Permalänk

4K Speldator

Halloj,

Är sugen på att bygga ihop en dator som klarar av spel i 4k upplösning med max grafikinställningar.
Idén är att den ska minst ha en livslängd av 5 år och ska kunna uppgraderas enkelt under den tiden och bonus om den håller längre.
Har läst en hel del om vad som behövs för 4k, men har fortfarande lite frågor på vad som egentligen behövs.
Detta är vad jag har slagit ihop så länge:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9673606/

Chassi: Har bara sett och hört bra recensioner om denna, ser väldigt användarvänlig ut och enkel att arbeta med, inget som jag egentligen behöver något råd för, då chassin oftast är en smaksak.

SSD: Samsung 950 för snabbt OS, kommer kanske lägga in spel jag spelar ofta där, får se. Några synpunkter på någon snabbare eller lika bra för mindre pris?

Moderkort: Valde denna då den har allt jag behöver och jag är också intresserad av att se om chippet Creative Sound Core 3D levererar det ljud jag behöver, eller om jag måste köpa ASUS Xonar Phoebus. Har just nu ett par hörlurar för 3k, men tanken är att ha denna dator uppkopplad mot en förstärkare med 7.1 ljud. Tvivlar på att chippet räcker för det, men gillar ändå detta moderkort. Synpunkter?

Grafikkort: Jämförde och läste mest om vad för grafikkort som krävs för 4k. GTX 1080 är valet för mig, tanken är att efter ca 2 år köpa en till GTX 1080 för att kunna fortsätta spela i 4k med max grafikinställningar. Tänker jag rätt eller fel, är det möjligt?

HDD: En hybrid med lagom stort utrymme för att lagra spel, samt snabb nog för att föra över större filer till NAS. Något tips på annan? Som också är snabb och billigare?

Processor: Garanterat overkill, men behöver minst ett Skylake för att kunna använda Samung 950 effektivt, och prisskillnaderna mellan processor är inte så mycket heller.

Nätdel: Här är jag lite kluven, då det står att en GTX 1080 tar ca 180W. Och med två tar den 360-400W, kan det vara rätt?
Sen behöver ju allt annat drivas också, hur mycket behöver jag om jag planerar ha 2 st GTX 1080 och sammanlagt 3-4 fläktar (eller hur många det kan behövas för en GTX 1080 och senare GTX 1080 SLI)? Vill ha möjligheten att överklocka allt om det behövs utan att behöva oroa mig om det finns nog med kräm, men helt inte overkill.

RAM: Många säger att 16GB räcker gott och väl för gaming, men gör det verkligen det för max upplösning med 4k?
Några tips eller synpunkter?

Extra info/hjälp:

Fläktar är något som är helt nytt för mig, då jag tidigare endast byggt datorer som inte kräver speciellt mycket kylning alls.
Hur många fläktar kan jag tänkas behöva för två stycken GTX 1080 och allt annat? Vilka storlekar?
Är också ute efter en 27/28" 4k bildskärm som har G-Sync, hittat Acer Predator XB281HK 28" så länge.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/235000-a...
Finns det någon annan som är bättre?

DVD/Bluray samt Windows 7/10 har jag redan.
Budgeten ligger helst på 30k, skärmen inkluderad, men det finns svängrum ifall bra anledning ges.

Väldigt tacksam för tips och synpunkter och kommer givetvis dela med mig om vad slutgiltiga köpet blir.

Permalänk
Medlem

1st 1080 klarar inte driva en 4k skärm på max inställningar, tror inte ens 2st 1080 klarar det.Allt hänger på vilka spel som ska spelas och vilken Hz skärmen kommer ha.

Sen har jag läst att om man ska ha en 4k skärm så är allt under 34tum alldeles för litet.

Själv har jag beställt en dator som innehåller : ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved
som ska hämtas idag. Har tyvärr inte tid o sätta en kundvagn till dig så det får andra göra , måste till jobb strax.

Men skulle jag kört 4k idag så hade jag försökt klämma in 2st 1080 direkt i budgeten.

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

2 st 980 ti SLI kan driva en 4k skärm med några väldigt få inställningar på high instället för very high (om very high är max) samt att dra ner ett snäpp på anti aliasing. Visst det är inte max inställningar men det kommer fortfarande se grymt mycket bättre ut än vad en 1080p skärm med max grafikinställningar ger ut. 2st 1080 tror jag ska inte ska vara ett problem alls, då enligt många tester så är det faktiskt bra SLI som gör att det nästan blir dubbelt så bättre, men inte helt.

34tums är för stort för mig att spela på skrivbordet med, då kopplar jag hellre upp den mot tvn.
27/28 är perfekt för mig, sett att både Acer or Asus leder 4k bildskärms-marknaden idag.

För övrigt är det en schysst skärm du har beställt, men inget för mig.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

2 st 980 ti SLI kan driva en 4k skärm med några väldigt få inställningar på high instället för very high (om very high är max) samt att dra ner ett snäpp på anti aliasing. Visst det är inte max inställningar men det kommer fortfarande se grymt mycket bättre ut än vad en 1080p skärm med max grafikinställningar ger ut. 2st 1080 tror jag ska inte ska vara ett problem alls, då enligt många tester så är det faktiskt bra SLI som gör att det nästan blir dubbelt så bättre, men inte helt.

34tums är för stort för mig att spela på skrivbordet med, då kopplar jag hellre upp den mot tvn.
27/28 är perfekt för mig, sett att både Acer or Asus leder 4k bildskärms-marknaden idag.

För övrigt är det en schysst skärm du har beställt, men inget för mig.

Tack för snabbt svar!

antialiasing är inget du ska ha på överhuvudtaget i 4k upplösning..Helt onödigt att ha det på

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Technoviking_85: Hej! Liknar väldigt mycket det bygget som ramlat ner hos mig imorgon 👍

Jag har sett en del benchmarks vad det gäller 1080 och enligt dem så ska kortet klara 4k.
Men sen som sagt hänger det på vilka spel du tänker dig.

Vad det gäller SSD'n har jag vänner som kört samma typ av SSD och enligt dem så är inte hastigheten så pass mycket högre att det rättfärdigar priset så skulle köra på en 850 serien då får du dessutom dubbla utrymmet för mindre pengar.

Skulle inte säga att CPU är overkill precis, datorn kommer bli lite mer mångsidig skulle jag säga.

PSU kommer nog att räcka till de tror jag då 1080 ska vara mycket mer strömsnålt än tidigare kort så dom uppgifter du har stämmer skulle jag tro.

Det var så mycket insikt som jag hade i alla fall 👍 Hoppas det hjälpte något.

EDIT: länk till DF benchmarks av 1080 i 4K. https://youtu.be/LuViSYChy7Q

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

2 st 980 ti SLI kan driva en 4k skärm med några väldigt få inställningar på high instället för very high (om very high är max) samt att dra ner ett snäpp på anti aliasing. Visst det är inte max inställningar men det kommer fortfarande se grymt mycket bättre ut än vad en 1080p skärm med max grafikinställningar ger ut. 2st 1080 tror jag ska inte ska vara ett problem alls, då enligt många tester så är det faktiskt bra SLI som gör att det nästan blir dubbelt så bättre, men inte helt.

34tums är för stort för mig att spela på skrivbordet med, då kopplar jag hellre upp den mot tvn.
27/28 är perfekt för mig, sett att både Acer or Asus leder 4k bildskärms-marknaden idag.

För övrigt är det en schysst skärm du har beställt, men inget för mig.

Tack för snabbt svar!

Kan intyga att 2x980ti klarar det mesta med alla inställningar uppskruvade. Ett ensamt 1080 klarar garanterat dagens 4k med något neddragna inställningar om du måste. G-sync gör annars under och 40 fps är helt ok att ligga på.

Tycker du tänker helt rätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Du kan inte först säga att du söker dator råd för en 4k skärm med maxxade inställningar för att sen påstå att vissa komponenter klarar det med nerskruvade inställningar.

Håll dig till topic eller skriv mer utförligt vad du avser med maxxade inställningar.

Jag tror också ett 1080 är funtionellt för 4k med viss grafikjustering beror helt o hållet på vilket spel man vill köra på

Maxxade inställningar för mig är att datorn orkar hålla max fps för skärmen nästan konstant med maximala inställningar för spelet.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ett 1080 kommer inte klara 60+ fps i 4k max settings på många spel och inte troligt att kommande spel skulle kräva mindre. Average fps bör förstås vara över 60 i många fall men ta tex Metro last light så får du nog vara glad om du kommer över 20fps.
Förutsatt att det är bra sli support så bör dock 2x1080 klara det mesta.

Permalänk
Skrivet av fermia:

antialiasing är inget du ska ha på överhuvudtaget i 4k upplösning..Helt onödigt att ha det på

Precis, har sett många youtube videos där de direkt stänger av det.

Skrivet av Cy4nid3:

Vad det gäller SSD'n har jag vänner som kört samma typ av SSD och enligt dem så är inte hastigheten så pass mycket högre att det rättfärdigar priset så skulle köra på en 850 serien då får du dessutom dubbla utrymmet för mindre pengar.

Och då var det den SSD:n jag valde? Konstigt, för den ska vara ca 5 ggr snabbare än en standard SSD. Kanske hade den felkopplad? För den måste vara kopplad mot M.2 för att utnyttja hela hastigheten. Hade han Intels X99 eller Skylake?

För övrigt, riktigt kul att höra vad du kommer att införskaffa

Skrivet av Storage Jar:

Kan intyga att 2x980ti klarar det mesta med alla inställningar uppskruvade. Ett ensamt 1080 klarar garanterat dagens 4k med något neddragna inställningar om du måste. G-sync gör annars under och 40 fps är helt ok att ligga på.
Tycker du tänker helt rätt.

Exakt, 2x980ti klarar att lira Rise of The tombraider och Division bl.a med antialiasing nerskruvat och några marginella små ändringar i grafikinställningar. Och en GTX 1080 är snäppet vassare än GTX 980ti SLI, men inte med mycket.
Precis G-Sync ger lite mer också vilket är trevligt.

Skrivet av Mogwaii:

Du kan inte först säga att du söker dator råd för en 4k skärm med maxxade inställningar för att sen påstå att vissa komponenter klarar det med nerskruvade inställningar.
Håll dig till topic eller skriv mer utförligt vad du avser med maxxade inställningar.
Jag tror också ett 1080 är funtionellt för 4k med viss grafikjustering beror helt o hållet på vilket spel man vill köra på
Maxxade inställningar för mig är att datorn orkar hålla max fps för skärmen nästan konstant med maximala inställningar för spelet.
Mvh

Ber om ursäkt för det, men tror att om jag skulle lira med GTX 1080 SLI så kan jag utan problem just maxxa samtliga dagens spel. Idag håller en GTX 1080 "nästan maxxat" samtliga spel, på minst 30 fps, vilket är dugligt, beroende på vad man ska spela så får man ibland högre.

***bort/moderator***

Skrivet av Six:

Ett 1080 kommer inte klara 60+ fps i 4k max settings på många spel och inte troligt att kommande spel skulle kräva mindre. Average fps bör förstås vara över 60 i många fall men ta tex Metro last light så får du nog vara glad om du kommer över 20fps.
Förutsatt att det är bra sli support så bör dock 2x1080 klara det mesta.

Håller med, blir några spel som man inte kan ha 60+ fps, men för mig är det ok så länge den håller sig stabilt över 30, men förhoppninsvis högre.
Tror faktiskt att jag inte kommer att ha några problem alls med Metro Last Light, kanske inte 60+ fps rakt igenom, men helt klart stabilt. Se: https://www.youtube.com/watch?v=4jGnWVn8rhU
Och han använder: GPU - GTX 780 @ 1201mhz gpu, 1700mhz memory
Om det är sant eller inte vet jag inte, men om han bara använder det kortet och kan få spelet att flyta så bra så tror jag att det inte blir några problem alls med en GTX 1080.

Tack så jätte mycket för samtliga snabba svar, uppskattas verkligen.
Någon som kan svara på denna väldigt enkla fråga (tar förgivet att den är enkel):
Hur många fläktar kan jag tänkas behöva för en GTX 1080 och allt annat? Vilka storlekar? Och hur många extra behöver jag ifall jag senare eller nu fixar en till GTX 1080, om jag ens behöver mer?

Tack!

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

Exakt, 2x980ti klarar att lira Rise of The tombraider och Division bl.a med antialiasing nerskruvat och några marginella små ändringar i grafikinställningar. Och en GTX 1080 är snäppet vassare än GTX 980ti SLI, men inte med mycket.
Precis G-Sync ger lite mer också vilket är trevligt.

Nae 1st 1080 är vassare än 1st 980ti. 980ti sli är vassare än 1st 1080.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Technoviking_85: Det ska ha varit samma som du valt ja, sen kan jag inte helt ärligt säga att han satt den rätt eller skylake hade han nog inte nej. Visste inte att de funka bättre då men man lär sig nått nytt varje dag 👍

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Nae 1st 1080 är vassare än 1st 980ti. 980ti sli är vassare än 1st 1080.

Har för mig att alla de tester jag sett så är en GTX 1080 minst lika bra som 980ti SLI.
Och snäppet bättre, när jag menar snäppet så menar jag om vi säger 980ti SLI är en 8:a så var GTX 1080 en 8.5:a.

Skrivet av Cy4nid3:

@Technoviking_85: Det ska ha varit samma som du valt ja, sen kan jag inte helt ärligt säga att han satt den rätt eller skylake hade han nog inte nej. Visste inte att de funka bättre då men man lär sig nått nytt varje dag 👍

Ok, yep så är det, härligt

Permalänk
Medlem

2x980ti testar oftast lite bättre än 1080 i lägre upplösning men så fort vi går upp i 4k tenderar det att vända.

Tror att skillnaden på gamla benchmarks jag sett från metro var just pg av Redux versionen, men även där verkar olika tester peka åt lite alla möjliga håll.

Permalänk
Medlem

Skiljer väl 25% eller nåt mellan 980ti och 1080 med överclock. Så 980ti SLI lär krossa 1080 om SLI skalningen är hyfsad. Ett kort är ju oftast smidigare dock.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Här är ett ganska färskt test.
http://www.techspot.com/review/1195-palit-geforce-gtx-1080-sl...

I doom och ashes stämmer det att ett 1080 slår 980ti sli men det är inga spel som kan användas som måttstock i dagsläget anser jag.

Hur dom lyckas landa under 60 fps i far cry och division med 980ti sli förstår jag dock inte. Har aldrig noterat ett dropp under 60 i dom spelen. Det är iof ref kort i stock i testet men ändå lite märkligt.

1080 sli verkar iaf skala riktigt bra i de flesta titlar i 4k.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Vad behöver du ens hjälp med ts? Du verkar ju kunna allting redan...

M2 ssd är snabba, har en själv. Nästan för snabba för resten av datorn hänger inte med. T.ex moderkorts bios inläsning som ska laddas går ej att påverka med ssd.

Maxxad dator, single 1080? Hade kört på 6850K och dubbla Titans (pascal) om du vill ha det värsta och kunna lira allt Maxxat ett par år framöver...

Just nu är det ingen renodlad 4K dator utan bara en vanlig mainstream dator som lika gärna gör sig bättre i 1440P.

Du behöver minst dubbla 1080, helst titans o X99.

Permalänk
Skrivet av Six:

2x980ti testar oftast lite bättre än 1080 i lägre upplösning men så fort vi går upp i 4k tenderar det att vända.
Tror att skillnaden på gamla benchmarks jag sett från metro var just pg av Redux versionen, men även där verkar olika tester peka åt lite alla möjliga håll.

Precis, 1080 är bättre på 4k än vad 980ti SLI är, mer byggd för det kan jag gissa.
Jo, vissa tester är helt fel, måste se på ett par för att kunna verifera ifall det stämmer.

Skrivet av Mikaelmannen:

Skiljer väl 25% eller nåt mellan 980ti och 1080 med överclock. Så 980ti SLI lär krossa 1080 om SLI skalningen är hyfsad. Ett kort är ju oftast smidigare dock.

Jo, kollade på lite mer tester och det var nog 980 SLI jag tänkte på, för där äger 1080 den. 980ti SLI är snäppet bättre än 1080 men ibland är de lika och väldigt få gånger presterade 1080 bättre, beror som sagt på vilket spel det gäller för.

Skrivet av Storage Jar:

Här är ett ganska färskt test.
http://www.techspot.com/review/1195-palit-geforce-gtx-1080-sl...
I doom och ashes stämmer det att ett 1080 slår 980ti sli men det är inga spel som kan användas som måttstock i dagsläget anser jag.
Hur dom lyckas landa under 60 fps i far cry och division med 980ti sli förstår jag dock inte. Har aldrig noterat ett dropp under 60 i dom spelen. Det är iof ref kort i stock i testet men ändå lite märkligt.
1080 sli verkar iaf skala riktigt bra i de flesta titlar i 4k.

Jo, tror att om jag skulle lirat med 1080 SLI så blir det inga problem alls med samtliga 4k titlar vågar jag nog säga. Då en 1080 räcker för de flesta.

Skrivet av eucalyptus:

Vad behöver du ens hjälp med ts? Du verkar ju kunna allting redan...
M2 ssd är snabba, har en själv. Nästan för snabba för resten av datorn hänger inte med. T.ex moderkorts bios inläsning som ska laddas går ej att påverka med ssd.
Maxxad dator, single 1080? Hade kört på 6850K och dubbla Titans (pascal) om du vill ha det värsta och kunna lira allt Maxxat ett par år framöver...
Just nu är det ingen renodlad 4K dator utan bara en vanlig mainstream dator som lika gärna gör sig bättre i 1440P.
Du behöver minst dubbla 1080, helst titans o X99.

Första gången jag ger mig in på 4k marknaden och fast än man läser om vad folk skriver på nätet och på videos så har många olika synpunkter och olika resultat i test. Så känns bara bättre att få det ännu mer bekräftat här. Samtidigt så kanske det finns bättre delar till datorn som jag inte tänkt på som någon kanske kan anmärka.
Men en fråga som jag fortfarande behöver hjälp med är angående fläktarna, hur många jag kan tänkas behöva med en GTX 1080 och om det behövs någon extra ifall jag fixar en till GTX 1080.
Behöver bara en guide på fläkarna helt enkelt, kanske redan finns en i forumet som jag inte tänkt på.

Tack så mycket för all hjälp och visat intresset!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

antialiasing är inget du ska ha på överhuvudtaget i 4k upplösning..Helt onödigt att ha det på

Det är oftast inte lönt att ha på det men det ger definitivt märkbar skillnad, iaf på min 31.5" 4K UHD skärm. Större skärmar lär se större nytta medans mindre lär se mindre. Kör ofta med AA avstängt om inte spelet i fråga är någorlunda lättdrivet för mitt system, då slår jag gärna på det så man slipper aliasing vid polygon kanterna, någonting iaf jag ser klart och tydligt trots min upplösning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

Precis, 1080 är bättre på 4k än vad 980ti SLI är, mer byggd för det kan jag gissa.

Återigen, nej. Ta en titt på testet. 980ti sli > 1080 i alla tester utom doom och ashes.

Edit: Det spelar iof ingen roll då du ändå inte tänker köpa några 980ti. 1080 är ändå ett bättre köp.

Lycka till med valet!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det är oftast inte lönt att ha på det men det ger definitivt märkbar skillnad, iaf på min 31.5" 4K UHD skärm. Större skärmar lär se större nytta medans mindre lär se mindre. Kör ofta med AA avstängt om inte spelet i fråga är någorlunda lättdrivet för mitt system, då slår jag gärna på det så man slipper aliasing vid polygon kanterna, någonting iaf jag ser klart och tydligt trots min upplösning.

Jo, det förstår jag. Man börjar märka skillnad desto närmare man kommer 34" skulle jag gissa, men jag kommer att lira på en 27/28" bildskärm.

Skrivet av Storage Jar:

Återigen, nej. Ta en titt på testet. 980ti sli > 1080 i alla tester utom doom och ashes.
Edit: Det spelar iof ingen roll då du ändå inte tänker köpa några 980ti. 1080 är ändå ett bättre köp.
Lycka till med valet!

Åh, hade så många olika flikar öppna att jag såg på fel sida, jo du har rätt. Men måste ändå säga att jag är grymt nöjd över hur mycket fps en enda 1080 ger ut. Helt klart ok. Tack för länken!

Då har jag kommit fram till att min korg inte alls var så pjäkig och min idé att senare köpa en 1080 är helt klart rimligt, speciellt efter att ha sett olika benchmarks av vad 1080 SLI presterar.
Tack så mycket för hjälpen!

Återstår bara en viktig fråga och en mindre.

1. Hur många fläktar behöver jag totalt, för en 1080 samt all annan utrustning och behöver jag någon extra för framtiden när jag sätter in en till 1080 för SLI? Vad för storlekar av fläktar rekommenderas och några förslag på märke?

2. Några tips på 27/28" bildskärmar med 4k, G-Sync och IPS panel?

Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ta det jag skriver nu med en nypa salt då jag inte kan kvalificera detta påstående med faktiska siffror, men det kan vara ett misstag att satsa på en Z170-plattform om du ska köra SLI i framtiden. Jag har sett snack på t.ex nvidias forum om hur vissa spel får en förlust i framerate och/eller microstuttering i 4K med 980 ti/1080 i SLI om korten är begränsade till 8x PCIe 3.0. Jag bytte nyligen upp mig till en 6850K från 4790K och rent subjektivt upplever jag jämnare frametimes i Witcher 3 och Dragon Age Inquisition, samt helt klart bättre framerate i DOOM.

Kan vara värt att överväga, men kan också vara totalt svammel och att skillnaden i mitt fall berodde på andra saker som i drivrutiner etc.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

Precis, har sett många youtube videos där de direkt stänger av det.
Och då var det den SSD:n jag valde? Konstigt, för den ska vara ca 5 ggr snabbare än en standard SSD. Kanske hade den felkopplad? För den måste vara kopplad mot M.2 för att utnyttja hela hastigheten. Hade han Intels X99 eller Skylake?
Tack!

I väldigt specifika fall är den m.2-stickan 5 gånger snabbare men i många fall kommer du inte märka någon skillnad alls gentemot en vanlig ssd. Jag äger den där m2-stickan själv och personligen tycker jag det var bortkastade pengar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Technoviking_85: Eftersom du frågade om G-Syncskärmar känner jag att jag vill påpeka att det antagligen kommer kännas lite icke-optimerat. ASUS visade t.ex. en 27-tums 4K 144 Hz-skärm på Computex i somras som inte har hittat ut på marknaden än, men när den väl gör det, om du skaffar en, tänk då att med ett enda 1080 eller Titan X Pascal kommer du inte ens i närheten av 144 FPS. Visserligen kanske du kan närma dig eller t.o.m. komma över den "magiska" 60 FPS-gränsen, men då har du inte utnyttjat ens halva skärmens kapacitet. Jag skulle iaf. tycka att en sån (potentiell) outnyttjad prestanda vore en felsatsning.

Ska du dessutom köra 1080 eller Titan X i SLI tycker jag du ska ha vattenblock på båda korten så det inte låter så förbenat och inte blir jättevarmt, och då har du genast en till komplikation att tänka på.

Du vet såklart själv vad du vill ha, men som tidigare påpekat i tråden kommer ett 1080 eller Titan X inte räcka till, och då är ju frågan om det inte betyder att 4K fortfarande är ett år utom räckhåll. Det är klart att det "går" att kånkla ihop en 6900K och 2st. Titan X, men då hamnar man ju på över 50.000:- och det känns lite som onödig kapitalförstöring.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Ta det jag skriver nu med en nypa salt då jag inte kan kvalificera detta påstående med faktiska siffror, men det kan vara ett misstag att satsa på en Z170-plattform om du ska köra SLI i framtiden. Jag har sett snack på t.ex nvidias forum om hur vissa spel får en förlust i framerate och/eller microstuttering i 4K med 980 ti/1080 i SLI om korten är begränsade till 8x PCIe 3.0. Jag bytte nyligen upp mig till en 6850K från 4790K och rent subjektivt upplever jag jämnare frametimes i Witcher 3 och Dragon Age Inquisition, samt helt klart bättre framerate i DOOM.
Kan vara värt att överväga, men kan också vara totalt svammel och att skillnaden i mitt fall berodde på andra saker som i drivrutiner etc.

hmm, ok. Intressant, må vara sant eller svammel som du säger. Men hade redan bestämt mig för att fixa 4k, och 1080 med eller utan SLI är fortfarande ett kort som jag ser är delvis konstruerat för att klara just 4k. Det är vad jag jag tror i alla fall, hoppas på det. Ingen som vet exakt hur det blir, speciellt när det kommer uppdateringar på ett kort som är väldigt nytt. Med varje nytt kommer det alltid att finnas små fel, eller stora, som senare brukar bli åtgärdade. Man vet aldrig om NVIDIA kan hålla det de lovar, men med AMD's nya monster runt hörnet så har de ingen utväg än att korrigera felen, om det vill vara med i 4k "fighten".

Skrivet av Grumie:

I väldigt specifika fall är den m.2-stickan 5 gånger snabbare men i många fall kommer du inte märka någon skillnad alls gentemot en vanlig ssd. Jag äger den där m2-stickan själv och personligen tycker jag det var bortkastade pengar.

Jag är inte förvånad, då du äger en ASUS ROG MAXIMUS VII HERO, vilket är en Z97.
Har hittat olika sidor som kan intyga detta, men här har ni ett exempel på varför Samsung 950 presterar bättre med Skylake och/eller X99:
https://uk.hardware.info/reviews/6501/3/samsung-950-pro-256gb...

Om ni vill läsa ännu mer rekommenderar jag denna:
http://www.anandtech.com/show/9702/samsung-950-pro-ssd-review...

Anandtech är för övrigt den bästa sidan att läsa överlägsen detaljrik information och tester om din produkt. De är beyond hardcore, vet exakt vad de snackar om.

Skrivet av Edge1:

@Technoviking_85: Eftersom du frågade om G-Syncskärmar känner jag att jag vill påpeka att det antagligen kommer kännas lite icke-optimerat. ASUS visade t.ex. en 27-tums 4K 144 Hz-skärm på Computex i somras som inte har hittat ut på marknaden än, men när den väl gör det, om du skaffar en, tänk då att med ett enda 1080 eller Titan X Pascal kommer du inte ens i närheten av 144 FPS. Visserligen kanske du kan närma dig eller t.o.m. komma över den "magiska" 60 FPS-gränsen, men då har du inte utnyttjat ens halva skärmens kapacitet. Jag skulle iaf. tycka att en sån (potentiell) outnyttjad prestanda vore en felsatsning.
Ska du dessutom köra 1080 eller Titan X i SLI tycker jag du ska ha vattenblock på båda korten så det inte låter så förbenat och inte blir jättevarmt, och då har du genast en till komplikation att tänka på.
Du vet såklart själv vad du vill ha, men som tidigare påpekat i tråden kommer ett 1080 eller Titan X inte räcka till, och då är ju frågan om det inte betyder att 4K fortfarande är ett år utom räckhåll. Det är klart att det "går" att kånkla ihop en 6900K och 2st. Titan X, men då hamnar man ju på över 50.000:- och det känns lite som onödig kapitalförstöring.

Jo, absolut. Du har helt rätt. 144hz är inget som jag kommer att införskaffa då den aldrig kommer att nå dess fulla potential. Håller helt med om att 4k helt klart fortfarande inte är helt optimalt, och det kommer minst ta 1 år tills all prestanda som krävs för 144 eller 165hz att komma ikapp.
Tror ärligt talat att både 1080 SLI samt Titan X SLI, eller liknande, inte kommer att räcka för "maxxad grafik" med 144+ fps. Det kommer att kräva nästa generations grafikkort, om ens de blir bra nog, men det återstår att se. Jag nöjer mig idag med 30-60 fps.
För övrigt är allt med vattenkylning svart magi för mig, och känner att det kommer att ta allt för mycket tid att lära mig det, får nöja mig med bra fläktar.

@Storage Jar:
Ser att du har en Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS, har sneglat lite på den, något du rekommenderar? Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Det finns Z97-kort där du får ut max prestanda ur en 950 PRO disk, t ex Asus impact VII.

Permalänk

@joakim99:

Det kanske det gör, men då pratar vi om detaljer och att jämföra varje Z97-kort model mellan varandra och med Skylake eller X99, vore ett enormt projekt. Varför göra det när man vet att det funkar utan problem med Skylake/X99?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

Hmm.. jag som har kikat på skylake. Detta får mig att vilja slå till ännu mer. Tack för upplysningen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Ts du kämpar ju bara emot vad alla säger?

Jag har Intel X99 med m.2 SSD så ja, jag får ut max hastighet, 2000/650, o jag kan intyga att den gör ingen märkbar skillnad. O då kör jag enbart ssd i hela datorn > över 2TB...

T.ex Photoshop CS6, det laddar på detta par sekunder, men det skulle det göra på lika andra ssd:er också. Samma gäller spel, spelen läser inte in snabbare för spelen i sig är begränsningen.

Så sluta säg att den är 5 ggr snabbare, för det är den ej i praktiken!

Ang. fläktar. 1080 /SLI är ingen speciell setup, varför Skulle du behöva märkvärdigt med fläktar för det?

Kolla upp vilket chassi du har, o hur många fläktar som rymmer. Kasta ut originalfläktarna o köp Noiseblocker E-loop PS.

Förmodligen går det in två 140 i fronten, en back och två 120 i toppen, eller så är alla 120 mm.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Ts du kämpar ju bara emot vad alla säger?
Jag har Intel X99 med m.2 SSD så ja, jag får ut max hastighet, 2000/650, o jag kan intyga att den gör ingen märkbar skillnad. O då kör jag enbart ssd i hela datorn > över 2TB...
T.ex Photoshop CS6, det laddar på detta par sekunder, men det skulle det göra på lika andra ssd:er också. Samma gäller spel, spelen läser inte in snabbare för spelen i sig är begränsningen.
Så sluta säg att den är 5 ggr snabbare, för det är den ej i praktiken!
Ang. fläktar. 1080 /SLI är ingen speciell setup, varför Skulle du behöva märkvärdigt med fläktar för det?
Kolla upp vilket chassi du har, o hur många fläktar som rymmer. Kasta ut originalfläktarna o köp Noiseblocker E-loop PS.
Förmodligen går det in två 140 i fronten, en back och två 120 i toppen, eller så är alla 120 mm.

Jag läser precis allt det som alla skriver, men tar allt med en nypa salt. För 4k i dagsläget är svårt och vad en person tycker är bra kan sågas av en annan. Jag går ganska hårt på fakta, står det på papper att, låt oss säga ett nytt SSD kort ska vara 5ggr snabbare, då vill jag se bevis på det. Jag läser tester på nätet och jämför med flera sidor, inte bara en. Kommer jag fram till att det stämmer så kan jag börja tänka på ifall jag behöver det eller om jag bara vill ha det för att det är bland de snabbaste.
I praktiken ser du ingen skillnad mellan 720p och 1080p på en 40" TV vid första ögonblicket, kanske om man läst på om pixlar, upplösning å sånt (kan inget om det) så ser man skillnanden på nära avstånd, kanske till och med på längre avstånd.
Och så finns det folk som vill ha 1080p, för det var nytt då och de vill inte tänka på ifall tv:n klarar av filmen eller inte, utan de bara köper den. Jag är en blandning av sistnämnda men vill samtidigt veta vad jag köper för något, hur det funkar, ifall jag skulle vilja köpa en bättre senare så vet jag mer om vad jag har at jämföra med.

Ska ändå tänka på ifall jag kanske ska ta en "vanlig" SSD istället, då jag endast kommer att ha väldigt fåtal spel på den, mest bara operativsystemet och applikationer.

Tack för tipset om vilka fläktar som är bra, jag kommer att lira på Fractal Design Define R5.
Har aldrig tidigare byggt ihop en "värsting dator", bara byggt "ok" datorer som inte behöver någon extra fläkt, tänkte ifall GTX 1080 och SLI behöver fler.

Har lite att tänka på, får se ifall kundkorgen ändras något.
Några tips på 27/28" bildskärmar med 4k och G-Sync som finns i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoviking_85:

@joakim99:

Det kanske det gör, men då pratar vi om detaljer och att jämföra varje Z97-kort model mellan varandra och med Skylake eller X99, vore ett enormt projekt. Varför göra det när man vet att det funkar utan problem med Skylake/X99?

För att det inte fungerar utan problem med X99. Det finns gott om X99-moderkort där du endast får ut 1/3 av diskens prestanda. Dock för de flesta tillämpningar så är det ingen märkbar skillnad.