2 samt 4:2:0-formaten? Det handlar om upplösningen i färgkanalen och hur den reduceras för att spara bandbredd, sk Chroma Subsampling. Något som ger kvalitetsproblem med datorbilden men är standard för digital video och även sådant som jpeg-bilder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

@andreas_dock: 1:4-skalning, 1 pixel blir 4.

Chroma är färg och du tänker på 4:4:4 och 4:2:2 samt 4:2:0-formaten? Det handlar om upplösningen i färgkanalen och hur den reduceras för att spara bandbredd, sk Chroma Subsampling. Något som ger kvalitetsproblem med datorbilden men är standard för digital video och även sådant som jpeg-bilder.

Jaha där ser man!, tackar för info

Det är ju jag som blandat ihop begreppen helt!
Men man vill då ha 1:4 pixelmapping för bästa bild i lägre upplösning (1080p that is) och 4:4:4 för bästa färgåtergivning!

Hoppas vi på detta

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu har den kommit in på Inet också, men ännu inte listad på prisjakt.

Står ju på Philips produktsida att uppdateringsfrekvensen är 23-80 Hz, kan man hoppas på FreeSync?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Elgiganten har den upplagd för endast 5995:- Elgiganten listas inte på Prisjakt.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Funderar på att beställa Philips BDM4037UW istället för Philips BDM3270QP (som jag redan har en order på) om man nu lyckas få den för de priset Elgiganten vill ha. Känns som att det kommer att justeras.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Elgiganten har den upplagd för endast 5995:- Elgiganten listas inte på Prisjakt.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Jag blev sugen nu.

Lämpar sig en sån här att köra spel i 1080p eller 1440p för att slippa köpa nytt grafikkort?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag blev sugen nu.

Lämpar sig en sån här att köra spel i 1080p eller 1440p för att slippa köpa nytt grafikkort?

Jag har tyvärr dålig koll på det.
Personligen spelar jag såpass sällan nu för tiden så de egenskaperna kommer i andra hand för mig.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett PM till Elgiganten på Facebook ang deras pris, för spontant känns det som de glömt lägga på momsen? De ligger ungefär 25% under alla andra.

Lika bra att dubbelkolla så man inte hoppas kunna få den för de priset i onödan.

Jag uppdaterar mitt inlägg när jag fått svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Jag har Philips första 40" 4K, på den kan jag välja antingen 1:1 (dvs liten ruta i mitten av skärmen) eller sträckning till skärmstorlek. Osäker på precis hur den sträcker ut bilden men det ser hyggligt bra ut.

Jag tror att en välvd skärm är riktigt bra med dessa stora skärmar. På min skärm använder jag hellre mitten då hörnen är så långt bort och i dålig vinkel.

Permalänk
Medlem

Uppdatering angående priset hos Elgiganten.

Deras pris är felaktigt och kommer att justeras inom kort.
Fick följande svar

Citat:

Hej Johan!

Jag kollade med vår datavdelning och det är precis som du säger, ett felaktigt pris. Priset kommer justeras inom kort.

Tusen tack för att sa till om detta!

/Mvh Hanna

Tråkigt! Men det var ändå väntat, var lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Varför skrev du något? Har utnyttjat felaktig prissättning förut. Vi hade kanske kunnat knipa några till fel pris innan de fixat det om du inte sagt något!

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Uppdatering angående priset hos Elgiganten.

Deras pris är felaktigt och kommer att justeras inom kort.

Tråkigt! Men det var ändå väntat, var lite för bra för att vara sant.

En eloge till dig. Ärlighet framför allt.

@laaarsas: Att man betalar fel pris av misstag är en sak. Att medvetet utnyttja när man vet butiken med största sannolikhet har satt fel pris, det är i klass med bedrägeri.

Permalänk
Medlem

@dagbro: Hmm. Tycker det är bra att vara ärlig jag med. Men om de satt fel pris är det ändå deras fel! När det dessutom gäller någon tusenlapp och inte så att de t.ex. missat att sätta dit en nolla eller en nia så är det inte hela världen heller. Eller så är det bara jag som är förjävla snål.

Permalänk
Medlem

@220volt: Se där ja. Tack för att du fixade till det. Det blir alldeles för många onödiga inlägg utav människor som gnäller på att de inte får sin vara som de uppenbart betalat ett för lågt pris för; vilket de själva vet om.

@laxpudding: Är detta skärmen du nämde i förbifart i en videopodd för inte så himla längesen?
Har du möjligtvis en stående på kontoret redan nu?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Bildexpert 📺

@backspace: Inget på kontoret ännu, tyvärr. Har heller inget exakt produktnamn

Permalänk
Medlem

Sorry for beeing dryg guys, dålig dag. Kanske inte är rätt tråd att fråga men vad tycker ni om curved vs inte curved. Speciellt gällande denna som har endast en liten böj. Om det finns en bra tråd får ni gärna länka dit om ni har lust, ny på sidan så e rätt orutti.

Peace

Permalänk
Medlem

@laaarsas: Ledsen för att jag shame:ade dig så hårt, vi har alla dåliga dagar. <3

Jag har som sagt en rak 40" 4K, tror att en välvd skärm känns bättre om man sitter så nära som jag gör (≈70cm), hörnen hamnar väldigt långt bort på min och i lite obekväm vinkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dagbro: Hur tror du det skulle vara att kolla på denna från några meters avstånd, som en TV? Tänker att böjen är så liten att det blir okej?

Permalänk
Medlem

Någon som köpt från Dustin och fått hem skärmen?
Nyfiken på hur den upplevs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Någon som köpt från Dustin och fått hem skärmen?
Nyfiken på hur den upplevs!

Skickades från m.sweclockers.com

De fick in den sent igår så tror inte att någon hunnit få hem den än

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaarsas:

@dagbro: Hur tror du det skulle vara att kolla på denna från några meters avstånd, som en TV? Tänker att böjen är så liten att det blir okej?

Om jag tänker rätt så är böjen i teorin "optimal" för ett avstånd på 3 meter, så typ TV avstånd borde vara helt ok

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hoppas den landar på mitt skrivborsd nu i veckan som kommer. Någon som hittat info om vilka kablar som följer med? Får hoppas på en displayport kabel åtminstone.