Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Permalänk
Medlem

Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Vi vet alla att utbudet på torrentsidor och liknade tjänster oftast är oslagbart. Men jag vill i denna tråd diskutera hur man bäst övergår från vanan att piratkopiera och ha tillgång till alla filmer och serier man kan tänka sig. Ända sen Spotify släpptes har jag inte laddat ner en enda mp3-låt, och är fullkomligt nöjd med utbudet som ges där. Men hur ser läget ut för filmer och serier?

Jag är inte i första hand intresserad av att ha det senaste snabbt, snarare ha ett brett bibliotek av filmer. Jag är helt klart filmberoende och har ofta olika sätt till hur jag hittar filmer jag vill se. Antingen via genre och specifika teman, tex "filmer där man utforskar rymden" eller att jag börjar gräva i specifika skådespelare och kollar på de filmer som hen varit med i. Men självklart är det ju en bonus om man inte behöver vänta 3 år på att en film som går på BIO idag släpps på tjänsten.

Vilka alternativ finns idag?
Hur bra är utbudet?
Vad kostar det?

Den enda streamingtjänsten jag använder mig av idag är SVT-Play då jag gillar deras utbud av dokumentärfilmer, nyhetsrapportering och annat. De har blivit bättre senaste åren tycker jag, även om det är sjukt dåligt att de inte tar in alla stora sportevenemang. För länge sen testade jag netflix via VPN (innan det hade kommit till Sverige) och blev helt chockad över hur horribelt dåligt utbudet var. Tror knappt jag hittade någonting som jag inte redan sett under min gratismånad. Hur ser det ut nu för tiden?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi vet alla att utbudet på torrentsidor och liknade tjänster oftast är oslagbart. Men jag vill i denna tråd diskutera hur man bäst övergår från vanan att piratkopiera och ha tillgång till alla filmer och serier man kan tänka sig. Ända sen Spotify släpptes har jag inte laddat ner en enda mp3-låt, och är fullkomligt nöjd med utbudet som ges där. Men hur ser läget ut för filmer och serier?

Jag är inte i första hand intresserad av att ha det senaste snabbt, snarare ha ett brett bibliotek av filmer. Jag är helt klart filmberoende och har ofta olika sätt till hur jag hittar filmer jag vill se. Antingen via genre och specifika teman, tex "filmer där man utforskar rymden" eller att jag börjar gräva i specifika skådespelare och kollar på de filmer som hen varit med i. Men självklart är det ju en bonus om man inte behöver vänta 3 år på att en film som går på BIO idag släpps på tjänsten.

Vilka alternativ finns idag?
Hur bra är utbudet?
Vad kostar det?

Den enda streamingtjänsten jag använder mig av idag är SVT-Play då jag gillar deras utbud av dokumentärfilmer, nyhetsrapportering och annat. De har blivit bättre senaste åren tycker jag, även om det är sjukt dåligt att de inte tar in alla stora sportevenemang. För länge sen testade jag netflix via VPN (innan det hade kommit till Sverige) och blev helt chockad över hur horribelt dåligt utbudet var. Tror knappt jag hittade någonting som jag inte redan sett under min gratismånad. Hur ser det ut nu för tiden?

Netflix (ganska bra utbud, frågan är väl om utbudet i allmänhet räcker för någon som ser allt, men en stor behållning numera är deras egenproducerade innehåll "netflix originals"!)
HBO Nordic (sämre tjänst men har bra innehåll)

är väl de mest uppenbara i sammanhanget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet måste man ha några stycken strömningstjänster för att man ska bli nöjd. Har HBO Nordic, Netflix och C MORE just nu. C MORE pga de har Halt and Catch Fire säsong 3. Man får alternera lite.

EDIT: Det finns ju en del skräp på alla, men också guldkorn, som t.ex. Daredevil och Jessica Jones på Netflix (och i januari nya Star Trek: Discovery), GoT, Stranger things och Girls på HBO Nordic etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Netflix (ganska bra utbud, frågan är väl om utbudet i allmänhet räcker för någon som ser allt, men en stor behållning numera är deras egenproducerade innehåll "netflix originals"!)
HBO Nordic (sämre tjänst men har bra innehåll)

är väl de mest uppenbara i sammanhanget.

Jo jag gillar en del av Netflix-originals serier, men vissa är väldigt överskattade. Är framför allt orolig över filmutbudet, snarare än serieutbudet.
Jag antar att man måste skaffa flera olika tjänster för att få ett hyfsat utbud, vilket känns jäkligt störande och omständligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Enligt min erfarenhet måste man ha några stycken strömningstjänster för att man ska bli nöjd. Har HBO Nordic, Netflix och C MORE just nu. C MORE pga de har Halt and Catch Fire säsong 3. Man får alternera lite.

Känns som det borde finnas en leverantör som samlar ihop ett paket av tjänster som man kan köpa till ett rabatterat pris

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Sötast

Jag var väldigt positiv till netflix och att undvika piratfällan i början.

Sen insåg jag att man fick välja mellan ett oslagbart utbud i fantastisk kvalitet eller lastgamla filmer i hyfsad kvalitet med stundvis forcerad svensk text.

Tror aldrig att jag förnyade netflix.

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:

Det man lever på är ju "senaste" av varje serie. HBO Nordic kan ha första säsongerna av någon serie, men inte senaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kollade på C-mores hemsida nu av "ny filmer", nästan alla är typ 5--20 år gamla, några få nya som är 1-3år gamla. Har sett nästan alla som var med på listan. Ska det verkligen behöva va så uselt? Jag menar det kan inte kosta många kronor att ta in 90-talsfilmer tex, de borde ingå i biblioteket redan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om man kollar tex bästa filmerna 2015, är någon av dessa tillgängliga via någon tjänst redan? hur långt efter ligger det?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi vet alla att utbudet på torrentsidor och liknade tjänster oftast är oslagbart. Men jag vill i denna tråd diskutera hur man bäst övergår från vanan att piratkopiera och ha tillgång till alla filmer och serier man kan tänka sig. Ända sen Spotify släpptes har jag inte laddat ner en enda mp3-låt, och är fullkomligt nöjd med utbudet som ges där. Men hur ser läget ut för filmer och serier?

Jag är inte i första hand intresserad av att ha det senaste snabbt, snarare ha ett brett bibliotek av filmer. Jag är helt klart filmberoende och har ofta olika sätt till hur jag hittar filmer jag vill se. Antingen via genre och specifika teman, tex "filmer där man utforskar rymden" eller att jag börjar gräva i specifika skådespelare och kollar på de filmer som hen varit med i. Men självklart är det ju en bonus om man inte behöver vänta 3 år på att en film som går på BIO idag släpps på tjänsten.

Vilka alternativ finns idag?
Hur bra är utbudet?
Vad kostar det?

Den enda streamingtjänsten jag använder mig av idag är SVT-Play då jag gillar deras utbud av dokumentärfilmer, nyhetsrapportering och annat. De har blivit bättre senaste åren tycker jag, även om det är sjukt dåligt att de inte tar in alla stora sportevenemang. För länge sen testade jag netflix via VPN (innan det hade kommit till Sverige) och blev helt chockad över hur horribelt dåligt utbudet var. Tror knappt jag hittade någonting som jag inte redan sett under min gratismånad. Hur ser det ut nu för tiden?

Inte för jag ger dig svar på frågan men bra tråd!!
Känner lite samma som dig. Det utbudet man kan skaffa sig olaglig väg skall finnas laglig väg om piratkopieringen iaf ska minska kraftigt.
Har haft Netflix, HBO och Viaplay men det var inte alls tillräckligt, klart att det finns bra innehåll men jag som aldrig går på bio får vänta väldigt länge på mina filmer.
Idag har jag bara kvar Netflix, mest pga. grabben då barninnehållet är väldigt bra. Och de har en hel del bra egna serier får jag säga.

Vad är det egentligen som gör att det inte finns Spotify liknande tjänst för filmer serier idag?

Permalänk
99:e percentilen

Netflix och liknande slås ofta upp som självklara piratutrotare, men jag har aldrig förstått hur en så begränsad tjänst som kräver konstant uppkoppling och erbjuder högst medioker videokvalitet kan jämföras med en fil man har på sin egen dator och kan spela på precis vilken enhet man vill, precis när man vill, på precis vilket sätt man vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spotify för musik täcker ganska mycket av det jag lyssnar på, men allt finns ju inte där..
För film och serier har jag netflix, samt HBO under game of thrones tiden. Men det är långt ifrån att täcka mina behov. Här måste filmindustrin inse att det finns förbättringar och pengar att hitta. Men nope, de fokuserar hellre på att utforma utpressningsbrev..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag kör som så att jag har Viaplay, min bror har HBO Nordic och en polare har Netflix. Så vi delar på dessa.

Viaplay är hyfsat men jag tycker att de får in nytt lite för sällan samt att vissa filmer måste man hyra och att det är snålt med filmer som har en handfull år på nacken. En nice grej just nu är att de har alla Star Wars-filmer.

HBO har oerhört bra utbud av serier, i princip allt man kan önska sig. På filmfronten är det dock väldigt dåligt utbud förutom om man föredrar filmer som har några decennier på nacken. Skulle vilja påstå att den mer eller mindre bara tillhandahåller serier.

Netflix har bäst utbud (även om jag inte blir överlyrisk, det finns dessutom inget som stör mig mer än när man t ex bara har 2:a eller 3:e filmen i en triologi) när det kommer till film, får in nytt ganska ofta och har dessutom en hel del egna bra serier som nämnts ovan.

Det jag främst saknar förutom ett bredare bibliotek är att det dröjer innan nya filmer dyker upp på dessa tjänster samt att vissa nya filmer aldrig tas in tyvärr.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Viaplay är ett rätt bra alternativ. När det gäller sport så är det inte så mycket att orda om, de har rättigheterna till det mesta man kan tänkas vara intresserad av med undantag för Allsvenskan. De hade tidigare ett rätt mediokert filmutbud men har verkligen shapeat upp sig på senare tid.

http://viaplay.se/ finns gratis provmånad för den intresserade.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Inte för jag ger dig svar på frågan men bra tråd!!
Känner lite samma som dig. Det utbudet man kan skaffa sig olaglig väg skall finnas laglig väg om piratkopieringen iaf ska minska kraftigt.
Har haft Netflix, HBO och Viaplay men det var inte alls tillräckligt, klart att det finns bra innehåll men jag som aldrig går på bio får vänta väldigt länge på mina filmer.
Idag har jag bara kvar Netflix, mest pga. grabben då barninnehållet är väldigt bra. Och de har en hel del bra egna serier får jag säga.

Vad är det egentligen som gör att det inte finns Spotify liknande tjänst för filmer serier idag?

Anledningen till att det inte finns är för för att filmbolagen vill tjäna sånna sjuka pengar och skådespelarna vill ha astronomiska löner. Musikartisterna drar in det mesta på turneringar nu för tiden antar jag. Och en liten del via streaming.

Det de inte inser är att till slut kommer de bli tvungna i alla fall. Kan inte bara ta bort en produkt (oavsett om den är laglig eller inte) och inte ersätta den med någonting. Då skiter folk till slut i att kolla på film helt istället. Att gå på bio är en sak, det är en upplevelse. Men tror tiden då folk samlade på DVD-skivor är över, bara entusiaster som gör det idag.

Det är ju fan så sjukt dåligt, sökte på netflix efter star wars. Finns inte en enda star wars film ? VA i hela friden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Film är betydligt mycket dyrare att gör än musik därför finns inte alla filmer på en och samma prenumeration för 100kr/månaden
Edit @BrottOchStraff han före

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Film är betydligt mycket dyrare att gör än musik därför finns inte alla filmer på en och samma prenumeration för 100kr/månaden
Edit @BrottOchStraff han före

Man kan dock undra varför en skådis ska ha 40milj dollar för en film. Varför ska de ha högre lön än i princip alla andra yrken på jorden?

Men det är en helt annan diskussion. Vi håller oss on topic.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Tyvärr är det så.
En tjänst för 3-500kr med allt hade jag köpt lätt men ha 3-5 tjänster orkar jag inte. Men om någon gör en app/program som samlar biblioteken av mina abonnemang (även playtjänster typ svt) på ett ställe hade varit grymt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

@BrottOchStraff: Tyvärr är det så.
En tjänst för 3-500kr med allt hade jag köpt lätt men ha 3-5 tjänster orkar jag inte. Men om någon gör en app/program som samlar biblioteken av mina abonnemang (även playtjänster typ svt) på ett ställe hade varit grymt.

Det hade garanterat redan gjorts om det inte var olagligt eller om leverantörerna tillät det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Anledningen till att det inte finns är för för att filmbolagen vill tjäna sånna sjuka pengar och skådespelarna vill ha astronomiska löner. Musikartisterna drar in det mesta på turneringar nu för tiden antar jag. Och en liten del via streaming.

Det de inte inser är att till slut kommer de bli tvungna i alla fall. Kan inte bara ta bort en produkt (oavsett om den är laglig eller inte) och inte ersätta den med någonting. Då skiter folk till slut i att kolla på film helt istället. Att gå på bio är en sak, det är en upplevelse. Men tror tiden då folk samlade på DVD-skivor är över, bara entusiaster som gör det idag.

Det är ju fan så sjukt dåligt, sökte på netflix efter star wars. Finns inte en enda star wars film ? VA i hela friden.

Det hade varit intressant om de finns någon statistik där man kan se en skådespelares intäkter, pengar från filmintäkter kontra reklam osv.
Förvisso får skådespelaren pengar från filmbolaget förmodar jag som skapar filmen, och även där hade de varit intressant och se hur intäkterna är fördelade.

Ja samla fysisk media är inte intressant för mig, och bio är jag verkligen inte gå på. Vill sitta i min egen soffa framför min egen TV och hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ja jag hoppas verkligen att netflix eller liknande tjänst kan bli bättre! Jag kör enbart nerflix för utbudet till dottern är kanon. Men många gånger man själv vill se något så slutar det offtast med att man ger upp. Köper en del blu-ray filmer så hade lätt kunnat betala runt en 100kr mer per månad för netflix om utbudet hade blivit bättre och speciellt på helt nya filmer.

För mig är Netflix kanon.. Varvar det med internetradio så känns nära perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga i tråden, för att bli helt nöjd så krävs det att man dubblerar eller alternerar mellan tjänsterna om man vill följa sina favoritserier. Och inte ens då blir man alltid nöjd.

Permalänk
Medlem

Plejmo verkar ha hyffsat bra filmutbud, synd att de har en anna prismodell. had hellre betalat en fast summa varje månad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör med Netflix, och köper övriga serier i efterhand när de kommer ut på BD...

Permalänk
Medlem

@Noob I am:
Absolut helt sant det du säger, men jag skulle iallafall vara bered att betala en ganska bra summa för att kunna se allt(nåja det mesta likt spotify). Men det förutsätter ju då att konceptet i övrigt är gratis och inte som viaplay där man först betalar för tjänsten och sedan måste man betala för att hyra vissa filmer utöver det(inte alla men vissa). Jag tror inte jag är ensam med den åsikten.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Kör med Netflix, och köper övriga serier i efterhand när de kommer ut på BD...

Det känns så sjukt 90-talet för mig. Vad ska jag med skivor på hyllan till? Serier kollar man oftast bara på en gång och aldrig igen. Filmer kanske är lite mer värda att spara. Jag har definitivt råd att betala för flera tjänster varje månad och köpa skivor osv. Men jag orkar inte hålla på, då skiter jag hellre i att titta helt nästan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Jag växlar mellan olika tjänster då de har så dåligt erbjudande för trogna kunder. De största tjänsterna kostar väl exakt lika mycket i månaden om man ser 2år som 1 månad? Så jag ser på både Nexflix, Cmore,HBO Nordic, och via play men har aldrig dessa samma månad.
*Hos Cmore måste man maila in uppsägningen, men de är jättesnabba på att svara`och gör det direkt utan strul.

Nå Nexflix är den jag gillar mest. Att nu Star-trek ska komma dit gör utbudet väldigt mycket bättre.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hela-star-trek-serien-ti...

Annars har jag följande strategi:
* De filmerna jag allra mest ser fram emot ser jag på Bio. (Alltså riktiga storfilmer)
* Filmerna som är tveksamma storfilmer väntar jag tills de kommer hos Hemmakväll, där hyr jag sedan 3 filmer i en vecka för 150kr. Beroende på vart i landet man bor kanske man har en bättre videobutik. För min del behövs ej en hel vecka, hade man haft fler polare hade man kunna samlånat...
* Och filmerna som jag ej tycker är värt att hyra ser jag oftast på netflix.

Hur mycket jag spenderar på alla tjänster beror på hur mycket fritid jag har samt vad utbudet är.

Ta t.ex. några storfilmer på bio nu.
Legenden om Tarzan
Jason Bourne

Så kan jag gött vänta med dessa tills de kommer på netflix...

Detta jämfört med The Dark Age, visst betydligt mer kostsamt. Jag bränner nog runt 300kr månaden på mitt system. (1st bio, en filmtjänst, 3 hyrfilmer) Men jag gör det helt lagligt och jag har mer tid till annat och slipper allt strul.
Detta innebär att jag helt ärligt inte har sett en piratkopierat eller ens privatkopierat en enda film på över 5år.

Permalänk
Medlem

jag kör på netflix men kan säga att jag definitivt inte är helt nöjd, det saknas många series och säsonger för den delen på serier medans andra länder har dom t.ex usa.

sen så har inte netflix game of thrones vilket jag vill se så då måste jag skaffa någon till tjänst och fan jag är inte villig att betala hur många såna här som helst 100kr i månaden för att kolla på serier och några filmer borde vara nog men nope här ska vi fiska pengar måste betala 500kr för 10 olika tjänster för att ha tillgång till innehållet man vill ha på laglig väg.

allvarligt talat om dom vill att folk ska sluta ladda ner olagligt då som andra säger också måste dom ha en tjänst där man kan se allt som folk laddar ner men det kan man inte då måste man betala 40 olika tjänster och inte ens då får man allt man är ute efter.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag växlar mellan olika tjänster då de har så dåligt erbjudande för trogna kunder. De största tjänsterna kostar väl exakt lika mycket i månaden om man ser 2år som 1 månad? Så jag ser på både Nexflix, Cmore,HBO Nordic, och via play men har aldrig dessa samma månad.
*Hos Cmore måste man maila in uppsägningen, men de är jättesnabba på att svara`och gör det direkt utan strul.

Nå Nexflix är den jag gillar mest. Att nu Star-trek ska komma dit gör utbudet väldigt mycket bättre.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/hela-star-trek-serien-ti...

Annars har jag följande strategi:
* De filmerna jag allra mest ser fram emot ser jag på Bio. (Alltså riktigt storfilmer)
* Filmerna som är tveksamma storfilmer väntar jag tills de kommer hos Hemmakväll, där hyr jag sedan 3 filmer i en vecka för 150kr. Beroende på vart i landet man bor kanske man har en bättre videobutik. För min del behövs ej en hel vecka, hade man haft fler polare hade man kunna samlånat...
* Och filmerna som jag ej tycker är värt att hyra ser jag oftast på netflix.

Hur mycket jag spenderar på alla tjänster beror på hur mycket fritid jag har samt vad utbudet är.

Ta t.ex. några storfilmer på bio nu.
Legenden om Tarzan
Jason Bourne

Så kan jag gött vänta med dessa tills de kommer på netflex, då kommer jag dock se dem.

Detta jämfört med The Dark Age, visst betydligt mer kostsamt. Jag bränner nog runt 400kr månaden på mitt system. (2st bio, en filmtjänst, 3 hyrfilmer) Men jag gör det helt lagligt och jag har mer tid till annat och slipper allt strul.

Jag går redan ofta på bio, säkert mer än en gång i månaden i snitt olika från år till år beroende på vad som kommer ut.
Jag skulle kunna göra det du gör också, det låter ganska vettigt. Men jag kommer bli helt tokig en kväll nä jag vill hitta någon obskyr film, och inte får tag i den någonstans. Och sen hela grejen med att alternera mellan tjänsterna för att följa sina serier. När ska de börja lyssna på kunderna?

Jag inser att jag kanske är något av en nörd när det kommer till filmer och serier, de flesta av mina bekanta som enbart kör Netflix har inte sett en bråkdel av det jag sett. Jag tycker på ett sätt att det "fördummar" publiken. Eftersom man låser alla till sin "kanal" så kan man nästan pumpa ut vilket skit som helst så kollar folk i alla fall för man inte orkar byta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Netflix kan jag inte rekommendera längre. Utbudet här gentemot t.ex USA ligger väl på runt 20% men ändå betalar man samma pris som amerikaner, detta var inte så farligt tidigare eftersom man kunde gå runt regionslåsen mha VPN-tjänster. Detta har Netflix satt totalt stopp för i sommar (finns vad jag vet ingen VPN eller DNS tjänst idag som möjliggör att kolla på netflix från ett annat land). Iom att du inte längre kan få tillgång till andra länders utbud så har du kollat allt du vill kolla inom 1-2 månader, och uppdateringar kommer sällan.

HBO Nordic har inte engelsk textning som val. Total dealbreaker för mig men om du inte bryr dig så finns det säkert nåt att kolla på där också. Har väl dock ännu mindre utbud än netflix.

Amazon Prime Video via VPN/DNS (finns bara i USA/UK) är enligt mig den bästa tjänsten just nu. Kostar samma som netflix, har ca lika stort utbud som netflix USA men har inte lika drakoniska regionslås, dvs de går att kringgå.