Laddade ner något konstigt, omformatera eller lita på att avast tog bort det ?

Permalänk

Laddade ner något konstigt, omformatera eller lita på att avast tog bort det ?

Satt och skulle redigera en video så tankade hem Sony Vegas 13 som jag gjort tusen gånger fast nu på en ny dator.
Utan att tänka mig förr så tog jag den med mest seeders vilket var 4500, det jag inte tänkte på var att det var en fake torrent med samma namn som den jag brukade ladda ner, även utan trust skallen vid sidan om... mitt misstag.

När jag väl öppnade mappen stod där bara setup men jag bara körde på utan att tänka riktigt korkat nog.
När jag väl tryckt på setupen så tryckte jag nästa en gång utan att faktiskt den ens installerat än eftersom jag blev misstänksam.

Direkt vad som hände när jag avbröt installationen så poppade virus programmet avast upp och ville ha bort filen vilket jag bad den göra, och sedan ville helt plötsligt Windows stänga av det där programmet som poppar upp och gör att du måste godkänna saker innan dom startar.
Det var då jag fatta att något skit hade hänt på riktigt trots jag inte installera möget.

Nu så poppar avast upp vid olika tillfällen och hittar maleware i temp mappen som den hela tiden tar bort.
Så... vad tycker ni jag ska göra ? Omformatera igen och behöva installera om allt med detta slöa internatet.
Eller förlita mig på att avast faktiskt tar bort allt skit i uppstarts scannen som den gjort?

För övrigt så är det första gången det drabbar mig och allt på grund av att jag var slarvig en enda gång.

Kanske jobbig text och läsa, skriver ifrån mobilen och suger på att formulera mig eller skriva lättläst där.
Mvh.
(Kanske även är i fel topic? Sorry för det då.)

Permalänk
Medlem

Inte så lämpligt o skriva om att du tankar piratkopior här.
Skyll dig själv skulle väl jag säga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare men jag skulle rekommendera att titta på Hitman pro.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Hahaha har tankat pirat i 15 år utan problem men det gäller att se upp o ha koll på läget! (och som vanligt blir jag säkert avstängd för detta inlägget)

Permalänk
Medlem

Herregud...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Men lägg ägg va. Det är ju inte precis som ni inte streamat filmer eller laddat ner en film någon gång?
Till skillnad ifrån tusen andra är detta mer eller mindre det enda skitet jag tankat ner olagligt då jag bara spelar online spel för övrigt, och om det glädjer eran brustna hjärtan så använder jag trail versionen alltid, crackar inte ens möget då jag bara använder det en gång sedan avinstallerar.
Så istället för skriva herregud och så vidare så svara på frågan.
Och skulle det visa sig att man inte får diskutera pirat kopior här på sweclockers så får admini radera inlägget och jag får ursäkta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Malwarebytes och/eller Hitman Pro som nämnts.

-----------------Från Reglarna:

Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

---------------

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundvalpen1:

Men lägg ägg va. Det är ju inte precis som ni inte streamat filmer eller laddat ner en film någon gång?
Till skillnad ifrån tusen andra är detta mer eller mindre det enda skitet jag tankat ner olagligt då jag bara spelar online spel för övrigt, och om det glädjer eran brustna hjärtan så använder jag trail versionen alltid, crackar inte ens möget då jag bara använder det en gång sedan avinstallerar.
Så istället för skriva herregud och så vidare så svara på frågan.
Och skulle det visa sig att man inte får diskutera pirat kopior här på sweclockers så får admini radera inlägget och jag får ursäkta.

Skickades från m.sweclockers.com

Menade på att du ej behöver skylta om det. Hade lika gärna kunnat skippa vad du laddat ner. Och "hjälp" det fick du....Råd iallafall.
Vad vi andra gör och inte gör är en sak men vad vi skriver i forumet är en annan.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Skrivet av Bananus:

Menade på att du ej behöver skylta om det. Hade lika gärna kunnat skippa vad du laddat ner. Och "hjälp" det fick du....Råd iallafall.
Vad vi andra gör och inte gör är en sak men vad vi skriver i forumet är en annan.

Förstod inte att ett program heter hitman pro men tack för rådet, ska kollas upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Kör Malwarebytes och/eller Hitman Pro som nämnts.

-----------------Från Reglarna:

Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

---------------

Tack för tipset och tack för infon om reglerna som jag missat. Försökte radera inlägget men det kan man visst inte göra hmm lol. #bettercallsaul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.
§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moeratator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...