Gamdias Hermes MX Red: Hiss eller Diss? (review)

Permalänk

Gamdias Hermes MX Red: Hiss eller Diss? (review)

Tjena!

Såg på Inet.se nu när mitt Ducky Shine 4 MX Green fick för sig att inte funka som det skall, att dom hade billiga Mekaniska tangentbord.
För mig är 500kr för ett mekaniskt relativt lite och i.o.m att det är äkta Cherry switchar så blev jag intresserad.

Ta mig inte fel, Huano eller Kalih är helt okey och känns väldigt snarlika. Men Cherry MX klingar bättre i mina ögon.

Nu 499kr senare och tangent bordet i hand och lite testande kom jag fram till att gummi dämpningen inte var vad jag ville ha. Tangent bordet var tyst och så vilket nog hade passat en nybliven småbarn förälder. Jag tillhör dock inte den katergorin.

----

Så 5 minuter efter jag testat det lite drog jag fram mejseln och skruva isär det, Tangentbordet hölje är uteslutande av plast. känns som relativ billigt men finishen är bra till skillnad från det gamla Razer Blackwidow jag hade(glossy)

känns inte som att där finns mycket att säga, en skruv var strippad inne i tangent bordet redan när jag öppna det vilket inte är så skoj.

Överlag känns det helt ok, jag ger det en 6 av 10

----

När det kommer till brytarna efter man plockat bort gummi mattan så känns dom som helt vanliga Cherry MX Red. Något som är trevligt är att man har valmöjligheten att köra med ljuddämpning ifall det nu skulle behövas.

I och med att det är vanliga Cherry MX så finns där inte mycket säga. Vill ni veta mer om dom så har Huttala en genom gång på dom här

Exellent! 10 av 10

----

Men hur är det med funkationer?

Tangentbordet har macro knappar för den som gillar det, jag personligen anävnder dom inte men det finns för dom som gillar det. gillade inte placeringen av vissa under spacebar. och funderade på att köra en delete av dom om jag beslutar mig för att ha det en långre period. men det är enkelt att plocka bort vilket är trevligt.

När det gäller belysning så finn där bara rött att välja på, hade gärna sätt fler alternativ från början alternativt som ducky hade det med mer än en led.

Där finns en USB hub och två kontakter för hörlurar vilket jag förvisso inte kommer använda, men det är trevligt att se en USB där.

Hade dock föredragit 2 men en är tilräckligt för att plugga in en USB grej. För en som inte har datorn tillgänlig för att enkelt kunna plugga usb minnen är det välkommet.

får en 7 av 10 pga layouten på macro knapparna, sitter 2 vid piltangenterna och 6 stycken nedanför spacebar som jag inte gilla. det är dock inte hela världen men värt aqtt tänka på.

----

Slutnotan?

För 500kr ink frakten för ett nytt mekaniskt Cherry MX så jag imponerad, det är visserligen kampanj pris men jag tror där finns fler än jag som varit intresserad av det.

Tangentbordet är rekkomenderat av mig! det är ett helt okey tangentbord. Får tag på det för 500kr så är det ett givet köp. Jag kommer få modda mitt lite för att få det som jag vill ha det men jag skall se om jag kan lära mig leva med det.

Min bror som behöver ett nytt kommer nog få ett sånt här. Alternativt att han får detta. Nästa månad skall jag köpa ett Deltaco Mekaniskt som jag täntke testa. Det har Blå Huano som är Cherry kopior likt Kalih.

Vill ni se en kort "review" på det så sägt till!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Blev ett köp för mig, är ganska imponerad med tanke på priset.
Jag tog också dock bort ljuddämpningen efter 5 minuter, så mycket bättre!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av zelxi:

Blev ett köp för mig, är ganska imponerad med tanke på priset.
Jag tog också dock bort ljuddämpningen efter 5 minuter, så mycket bättre!

Gött att höra!

Fick ett PM av en annan kille som också hade köpt det, och håller man in W ett tag och sedan trycker in E så skall E upprepa sig om man fortfarande håller inne W.

Jag har det i 6key mode man inte Nkey

Hur ser det ut för dig?

Edit:

En liten update kommer också!

Blir nog inte att jag kommer behålla tangentbordet, MX röda är inget för mig. och av någon anledning funkar det inte i mitt bios(har inte UEFI)

Så jag skall pröva Deltaco Blue istället!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör med n Key, upplever samma fenomen, dock inget jag stört mig på än så länge hehe.

Visa signatur

RTS :D