Fujitsu superminne är 1000 ggr snabbare än vanliga minnen

Permalänk
Inaktiv

Fujitsu superminne är 1000 ggr snabbare än vanliga minnen

Permalänk
Medlem

Tack för för infon, detta låter väldigt intressant.

Permalänk
Inaktiv

Ja, dock får vi hoppas på snabbare gränssnitt då det begränsas till ddr4 standarden nu.

Permalänk
Inaktiv

Se om det blir sådana minnen i nästa bygge

Permalänk
Inaktiv

Jag längtar något bedrövligt och jag ser mig min nya dator framför mig om 5 år.
2* 20 cores cpu, där ram är Fujitsus nano-RAM och hårddisk är Intel Intels 3D XPoint och den kommer spinna som en katt.

Pessimismen inom mig säger dock att detta inte kommer ske.. Btw datakraften är lika svårt att bränna som en 100 lapp är att bränna på en pub.

Permalänk
Medlem

Ett problem som uppstår om NRAM skulle vara tusen gånger snabbare än DRAM är att det troligtvis behövs helt nya CPU-designer för att kunna dra nytta av hastigheten. Nu har ju CPUer tre eller fyra lager av cacheminne innan man kommer till RAM-minnet, eftersom RAM-minnet är för långsamt att använda direkt. Har man minne som är tusen gånger snabbare än DRAM men med liknande storlek (och icke-flyktigt) så måste man nog designa om minneshierarkin en del.

Men jag skulle bli förvånad om vanliga konsumenter får tillgång till NRAM inom de närmsta 5 åren.
Artikeln säger ju att Fujitsu hoppas få fram NRAM till slutet av 2018, och då endast i storleksordningen MB. Så de ska först få fram fungerande prototyper, sen skala upp tillverkningen till användbara storlekar, göra det lönsamt, samt vara före/bättre än alla andra konkurrerande minnestyper som är under utveckling.

Det kanske låter lite pessimistiskt, men man får ju inte glömma att för varje DRAM så finns högvis med minnestyper som inte kom så mycket längre än forskning p.g.a. tillverkningsproblem, skalningsproblem, konkurrens, etc. Fast om NRAM misslyckas p.g.a. konkurrens så blir väl vi konsumenter glada ändå