Oneplus 3: folk klagar på "aggressiv metallröst"

Permalänk
Avstängd

Oneplus 3: folk klagar på "aggressiv metallröst"

Har skuggats av mitt första orosmoln med min Oneplus 3. Vissa personer (en med iPhone, en annan med traditionell fast telefon via Telia) klagar på att min röst ibland låter aggressivt metallisk. Jag använder Tre i Stockholms innerstad.

Är det någon annan som har fått liknande feedback på kvaliten på röstsamtal?

Vad är troligast, att det är hårdvaran eller att det är hårdvaran i kombination med dålig mottagning? Jag har aldrig haft problem med röstsamtal så jag vet inte vad "metallröst" brukar vara symptom på.

Permalänk
Medlem

Fel på mikrofonen eller mjukvaran som hjälper till med brusreducering?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

känner inte igen det du säger. Däremot har jag 2 stycken som klagar på att de hör sig själva ofta när de pratar med mig. Dock har andra sagt att dom inte gör de så vet inte mitt problem kan ha med operatör att göra(?).

Hoppas du kommer fram till något. Testa annars att chatta med OP och se om de kan hjälpa dig, inställningar osv.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Har skuggats av mitt första orosmoln med min Oneplus 3. Vissa personer (en med iPhone, en annan med traditionell fast telefon via Telia) klagar på att min röst ibland låter aggressivt metallisk. Jag använder Tre i Stockholms innerstad.

Är det någon annan som har fått liknande feedback på kvaliten på röstsamtal?

Vad är troligast, att det är hårdvaran eller att det är hårdvaran i kombination med dålig mottagning? Jag har aldrig haft problem med röstsamtal så jag vet inte vad "metallröst" brukar vara symptom på.

Känner inte heller igen det där. Jag har inte fått något klagomål på de 2 veckorna jag har haft min. Jag kör då med Tele2 i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag som lade beställning på 3:an igår Får hoppas jag slipper fel! ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Haha jag har en OP2 och Hallon (d.v.s. Tre) och känner igen dessa problem, efter viss forskning har jag kommit fram till att 1. robotrösten kommer fram när det är dålig täckning och har med Tre att göra, hade Tele2 i flera år innan och då hade jag aldrig någon robotröst. 2. för mig hör folk sig själva när jag håller telefonen så att jag blockerar mic ingången, d.v.s. håller jag telefonen så att jag täcker för undersidan med handen så säger folk direkt att de hör sig själva. Hoppas min forskning löste nåt för nån.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Jag hade det problemet på min Sony och det försvann om man stängde av brusreduceringen.
Kom och gick med uppdateringarna men det kan vara skönt att veta om det är mjukvara eller hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Haha jag har en OP2 och Hallon (d.v.s. Tre) och känner igen dessa problem, efter viss forskning har jag kommit fram till att 1. robotrösten kommer fram när det är dålig täckning och har med Tre att göra, hade Tele2 i flera år innan och då hade jag aldrig någon robotröst. 2. för mig hör folk sig själva när jag håller telefonen så att jag blockerar mic ingången, d.v.s. håller jag telefonen så att jag täcker för undersidan med handen så säger folk direkt att de hör sig själva. Hoppas min forskning löste nåt för nån.

Jag ska försöka göra tester för att verifiera om det har med täckning att göra. Det vore skönt om det är det som är problemet, för då kan jag parera det bäst jag kan och skylla på nån annan (Tre).

Skrivet av Lavaguden:

Jag hade det problemet på min Sony och det försvann om man stängde av brusreduceringen.
Kom och gick med uppdateringarna men det kan vara skönt att veta om det är mjukvara eller hårdvara.

Jag hittar dock inget ställe där jag kan stänga av brusreducering, den kanske är "hårdkodad" i OxygenOS.

Permalänk
Medlem

Har haft 3:an i nästan 2 månader nu. Inte haft något problem förutom att telefonen automatiskt gick in i Silent Mode. Men det fixade dem i senaste versionen av OxygenOS. Har telenor i Växjö, Småland.
Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

@pigge_85: Tittade på min nuvarande telefon och hittar det inte heller.
Googlade lite och verkar bara vara sony och xiaomi som lagt in det i menyerna då sony haft problem med det på sina compact modeller.
Ska man stänga av det på andra telefoner behöver de vara rootade och man ska in och ändra i /system/build.prop

Permalänk
Medlem

Om brusreducering inte fungerar så är det förstås fel på telefonen! Felet är inte att man inte kan stänga av det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Om brusreducering inte fungerar så är det förstås fel på telefonen! Felet är inte att man inte kan stänga av det.

Jo visst är det så men det är många telefoner som tillfälligt har haft sådan problem som lösts med mjukvara. Då kunde man "löst" det tillfälligt på detta sätt även om det inte är optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Efter ett längre tag med telefonen, har jag kommit till slutsatsen att det har med dålig täckning att göra och att felet inte sitter i telefonen.
Skönt!