Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

fast de allra flesta skräckfilmer av den här typen bygger just på att det inte är "oskyldiga" som råkar på mördaren. mekanismerna och tyngden för motiven för det kan alltid diskuteras, men ett alibi för frossandet, att ta udden av sympatin. kanske.

Det håller jag inte alls med om. På rak arm är det bara Saw-filmerna och I Know What you did Last Summer (om den ens kan klassas som skräck) jag kan komma på som stämmer in på det.

The Hills Have Eyes, A Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Halloween, Psycho, Texas Chainsaw Massacre, Candyman, Scream, Cabin in the Woods, Child's Play, Wrong Turn, Hostel, med mera – in sjutton har offren i dessa "gjort sig förtjänta" av att bli dödade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det håller jag inte alls med om. På rak arm är det bara Saw-filmerna och I Know What you did Last Summer (om den ens kan klassas som skräck) jag kan komma på som stämmer in på det.

The Hills Have Eyes, A Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Halloween, Psycho, Texas Chainsaw Massacre, Candyman, Scream, Cabin in the Woods, Child's Play, Wrong Turn, Hostel, med mera – in sjutton har offren i dessa "gjort sig förtjänta" av att bli dödade.

ok, vi bryter ner exemplen då:

The Hills Have Eyes, - intrång på privat mark, och i bostad dessutom, är ju legitimt att döda i självförsvar på riktigt i hemlandet för filmen.
A Nightmare on Elm Street, - hämnd från en som torterats till döds, aningen missriktad men ändå. arvsynd är en grej i många av de här filmerna. :
Friday the 13th, - hämnd igen, framtida hormonstinna kolloledare bestraffas för samma sak som ledde till offrets död.
Halloween, - slarv på jobbet straffas av det tidigare försummade barnet, kanske varför han började tidigt i första stället. (?)
Psycho, - hon hade förutom det amoraliska levernet även snott en hiskeligt massa kosing.
Texas Chainsaw Massacre, - mer intrång på privat mark.
Candyman, - var inte detta psykosomatiskt självmord, eller existerade verkligen titelfiguren?
Scream, - här lyckas de ju få in närmast vartenda motiv andra filmer den hyllar så, ja.
Cabin in the Woods, - var det inte den här som handlade om att rädda världen genom att offra några? ungefär samma motiv som att tex stoppa x revolution eller x ideologi genom att knäcka onödigt många ägg åtminstone.
Child's Play, - har missat denna, får markera den som utnför "de flesta" då.
Wrong Turn, - tresspassing!!!
Hostel - lättsinniga ungdomar bestraffas av gamla bittra rika as, och eurogangstrar skördar det amerikanska guldet, som modern porr.

skämt åsido, det som är motivet är ju naturligtvis inte att de i lagens mening gjort sig förtjänta av dödsstraff. motiven är nästan alltid att de gjort sig skyldiga till "dödssynder" eller som sagt bara helt enkelt är rövhål som det ska kännas mindre sympati för.

så på det viset är det snarare Saw som är undantaget, med figurer som inte följer eller rent av vänder lite på den mallen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Fast skall man utgå från texten i artikeln så var attacken planerad innan han lade ett år på wow och wow var bara en del i hans mentala träning genom sociala isolation (genom att minimera personkontakt)

tanken med inlägget var att vara ironisk då spel inte driver folk till vansinnes dåd men våldsamma människor kan dras till våldsamma spel då det faller närmare deras natur och wow kändes ganska uppenbart som ett spel som inte leder till en psykiskt härdsmälta utan en person som breivik har sina högerextrema tankar som inte härstammar från wow "antar det inte är så höger extremistiskt" på samma sätt flight simulator inte triggade flygkrascher i world trade center även om dom använde det som hjälpmedel för att kunna flyga så är inte spelens fel utan problemen ligger hos människan

Och jag tror tvärt om att våldsamma spel blir en källa för utlopp för många människor med sådana problem medans vanliga skaran har det som underhållning på samma sätt som man kolla på en horror film och jason är elakare i filmerna än i spelet och tror inte det är något problem som kommer trigga flera mord bara för det är brutalt och är bara en moral panik

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

tanken med inlägget var att vara ironisk då spel inte driver folk till vansinnes dåd men våldsamma människor kan dras till våldsamma spel då det faller närmare deras natur och wow kändes ganska uppenbart som ett spel som inte leder till en psykiskt härdsmälta utan en person som breivik har sina högerextrema tankar som inte härstammar från wow "antar det inte är så höger extremistiskt" på samma sätt flight simulator inte triggade flygkrascher i world trade center även om dom använde det som hjälpmedel för att kunna flyga så är inte spelens fel utan problemen ligger hos människan

Och jag tror tvärt om att våldsamma spel blir en källa för utlopp för många människor med sådana problem medans vanliga skaran har det som underhållning på samma sätt som man kolla på en horror film och jason är elakare i filmerna än i spelet och tror inte det är något problem som kommer trigga flera mord bara för det är brutalt och är bara en moral panik

Borde förstått det. Får skylla på att arbetsdagen varit lång.

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis på den här videon och det är inte så konstigt varför en person kan spela våldsamma spel, men ta avstånd från våld i verkligheten.
Fara, hot, våld och död triggar stress. När de besegras ger de omedelbart en belöning.
Belöningen kommer inte bara av att slåss, utan kan lika gärna komma av att fly.

Men som Shinji säger i videon, eftersom vi (förhoppningsvis) VET att det inte är på riktigt, kan vi njuta av det och inte orsaka någon riktig skada.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ok, vi bryter ner exemplen då:

The Hills Have Eyes, - intrång på privat mark, och i bostad dessutom, är ju legitimt att döda i självförsvar på riktigt i hemlandet för filmen.
A Nightmare on Elm Street, - hämnd från en som torterats till döds, aningen missriktad men ändå. arvsynd är en grej i många av de här filmerna. :
Friday the 13th, - hämnd igen, framtida hormonstinna kolloledare bestraffas för samma sak som ledde till offrets död.
Halloween, - slarv på jobbet straffas av det tidigare försummade barnet, kanske varför han började tidigt i första stället. (?)
Psycho, - hon hade förutom det amoraliska levernet även snott en hiskeligt massa kosing.
Texas Chainsaw Massacre, - mer intrång på privat mark.
Candyman, - var inte detta psykosomatiskt självmord, eller existerade verkligen titelfiguren?
Scream, - här lyckas de ju få in närmast vartenda motiv andra filmer den hyllar så, ja.
Cabin in the Woods, - var det inte den här som handlade om att rädda världen genom att offra några? ungefär samma motiv som att tex stoppa x revolution eller x ideologi genom att knäcka onödigt många ägg åtminstone.
Child's Play, - har missat denna, får markera den som utnför "de flesta" då.
Wrong Turn, - tresspassing!!!
Hostel - lättsinniga ungdomar bestraffas av gamla bittra rika as, och eurogangstrar skördar det amerikanska guldet, som modern porr.

skämt åsido, det som är motivet är ju naturligtvis inte att de i lagens mening gjort sig förtjänta av dödsstraff. motiven är nästan alltid att de gjort sig skyldiga till "dödssynder" eller som sagt bara helt enkelt är rövhål som det ska kännas mindre sympati för.

så på det viset är det snarare Saw som är undantaget, med figurer som inte följer eller rent av vänder lite på den mallen.

Snacka om att greppa efter halmstrån. Några kolloledare lät min son drunkna, så ni framtida kolloledare är också medskyldiga (för att inte tala om alla offer i de femtioelva uppföljarna), och även ni barn som har föräldrar som gjorde något dumt. Intrång på privat mark...? Blir offren mer "skyldiga" om syftet är att rädda världen? Nej du, det var inte många rätt i den listan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Haha den där Jason är ju en festlig typ, lätt bjudit in honom på en kopp kaffe.

Permalänk
Inaktiv

*** raderat ***
@fantomsmurfen:
Man kan även med samma argumentationsteknik och lika välunderbyggt vända på resonemanget:

Tänk Om... detta spelet hindrar någon instabil människa från att begå våldsbrott i verkligheten, på grund av att den fått se hur blodigt resultatet kan bli av ens handlingar?

Det är i datorspel som dessa som orsak-verkans-sambandet mellan slag och skada tydligt speglas. Man ser att när en kängbeklädd fot stampar på någons huvud, blir verkan inte att mottagaren ruskar av sig slaget och rappt kontrar med en fyndig kommentar.

I skillnad från i t.ex. Bamse där man får lära sig att tycker man någon är dum, så får man ta steroider och slå dem.

Vidare lär Bamse även ut att att konsekvensen av ett steroidpumpat knytnävsslag mot huvudet, som lyfter "elakingen" från marken och sänder iväg dem tiotals+ meter, ger resultatet "stjärnor som snurrar runt huvudet" och inte det det mer sannolika: hjärnskador, komplicerade frakturer, blodsspillan och död.

Tänk om...

§ 1.2
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Och jag tror tvärt om att våldsamma spel blir en källa för utlopp för många människor med sådana problem medans vanliga skaran har det som underhållning på samma sätt som man kolla på en horror film och jason är elakare i filmerna än i spelet och tror inte det är något problem som kommer trigga flera mord bara för det är brutalt och är bara en moral panik

Ett vanligt resonemang som åtminstone betyder ett par saker:

- i dagens samhälle saknar personer med eller utan mental ohälsa ett vettigt socialt nätverk inom vilket de kan ventilera sina problem och konstruktivt bearbeta dem

- en mentalt stabil person väljer det denne gillar, så i praktiken tycker vissa människor om våld... vad det nu i förlängningen kan betyda

Idén om att få utlopp för diverse destruktiva känslor i en kontrollerad miljö har funnits länge. de Sade skrev alla sina verk i fångenskap, fast om skrivandet hade kunnat hindra honom från idiotin att misshandla kvinnor hade det ju varit bättre, men det förändrar i sig inte de Sades intresse för det som kom att kallas sadism. Till viss del är nog idén om utlopp av våldsamma tendenser i spel en tankevurpa, för vi hade ju knappast argumenterat för att:

- utlopp för kvinnoförakt, via diverse mediala kanaler inklusive spel, förbättrar situationen för och attityderna mot kvinnor
- utlopp för rasism på samma sätt skulle minska rasism i samhället osv.

Våld behandlas i det här sammanhanget som att det är ett exceptionellt undantag. Uppenbarligen tycker tillräckligt många människor om våld, vilket för mig är den enda rimliga anledningen till att man söker bevisa avsaknaden av korrelation mellan virtuellt och fysiskt våld, då det i båda fallen handlar om att tillfredsställa ett intresse, med skillnaden att verkliga offer finns eller undviks.

Någon i tråden gjorde drog den absurda slutsatsen att om spelvåld påverkat hade vi haft massor av seriemördarna, en slutsats som är totalt nonsens. Om det inte inträffat något exceptionellt stort attentat i ett land är riskerna i de flesta länder att falla offer för den här typen av brott av extremt låg. Statistik visar att det inom EU, från år 2009 till 2015, vilket inkluderar attentaten på Utøya och i Paris, ändå "endast" är 0,5 fatala offer per en miljon invånare i massakrer (detta inkluderar alltså terroristverksamhet som har andra bidragande orsaker). Antalet seriemördarna världen över sedan 1980 är kring 150. Så trots de kriser, stressnivåer, personer med PTSD osv. är det ytterst få personer som så totalt bryter samman att de blir seriemördare. Vi är välsignade nog med tillräckligt många spärrar att sannolikheten för att även personer med mental ohälsa skulle genomföra den här typen av dåd är extremt lågt. Därför kan självklart en korrelation mellan våldsamma spel och serie- och massmord aldrig hittas.

Personligen tycker jag därför att hela diskussionen om påstådd "moral panik" är irrelevant. Det vi vet är dock att inget som kommer in i hjärnan går oförmärkt ut. de Sade kanske "uppfann" brott ingen normalt sansad person kunnat tänka ut, men censur kan inte hindra människor från att tänka och fatta egna beslut, så i slutändan är det ändå ett personligt beslut om vad man vill fylla sin hjärna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Ett vanligt resonemang som åtminstone betyder ett par saker:

- i dagens samhälle saknar personer med eller utan mental ohälsa ett vettigt socialt nätverk inom vilket de kan ventilera sina problem och konstruktivt bearbeta dem

- en mentalt stabil person väljer det denne gillar, så i praktiken tycker vissa människor om våld... vad det nu i förlängningen kan betyda

Idén om att få utlopp för diverse destruktiva känslor i en kontrollerad miljö har funnits länge. de Sade skrev alla sina verk i fångenskap, fast om skrivandet hade kunnat hindra honom från idiotin att misshandla kvinnor hade det ju varit bättre, men det förändrar i sig inte de Sades intresse för det som kom att kallas sadism. Till viss del är nog idén om utlopp av våldsamma tendenser i spel en tankevurpa, för vi hade ju knappast argumenterat för att:

- utlopp för kvinnoförakt, via diverse mediala kanaler inklusive spel, förbättrar situationen för och attityderna mot kvinnor
- utlopp för rasism på samma sätt skulle minska rasism i samhället osv.

Våld behandlas i det här sammanhanget som att det är ett exceptionellt undantag. Uppenbarligen tycker tillräckligt många människor om våld, vilket för mig är den enda rimliga anledningen till att man söker bevisa avsaknaden av korrelation mellan virtuellt och fysiskt våld, då det i båda fallen handlar om att tillfredsställa ett intresse, med skillnaden att verkliga offer finns eller undviks.

Någon i tråden gjorde drog den absurda slutsatsen att om spelvåld påverkat hade vi haft massor av seriemördarna, en slutsats som är totalt nonsens. Om det inte inträffat något exceptionellt stort attentat i ett land är riskerna i de flesta länder att falla offer för den här typen av brott av extremt låg. Statistik visar att det inom EU, från år 2009 till 2015, vilket inkluderar attentaten på Utøya och i Paris, ändå "endast" är 0,5 fatala offer per en miljon invånare i massakrer (detta inkluderar alltså terroristverksamhet som har andra bidragande orsaker). Antalet seriemördarna världen över sedan 1980 är kring 150. Så trots de kriser, stressnivåer, personer med PTSD osv. är det ytterst få personer som så totalt bryter samman att de blir seriemördare. Vi är välsignade nog med tillräckligt många spärrar att sannolikheten för att även personer med mental ohälsa skulle genomföra den här typen av dåd är extremt lågt. Därför kan självklart en korrelation mellan våldsamma spel och serie- och massmord aldrig hittas.

Personligen tycker jag därför att hela diskussionen om påstådd "moral panik" är irrelevant. Det vi vet är dock att inget som kommer in i hjärnan går oförmärkt ut. de Sade kanske "uppfann" brott ingen normalt sansad person kunnat tänka ut, men censur kan inte hindra människor från att tänka och fatta egna beslut, så i slutändan är det ändå ett personligt beslut om vad man vill fylla sin hjärna med.

Om vi skippar extrem scenarior gå på person nivå är våld djupt rotat i våran natur och kommer från dominans och kan ta lite olika natur från intelektuell dominans till fysisk dominans och är tilltalande för egot att ut och mangla så mycket det går i Gta och är ett utlopp som man inte kan få i verkliga världen och ett liknande utlopp kan vridas till att man ska ge pedofiler barnporr som inte funkar men just våld är väldigt genomgående hos alla människor både från dom som spöar kvinnor till vanliga svensson agresivitet p.g.a en understimulerande vardag och är ett eldorado kaffe är bättre än inget kaffe alls scenario för många och ett utlopp som även film kan vara

Tar man en person med grava psykiska problem blandat med missbruk som är vanligaste personen att ställa till saker så har dom redan sina övertygelser och skulle aldrig påverkas spciellt av våldet ett spel eller en film ger utan på sin höjd apa efter lite "say hello to my little friend" som alla kan göra men jag tror inte våld i film/spel öppnar upp mer för verkligt våld utan är på en sådan låg nivå det fastnar kvar i huvudet och ta en sak som nyheterna där många sitter och äter sin fredags pizza och tittar när ett barnsjukhus blir sprängt av scudmisiler eller extremister slaktar hundratals människor eller flera tusen barn svälterihjäl p.g.a matbrist och man rycker på axlarna och går och sätter på en kaffe så vi är inte så motagliga för våld och reagerar mer på det som är framför näsan som blir mer påtagligt i ett spel men är ändå ingenting mot verkligheten

Sen är spel och media fel ände att börja på så länge det inte handlar om direkt indoktrinering av något slag som t.e.x nordkoreas tv kanaler och man kanske skulle kolla mer på höger/vänster extremister/fundamentalister där religion är en av dom största mördarna jorden skådat där man slåss för att bevisa vems osynliga gubbe i himlen är bäst att tro på och bibeln är inte ett dugg bättre än gta/fredagen den 13e så finns ett enormt utbud för våld som inte är spel relaterat som många inte ens tänker på som är betydligt värre än lite vardags våld i spel

och är som du säger vi väljer alla vilken information som går in men en normalt sansad person med spärrar påverkas inte mer av spel än av annat våld vi alla utsätts för och är upp till var och en vad vi vill utsättas för och gillar och cencur skulle inte göra att skit förutom att locka mer att spela det ...postal är bra exempel men det hela känns som en modern version av moral panik typ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

@lord_vasagos
Djupt rotad i vår natur? Varför då överhuvudtaget bry sig om även våldsyttringar? Är det inte ärligare att erkänna att våld är den enkla utvägen för dem som inte lärt sig hantera sina problem/motgångar mer konstruktivt? För mig är det påståendet bara en ursäkt för att förbli underutvecklad (inte personligt riktad mot dig, utan en kommentar om själva påståendet)·

Eftersom det mesta du skriver inte har med just mitt inlägg att göra, vilket du citerar, uppfattar jag det som att du skriver en allmän åsikt och inte något som är riktat till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Klart man blir våldsam av spel och kolla breivik först massmördade han i wow sen på riktigt http://www.friatider.se/har-spelar-breivik-wow?qt-ticker_defa... ..eller så kanske det är så enkelt att dom som är dum i huvudet med gillar spel och en våldsdos kan fås igenom nätet/film/spel och är en form av underhållning där man kan gå bortom normala gränser och är inte en trigger till att leva ut det i verkligheten och kan fungera på motsatt sätt där människor kan få mer utlopp för lite galenskap vilket är vad jag skulle jag gissa på

Hitler hade ju hund så alla som har hund är väl smygpsykopater som vill utrota judar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hitler hade ju hund så alla som har hund är väl smygpsykopater som vill utrota judar...

Sämsta jämförelsen i hela tråden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Religion är i särklass det som mest påverkar människor att utföra galenskaper. Den här videon är ju rena barnfilmen när man vet vad de olika religionerna vill att man skall göra med folk som inte följer deras regler.
Så länge religioner är tillåtet är detta inga problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Religion är i särklass det som mest påverkar människor att utföra galenskaper. Den här videon är ju rena barnfilmen när man vet vad de olika religionerna vill att man skall göra med folk som inte följer deras regler.
Så länge religioner är tillåtet är detta inga problem.

Det du gör nu är egentligen att göra samma sak som dom som anklagar spel för orsaker till våld. Nämligen lägga skulden på något annat än personen i fråga. En mentalt frisk människa utför antagligen inte "galenskaper" oavsett, är man avtrubbad däremot kan man bli påverkad av allt möjligt till att utföra dessa "galenskaper". Dock är det ju självklart att blir man lärd sedan barnsben att hata någon viss grupp människor hjälper det inte så mycket om man själv är frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sämsta jämförelsen i hela tråden

Uppenbarligen var det ett skämt.

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden, så skäll på mig om jag tar upp det söta oblodiga "våldet" i stället, nämner några spel, Crash bandicoot, Ratchet and Clank, Super Mario, Spyro osv osv, hur påverkade blir barn/spelare av detta? Hur berörda blir vi vuxna?

Där hoppas det på skallar och skjuts med bössor ,sprutas eld, mosar krabbor osv osv är detta våld lika "vidrigt" som det blodiga våldet?

Än en gång, jag är väl avtrubbad som växte upp med videovåldet och hårdrocksmördarna, jag har spelat massor med spel i mitt snart 50åriga liv och ser det just som underhållsvåld, min son har spelat väldigt mycket "vålds" oblodigt/blodigt spel sedan han var liten och vi bägge vet att det är fiction, inget annat.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte spelet var det bästa exempel på ett våldsspel då grafiken var så dålig och jag ställer mig frågvis till vem som vill spela det? För vad är handlingen i spelet? Det finns dock spel som jag är kritisk till t.ex spel som görs direkt efter en tragedi. T.ex att sitta och spela Breivik på utöya på stan någon dag efter hans dumheter .

Däremot får spel allt större betydelse i samhället, för någon månad sedan hade vi en massa farliga pokemon trainers springande på stan. Och trots att nästa alla ungdomar sitter med värstingmaskiner som de hade tillgång till innan de lämnade BB, så är det extrem brist på ledig/arbetslös arbetskraft i landet som kan grundläggande datorteknik.

Så jag är inte för något förbud eller så, men att skolan istället borde motivera sina elever till annat än att spela spel på sina datorer. Om spelen innehåller mycket våld eller så är inte problemet.
Nu klarar den stora skaran av att hantera spel tillsammans med att utbilda sig, men som sagt arbetsmarknaden riktigt skriker efter folk som kan grundläggande datorteknik och vi har en rätt hög ungdomsarbetslöshet, där vissa av de arbetslösa sitter hela dagarna bakom en dator...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

@lord_vasagos
Djupt rotad i vår natur? Varför då överhuvudtaget bry sig om även våldsyttringar? Är det inte ärligare att erkänna att våld är den enkla utvägen för dem som inte lärt sig hantera sina problem/motgångar mer konstruktivt? För mig är det påståendet bara en ursäkt för att förbli underutvecklad (inte personligt riktad mot dig, utan en kommentar om själva påståendet)·

Eftersom det mesta du skriver inte har med just mitt inlägg att göra, vilket du citerar, uppfattar jag det som att du skriver en allmän åsikt och inte något som är riktat till mig.

Det var inte riktat bara till dig utan en potpuri med svar och tankar

men med djupt rotad i våran natur menar jag att människan kommer ur darwinistisk form som alla andra raser så våld är djupt rotad i våran natur då det är den ursprungliga formen av kontroll och dominans som inte blivit borttvättat och spel och filmer med våld blir tilltalande då det lockar och kan ge en känsla av total dominans som även kan nås på intellektuell nivå då det tilltalar gudkomplexet att ha 20 döda ligger runt omkring och man står själv som vinnare eller i ett strategi spel krossa en 3 gånger så stor arme blir ett placebo för en primitivare version som står som vinnare över en grupp människor och är inte våldet i sig själv vi njuter av utan dominansen när alla andra krälar vid våra fötter

Men skulle inte säga våld bara är enkla vägen när det kan användas för sin eller näras överlevnad och människan är fortfarande så primitiv att om samhället skulle rasa av t.e.x en extrem solstorm som slår ut all el och ge det en månad så skulle vi snabbt vara nere på en darwinistisk nivå med survival of the fittest där våld är en nödvändighet för överlevnad och svagare skulle bli av med maten eller dödas när dom försvarar den så våld kan vara ett bra drag för överlevnad då det är svårt att använda en penna med ett svärd i huvudet så funkar åt båda hållen vilket bakterier visar som är den ras som överlever bäst och är knappast smarta men en del kan leva ett par år i rymden

Men innan jag blir för långdragen igen så våld är så framavlat och inpräntat i våran dna då vi under dom 80000 generationer sen vi steg upp ur havet har varit ett bra drag för att överleva och är inte så lätt att tvätta ur det ur människans natur även fast det mer vridits mer mot intellektuell dominans/kontroll i form av religion eller vad det nu handlar om och är inte ett bra drag i ett fridfullt samhälle men är så djupt rotat att det blir underhållande i spel som är en form att leva ut sin fantasi på ett sätt som inte är socialt acceptabelt och är skapat av människors fantasi för att mätta reptilhjärnan lite och jag tror det är bra för själen som man så fint säger att leva ut det virituellt när det funkar lite som morgon kaffe och man blir snällare av det och är så jag uppfattar det hela

Skrivet av Friterad:

Hitler hade ju hund så alla som har hund är väl smygpsykopater som vill utrota judar...

Absolut låt oss utrota alla hundägare för dom är nog smygpsykopater och lämnar hundskit överallt så blir win win

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w