Windows 10 saknar Caps Lock notifiering?

Permalänk
Medlem

Windows 10 saknar Caps Lock notifiering?

När man trycker på capslock sak det väl komma upp en notifiering på skärmen om att caps-lock är på?Har de gömt denna funktionalitet i någon obskyr inställning? Hittar ingenting.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon inställning du har aktiverat på dina datorer i så fall? Jag har aldrig varit med om att det dyker upp en sådan notifiering, på något OS.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

När man trycker på capslock sak det väl komma upp en notifiering på skärmen om att caps-lock är på?Har de gömt denna funktionalitet i någon obskyr inställning? Hittar ingenting.

Har bara varit med om detta på färdigbyggda laptops från packard bell.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Finns ljud under handikappsdelen (ease of access)
TrayStatus kanske kan lösa problemet även om jag inte vet om den har någon annan status än systemtray indikator

Permalänk
Medlem

brukar komma med tangentbords/mus-programvaran, typ Logitech SetPoint

// LZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Andreaz1:

Är det någon inställning du har aktiverat på dina datorer i så fall? Jag har aldrig varit med om att det dyker upp en sådan notifiering, på något OS.

Min och andras bärbara från HP gav "CAPS LOCK ON/OFF" i ett hörn. Detta pga mjukvaran för bluetooth. Dödade man dess processer försvann meddelanden.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle varit mer tydlig. Det är nya HP Eletebook 820 G3. Men jag har för mig att jag även kan se om jag har caps på min dator i sign. Men inte säker. ska kolla när jag kommer hem. Känns som det borde vara standard?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Har bara varit med om detta på färdigbyggda laptops från packard bell.

Rätt vanligt på färdigbyggda system över lag. Jag har det på mina Acer's, och min Dell.

Skrivet av Tea42BBS:

brukar komma med tangentbords/mus-programvaran, typ Logitech SetPoint

Det är nog rimligt att förutsätta att det kommer med tillverkarens drivrutin / mjukvara, i princip alltid. Jag håller med dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske skulle varit mer tydlig. Det är nya HP Eletebook 820 G3. Men jag har för mig att jag även kan se om jag har caps på min dator i sign. Men inte säker. ska kolla när jag kommer hem. Känns som det borde vara standard?

Knappast standard. Har bara sett det på en del märkesdatorer. Tror inte ens att det är standard på ProBooks.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Den kommer när du installera Hp:s "HOTKEY Support"

Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske skulle varit mer tydlig. Det är nya HP Eletebook 820 G3. Men jag har för mig att jag även kan se om jag har caps på min dator i sign. Men inte säker. ska kolla när jag kommer hem. Känns som det borde vara standard?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Den kommer när du installera Hp:s "HOTKEY Support"

Har installerat den. Brightness fungerade inte utan den. Ska dubbelkolla.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det dyker upp hos mig nere i höger hörne på skärmen i varje fall. Jag har ett Microsoft wireless Kyeboard 3000 tangentbord. Datorn är ett hemmabygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

När man trycker på capslock sak det väl komma upp en notifiering på skärmen om att caps-lock är på?Har de gömt denna funktionalitet i någon obskyr inställning? Hittar ingenting.

Det tror jag väl inte har en Win10 och en Win7 dator här.. ingen av dom har någon notifiering.
Det finns tangentbord som har en grön lysdiod i caps lock knappen..
kan ju vara en ide om man vill se om det är på eller av.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt ni har rätt. Jag har haft setpoint så länge så jag har helt missat att det är därifrån notifieringen kom. Har dock ingen användning av setpoint längre. (inga logitechenheter inkopplade) Känner mig ganska korkad nu.

Finns det något bra tillägg som get denna funktionalitet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror faktiskt ni har rätt. Jag har haft setpoint så länge så jag har helt missat att det är därifrån notifieringen kom. Har dock ingen användning av setpoint längre. (inga logitechenheter inkopplade) Känner mig ganska korkad nu.

Finns det något bra tillägg som get denna funktionalitet?

Som en av de som tycker dessa "notifieringar" på skärmen är fruktansvärt irriterande så undrar jag på vilket sätt det är en bra funktion? Till skillnad från att bara se indikeringen på t-bordet?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du en av få som verkligen vill ha caps lock funktion ? Jag brukar alltid stänga av funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du en av få som verkligen vill ha caps lock funktion ? Jag brukar alltid stänga av funktionen.

Så man är tvungen att hålla ned SHIFT hela tiden för att skriva VERSALER menar du?

CAPS LOCK är ovärderlig för korsordsskapare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Så man är tvungen att hålla ned SHIFT hela tiden för att skriva VERSALER menar du?

CAPS LOCK är ovärderlig för korsordsskapare.

JAG ÄR INTE LIKA SKRIKIG utan mer gemen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

JAG ÄR INTE LIKA SKRIKIG utan mer gemen

Skrikig? O.o

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skrikig? O.o

Ja versaler anses vara att skrika när man skriver.
Traditionella netikettregler
Undvik VERSALER, som kan uppfattas som att du skriker
https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja versaler anses vara att skrika när man skriver.
Traditionella netikettregler
Undvik VERSALER, som kan uppfattas som att du skriker
https://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett

O tusan, där ser man. Har oftast använt just VERSALER för att förtydliga text. Fet text finns ju att tillgå på detta forumet, men många saknar den möjligheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

O tusan, där ser man. Har oftast använt just VERSALER för att förtydliga text. Fet text finns ju att tillgå på detta forumet, men många saknar den möjligheten.

Om du vill trycka/betona att ett ord är viktigt så kan du använda versaler, det är som att höja rösten när du talar för att markera nått extra vikrigt men man bör däremot inte skiva allt med versaler och framförallt inte hela rubriker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För oss som inte skapar KORSORD!

Disable Caps Lock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som en av de som tycker dessa "notifieringar" på skärmen är fruktansvärt irriterande så undrar jag på vilket sätt det är en bra funktion? Till skillnad från att bara se indikeringen på t-bordet?

Har ingen indikering på tangentbordet annars hade det varit nice

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har ingen indikering på tangentbordet annars hade det varit nice

På så vis. Ja det finns ju ett antal tangentbord som saknar det såklart, därav indikering på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

På så vis. Ja det finns ju ett antal tangentbord som saknar det såklart, därav indikering på skärmen.

Det är ju en helt annan problematik. Köpte Logitech K750 Solar på jobbet....och råkade beställa MAC versionen *face palm* så nu funkar inte ens set-point till den, blir bara sämre när jag installerar setpoint då slutar volymknapparna att funka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är ju en helt annan problematik. Köpte Logitech K750 Solar på jobbet....och råkade beställa MAC versionen *face palm* så nu funkar inte ens set-point till den, blir bara sämre när jag installerar setpoint då slutar volymknapparna att funka.

Och det har gått för lång tid så du kan inte byta ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och det har gått för lång tid så du kan inte byta ut det?

japp hade det på hyllan typ 3 månader innan jag började använda den. Men det mesta funkar, bara vissa specialknappar som inte funkar, och ctral och alt är på "fel" ställe.

Testade ett program som man kan mappa om knappar med, men lyckades aldrig få till det. så om någon har tips på hur man kan trixa till det så välkomnas det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm