Ny dator för musikproduktion och spel

Permalänk

Ny dator för musikproduktion och spel

Jag har tänkt köpa en ny dator som kommer att användas till musikproduktion med ganska tunga .wav filer och plug-ins.
Den kommer också att användas till att spela tex CS:GO.

Jag tänkte börja med processor, där verkar Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB vara den mest prisvärda?
För jag antar att jag inte behöver en i7:a, är lite osäker på skillnaderna och vad det spelar för roll till mitt behov.

Moderkort har jag ingen aning, någonting som stödjer 1151 iallafall.

Minnen, gärna 16GB minst (eller 32) som utnyttjar det mesta av moderkortets hastigheter men till ett rimligt pris.

Tänkte två eller tre SSD-diskar på ca 250 GB, så jag kan dela upp tex operativsystem och relaterade filer på en, en annan disk för .wav filerna (musikprojektmapparna) och en tredje för samplingar/plug-ins och mina spel, så att man avlastar diskarna i ett projekt.

PSU vet jag inte riktigt vad jag behöver för styrka på.

Och ett chassi där mitt ASUS Radeon R9 280 på 29cm får plats.

Priset önskar jag hålla under 9.000:-

Tacksam för er hjälp!

Permalänk

@RobinJacobsson: Du specar ju upp det rätt bra själv. Jag vet ej om t.ex. dina musikprogram skulle ha nytta av en i7:a. Annars så brukar ju i5:an anses som "mest prisvärd".
Kommer du köra ett separat ljudkort för ditt musikskapande?

Nedan följer ett förslag på komponenter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9685118/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Om du skall köra pluggar, I7 alla dagar i veckan! Alla DAWs är bra på multi threading dessutom, och de flesta pluggar likaså!
Kör en 256GB för OS, 512GB eller 1TB för allt övrigt.

Budgetten avgör ju, men i exemplet du fått, byt ut ena 256'an mot en 512GB. Borde rymmas inom budget om du nöjer dig med en I5'a.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9685172/

Permalänk

Okej, tack för svaret!

Jag köpte tre stycken Corsair Force LE 240GB diskar för mina presentkort på Mediamarkt för att hålla ner kostnaden lite, så nu har jag SSD's iallafall.

Kommer jag att märka stor skillnad om jag uppgraderar från min nuvarande dator med följande specifikationer?

MB ASRock X58 Extreme
CPU i7 930 2.8GHz
RAM 12GB (Corsair DDR3 1600MHz CL9 XMS3)
SSD 80GB Intel X25-M G2 34nm MLC
PSU be quiet! BN115 500W E7

Den datorn köpte jag från Inet.se 2010.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Jag ante att du inte spelar in instrument live eller sjunger då du inte har några krav på ljudnivå?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jo det har jag väl till viss del men det är inte en prioritet på bekostnad av priset, det går ju att spela in ändå.
Hemma spelar jag bara in demos, dom gångerna jag gör något mer "seriöst" så ordnar jag en bättre inspelningsmiljö.
Rummet kommer ju också att påverka, och det är ett i nuläget obehandlat rum.
Men finns det tysta PSU och processorkylare som inte kostar så mycket mer så är det ju såklart att föredra!

Är det värt att satsa på X99?

Typ ett ASUS X99 moderkort och tex Intel Core i7 5820K 3.3 GHz 15MB och 2133MHz DDR4 minnen?

Blir det stor prestandaskillnad mot en vanlig i5 och DDR3 minnen?

Isåfall borde jag väl klara mig på under 8000:- om man räknar bort hårddiskarna.

Permalänk

Vore tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:
Den listan som oxygenial satte ihop kan man modifiera lite grann. Ssd har du ju redan så dem kan vi ta bort och använda pengarna till en core i7 6700k ist samt kanske byta chassi till ett define r5 istället som är lite tystare och lite mer påkostat.
Tror inte du har så mycket att vinna på x99

Permalänk

@foxzox7: Okej tack! Om det blir stor skillnad med en i7 istället för en i5 när jag använder Pro Tools 11 så kommer jag nog att uppgradera till det, och så skippar jag X99.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

@foxzox7: Okej tack! Om det blir stor skillnad med en i7 istället för en i5 när jag använder Pro Tools 11 så kommer jag nog att uppgradera till det, och så skippar jag X99.

Gjorde en snabb kundvagn för att visualisera mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9735467/

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej, tack för svaret!

Jag köpte tre stycken Corsair Force LE 240GB diskar för mina presentkort på Mediamarkt för att hålla ner kostnaden lite, så nu har jag SSD's iallafall.

Kommer jag att märka stor skillnad om jag uppgraderar från min nuvarande dator med följande specifikationer?

MB ASRock X58 Extreme
CPU i7 930 2.8GHz
RAM 12GB (Corsair DDR3 1600MHz CL9 XMS3)
SSD 80GB Intel X25-M G2 34nm MLC
PSU be quiet! BN115 500W E7

Den datorn köpte jag från Inet.se 2010.

Vad tror ni?

Jag vill veta om det är värt 8000:- att uppgradera datorn nu, för om det inte har hänt så mycket i utvecklingen sen jag köpte min gamla dator så slänger jag hellre in mina nya diskar i den här burken och kör på den ett tag till. Lite irriterande bara att jag börjar få bluescreen titt som tätt, vet inte om det beror på diskarna eller minnet men något skumt är det. Vore skönt att skaffa en ny burk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RobinJacobsson:

Vad tror ni?

Jag vill veta om det är värt 8000:- att uppgradera datorn nu, för om det inte har hänt så mycket i utvecklingen sen jag köpte min gamla dator så slänger jag hellre in mina nya diskar i den här burken och kör på den ett tag till. Lite irriterande bara att jag börjar få bluescreen titt som tätt, vet inte om det beror på diskarna eller minnet men något skumt är det. Vore skönt att skaffa en ny burk.

Beror väl på din vilja att överklocka, trycker du upp din processor till en 4GHz så kommer den hänga med något år till. Att du får BSOD behöver inte vara relaterat till hårddiskar eller ram minnet, du får helt sonika läsa i dump filen som skapas.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

6600k är den bästa processorn för musik, i7:or presterar inte bättre och inte x99 heller. Satsa hellre på snabbare minnen. Använder du mycket stråkar och pianon så är M.2 rätt väg att gå.

Det kommer att bli en ENORM skillnad mot vad du har nu. Sen borde du gå ifrån pro-tools om du vill ha ut max av hårdvaran, Reaper och Samplitude har bra omdöme när det gäller performance.

Permalänk
Skrivet av qquality:

6600k är den bästa processorn för musik, i7:or presterar inte bättre och inte x99 heller. Satsa hellre på snabbare minnen. Använder du mycket stråkar och pianon så är M.2 rätt väg att gå.

Det kommer att bli en ENORM skillnad mot vad du har nu. Sen borde du gå ifrån pro-tools om du vill ha ut max av hårdvaran, Reaper och Samplitude har bra omdöme när det gäller performance.

Okej!

Vad menar du med M.2? Och hur skiljer sig i7:an mot i5.an?

Jag modifierade kundvagnen ovan och bytte ut processorn mot i5 6600K, kommer då kosta 6600:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej!

Vad menar du med M.2? Och hur skiljer sig i7:an mot i5.an?

Jag modifierade kundvagnen ovan och bytte ut processorn mot i5 6600K, kommer då kosta 6600:-

M.2 är dom nya supernabba ssd:erna.

Testa att stänga av hyperthreading på din i7:a som du har nu (så den körs som en i5:a) och se ifall datorn presterar sämre.. Musikprogram har ingen användning av flera kärnor utan det är framför allt klockfrekvens som räknas.

Permalänk
Skrivet av qquality:

M.2 är dom nya supernabba ssd:erna.

Inte för att vara en besserwisser (eller det kanske är precis det jag är?), men tekniskt sett så är M.2 bara en typ av anslutning. Det krävs en M.2 port som går via PCIe och en NVMe SSD för att komma upp i de "supersnabba" hastigheterna du talar om. Ville bara förtydliga det för TS.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Okej, tack för er info!

Jag googlade också "best cpu for pro tools" och fick fram att en i7 kommer att prestera bättre än en i5:a och om man har pengarna så är det värt att köpa en i7 och så är man reserverad för framtida uppdateringar, dvs nya versioner av programmet. Hur stor skillnad det är vet jag inte, men isåfall känns det mer värt att köpa en i7:a för 1000:- mer och kunna använda datorn ett par år extra.

Vad är skillnaden mellan en i7 6700K och en i7 4790K?
Verkar som att 4790K presterar lite bättre i benchmark, och dom kostar ungefär lika mycket.
I artikeln jag läste om processorer för Pro Tools nämnde man bland annat i5 och i7 4790K.
Vore intressant att få veta hur stor prestandaskillnad jag kommer att få i Pro Tools genom att köpa en i7 istället för en i5.

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Vad är skillnaden mellan en i7 6700K och en i7 4790K?

6700k är en i7:a baserad på Intels senaste arkitektur Skylake. Denna följs av en ny socket 1151 med ett nytt chipset och DDR4 minnen.
4790k är baserad på förra generationens arkitektur Haswell och fungerar med en äldre socket 1150 med ett äldre chipset, samt DDR3 minnen.
Kort och gott, en 6700k är nyare, "bättre" och snabbare, även om skillnaden i prestanda inte är så stor. I bästa fall uppgår den till 5-10%.
Men att köpa nya delar och välja en "gammal" CPU och plattform är ju "dumt", speciellt då priset är i princip detsamma.

Visa signatur

Citera för svar.