ASUS Sabertooth 990FX + SLI + LJUDKORT. HJÄLP bästa lösning

Permalänk
Medlem

ASUS Sabertooth 990FX + SLI + LJUDKORT. HJÄLP bästa lösning

Hej

Kommer att köra två ASUS 760GT i SLI och enligt rekomendation så bör man köra korten i den första PCIex16 porten samt den tredje PCIEx16 vid SLI. Eftersom jag vill montera ett ljudkort uppstår problem då första PCIex1 porten är blockerad samt PCI platsen. Jag har två ljudkort, ett ASUS XONAR D2 PCI och ett Creative soundblaster Z pciex1.

Har läst runt lite och i mitt tycke finns det tre lösningar:
1. Ignorera rekomendationen och köra SLI på de två första PCIx16 portarna och använda mitt XONAR D2.
2. Använd den sista PCIx16 porten och isntallera ljudkortet där.
3. Använda en raiser till PCIx1 porten.

Har läst att om man gör som i exempel 2 kan ljudkortet tvinga moderkortet att köra grafikkorten i lägre hastighet 16x/8x/8x istället för 16x/16x. Sen undrar jag även vilket ljudkort ni anser bäst?

MVH

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@bannani:
För att slippa alla problem att grafik-korten tvingas ner i hastighet, etc.
"3. Använda en raiser till PCIx1 porten."

Hade liknande problem med ett av mina moderkort, dock så kunde jag använda PCI-Ex4 slotten som satt över där jag hade mitt grafik-kort. Och satte ett SATA kontroller kort där, dock så "grillade" jag det kortet, eftersom värmen från grafik-kortet överhettade det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Får du inte plats med ljudkortet i sista PCIe porten?

Sedan så är allt som inte är Creative bättre enligt mig inom ljud. Samt att man inte riskerar bli utan drivrutiner för att de vill dra in mer pengar genom att tvinga folk uppgradera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@bannani:
För att slippa alla problem att grafik-korten tvingas ner i hastighet, etc.
"3. Använda en raiser till PCIx1 porten."

Hade liknande problem med ett av mina moderkort, dock så kunde jag använda PCI-Ex4 slotten som satt över där jag hade mitt grafik-kort. Och satte ett SATA kontroller kort där, dock så "grillade" jag det kortet, eftersom värmen från grafik-kortet överhettade det.

OKOK intressant. Kanske man ska använda en raiser till PCI porten istället? För att slippa värmeproblem.

Skrivet av Commander:

Får du inte plats med ljudkortet i sista PCIe porten?

Sedan så är allt som inte är Creative bättre enligt mig inom ljud. Samt att man inte riskerar bli utan drivrutiner för att de vill dra in mer pengar genom att tvinga folk uppgradera.

Får plats men då uppstår möjligtvis ett problem och det är om moderkortet sänker hastigheten på dem andra PCIx16 portarna i tron om att det körs 3-way SLI. Ja, jag kör för tillfället med mitt ASUS och är otroligt nöjd. Har också dåliga erfarenheter med creative från AGP tiden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Kanske man ska använda en raiser till PCI porten istället? För att slippa värmeproblem.

Ja, gillar du ASUS kortet mer, så hade jag försökt få tag på en sådan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, gillar du ASUS kortet mer, så hade jag försökt få tag på en sådan.

Frågan är var man kan hitta en sådan kabel, hittar mest PCI-E risers. Vet ni en bra sida?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Prisa Amazon. Hittade nyss PCi 32bit riser.

Tror ni 8370E i 4,5ghz utgör en flaskhals till 760GT SLI?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Lösningen blev att sätta ljudkortet i lägsta PCIx16 porten eftersom att bandbredden 8x inte begränsar mina grafikkort i praktiken. Så blir 16x//8x/8x

Visa signatur

=)