Hjälp med att Installera en ny SSD!

Permalänk

Hjälp med att Installera en ny SSD!

Hej Sweclockare!

Jag tänkte köpa en ny snabbare SSD till grabben och är rädd att det ska skita sig med Windows som ju är installerat på den gamla HDDn. Precis läst på om cloning och om jag fattar rätt så är det enkelt att överföra all data från en hårddisk till en annan och sen bara skruva fast i datorn och köra.

Kan denna produkt hjälpa mig med detta? M.a.o. klonar den allt från hans gamla HDD till den nya SSDn? inkl. OS och alla filer?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182550-deltac...

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

Hej Sweclockare!

Jag tänkte köpa en ny snabbare SSD till grabben och är rädd att det ska skita sig med Windows som ju är installerat på den gamla HDDn. Precis läst på om cloning och om jag fattar rätt så är det enkelt att överföra all data från en hårddisk till en annan och sen bara skruva fast i datorn och köra.

Kan denna produkt hjälpa mig med detta? M.a.o. klonar den allt från hans gamla HDD till den nya SSDn? inkl. OS och alla filer?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182550-deltac...

jag har testat liknande på mitt jobb och dom hängde sig hela tiden så nej..
det finns gratisprogram för att klona av disken och ja allt kommer med även dom "fel/skit" som kan finnas på gamla disken..

vad är problemet med Windows ? med allt från 8:an och uppåt så hittar den ju Windows licensen automatiskt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@farbrorjoakim
Vad är det för SSD du tänkt köpa, tror Samsung har ett kloningsprogram.
Hittade detta #13090068

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

hur menar du automatiskt med OS? Ursäkta men jag är verkligen nybörjare med att byta hdd.

Permalänk
Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av farbrorjoakim:

Hittade denna guide nu -> https://www.youtube.com/watch?v=eKIRvH7jwx8
Kanske hjälper den dig.
Lycka till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen avråda från att spegla hårddisken för att fortsätta på samma Windowsinstallation, jag har nog inte läst om någon som det faktiskt har fungerat bra för. Gör istället backup på alla viktiga filer och installera om Windows från grunden så slipper ni en massa strul. Det är inte alls särskilt svårt och man guidas genom alla steg i processen så du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

hur menar du automatiskt med OS? Ursäkta men jag är verkligen nybörjare med att byta hdd.

ska du installera om datorn så används ett USB-minne eller windows installations CD.. har man windows 7 eller äldre så ska en licensnyckel tryckas in för att den ska aktiveras..

på senare versioner av Windows så behövs inte det utan installationsprogramet hittar själv nyckeln om den läggs in...

skulle du köpa en Samsung 850 ssd så följer det med program för att göra just kloningen, frågan är varför man vill klona en gammal installation? lite det som är fördelen med att flytta allt skräp och saker som man inte behöver slängs..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@ågren:

ok, men jag har ingen skiva kvar. Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@ågren:

ok, men jag har ingen skiva kvar. Hur gör jag då?

Det går att ladda ner installationsmedia från Microsoft och installera via USB. Det borde även finnas DVD-avbilder att ladda ner och bränna ut om man föredrar det. Så länge du har en giltig produktnyckel spelar det egentligen ingen roll hur du installerar Windows men tänk på att skaffa rätt version (home för homenyckel, pro för pronyckel etc.).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

@ågren:

ok, men jag har ingen skiva kvar. Hur gör jag då?

vilken windows har du på den datorn nu?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Både samsung och intel, ja dom flesta? Har migreringsprogram gjort för detta endamål.
Fungerar bra kört massvis med ggr utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

@Grönahunden:

Nu kör den win 10 anniversary edition.

Permalänk

@ågren:

Jag har en giltig version av windows. Men hittar inte nyckeln på datorn någonstans. Kan man hitta den inne i windows?

Permalänk

En annan fråga till er som installerat nya hdds på fabriksgjorda datorer. Sabbar man inte recoverygenvägar och ingång till bios osv om man byter hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@ågren:

Jag har en giltig version av windows. Men hittar inte nyckeln på datorn någonstans. Kan man hitta den inne i windows?

Sedan Windows 8 ligger Windowsnyckeln i BIOS på nya färdiggjorda datorer.

Skrivet av farbrorjoakim:

En annan fråga till er som installerat nya hdds på fabriksgjorda datorer. Sabbar man inte recoverygenvägar och ingång till bios osv om man byter hdd?

Recovery partitionen ligger på hårddisken. För att dessa ska fortsätta fungera behöver du klona.
Vanliga BIOS(UEFI) kommer du alltid kunna gå in i.

Det följer eller går att ladda ner kloningsprogram till både Samsung och Intel SSDs. (Kanske även andra märken).
För att klona köper du antingen en SATA-USB 3.0 adapter löst (länk) eller så köper någon de få "SSD upgrade" paketen där både mjukvara och adaptrar ingår.

Det är alltid rekommenderat att installera på nytt, men det enda du förlorar på att försöka klona din gamla installation är ju lite tid.

Permalänk

Installera bara om windows.. varför krångla och klona.. i slutändan spenderar du nog mer tid på att kloningen.

Visa signatur
Permalänk

Ok men jag kör på. Hittar en USB, laddar ned windows och sen kör in SSDn och provar. Tack för all info. Återkommer om jag får problem eller om allt gick bra. Alltid kan denna tråd hjälpa någon annan också.

Permalänk

@Garderoben:

Blir det inga problem med att installera win på nytt då jag använder en ny hårddisk då? Är inte win låst till en sådan bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Garderoben:

Blir det inga problem med att installera win på nytt då jag använder en ny hårddisk då? Är inte win låst till en sådan bara?

Nej det blir den inte, Windows är "låst" till moderkortet du kan byta ut komponenter hur du vill så länge de inte gäller moderkortet då får man flytta licensen om man har retail licens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

@Garderoben:

Blir det inga problem med att installera win på nytt då jag använder en ny hårddisk då? Är inte win låst till en sådan bara?

Nu vet jag inte vad ni har för licens men då det är samma hårdvara i övrigt så ska det inte vara några problem.

Jag hade installerat windows på SSD, flytta över saker från hans gamla hårddisk som ska sparas och sen formaterat den och ha som lagring.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Om möjligt så rekommenderar även jag att installera om Windows på den nya SSDn.
Vill inte tänka på hur mycket skräp etc som kommer med i gamla installationer...