Permalänk

Linux eller Chrome OS?

Hej!

Jag tänkte installera något lättviktigt OS på min laptop för surfande och lite arbetande. Har provat olika Linux distros förut, men har börjat kolla lite på Chrome OS också.
Någon som kört båda operativsystemen och kan lägga in några ord här?

Tack!
/Krig

EDIT: Har installerat Chromium OS och håller på att utforska operativsystemet. Men var tvungen att slå av Secure Boot för att installera det. Innebär det någon risk på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Jag tänkte installera något lättviktigt OS på min laptop för surfande och lite arbetande. Har provat olika Linux distros förut, men har börjat kolla lite på Chrome OS också.
Någon som kört båda operativsystemen och kan lägga in några ord här?

Tack!
/Krig

EDIT: Har installerat Chromium OS och håller på att utforska operativsystemet. Men var tvungen att slå av Secure Boot för att installera det. Innebär det någon risk på något vis?

Nej, ingen större risk. Secure Boot tar bort möjligheten att kunna boota mot USB-minne eller skiva.

Permalänk
Inaktiv

Beror alldeles på vad du tänker göra och framförallt hur du gör det. Om du till 99% gör saker i webläsare och använder googles applikationer så passar ChromeOS perfekt. Personligen finner jag ChromeOS för begränsat och kör hellre en linuxmaskin med Google chrome, men åter igen så är det helt och hållet knutet till vad du behöver utföra med datorn.

Permalänk
Medlem

Xubuntu är perfekt, som lite mer lättviktigt men ändå med alla funktioner och fortfarande snyggt. Plus att man slipper va ägd av google.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle nog oxå säga att Xubuntu eller någon variant av Mint är ett bättre alternativ.
Just för att Chrome OS är lite mer begränsat !

Men det är ju som med det mesta annars...en smak sak !
Funkar Chrome OS för dig och ditt sätt att göra saker så kör på !?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Föredrar en fullfjädrad linuxinstallation, det är så extremt smidigt att använda och prestandan är hästlängder före än vad windows åstadkommer. Bara det att man har en vettig pakethanterare är tillräckligt värt att dumpa alla andra OS som inte har det.

För ca 1 år sedan provkörde jag ChromeOS, eller snarare Chromium OS (Open source varianten) då Googles ChromeOS bara finns tillgängligt till burkar som lanserades med ChromeOS. Det är väldigt smidigt om man lever i webläsaren men annars rejält begränsat. Notera att möjligheten att köra Android appar är på ingång och verkar onekligen intressant men ännu inte alls stabilt. Ytterligare en grej som är problematiskt är tjänster så som Netflix fungerar inte pga. DRM.

Jag har fortfarande Windows installerat (dual boot) på min laptop (Acer s7-392) men använder det aldrig då både prestanda och batteritid är bättre i linux.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Vad är säkrats då? En Linux dist eller Chrome OS?
Tyckte jag läste någonstans att Chrome OS är lite säkrare än Windows och Linux... Om detta stämmer vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova elementary OS som kom ut med ny version igår.

https://elementary.io/sv/

det finns visst ett flertal chrome OS kopior: https://www.linux.com/learn/which-linux-chrome-os-clone-right...

Alla är ju linux, så av den anledningen skiljer sig nog inte säkerheten, snarare då vad de olika distarna gör och interagerar med "molnet".

Webbläsaren chrome gör det ju möjligt att dela inställningar via enheter, typ datorn, en annan dator och mobilen, vilket är väldigt smidigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Chrome OS är otroligt begränsat och kommer aldrig göra vad Ubuntu / Arch linux kan. Steam, gimp eller libreoffice är det enda jag behöver iallfall
Antalet svagheter i Chrome OS är också okänt eftersom det finns mycket mindre öppen källkod

Chrome finns i både Ubuntu och arch linux

Permalänk
Medlem

Om du bara ska surfa och arbeta lite grann så skulle du kunna pröva RemixOS. Lättviktigt android x86 med fönsterhantering. Coolt!

Jag prövade det igår på dator i signaturen och det var extremt snabbt, väldigt snyggt och det finns ju mycket applikationer iom google play store.

http://www.jide.com/remixos

Jag skulle säga att det är perfekt för en surflaptop för vilken typ av användare som helst, men kanske allra bäst för okunniga.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Föredrar en fullfjädrad linuxinstallation, det är så extremt smidigt att använda och prestandan är hästlängder före än vad windows åstadkommer. Bara det att man har en vettig pakethanterare är tillräckligt värt att dumpa alla andra OS som inte har det.

För ca 1 år sedan provkörde jag ChromeOS, eller snarare Chromium OS (Open source varianten) då Googles ChromeOS bara finns tillgängligt till burkar som lanserades med ChromeOS. Det är väldigt smidigt om man lever i webläsaren men annars rejält begränsat. Notera att möjligheten att köra Android appar är på ingång och verkar onekligen intressant men ännu inte alls stabilt. Ytterligare en grej som är problematiskt är tjänster så som Netflix fungerar inte pga. DRM.

Jag har fortfarande Windows installerat (dual boot) på min laptop (Acer s7-392) men använder det aldrig då både prestanda och batteritid är bättre i linux.

Netflix ska fungera i senaste versionen av ChromeOS

Permalänk
Medlem

Jag hade Samsungs första Chromebook, i vissa avseenden räckte den inte riktigt till men då installerade jag bara l-/x-/kubuntu (kommer inte riktigt ihåg vilken) med xfce på sidan av Chromium. Båda operativen kördes samtidigt och jag kunde byta mellan de båda med en knappkombination.

Tyckte det funkade riktigt fint, det kanske är något du kan prova.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att köra ChromeOS isället för någon lätt linux dist, det är bara att starta webläsaren så har du alla funktioner ChromeOS har.