Permalänk
Medlem

Sabbatsår i Australien!

Tjena, försökte få igång ett konto på Flashback men det blev alldeles för mycket strul så jag vänder mig till er. Det är så att jag ska iväg till Australien, eller mer specifikt Sydney om 11 månader. Jag tar ett sabbatsår och ska jobba och bo i Sydney med en kompis. Jag gör detta inlägget mest för att samla in ALL information folk möjligtvis kan ge mig då jag redan är nervös så in i helvete

Framförallt vill jag väl veta hur det är med boende. Är det lätt att få tag i samt vart ska man kolla efter lägenheter?

Jag har hört att man ska ansöka efter ett Working Holiday Visa om man ska jobba, vart ska man vända sig om detta. Hur mycket pengar bör man ha uppsparat den första månaden innan första lönen kommer in?

Är det lätt att resa runt i Australien, finns det till exempel en motsvarighet till ett SL-Kort?

Det finns garanterat en miljon olika andra saker som jag inte har tänkt på så vad ni än har för nyttigt att säga, shoot

Med vänlig hälsning, 18årig student.

Permalänk

Några saker jag kan ge svar på på rak arm:

Visum söker du hos Australiens ambassader och konsulat. Inte sökt något själv så jag vet inte vad det kostar eller hur lång handläggningstid det är, skriv/ring/besök dem!

Angående hur man reser runt så gör man det med tåg eller inrikesflyg, Australien är en kontinent som är betydligt större än Europa och består av delstater precis som USA, så du åker inte direkt tunnelbana mellan Sydney och Perth. De har garanterat årskort med sina nationella tåg för studenter och tågluffare, men jag hade defenitivt inte åkt tåg mellan öst- och västkusterna, då får du nog flyga.

Boende i Sydney vet jag inget om, men Australien är ett av de absolut mest populära målen att åka till och jobba i ett år eller två på hela planeten, finns garanterat mängder med organisationer du kan vända dig till, googla!