Permalänk
Medlem

Nuc hur snabb

Har en gigabyte nuc hemma som gett upp hoppet och vill inte visa någon display längre.

Funderar på att köpa en ny igen, dock undrar jag hur snabb cpu man behöver.?
Se filmer 1080p och youtube.
Tittat på N3050 (celeron) och N3700, eller man skall lägga ännu mer pengar på en i3-6100u?
Vad krävs?

Jag kanske är lite gammal i min media hantering, jag brukar använda torrent sedan bara starta genom VLC för att se mina saker.
Finns det vettigare lösningar för mig? Dvs jag kan få subs och laddning genom att dra ner det till en disk kopplad på USB.

Jag är öppen för CPU tankar och nya förslag.

/Mvh

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis
En I3 bara för att man få den lilla extra krämen som kanske behövs ibland, men sen har du även Raspberry pi med Kodi/LibreELEC som klarar 1080p utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@SAnDis
En I3 bara för att man få den lilla extra krämen som kanske behövs ibland, men sen har du även Raspberry pi med Kodi/LibreELEC som klarar 1080p utan problem.

Blev en begagnad 3217u, tänkte de blir lagom till Windows

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har en gigabyte nuc hemma som gett upp hoppet och vill inte visa någon display längre.

Funderar på att köpa en ny igen, dock undrar jag hur snabb cpu man behöver.?
Se filmer 1080p och youtube.
Tittat på N3050 (celeron) och N3700, eller man skall lägga ännu mer pengar på en i3-6100u?
Vad krävs?

Jag kanske är lite gammal i min media hantering, jag brukar använda torrent sedan bara starta genom VLC för att se mina saker.
Finns det vettigare lösningar för mig? Dvs jag kan få subs och laddning genom att dra ner det till en disk kopplad på USB.

Jag är öppen för CPU tankar och nya förslag.

/Mvh

Såg att du redan köpt en maskin. Men iaf, i min Nuc sitter det en Intel(R) Celeron(R) CPU N2820 @ 2.13GHz med 4 GB RAM. 1080p (även tyngre sådana, kommer inte ihåg på rak arm hur tunga bara) och YT i OpenElec snurrar utan problem.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har en gigabyte nuc hemma som gett upp hoppet och vill inte visa någon display längre.

Funderar på att köpa en ny igen, dock undrar jag hur snabb cpu man behöver.?
Se filmer 1080p och youtube.
Tittat på N3050 (celeron) och N3700, eller man skall lägga ännu mer pengar på en i3-6100u?
Vad krävs?

Jag kanske är lite gammal i min media hantering, jag brukar använda torrent sedan bara starta genom VLC för att se mina saker.
Finns det vettigare lösningar för mig? Dvs jag kan få subs och laddning genom att dra ner det till en disk kopplad på USB.

Jag är öppen för CPU tankar och nya förslag.

/Mvh

En kompis hade/har en N3700 vill jag minnas det var, han var inte nöjd, han hade frame drops i youtube i 1080p 60fps
tror han kör en i3-6000 nånting nu och ska tydligen vara som dag och natt

personen i fråga @enbom kanske kan flika in ?

Permalänk
Medlem

Jo jag har ett ASRock N3700-ITX men som du säger @Viochee så höll det inte måttet för just 1080p60 på Youtube (många dropped frames). Detta i Windows 10 Pro 64-bit. Ser man mycket gamingrelaterade videos på Youtube så är ju de mesta i 60fps.

Kör idag en i3-6300T i min HTPC som uppfyller mina krav.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850