Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Stresstest temperaturer - i5 4690K

Hallå!

Jag har upplevt lite problem och ostabilitet i datorn senaste dagarna och tänkte att jag skulle börja köra lite krävande test på komponenterna för att se om det är hårdvarurelaterat.
Tog hem Prime95 och slog precis igång ett Small FFT test och såg att temperaturen såklart gick uppåt i HW-monitor.

Sitter som sagt på en i5 4690K med en Cooler Master Hyper 212X, i ett Fractal Design R3 chassi.
Efter ca 15 minuter ser det ut såhär i HW-monitor vad det gäller temp, och inga errors i Prime95.
http://piclair.com/gixb2

Men min egentliga fråga är, hur länge är det hälsosamt för min processor att stresstestas rent temperaturmässigt?
Och håller min processor den temperatur den bör under stress? Eller borde tempen ligga lägre?

Tacksam för alla tips och råd, och hoppas även jag lagt tråden i rätt forum-del.

På återseende!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av linkminatoR:

Hallå!

Jag har upplevt lite problem och ostabilitet i datorn senaste dagarna och tänkte att jag skulle börja köra lite krävande test på komponenterna för att se om det är hårdvarurelaterat.
Tog hem Prime95 och slog precis igång ett Small FFT test och såg att temperaturen såklart gick uppåt i HW-monitor.

Sitter som sagt på en i5 4690K med en Cooler Master Hyper 212X, i ett Fractal Design R3 chassi.
Efter ca 15 minuter ser det ut såhär i HW-monitor vad det gäller temp, och inga errors i Prime95.

Men min egentliga fråga är, hur länge är det hälsosamt för min processor att stresstestas rent temperaturmässigt?
Och håller min processor den temperatur den bör under stress? Eller borde tempen ligga lägre?

Tacksam för alla tips och råd, och hoppas även jag lagt tråden i rätt forum-del.

På återseende!

Nej det är inte bra temp.
Kolla så fläktarna spinner som dom ska.
Montera om kylaren om fläktarna är felfria.

Vad har du för vcore när du kör Prime?

[I7 6700k 4.6GHz 1.24v] [Asus z170 pro gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz CL16] [Asus Gtx 970 black 1490MHz] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Ocz vertex 4 128gb] [Intel ssd G2 80gb] [SAMSUNG HD204UI 2 TB] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av robalm:

Nej det är inte bra temp.
Kolla så fläktarna spinner som dom ska.
Montera om kylaren om fläktarna är felfria.

Vad har du för vcore när du kör Prime?

Kanske en dum fråga men, hur ser jag det i Prime måntro?

Edit.
Google gav mig lite svar.
Tog hem ett program som heter CPU-Z, under test ligger min Core Voltage på 1.050v - 1.060v ungefär.

Ska sägas att jag pausade testet när jag läste din kommentar efter en stund, så testet har bara stått på 1 minut när jag läser ut detta, om det räcker för att få ett bra värde? Har inte mixtrat nåt med processorn innan så det borde ju va standard?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Använd CPU-Z för att se Vcore!

Bör för övrigt tala om att skälet till dina högra temperaturer är p.g.a. AVX2 instruktionerna som Haswell och senare CPU:er kör med och som Prime95 versioner efter 28 använder sig av. Dessa instruktioner ökar din CPU Vcore lite mer än det du ställt in. Just nu finns det inte många applikationer som använder sig av AVX, så vill du få ett mer "verklighetstroget" resultat så tänka hem antingen Prime95 v. 27.5 eller tidigare eller så stänger du av AVX i BIOS. Då kommer du får bättre temperaturer på köpet, även under SmallFFT!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av linkminatoR:

Kanske en dum fråga men, hur ser jag det i Prime måntro?

Edit.
Google gav mig lite svar.
Tog hem ett program som heter CPU-Z, under test ligger min Core Voltage på 1.050v - 1.060v ungefär.

Ska sägas att jag pausade testet när jag läste din kommentar efter en stund, så testet har bara stått på 1 minut när jag läser ut detta, om det räcker för att få ett bra värde? Har inte mixtrat nåt med processorn innan så det borde ju va standard?

Buss speed ska köras i 100 stock (din verkar köras i 102) gå in i bios och ställ allt på default.

Tempen är på tok för hög, spelar ingen roll om Prime 95 är extra kvävande, med sådana temps är det något fel.

[I7 6700k 4.6GHz 1.24v] [Asus z170 pro gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz CL16] [Asus Gtx 970 black 1490MHz] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Ocz vertex 4 128gb] [Intel ssd G2 80gb] [SAMSUNG HD204UI 2 TB] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerte
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av linkminatoR:

Hallå!

På återseende!

Testa en äldre version av Prime95(v26.6). Jag överklockade min CPU nyligen och fick problem som du med prime. När jag bytte version blev det 20+ graders skillnad.

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

@engywook:
Tack för tipset!

Nu till nästa problem, jag hittar inte ens rätt version?....

EDIT:
Googlade och hittade i forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Nu har jag kört Prime95 på samma sätt som innan med en lägre version och HW-Monitor visar mycket lägre temps än innan.

Jag vet inte om jag bara inte förstod, men visade HW-monitor FEL temp innan pga något med prime? Eller var det rätt temp men fel test?

Tack för alla tips hittils, sjukt bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av linkminatoR:

Nu har jag kört Prime95 på samma sätt som innan med en lägre version och HW-Monitor visar mycket lägre temps än innan.

Jag vet inte om jag bara inte förstod, men visade HW-monitor FEL temp innan pga något med prime? Eller var det rätt temp men fel test?

Tack för alla tips hittils, sjukt bra!

Läs det jag skrev ovan, det förklarar det exakta skälet till varför dina temperaturer var högre med en nyare version av Prime95!

Kort och gott - nyare versioner av Prime95 använder sig av AVX2, och om din CPU stödjer detta (vilket Haswell och nyare CPU:er gör) så får du högre temperaturer då AVX2 ökar spänningen utöver den inställda! Högre spänning -> högre temperaturer.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Jan 2014

Bara ett tips. Testa med att stresstesta processorn i detta program också :

Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU)

Var först skeptiskt inställd till det men det påvisade motsatsen när jag väl prövade det. Går att testa i det så att överklockningen är stabil. Drar inte heller upp cpu:n i så vansinnigt tokhöga load temperaturer som t ex Prime 95 eller IBT. Dessa temperaturer (baserade på 100% load) kommer man ju knappt upp i - i verkligheten ändå. Programmet kanske inte är att rekommendera för själva överklockningen. Det görs nog bäst via manuella inställningar BIOS. Men det ger en bra överblick över det mesta nödvändiga iaf.

Citera gärna för svar.
OS: Windows 8.1 64-bit | CPU: Intel Core i5 4690K | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix | MB: Asus Z97-P | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB | PSU: Corsair RM750X | SSD: Intel 530*2 240GB, Intel 335 240GB, Crucial BX100 250GB | Chassi: Fractal Design Define R5.