G2770pf Upplösning samt frekvens på intel HD.

Permalänk

G2770pf Upplösning samt frekvens på intel HD.

Hej! Sitter och krånglar med uppdateringsfrekvensen på min AOC G2770pf, en skärm som på papper ska klara av 1920x180@144hz.
Min dator tjurvägrar visa 120hz på någon upplösning högre än 1024x768.

Det är en Intel core i5 4200u som kör Nvidia 840M i tillägg när tyngre grafikapplikationer används.

Har tidigare avfärdat detta som att det inte går med den här setupen då det är en laptop med Intel HD grund.
Igår efter en flytt satt min bror och pillade med datorn och bläddrade fram 120hz på 1280x720.
Vilket fungerade bra under gårdagen.

Idag, efter en omstart är det tillbaka till 60hz. Hela vägen ner till 1024x768 där släpps jag upp till 120hz igen.
Då, igår när det fungerade, stod displayen listad som Digital Bildskärm. Nu står den listad som Digital bildskärm 2770G4. Det är såvitt jag kan se enda skillnaden.

Har gjort;
Installerat av, på och om drivrutiner för skärmen.
Installerat av och om Intel HD graphics samt uppdaterat densamme.
Försökt tvinga en egen upplösning på 1280x720@120hz, får då fellmeddelandet att det överskrider bandbredden.

Signalen går mellan datorn och skärm på en VGA kabel, alternativt en HDMI kabel jag inte har modell på. Så att det inte är rent fysiskt möjligt på högre upplösningar är jag med på. Men 1280x720@120hz är bevisligen innom kabelns kapabilitet.

Någon som har några idéer?

MVH Viktor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@viktorslow: Skärmen kräver enligt specen DVI Dual Link eller Displayport för att köras i 144 Hz och 1920x1080.

http://aoc-europe.com/en/products/specification/g2770pf

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@viktorslow: som laxpudding säger. Du behöver ha andra typer av kablar och kontakter.

Av din hårdvaruuppsättning att dömma sitter du på en laptop. Vad är det för laptop? Låter som att du kanske har en UX32 eller Ux303 och kör hdmi via en liten adapter som pluggas in i en kvadratisk kontakt. Stämmer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Som jag förklarade i inlägget, jag vet. Det är inte 1080p jag vill köra i 144. Det är 1280x720 i 120.

Något jag gjorde. Jag hann till och med så långt som att skapa profiler för att enkelt kunna byta mellan de inställningar för användning till spel och 1920x1080@60hz till surf film och dylika

Inga adaptrar, ingenting sådant nej. Jag har kört 1280x720@120 med den här hårvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

Som jag förklarade i inlägget, jag vet. Det är inte 1080p jag vill köra i 144. Det är 1280x720 i 120.

Något jag gjorde. Jag hann till och med så långt som att skapa profiler för att enkelt kunna byta mellan de inställningar för användning till spel och 1920x1080@60hz till surf film och dylika

Inga adaptrar, ingenting sådant nej. Jag har kört 1280x720@120 med den här hårvaran.

Spelar ingen roll vilken upplösningen, skärmen stödjer bara (iallafall officiellt) 60hz om du kör HDMI, 1080p eller 720p spelar ingen roll.

Det där är inprogrammerat i skärmen som presets i ett chip, så när när det känner av att det kommer en signal tex om man försöker med 720p 120 hz över HDMI så känner den av att den signalen är fel och tvinnar ner den till 60hz, detta för att HDMI kretsarna antagligen inte ska köras över sin spec och haverera kan man tänka..

Sen har du även problemet med att HDMI på din laptop heller inte stödjer mer än 60hz.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Möjligt. Men kör den huvudsakligen på VGA. HDMI var mer ett experiment. Dock ska HDMI 1.4 och uppåt klara av 1080p@120. Skärmen kanske kör en äldre version. Oavsett så är det irrellevant.

Jag körde under en hel dag skärmen på 1280x720@120hz. Via VGA. Efter att ha startat om datorn vill den inte längre göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

@ggustavsson: Möjligt. Men kör den huvudsakligen på VGA. HDMI var mer ett experiment. Dock ska HDMI 1.4 och uppåt klara av 1080p@120. Skärmen kanske kör en äldre version. Oavsett så är det irrellevant.

Jag körde under en hel dag skärmen på 1280x720@120hz. Via VGA. Efter att ha startat om datorn vill den inte längre göra det.

120hz med HDMI 1.4 är bara nått som fungerar i teorin, i praktiken så gör det det ytterst sällan.
Inblandande kretsar är egentligen gjorda för TV industrin där det till ganska nyligen var 60hz limit på, så det där med att 1.4 ska klara 120hz hoppa man helt enkelt över

Med VGA (Dsub) nja där kan man ibland få till det, brukar vara presets i skärmen som bromsar, var ca 10 år sen jag körde nån skärm med analog dsub VGA men har för mig om man ryckte bort stift 9 så kunde man härja ganska fritt med hz, var då bara panelen mest som sa ifrån när det blev för högt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Stift 9 alltså. Har fler kablar liggandes, så är beredd att testa. Hur räknar du då? I båda ändar antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

@ggustavsson: Stift 9 alltså. Har fler kablar liggandes, så är beredd att testa. Hur räknar du då? I båda ändar antar jag?

en ända bör räcka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Ja nej, det fungerade tyvärr inte. Lägger det här på is för närvarande. Tack för försöket.

MVH Viktor.