Dags att skaffa sig en ny dator, hjälp behövs!

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa sig en ny dator, hjälp behövs!

Hello, har nyligen sålt min Razer Blade och funderar på att bygga en egen dator från grunden, jag har dock inte så mycket erfarenhet av nya delar som finns ute på marknaden, jag har läst en hel del tester här på sweclockers men jag är inte helt säker på vad som är bäst för min budget. Jag spelar mest CS:GO och League Of Legends men jag vill att datorn ska fungera bra i tex. Skyrim på max settings, jag vill inte byta datorn kommande 4-5 åren.
Jag har bara en 120hz Samsung Serie 9 skärm som jag inte har några planer på att byta på ett tag, det blir att jag kommer köpa en Gsync skärm om ett tag kanske.

Jag vill att datorn har den bästa 1070 grafikkortet då jag har läst att det inte är så värt att köpa en 1080 om man inte har en bra skärm som kan få ut max prestanda ur den, så en 1070 skulle duga för mig.
Processorn ska vara en 6700k 4ghz
Minnen ska vara 16gb 3000mhz (det kanske är överkill och 2133Mhz räcker?)
Hårddiskarna ska vara 256gb SSD samt 3TB Sata
Moderkortet spelar inte så stor roll, vill bara ha en bra som har allt man behöver
Chassin ska vara tyst och ska kunna kylla bra, behöver inget flashigt
Psu och kylare har jag ingen aning om men det ska vara något bra då jag planerar att överklocka.

Kan skicka nåt Cs:go skin till personen vars lista hjälper mig mest, alla delar ska finnas inne på lager då jag planerar att göra beställningen idag, och jag bygger den själv så ingen montering behövs!

Tack!

Har även försökt mig på att skapa en köplista själv, vad kan jag byta ut för att optimera bygget ?

eller

Test3 ska vara utan 3TB sata hårddisken
eller

Permalänk
Medlem

@^empty: Typ något liknande det här skulle funka bra:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9676695/

Man kan ju både spara in och spendera lite mer på vissa saker typ nätaggregat, minnen osv. så det blir ju en fråga om vad du tycker om personligen. Vill du vattenkyla i framtiden? Vill du ha fönster på lådan? Jag skulle dessutom stoppa in lite fler fläktar än de som följer med, men inte innan systemet är ihopbyggt och du vet vad du har och hur mycket det låter.

Själv skulle jag inte haft någon hårddisk utan bara typ 850 EVO SSDer istället, men du sa ju 3 TB disk så det fick det bli Anledningen att jag valde en M.2-SSD istället för en SATA-SSD beror mest på att det kan vara skönt att slippa SATA-kablar, M.2 kopplas ju direkt på moderkortet. Man ska dock vara medveten om att M.2 påverkas ännu mer än SATA av densitet, dvs. ju större kapacitet du har, desto snabbare hastighet får du. Dock blir ju en 950 PRO 512 GB ganska dyrt, om du nu bryr dej om det.

Det 1070-kort som jag la in kan man ju byta mot ett icke-Z så får man lägre fabriksöverklockning men kan kanske komma upp i samma hastigheter med manuella inställningar. Se den här varukorgen som någon sorts startpunkt typ

Edit: Du kan kapa någon hundralapp eller två om du väljer Inets (eller motsvarande butiks, typ Webhallens) uppgraderingspaket, där moderkort, processor och minne (kanske även kylare) ingår, dock får du inte en lika bra kylare eller 3 GHz-minne (Inet monterar dessutom inte 3 GHz-minne om jag kommer ihåg rätt, fast det kanske du inte bryr dig om). Man kan ju fråga sig om du faktiskt behöver 3 GHz-minne, det är ju ganska nära 2133 eller 2166 och jag tycker det verkar lite onödigt. Ska du satsa på jättesnabbt minne tycker jag du ska ta i ordentligt, typ 4133 eller 4166, men då kommer man genast in på krångligheter som att ställa precis alla timings och volt manuellt på ett (ganska mycket, antagligen) dyrare moderkort.

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Jag vill ha ett nättagg som låter inte så mycket men har tillräckligt med kraft när jag ska överckocka och ha 3-4 hårddiskar samtidigt.
Jag hade tänkt mig vattenkylning till processorn men det kanske låter mer och blir krångligt, ifall vanliga fläktar kyller lika bra efter överklockning så spelar det inte så stoll roll för mig.
Fönster på lådan skulle vara fint men gör inte det att mer ljud kommer ut ?
Jag skulle kunna tänka mig att ha flera SSD ifall jag tjänar på det, jag laddar inte ner så värst mycket grejer så 3tb är overkill kanske.
Det grafikkortet du valde är ganska dyr för att vara 1070, nästan bättre att lägga pengarna på ett 1080 då ?
Jag har kollat på Inets uppgraderingspaket och har också märkt att dom kör med 1600mhz minnen så det är darför jag inte valde det, jag trodde 3000mhz skulle göra stor skillnad, men kanske 2100mhz blir bra nog.

Permalänk
Medlem

@^empty: Jag stoppade in det där 1070 eftersom du sa "det snabbaste", och det är det ju, iaf. fabriksklockat Du kan antagligen komma upp i samma hastigheter ändå, men man vet ju aldrig. Själv skulle jag nog tagit ett 1080 om du inte är priskänslig, men du kan ju skaffa ett billigt 1070 och sen sälja det om 1080 Ti kommer ut i jul eller så.

Här har du en länk till det nätagget jag valde (Jonnyguru), det är ett Super Flower-OEM som är bra, tyst och effektivt. Anledningen till att jag föredrar EVGA och inte t.ex. Corsair är mest för att jag känner att för att få ut max av Corsairs agg måste man ha Corsair Link igång, och jag vill ha så få tredjepartsprogram snurrande i systemet som möjligt.

All-in-one vattenkylning kommer antagligen låta mer (om du inte satsar på t.ex. en EK Predator som egentligen är en mjuk custom loop i paketformat, har två st. själv och är nöjd, men dom är ju lite dyra). Dessutom kommer du nog inte få lägre temp än med den Noctua jag la in i min kundvagn. Du kan ju alltid byta upp dig i framtiden, Noctuan får du ju såld lätt. Så var iaf. min tanke.

Jag skulle nog börja på typ 2st. 1 TB Samsung 850 EVO-SSDer, om du inte gör väldigt speciella grejer kommer du antagligen inte märka av hastighetskillanden mot en 950 PRO NVMe-SSD.

Inets uppgraderingspaket kör antagligen på 2133-minnen eftersom det DDR4:s grundhastighet, om du såg nåt i 1600 måste det ha varit DDR3 och en annan plattform/processor. Hur som helst borde 2133 eller 2166 funka bra, dessutom är ju minne inte speciellt dyrt i dagsläget så du kan ju byta upp dig senare om du verkligen vill. Jättesnabbt minne gör skillnad i vissa mycket speciella fall (t.ex. krävande videoredigering med postfx och Dynamic Link mellan olika program) men om du hade tänkt syssla med det är datorn lite fel i grunden, dessutom skulle du nog veta om det redan

Permalänk
Medlem

@Edge1: Jag menar egentligen inte så, jag vill ha den som är mest värd pengarna, den ska vara stabil och inte skapa mig massa problem.
Är det inte bättre att köra med 2 stycken m.2 hårddiskar isåfall istället för SSD ?
Jag tänkte mig en corshair cpu kylare med dubbla 140mm fläktar så att överklockningen går lätt till.
1080 var mitt första val men efter ett par timmar inne på forumet så kom jag fram till att det kanske är smartare att köpa ett 1070 som är billigare och kanske överklocka det så det kommer närmare ett 1080.

Permalänk
Medlem

@^empty: Du kommer kunna fixa lika bra överklockning med den där Noctuan jag la in, dessutom kommer den vara tystare. Jag har inga bra erfarenheter av Corsairs 100/110 eller några andra Asetek-kylare, dom fungerar ju, men ska man ändå vattenkyla är det väl lika bra att göra det ordentligt:

EK Predator 360

Då blir det genast dyrare, jag tycker du ska satsa på en tornkylare (det behöver ju inte vara den jag valde ut, en Dark Rock eller något liknande borde fungera hyfsat). Klocka sen manuellt tills du vet vad din CPU klarar av, du kommer ju ändå (får man hoppas) inte vilja ligga i precis max-max-läge på gränsen hela tiden Så kan du skaffa vattenkylning vad det lider.

Du kan inte köra 2st. M.2 SSDer på Z170, då måste du till X99 och ganska dyra moderkort och processorer för att ha tillräckligt med PCIe-lanes. Jag tror inte du kommer märka skillanden sådär jättemycket, kör på 2st. "vanliga" SATA-SSDer till att börja med, sen kan du ju stoppa in en NVMe-SSD senare. Samsung har dessutom nya produkter på gång just nu, så att köpa en 950 PRO är lite dumt. Avvakta och se hur det nya är, om du ens känner att du behöver det när du har ett bra fungerande system med en eller två 850 EVO.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Okej, har sammanställt allt du har sagt och lagt fram följande kundvagn, vad det gäller 950 pro m.2 SSDen så var det du som la in den först så det är darför jag la in den också, men gör det inte så stor skillnad så kan jag ta en vanlig SSD. Jag köpte 3 stycken 140mm noctuan fläktar så jag kan bytta ut dom som redan sitter i chassit. Räcker 750 Watt eller kan jag ta 850 watt till den här setupen ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9676728/

Permalänk
Medlem

@Edge1:
Skulle det vara så att jag byter ut grafikkortet mot ett billigare , vilken ska jag ta då av följande ?
https://www.inet.se/filter/167?sortColumn=price&sortAscending...
Eller om jag nu ska spendera lite extra pengar och köpa ett 1080 vilket tycker du är mest värd att köpa ?
https://www.inet.se/filter/167?sortColumn=price&sortAscending...

Kanske denna ? https://www.inet.se/produkt/5402790/gigabyte-geforce-gtx-1080...

Permalänk
Medlem

ELLER DETTA?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty:
Stor skillnad på Msi och Asus moderkorten eller ?
Är det värt att köra 3000mhz minnen om man kör mest spel, aldrig bild, film eller musikredigering ?
Jag behöver väll inte 1TB ssd om jag endå ska ha alla mina grejer på SATA hårddisken eller är det alltid bäst att installera sina spel samt program på sin hårddisk som windows är installerad på ?

Permalänk
Medlem

Några tankar:

Moderkort skulle jag lika väl kunnat ta asus enl. förslag ovan.

Minnen spelar inte jätte stor roll men kostar inte mycket skillnad. för vissa är färgen viktigare

r4 chassit upplevs av vissa som minst lika bra som r5 (njut av prisskillnaden)
alternativ vid oklart behov av många trådar.. 6600k, (spara lite pengar?)
färgmatchat minnena lite bättre (värt 2 minuter?)

vid köp av 4Tb lagringsdisk så kanske en 500gb ssd (spara lite pengar)

spelar du stora spel, typ MMO kan det vara trevligt om alla de spelen får plats på ssdn.

och så hade jag kollat att kylaren får plats i chassit..

skit i vattenkylning... om du inte bara måste ha det för att det är kul..
mina erfarenheter är att det inte är värt besväret.. även om det ibland kan verka problemfritt..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty:

Okej det spelar inte så stor roll för mig vad det gäller moderkorten så jag tar Asusen
Klarar det moderkortet 3000mhz minnen ?
Jag vet inte vad skillnaden mellan dom 2 chassin är ens, så jag tog den nyare modellen.
Anledningen till att jag tog 6700 är att jag vill ha samma som min vän har
Föreslår du att jag skippar m.2 samsung 950 pro samt Samsung 850 500gb och så kör jag på Samsung 850 1tb och 4tb sata ?
Jag tänkte faktiskt fråga dig ifall den kylaren får plats i bygget, den ser enorm ut!

Permalänk
Medlem

@^empty:

La in en alternativ kylare som många använder för att den är billig och helt ok.
Båda ska få plats så ta lyx om du vill ha det

Jag skulle skippat M.2 idag.

500gb eller 1Tb ssd beroende på behov

Lagringsdisk 3 eller 4 eller fler TB beroende på behov

vill du hålla nere budget kan man köpa 980ti för 4200kr ca.. och välja 500gb ssd och billigare kylaren enl nedan

och med 6600k

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty: Jo men jag kan köra på den stora om du säger att den är riktigt bra, varför valde du just den 3TB intellipower hårddisken, hur många rpm går den i ?

Hur stor skillnad är det på det grafikkortet du valde åt mig och den 1070 msi som jag tog i dom förra kundvagnarna ?
Och varför bytte du ut 3000mhz minnena mot 2133 mhz ?

Permalänk
Medlem

@moreempty: Och är det en bra idee att satsa på ett bra men billigt 1070 nu och köpa ett 1080ti när dom kommer ut ? vad kommer pris skillanden vara på 1080 och 1080ti vara då, ifall du kommer ihåg hur det såg ut när 980ti kom ut.

Permalänk
Medlem

@^empty:

svarta minnen som fanns i lager;

ganska liten skillnad mellan 980ti och 1070 grafikkorten
134 vs 143 enl nedan. knappast värt 1000kr
jag skulle då gått på ett billigt 1080 istället för 1070

tog en 3TB som är byggd för att hålla ett tag. snarare än att vara snabb. eftersom man kan ha sina program på ssd.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@moreempty: Och skulle det gå lika bra att köpa denna https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s/#specs istället för det monstret du har länkat ? vill inte att den täcker hela fönstret

Permalänk
Medlem

@^empty:

om man vill ha 1080ti så kan man väl köpa ett 980ti nu istället för ett 1070...

man kan alltid vänta på nästa kort..

bättre kanske att köpa en super bildskärm?

enl. nedan.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^empty:

@moreempty: Och skulle det gå lika bra att köpa denna https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s/#specs istället för det monstret du har länkat ? vill inte att den täcker hela fönstret

alla kylare över den billiga (350kr) EVO kylaren är tillräckligt bra skulle jag säga..
sen kan man välja bland alla eller bara ta den största/bästa för att göra det enkelt.

nedan finns i lager och är lite mer enl det du skrev i början,.. fast 1080..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag har sammansatt allt och tror att det är denna jag tänker beställa idag ?
Är det värt pengarna eller är det nåt småfix som skulle göra att jag kan få mer för pengarna ?
Tack så mycket för hjälpen länka gärna era steam så kan jag skicka nån skin jag har

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9676843/

Permalänk
Medlem

steam: moreempty tror jag

ser bra ut om du vill ha allt som man får med det 1080 kortet.. jag hade kanske valt lite enklare modell..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Vad är det som är overkill med det kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tänkte mest på tillbehören

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Nu är dator påväg , tack allihopa för hjälpen allihopa! Det blev denna :
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9677105/

Ska testa o köra ramdisk och raida SSDena för skoj skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@moreempty: Köpte den med tillbehören endast för att den utan inte fanns på lager .
Är det något jag måste göra när jag bygger ihop den för att SSD raid och 64 gb ram ska fungera ?
Har byggt runt 200 datorer men det var flera år sedan

Permalänk
Medlem

@^empty: Jag svarar istället eftersom jag sitter framför datorn nu Du behöver inte göra något speciellt för att RAID ska funka, chipsetet har ju stöd för det. Ställ in enheterna på typ "RAID mode" i UEFI/BIOS (jag vet inte riktigt vad det heter i just det där BIOSet men det borde inte vara krångligt att klura ut), sen håller du in Ctrl+I (tror jag, det står i manualen annars) under reboot så kommer du in i Intel RAID och skapar helt enkelt en enhet av de två du har. Vips dyker de upp som en stor disk i UEFI/BIOS och Windows.

Notera: Du kan inte köra Samsung Magician på RAIDade SSDer. Magician cachar ofta använda filer i RAM och snabbar därmed upp åtkomsten en hel del. Själv skulle jag ändå inte gjort det, för jag vill ha mitt RAM för mig själv så att säga, dessutom har du redan en mer konstant hastighetsökning med RAIDen.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Okej jag tänkte testa Ramdisk och installera ett par spel, jag behöver endå inte 64gb till något av det jag gör på datorn.
Tack så mycket för all hjälp, jag ger dig gärna något i csgo som tack för hjälpen!