Deepcool Captain 240 VS Noctua NH-d15/NH-d15S

Permalänk
Medlem

Deepcool Captain 240 VS Noctua NH-d15/NH-d15S

Hej!

Det här är en sidotråd från denna:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441195-dags-for-ny-dat...
men gör en separat tråd hör för just den här frågan.

Jag har i princip bestämt mig för datorn men är kluven när det gäller vilken processorkylare jag ska ha. Funderar mellan NH-d15/NH-d15S eller Deepcool Captain 240.

Enligt de tester jag sätt så kyler Deepcool bättre än NH-d15 men då vid högre effekt på fläktarna så ljudnivån blir högre. Det ska dock sägas att ljudnivån anses bra ändå på deepcool, men Nh-d15 är extremt bra och kyler väldigt bra ändå.

Vi pratar om en temperaturskillnad mellan dem på 2 grader i PWM-läge mellan dem under full belastning. Ljudskillnaden blir dock 5 dBA mellan dem vid full belastning där nh-d15 ger 38 dBA. Det skiljer 2,5 dBA i viloläge mellan dem där nh-d15 ger 38 dBA.
Det går att i bios dra ner max RPM enligt en genomgång så att deepcool blir avsevärt tystare, men då blev det en tempskillnad på 5 grader vilket gör att den inte kyler bättre än Noctua.

Vad ger detta i praktiken? Nh-d15 är redigt stor vilket ger två negativa aspekter. Fult som stryk, svårt att komma åt annat samt så blir den väldigt tung vilket är en nackdel vid frakt.

Är det någon som kör deepcool(och kanske hört nh-d15) som kan belysa? Komemr ju köra allt i ett 600Q chassi, så det blir tämligen dämpat av chassit också.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

@azguz: Varför inte satsa på en ordentlig kylare om du ändå tänkte satsa på en AIO:

EK Predator 240, mycket snyggare än Deepcool Captain tycker jag, skulle dessutom passa till ditt moderkort från den andra tråden.

OnT: Jag har själv inte petat på en Captain, men om den håller samma klass och kvalitet som Deepcool Maelstrom så är jag inte imponerad. Kändes plastig och allmänt skakig. Eftersom du vill ha det tyst skulle jag öht inte satsa på en AIO med pumpen monterad på processorn då den (förhoppningsvis) ordentliga monteringen kommer leda vibrationerna till moderkortet och via standoffs ända ut i chassit. Det är ju inte så att hela datorn står och skakar förstås, men pumpljud är alltid bättre/mindre med en pump som sitter någon annanstans som t.ex. i min burk ovan

Permalänk
Medlem

Enligt de genomgångar jag läst om just Deepcool gamer storm captain 240 så beskrivis den som en av de få AIO-tillverkarna som äntligen förstått grejen. T ex. så är pumpen väldigt tyst på denna captain 240:

Den ska också klara runt 120 000 timmar i jämförelse med andra AIO. Det är många år även vid ständigt på 24/7.

Samma testare testar nh-d15:

Sweclocks:
http://www.sweclockers.com/test/21421-deepcool-captain-240/5#...
I staplarna finns nh-d15 med.

Ek Predator kyler förvisso bättre än noctua NH-d15:
http://www.overclockers.com/ek-predator-240-aio-cooler-review...
Men ger ifrån sig mer ljud. Vilket den vanliga orsaken verkar vara att noctuan ligger på lägre varvtal i max för fläktarna därav högre temp och lägre ljud.

EK predator blir det nog inte främst av två anledningar:

  1. Den är rätt mycket dyrare än de två jag funderar på här.

  2. Främst är det dock att man måste ta bort original bakplåten och det vill jag inte ge mig på.

Rent kylningsmässigt kan alltså deepcool leverera bättre än Noctua nh-15, även om det sker till en högre ljudnivå på grund av högre varvtal på fläktarna. Frågan är dock hur pass märkbart är egentligen den här skillnaden? Enligt Sweclocks test är det 5 dBA vid full belastning. De nämner också avsaknaden av pumpoljud på denna lösning. Det går att ställa ner max varvtal på fläktarna i bios vilket kommer sänka ljudnivån på maxfart men öka möjligheten till kylning. En nackdel är ju att det är plastslangar istället för härdad gummi.

Vad tror folk om ljudnivån från burken om man har denna fläkt i chassit 600Q? Det borde väll bli en tämligen tyst dator ändå som står i vardagrummet och som inte "stör" i tysta delar när man tittar på film?

EDIT: deepcool 240 finns även i vit version så då matchar den detaljer på moderkortet jag valt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

De flesta svar du kommer få här är att luft > vatten.

Jag anser dock, som du, att luftkylare (med stora flänsar) ofta är fula. De är stora och väger mycket. Detta i min mening talar emot luftkylare som d15.

Att du behöver ta bort bakplåten vet jag inte riktigt hur du menar. De flesta moderna chassin har idag hål i plåten för att kunna komma åt baksidan av moderkortet under cpun. Måste du inte komma åt detta vid installation av d15?

Kostnaden kan såklart avskräcka många, kylaren som jag har är en Corsair H110i GT som går för 1500:- vilket i princip är dubbelt så mkt som d15. Dock anser jag att en dator ändå kostar så mkt att det är värt några hundralappar för att slippa en stor, tung kloss mitt i mitt chassi.

Skulle jag valt en luftkylare skulle jag dock valt Dark Rock Pro 3, då denna verkar vara snäppet bättre än d15, samt ser lite bättre ut.

Permalänk
Medlem

Jag har en 600Q och lådan är tyst. Särskilt ihop med D15S och EVGA 1070 SC. Det jag vill varna för är att mitt semi-passiva nätagg börjar spinna upp lite efter några timmars lätt användning. Värme från det (vid låg belastning) passiva grafikkortet stiger rakt upp i PSUn. De fläktar som ingår i lådan är också något högljudda på annat än lägsta läget på fläktstyrningen. Jag antar att det är lätt åtgärdat med byte till bättre och tystare chassifläktar. Värt att tänka på.

Jag skulle även rekommendera D15S över D15 då den har något bättre utformning för att inte vara i vägen för översta PCIE-sloten. Flänsen i sig är densamma. Det går såklart att hänga på en extra fläkt också om behovet finns, vilket ska göra en skillnad på 2-3 grader om jag minns rätt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Blofeld:
Var jag som såg fel. I en guide sa de att den fasta bakplåten på själva moderkortet behövde tas bort för EK Predator 240, men det gällde nog inte den socket jag kommer ha såg jag sen i manualen till den.
Det skiljer bara någon hundring mellan captain 240 som jag överväger istället för. för noctuas, men det är en skillnad på ljudnivån. har ju ingen aning om hur dessa 5 dBA gör sig i praktiken så undra om någon hade en uppfattning.

hundburgaren:
Ok, så mellan dessa kylare kanske det inte är främst där som problemet kommer ligga kanske.
Jo, självklart blir det d15s med extra fläkt om det blir den lösningen. Har också observerat kompatibilitetsproblemet med den flänsen och vissa moderkorts placering av en PCI-e x1 platser. Det ska dock inte vara något bekommer med x16 platsen för grafikkortet iaf enligt Noctua. Väntar svar från dem om det andra med det moderkortet jag har.
Ett problem med s15s är ju att i 600Q sitter moderkortet upp och ner och eftersom d15s är asymmetrisk kan man ju inte vända hela enheten 180 grader. Men flänsen kanske är lika från båda håll så man bara kan vända på fläktarna?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

@azguz:

Det går utmärkt att vänta hela enheten upp och ner, det har jag gjort i mitt 600Q. Grejen är ju att den egentligen sitter som vanligt. Det är moderkortet som är upp och ner, inte kylaren relativt moderkortet. Fläkten vänder du sedan åt önskat håll vid montering. Inga probs alls.

Gällande en eller två fläktar så kan du börja med en fläkt. Med en fläkt och low noise adapter samt chassifläktarna på lägsta så får jag 72c som max temp på cpu package enligt Open Hardware Monitor. Det är efter 10 rundor med Intel Burn Test på en 5820k@4,0ghz. Vid spelande eller videoexporter har jag aldrig sett den gå högre än drygt 60c.

Gällande X1-platser över första X16 har jag ingen koll.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack! Bra att veta att fläkten bara kan vändas. Nice att få feedback från någon som har samma chassi/kylare

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Insett att de släppt en ny modell vid namn captain 240EX som verkar riktigt bra. Verkar inte finnas många som säljer dem än dock.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

Det är en bra AIO, du kommer ej bli besviken, tvärtom det är ett nytt märke och därför är dom billigare, hade det stått Corsair på produkten hade priset varit 200-300 kr dyrare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är en bra AIO, du kommer ej bli besviken, tvärtom det är ett nytt märke och därför är dom billigare, hade det stått Corsair på produkten hade priset varit 200-300 kr dyrare.

MVH

Jag har fått uppfattningen att den är bra! Dock är det en sak som "retar" och det är att de släppt en uppdaterad version med ändelsen EX. Den här:
http://www.gamerstorm.com/product/CPULIQUIDCOOLER/2016-04/128...

Verkar än bättre på väldigt många punkter:
http://www.guru3d.com/articles-pages/deepcool-captain-240-ex-...

240 modellen kanske kan ses som en beta och på 240EX har de fixat "felen".

Dock verkar ingen i Sverige sälja den än. Någon som har tips?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

@azguz: Tror dock ej den kommer säljas för 899 kr, som inet har Captain för just nu, för 899 är är det ett fynd och då kan du ha överseende med eventuella brister gentemot uppdateringen.

https://www.inet.se/produkt/6912017/deepcool-gamer-storm-capt...

Det är fortfarande en bra produkt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@azguz: Tror dock ej den kommer säljas för 899 kr, som inet har Captain för just nu, för 899 är är det ett fynd och då kan du ha överseende med eventuella brister gentemot uppdateringen.

https://www.inet.se/produkt/6912017/deepcool-gamer-storm-capt...

Det är fortfarande en bra produkt.

MVH

Jo det förstår jag sannerligen. Men när jag ändå kommer betala närmare 20 000 kr kan jag gå upp några lappar till.

Men jag har skrivit till olika försäljare och frågat. Har de 240 har de inte grafikkort jag vill ha och vise versa. Fråga dem om detta.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Avstängd

Jag kör min I5 4690k@3,9GHZ passivt kyld med en NH-D15 (Toppar 70c intels egna stresstest med stängd chassisida)

(0db) min hårddisk låter som fasiken nu, gissa vem som ska bli utbytt mot en SSD snart..

I januari kommer Noctua att släppa lite stylning till deras kylare för att ge mer design.

https://www.techpowerup.com/img/16-05-31/219a.jpg

Runt 200:- kommer dessa sköldar att kosta. Jag kommer inköpa mig en svart

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Fått besked om att deepcool 240EX inkommer till "huvudleverantör" 18 oktober och därav dröjer det innan jag kan få den. 240EX är så pass bättre än 240 på flera punkter att väntan är värd det.

Då är inte nh-15d intressant för mig, men jag kan inte vänta så länge på ny dator så får skaffa en tillfällig kylare tills dess. Fört fundera jag på en billig, men kom fram till att det blir nh-u14s. Förhoppningsvis kan jag sälja den för "halva priset" när jag får hem 240EX varav jag "förlorar" ungefär lika mycket som om jag skulle köpa en billig budgetvariant. I sämsta fall har jag en bra kylare hemma som reserv och med tanke på vad denna kommer kosta är det inte världens största förlust.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.