Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Permalänk
Snusfri

Själv så räcker Netflix för mig då jag mer är tvseriemänniska än film och för vissa filmer och tvserier så är det blu-ray som kopieras över till servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns någon bra tjänst faktiskt men det verkar mest som om filmbolagen vill sitta och gnälla över att det inte är som på 70-talet längre, istället för att lösa problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

tycker kvaliten på netflix är kass. för att inte tappa "flow" så sänker de kvaliten för att slippa buffra...

Jag tycker kvaliteten är riktigt bra, kanske inte i klass med BR men inte långt därifrån. Dock använder jag Windows-appen vilken brukar ge bättre kvalitet än browsern vad jag kan se.

Skrivet av Mordekai:

Samma för mig, jag vill ha engelsk textning på allt engelskspråkigt material. Netflix ger inte heller alltid engelsk textning om man är i sverige.

Just nu finns det väl grymma serier på både HBO och netflix så det räcker ett bra tag, jag är dock besatt av late night talk shows och comedy central och det är svårt att få tag på lagligt i sverige. Stephen Colbert, James Cordon, Jimmy Kimmel, Jimmy Fallon, Conan, Seth Myers, Nikki Glaser, den enda just ju är Chelsea Handler som har en talkshow på netflix.

Jag betalar för Viaplay, TV4 premium, Netflix och HBO Nordic, trots det finns det mängder av TV jag inte kan se lagligt. Jag kör VPN för Comedy Central.

I appen får jag alternativet med engelsk text (för hörselskadade visserligen så ljudeffekter och sånt är ju också textat), och ingen text som jag föredrar.

Ingen tjänst kan förstås helt ersätta piratande, inte än i alla fall, och det gäller även med exempelvis Spotify för musik, men det kan ju minska det mer eller mindre kraftigt och det är ju ett steg åt rätt håll liksom. Ju fler som använder tjänsterna desto mer makt får de i förhållande till film- och tv-bolag så de kan skriva bättre avtal med snabbare access och mer innehåll.

Spotify har ju lyckats rätt bra med detta, det är exempelvis väldigt sällan som musik i mina playlists försvinner och ganska ofta musik jag själv lagt till ersätts av samma låtar från Spotify. Sen är ju musikbranschen inte så lik film- och tv-branschen när det gäller exklusivitet och så, så de har det förstås mycket lättare än vad Netflix eller liknande har det. Men jag tror ändå att fler användare av streaming och färre TV-tittare och filmhyrare kommer att göra att de tvingas anpassa sig efter verkligheten liksom.

Permalänk
Medlem

Jag brukar hyra filmer på google play och kasta över dom till min chromecast, det blir lite dyrare än att prenumerera på en streamingtjänst, men jag tittar inte så mycket på film, det är ju nästan bara gammalt material på Netflix och liknande endå.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag kör på Netfilx, HBO Nordic, UFC.tv, WWE Network och Viaplay Fighting (för UFC PPV som Viasat har ensamrätt för i Sverige). Sen köper jag film och serier på Blu-Ray (har minskat serier iom HBO Nordic). Har Spotify för att kunna provlyssna musik och köper vinyl och CD-skivor (har minskat en del då fler och fler erbjuder FLAC som digital köp).

Jag har dock köpt musik och film sedan jag började arbeta för en 16 år sedan, så jag tror att ens eget utgångsläge avgör hur mycket eller lite man gillar tjänsterna. Behöver du verkligen se varenda film som släpps inom 1 timme eller kan du se den på bio, eller kanske vänta på att den kommer på Blu-ray?
Min beräkning för att köpa film på Blu-ray är att det är billigare att köpa en film än att gå 2 och se den på bio.

Det rättighetsträsket som råder inom film- och tv-branchen sätter käpparna i hjulet för någon form av gemensam tjänst. Jag sa upp mitt tv-paket då jag inte själv kan få välja vilka kanaler jag vill ha och enbart i HD, ska du ha Viasat HD? Jaha, nej då måste du också ha basutbudet för Viasat och sedan köpa till HD-pakete. Men för helvette, jag vill ju inte ha någon äcklig icke-HD digitaltv 2016?!
HD Ready kom för 11 år sedan och fortfarande går det inte att få enbart HD-material till din tv?

Digitala köp av musik är också en invecklad historia. På t.ex. 7digital så kan du köpa ett album digitalt om du bor i Tyskland, men inte i Sverige (not available in your region) och liknande skit. Jag har fått använda VPN för att kunna köpa FLAC från HDTracks t.ex. Så, här står jag med pengarna och vill köpa den digitala produkten. Men jag får inte betala för den. Helt vansinnigt och jag misstänker att gemene man skulle gett upp och laddat ner skiten från nätet istället, jag beställer skivan från cdon eller Ginza. Men som sagt, helt jävla galet svårt att kunna få köpa det man vill ha digitalt.

edit: rant
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag är rätt konservativ och kanske inte som den genomsnittlige konsumenten idag. Betalar hellre en engångskostnad än en löpande kostnad och använder media i mer begränsad omfattning.

När det gäller filmer så ligger det för egen del på en mycket låg nivå. Antalet gånger jag själv aktivt väljer att se någon film ligger nog under 5 per år, rätt jämnt fördelat på bio/blu-ray/strömmat/tv.
Har några blu-ray som jag inte sett än, familjen köpte ett större antal DVD:er till fritidshuset. Kan även hända att jag råkar se någon film när jag besöker föräldrarna, bara för att de alltid har tv:n på.
Men antalet filmer som ses på ett år är högst begränsat.
Har inget intresse av någon streamingtjänst med månadsavgift, däremot är det bra att det finns möjlighet att se enskilda filmer och betala per film.

För serier är problemet inte sällan att det krävs ett flertal olika tjänster för att se flera serier och då lyckas hitta rätt för varje. Det känns som att man då bör vara storkonsument för att det ska vara lönt. Även fördröjningen mellan länder är ett stort problem.

Musik är en annan sak som också främst gynnar storkonsumenter som ständigt måste ha det senaste.
Kostnaden för tjänsterna överstiger vida de summor jag lägger på musik årligen, då har jag tidigare oftast köpt skivor och endast någon enstaka per år. Tyvärr finns ju ingen bra tjänst i Sverige (utomlands finns det men de går inte att använda) där man kan köpa enskilda låtar el album för varaktig offlineanvändning, till skillnad mot strömmande (t ex Spotify).
Den dag det händer något med tjänsten el man slutar betala för den så har man inte längre tillgång till musiken, dvs kontrollen över den ligger hos någon annan.
Jag betalar hellre en engångsavgift för att köpa enskilda med full kontroll, än att betala en månadsavgift för att ha tillgång till fler.
För att bara höra någon låt funkar Youtube oftast hyfsat (kunde med fördel vara begränsat till att lyssna 1-2 gånger), men ska man lyssna mer och i bättre kvalitet skulle jag föredra att kunna köpa de låtar jag vill ha.
Spotify har inte heller ALLT, mindre artister kan i många fall saknas. Dessutom kommer det ytterst sällan något jag verkligen vill lyssna på, det mesta är ointressant.

Piratkopieringen som helhet beror inte på kriminella avsikter eller att man inte vill betala för saker, snarare bristen på bra alternativ.

För att piratkopieringen ska minska krävs det alternativ som motsvarar eller överträffar det den ger, på samtliga punkter:
-Passa för olika typer av användare med lämpliga betalningsmodeller: Både storkonsumenter och de mer selektiva.
-Erbjuda en tillgänglighet som innebär att materialet är åtkomligt direkt det sänds någonstans i världen, ingen fördröjning beroende på land.
-Hög kvalitet på materialet.
-Stabil och pålitlig leverans, tekniska lösningar som gör det möjligt. Dvs ingen kvalitetsförsämring eller uppspelning som hindras av ständigt buffrande.
-Tillgänglighet på det sätt användaren önskar: Strömmande via nätet el hämtningsbart för offlineanvändning, för engångsbruk el varaktigt.
-Allt på samma ställe och lätt att hitta, ska inte behövas flertalet olika tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Jag är rätt konservativ och kanske inte som den genomsnittlige konsumenten idag. Betalar hellre en engångskostnad än en löpande kostnad och använder media i mer begränsad omfattning.

När det gäller filmer så ligger det för egen del på en mycket låg nivå. Antalet gånger jag själv aktivt väljer att se någon film ligger nog under 5 per år, rätt jämnt fördelat på bio/blu-ray/strömmat/tv.
Har några blu-ray som jag inte sett än, familjen köpte ett större antal DVD:er till fritidshuset. Kan även hända att jag råkar se någon film när jag besöker föräldrarna, bara för att de alltid har tv:n på.
Men antalet filmer som ses på ett år är högst begränsat.
Har inget intresse av någon streamingtjänst med månadsavgift, däremot är det bra att det finns möjlighet att se enskilda filmer och betala per film.

För serier är problemet inte sällan att det krävs ett flertal olika tjänster för att se flera serier och då lyckas hitta rätt för varje. Det känns som att man då bör vara storkonsument för att det ska vara lönt. Även fördröjningen mellan länder är ett stort problem.

Musik är en annan sak som också främst gynnar storkonsumenter som ständigt måste ha det senaste.
Kostnaden för tjänsterna överstiger vida de summor jag lägger på musik årligen, då har jag tidigare oftast köpt skivor och endast någon enstaka per år. Tyvärr finns ju ingen bra tjänst i Sverige (utomlands finns det men de går inte att använda) där man kan köpa enskilda låtar el album för varaktig offlineanvändning, till skillnad mot strömmande (t ex Spotify).
Den dag det händer något med tjänsten el man slutar betala för den så har man inte längre tillgång till musiken, dvs kontrollen över den ligger hos någon annan.
Jag betalar hellre en engångsavgift för att köpa enskilda med full kontroll, än att betala en månadsavgift för att ha tillgång till fler.
För att bara höra någon låt funkar Youtube oftast hyfsat (kunde med fördel vara begränsat till att lyssna 1-2 gånger), men ska man lyssna mer och i bättre kvalitet skulle jag föredra att kunna köpa de låtar jag vill ha.
Spotify har inte heller ALLT, mindre artister kan i många fall saknas. Dessutom kommer det ytterst sällan något jag verkligen vill lyssna på, det mesta är ointressant.

Piratkopieringen som helhet beror inte på kriminella avsikter eller att man inte vill betala för saker, snarare bristen på bra alternativ.

För att piratkopieringen ska minska krävs det alternativ som motsvarar eller överträffar det den ger, på samtliga punkter:
-Passa för olika typer av användare med lämpliga betalningsmodeller: Både storkonsumenter och de mer selektiva.
-Erbjuda en tillgänglighet som innebär att materialet är åtkomligt direkt det sänds någonstans i världen, ingen fördröjning beroende på land.
-Hög kvalitet på materialet.
-Stabil och pålitlig leverans, tekniska lösningar som gör det möjligt. Dvs ingen kvalitetsförsämring eller uppspelning som hindras av ständigt buffrande.
-Tillgänglighet på det sätt användaren önskar: Strömmande via nätet el hämtningsbart för offlineanvändning, för engångsbruk el varaktigt.
-Allt på samma ställe och lätt att hitta, ska inte behövas flertalet olika tjänster.

Jag håller med om typ allt du säger. Spotify blir väldigt dyrt om man lyssnar på samma låtar/album/playlists snarare än en massa nytt hela tiden, om man jämför med att köpa det man vill ha en gång liksom. Men, det finns faktiskt möjlighet att köpa enstaka låtar eller album i digitalt format och behålla dem i Itunes. Det är ett skitprogram, speciellt på Windows, och det är inte billigt på något vis men jag tror det motsvarar dina krav rätt bra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skaffade Netflix igår. Utbudet verkar okay men jag har problem med att få rätt framerate på min HTPC. Allt material spelas i 60 hz oavsett om det är 23,976 hz, 50 hz eller whatever = HACKKKK

Finns det någon lösning på detta? Kan inte hitta någon inställning vare sig i deras egen windows 10 app eller någon annanstans.

Personligen tycker jag att detta är oanvändbart. Någon som vet nåt?

Permalänk
Medlem

Själv ser man nästan exklusivt på media från öst, filmer från Japan och Korea kan man räkna på en hand från Netflix's bibliotek så där finns det inget alternativ.

Permalänk

Netflix är okej, men kan inte ersätta piratkopiering än. Sen finns väl via play också?

Spotify är det enda som dödat piratkopiering, tv/film branschen har lång väg kvar. Söker inget orealistiskt som att det ska släppas samtidigt med bio släppet, utan 1/2 månader efter till streaming (eller 3 månader efter så dom får sälja lite plastskivor också).

Så är inte fallet tyvärr idag, ser man på netflix utbud är det stora hål där det saknas filmer (många äldre filmer, som troligen inte ens säljs på skiva längre). Bara ta filmer från 2014, hur många såna finns kvar i handeln?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Netflix är okej, men kan inte ersätta piratkopiering än. Sen finns väl via play också?

Spotify är det enda som dödat piratkopiering, tv/film branschen har lång väg kvar. Söker inget orealistiskt som att det ska släppas samtidigt med bio släppet, utan 1/2 månader efter till streaming (eller 3 månader efter så dom får sälja lite plastskivor också).

Så är inte fallet tyvärr idag, ser man på netflix utbud är det stora hål där det saknas filmer (många äldre filmer, som troligen inte ens säljs på skiva längre). Bara ta filmer från 2014, hur många såna finns kvar i handeln?

Hur kan folk kolla på någonting som hackar hela tiden öht?

Permalänk
Medlem

De flesta filmer idag är ju fulla av diverse product placements som borde täcka ett visst annat inkomstbortfall. Kanske det är dags för gratis digital media och så får artisterna och bolagen dra in stålar på annat vis?

En positiv sak med fildelning är att musiker har börjat turnera vanvettigt mycket mer. De tar bra betalt också. Förr var turnéer för att promota skivan - idag är skivan för att promota turnéerna.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Hur kan folk kolla på någonting som hackar hela tiden öht?

Va? netflix appen flyter som smör, vad är det som hackar?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Fett oklart. Spotify har inte mycket av musiken jag lyssnar på. Däremot prenumererar jag på di.fm för alldaglig lyssning och hitta ny musik.

Netflix, HBO etc har långt ifrån allt jag är intresserad av. Sen så vill man ju alltid ha senaste avsnittet av serier.. South Park t.ex. Det är ju fortfarande försenat i Sverige, which is retarded.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag har Netflix och HBO Nordic.

Otroligt dåligt utbud! Några av de få serier de har har de inte ens alla säsonger.
Har hört att man kan ändra region för att få bättre utbud. Tvivlar dock på att de är så mycket bättre.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Va? netflix appen flyter som smör, vad är det som hackar?

Materialet är blandat. 23,976 hz, 50 hz, 60 hz etc men frekvensen ut till skärmen syncas inte vilket leder till hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med om typ allt du säger. Spotify blir väldigt dyrt om man lyssnar på samma låtar/album/playlists snarare än en massa nytt hela tiden, om man jämför med att köpa det man vill ha en gång liksom. Men, det finns faktiskt möjlighet att köpa enstaka låtar eller album i digitalt format och behålla dem i Itunes. Det är ett skitprogram, speciellt på Windows, och det är inte billigt på något vis men jag tror det motsvarar dina krav rätt bra i alla fall.

Spotify blir väldigt dyrt....njae det kan jag absolut inte hålla med om. Lite dyrare än en big mac o co i månaden, och då finns möjligheten att lyssna på vad man vill, när man vill, hur man vill helt lagligt.
Jag betalar gärna för möjligheten att upptäcka sånt man aldrig skulle köpt annars.
Även om jag endast lyssnar på en enda lista så finns hela tiden möjligheten att ta fram vilken musik man vill, när som helst.
Det är värt hur mycket som helst för en grabb som är uppvuxen med kassettband och LP skivor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Materialet är blandat. 23,976 hz, 50 hz, 60 hz etc men frekvensen ut till skärmen syncas inte vilket leder till hack.

Okej, materialet bör vara 24Hz inte något annat (är standard för film och serier, finns en film som är gjord i 48Hz och det var på bio), det skulle vara interpolering i så fall du pratar om.

Däremot är det något fel med windows (speciellt 10:an), är löst för mig (symtomen för mig var att det rykte till var 15/30min). Andra har haft/har samma fel.

Har du win 10 och detta fel, byt till win 8.1.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Jag är rätt konservativ och kanske inte som den genomsnittlige konsumenten idag. Betalar hellre en engångskostnad än en löpande kostnad och använder media i mer begränsad omfattning.

När det gäller filmer så ligger det för egen del på en mycket låg nivå. Antalet gånger jag själv aktivt väljer att se någon film ligger nog under 5 per år, rätt jämnt fördelat på bio/blu-ray/strömmat/tv.
Har några blu-ray som jag inte sett än, familjen köpte ett större antal DVD:er till fritidshuset. Kan även hända att jag råkar se någon film när jag besöker föräldrarna, bara för att de alltid har tv:n på.
Men antalet filmer som ses på ett år är högst begränsat.
Har inget intresse av någon streamingtjänst med månadsavgift, däremot är det bra att det finns möjlighet att se enskilda filmer och betala per film.

För serier är problemet inte sällan att det krävs ett flertal olika tjänster för att se flera serier och då lyckas hitta rätt för varje. Det känns som att man då bör vara storkonsument för att det ska vara lönt. Även fördröjningen mellan länder är ett stort problem.

Musik är en annan sak som också främst gynnar storkonsumenter som ständigt måste ha det senaste.
Kostnaden för tjänsterna överstiger vida de summor jag lägger på musik årligen, då har jag tidigare oftast köpt skivor och endast någon enstaka per år. Tyvärr finns ju ingen bra tjänst i Sverige (utomlands finns det men de går inte att använda) där man kan köpa enskilda låtar el album för varaktig offlineanvändning, till skillnad mot strömmande (t ex Spotify).
Den dag det händer något med tjänsten el man slutar betala för den så har man inte längre tillgå

Piratkopieringen som helhet beror inte på kriminella avsikter eller att man inte vill betala för saker, snarare bristen på bra alternativ.

För att piratkopieringen ska minska krävs det alternativ som motsvarar eller överträffar det den ger, på samtliga punkter:
-Passa för olika typer av användare med lämpliga betalningsmodeller: Både storkonsumenter och de mer selektiva.
-Erbjuda en tillgänglighet som innebär att materialet är åtkomligt direkt det sänds någonstans i världen, ingen fördröjning beroende på land.
-Hög kvalitet på materialet.
-Stabil och pålitlig leverans, tekniska lösningar som gör det möjligt. Dvs ingen kvalitetsförsämring eller uppspelning som hindras av ständigt buffrande.
-Tillgänglighet på det sätt användaren önskar: Strömmande via nätet el hämtningsbart för offlineanvändning, för engångsbruk el varaktigt.
-Allt på samma ställe och lätt att hitta, ska inte behövas flertalet olika tjänster.

Håller med det mesta du skriver, speciellt bristen på bra alternativ, men Spotify tycker jag är helt ok.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Skaffade Netflix igår. Utbudet verkar okay men jag har problem med att få rätt framerate på min HTPC. Allt material spelas i 60 hz oavsett om det är 23,976 hz, 50 hz eller whatever = HACKKKK

Finns det någon lösning på detta? Kan inte hitta någon inställning vare sig i deras egen windows 10 app eller någon annanstans.

Personligen tycker jag att detta är oanvändbart. Någon som vet nåt?

Kör du med för GPU? Allt flyter här iaf oavsett fps på materialet (W10 appen med Nvidia gpu). Har dock haft massa problem med flera spelare med gamla intel igpu:er där jag fått synka Hz i drivers med materialet för att slippa hack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, materialet bör vara 24Hz inte något annat (är standard för film och serier, finns en film som är gjord i 48Hz och det var på bio), det skulle vara interpolering i så fall du pratar om.

Däremot är det något fel med windows (speciellt 10:an), är löst för mig (symtomen för mig var att det rykte till var 15/30min). Andra har haft/har samma fel.

Har du win 10 och detta fel, byt till win 8.1.

Nja, Sherlock tex är 50 hz. Och eftersom 23,976 hz körs i 60 hz så hackar det med. Det enda som inte hackar är native 60 hz material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kör du med för GPU? Allt flyter här iaf oavsett fps på materialet (W10 appen med Nvidia gpu). Har dock haft massa problem med flera spelare med gamla intel igpu:er där jag fått synka Hz i drivers med materialet för att slippa hack.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en AMD 5350 APU. Visst kan jag hålla på och ställa om frekvensen manuellt, men det är ju rena 90-talet. Sånt vill man inte betala för.

Permalänk

Tills det finns en tjänst som är lika bred som spotify blivit (iaf med nytt materiel) så går NASen varm.

Skulle lätt kunna ge 500kr/månad för en vettig tjänst. Har haft Spotify premium sen det gick att köpa och är så otroligt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Nja, Sherlock tex är 50 hz. Och eftersom 23,976 hz körs i 60 hz så hackar det med. Det enda som inte hackar är native 60 hz material.

Lustigt att jag inte har samma problem då. Flyter utan hack här (har windows inställt på 60Hz), kodi kan jag ha vissa problem med svepande rörelser inte har bra flyt (har inte något blur utan blir hackigt i stället när varje frame uppdateras så långsamt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lustigt att jag inte har samma problem då. Flyter utan hack här (har windows inställt på 60Hz), kodi kan jag ha vissa problem med svepande rörelser inte har bra flyt (har inte något blur utan blir hackigt i stället när varje frame uppdateras så långsamt).

Om du kollar infon på din TV, har signalen ställts om till tex 50 hz på Sherlock eller står TVn kvar på 60 hz?

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Om du kollar infon på din TV, har signalen ställts om till tex 50 hz på Sherlock eller står TVn kvar på 60 hz?

Kan inte se hz i tven vad jag vet (enklare modell samt gammal).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan inte se hz i tven vad jag vet (enklare modell samt gammal).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Vill inte verka som värsta snobben men många verkar vara okänsliga för hacket. Men jag blir galen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ok. Vill inte verka som värsta snobben men många verkar vara okänsliga för hacket. Men jag blir galen på det.

Eller så hantar olika sorters mjukvara och hårdvara det olika. Är själv känslig för detta men har inte några problem med hur netflix hanterar detta med min hårdvara.

Sen är det såklart inte perfekt, men det kommer det aldrig vara förens vi får freesync/gsync på tv-apparater.

För mig tror jag det fungerar som så att 23.976 material skickas med en 3:2 pull-down som sen min Tv återställer till 24p (den inställningen brukar heta film mode etc).
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Ok. Vill inte verka som värsta snobben men många verkar vara okänsliga för hacket. Men jag blir galen på det.

Känner av oflyt med (märks i kodi/xbmc när det inte är rätt inställt). Men netflix fungerar faktiskt bra, men som ovan skrev det beror även på övrig utrustning.

Kör du netflix appen eller i webbläsaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Spotify blir väldigt dyrt....njae det kan jag absolut inte hålla med om. Lite dyrare än en big mac o co i månaden, och då finns möjligheten att lyssna på vad man vill, när man vill, hur man vill helt lagligt.
Jag betalar gärna för möjligheten att upptäcka sånt man aldrig skulle köpt annars.
Även om jag endast lyssnar på en enda lista så finns hela tiden möjligheten att ta fram vilken musik man vill, när som helst.
Det är värt hur mycket som helst för en grabb som är uppvuxen med kassettband och LP skivor.

Jo självklart, men om man inte lyssnar på en massa ny musik utan mest samma, och det kanske är musik som man redan äger i andra format, så blir det ganska dyrt att betala 99 per månad i all evighet för att bara få smidigheten i tjänsten liksom.

Tittar jag på mina topp-playlists så ser det ut så, det är i princip bara musik jag redan äger, och så har det vart sedan jag skaffade Spotify för drygt fem år sedan alltså har jag i princip betalt ~6000 för att slippa rippa mina CD- och vinylskivor samt överföring till mobila enheter, eller ur en annan synvinkel så har jag betalt 6000 för att få lyssna på musik jag redan betalt för tidigare, och ska jag fortsätta lyssna på dessa playlists så kommer jag få fortsätta betala. Hade jag lagt de pengarna på skivor, eller kanske album i Itunes, så hade jag fått en väldig massa musik för pengarna liksom, och hade jag köpt musiken begagnat så hade jag fått ännu väldigt mycket mer.

Sen är det förstås smidigt att bara kunna lyssna på vilken låt man vill närsomhelst och så, men Youtube funkar rätt bra till det också med i många fall bättre utbud och så (i alla fall av lite äldre musik) utan att det kostar en krona, eller för den delen Spotifys gratis-nivå, 8track, LastFM, Tidido eller liknande.

Sen lär jag väl inte säga upp Spotify i första taget i alla fall, jag har en del delade playlists som skulle vara svåra att få över till någon annan tjänst om jag inte får alla som bidrar till dem att också byta över exempelvis och gränssnittet är bra. Men de hade gärna fått förbättra ljudkvaliteten och en billigare nivå för oss som inte lyssnar på nya saker hela tiden hade inte varit fel. Å andra sidan fick jag precis tre månader Play Music gratis med min nya telefon så jag får väl ge det en chans och se om det funkar, dess funktionalitet för ens egna filer verkar vara bättre än Spotifys i alla fall och det är ju ett plus.