Intel Kaby Lake dominerar IFA 2016

Permalänk
Melding Plague

Intel Kaby Lake dominerar IFA 2016

Efter ett par dagars presskonferenser och produktgenomgångar står det klart att Intel Kaby Lake kommer dominera utbudet av nya bärbara datorer redan till hösten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte bra för AMD

Permalänk
Inaktiv

Stöd för usb 3.1 måste väl vara det allra flest kommer använda, att denna port har varit så trög att införa är konstigt. HDMI 2.0 i alla ära, men är det så viktigt för processorer i U-serien?
Snabbladdning av batteri är dock ett under att det ej har kommit före.

För min del blir det ingen lätt dator. Jag har både en bättre surfplatta och en 15,6" laptop, när ska jag använda något mitt i mellan? Det skulle i såfall vara att köpa något däremellan som ersätter de båda.

Skrivet av biorrith:

Inte bra för AMD

Håller faktisk med, jag är så trött på Intel och vill ha konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Inte bra för AMD

Det ligger något i det trots att IFA inte betyder Intel Fantast Association; det betyder Internationale Funkausstellung Berlin (IFA) och är en av världens största mässor för konsumentelektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

På tal om att vara riktigt trött på Intel. Har någon koll på om AMD Zen kommer att göra sig väl i strömsnåla laptops, alltså max 17W TDP? I sånt fall blir det ju intressant att vänta på kommande modeller.

Av erfarenhet vet åtminstone jag redan att Bulldozer var urusel i laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Riktigt trist att AMD mer eller mindre inte har några designvinster när det gäller bärbara datorer. Undra hur det kommer påverka AMD möjligheter framöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Emmm.. vad är en "designvinst"?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Emmm.. vad är en "designvinst"?

Det är när en OEM tillverkare bestämmer sig för att använda ens produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Tråkigt nog kommer tillverkarna förstöra det genom att lansera:

  • Plastiga datorer

  • 2-3 cm tjocka datorer

  • 2 cm bezel/kant runt skärmen, 13" skärm i en 15" dator

  • Mekanisk hårddisk

  • GeForce eller Radeon när integrerade grafiken i Kaby Lake redan presterar bra

  • VGA-kontakt

  • Tiotal klistermärken

  • Bundleware, shovelware, trials, adware och spyware

  • Skräp upplösning som inte ens går upp till 1080p

  • 0.3 megapixel kamera när mobiltelefoner har 20 megapixel

  • Gammal version av USB, HDMI, DisplayPort och Bluetooth

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt nog kommer tillverkarna förstöra det genom att lansera:

  • Plastiga datorer

  • 2-3 cm tjocka datorer

  • 2 cm bezel/kant runt skärmen, 13" skärm i en 15" dator

  • Mekanisk hårddisk

  • GeForce eller Radeon när integrerade grafiken i Kaby Lake redan presterar bra

  • VGA-kontakt

  • Tiotal klistermärken

  • Bundleware, shovelware, trials, adware och spyware

  • Skräp upplösning som inte ens går upp till 1080p

  • 0.3 megapixel kamera när mobiltelefoner har 20 megapixel

  • Gammal version av USB, HDMI, DisplayPort och Bluetooth

Det var länge sedan jag såg något diskret grafikkort till ultrabooks. Vidare har jag inte ser någon i7a i en ultrabook med låg upplösning eller mekanisk hårddisk. Jag tror du blandar segment hej vilt. Core y, eller pentium/celeron tillhör de plattformar du nämner.

Säg vad man vill, men man får vad man betalar för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är när en OEM tillverkare bestämmer sig för att använda ens produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du säger det så är det väl det Men konstigt ord: Valet kanske inte alls föll på produkten för designens skull, liksom...

Å andra sidan är "diskret grafikkort" också konstigt... det är ju egentligen motsatsen. Det diskretaste grafikkortet är väl det som är inbyggt i processorn, kan man tycka. Det syns ju inte.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Fast den dominerar inte min 6800k

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Ok, så när kommer Kaby Lake för prestandasegmenten att lanseras? Fortfarande i början av 2017 som det spekulerades om för några veckor sedan?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Stöd för usb 3.1 måste väl vara det allra flest kommer använda, att denna port har varit så trög att införa är konstigt. HDMI 2.0 i alla ära, men är det så viktigt för processorer i U-serien?
Snabbladdning av batteri är dock ett under att det ej har kommit före.

För min del blir det ingen lätt dator. Jag har både en bättre surfplatta och en 15,6" laptop, när ska jag använda något mitt i mellan? Det skulle i såfall vara att köpa något däremellan som ersätter de båda.

Håller faktisk med, jag är så trött på Intel och vill ha konkurrens.

Jag är inte trött på intel, men är trött på att intel inte vill ha konkurrens. Men håller med, tycker att det är konstigt att man alltid pumpar in helt nya CPUer i alla nya laptops, oavsett vilken målgrupp de siktas för.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tråkigt nog kommer tillverkarna förstöra det genom att lansera:

  • Plastiga datorer

  • 2-3 cm tjocka datorer

  • 2 cm bezel/kant runt skärmen, 13" skärm i en 15" dator

  • Mekanisk hårddisk

  • GeForce eller Radeon när integrerade grafiken i Kaby Lake redan presterar bra

  • VGA-kontakt

  • Tiotal klistermärken

  • Bundleware, shovelware, trials, adware och spyware

  • Skräp upplösning som inte ens går upp till 1080p

  • 0.3 megapixel kamera när mobiltelefoner har 20 megapixel

  • Gammal version av USB, HDMI, DisplayPort och Bluetooth

Alltså.. cynicism i all ära. Men det är faktiskt bra med VGA kontakter för laptops, då många studenter kan behöver använda projektorer vilket absolut inte alltid har DP/HDMI

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså.. cynicism i all ära. Men det är faktiskt bra med VGA kontakter för laptops, då många studenter kan behöver använda projektorer vilket absolut inte alltid har DP/HDMI

Inte bara studenter. VGA finns till stor del kvar eftersom mängder med arbetsplatser (företag, statliga organisationer/departement, skolor etc) har massvis med kringutrustning kvar med VGA kontakter. De vill inte behöva byta ut fullt fungerande skärmar och projektorer bara för att en laptop slutade fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Inte bara studenter. VGA finns till stor del kvar eftersom mängder med arbetsplatser (företag, statliga organisationer/departement, skolor etc) har massvis med kringutrustning kvar med VGA kontakter. De vill inte behöva byta ut fullt fungerande skärmar och projektorer bara för att en laptop slutade fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man en laptop för 20 papp så har man råd med en miniDP-vga konverterare för nån 100lapp. Helst en uppsjö olika som man fäster på projektorn. Varför skulle man byta skärm/projektor pga en sladd??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@talonmas: Bekvämlighet? Det är ytterliggare en komponent man ska komma ihåg att ta med? Ytterliggare en grej som kan tappas bort/gå sönder eller lånas ut till någon och kanske inte få tillbaka? Nä ska jag köpa en laptop vill jag inte hålla på med en massa adaptrar för att ladda datorn eller stoppa in usb-grejer och annat bös (jag är alltså ingen mac-människa!)

Edut: Och som du säger vore ju det bästa om alla projektorägare stod för alla nödvändiga adaptrar

Permalänk
Inaktiv

@SweMerlin "Diskret" är en matematisk term som innebär särskild eller åtskild. Till exempel är en heldragen linje kontinuerlig medan en streckad linje består av diskreta linjesegment.

Därför menar man helt enkelt att grafikkortet är "separat".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@SweMerlin "Diskret" är en matematisk term som innebär särskild eller åtskild. Till exempel är en heldragen linje kontinuerlig medan en streckad linje består av diskreta linjesegment.

Därför menar man helt enkelt att grafikkortet är "separat".

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tillägg till detta är att man på engelska skiljer på "discrete" (den matematiska termen som förklaras ovan) och "discreet" (som betyder det som @SweMerlin syftar på). Det kan bli lite förvirrat på svenska ibland eftersom vi inte gör någon sådan distinktion vare sig i tal eller i skrift. De engelska orden har gemensamt ursprung, och man skulle ju kunna tänka sig att det meningen av det senare ordet kommer sig av att något som ska skötas diskret sköts separat, att man inte pratar om diskreta saker öppet, utan i enrum, eller, i en separat konversation. Typ.

EDIT: Och säger man att grafikkortet är "separat" så låter det ju som att det antingen inte sitter i datorn utan måste kopplas in med nån sladd, eller åtminstone att det måste köpas separat. Och så är det ju inte, det är inbyggt i datorn, men inte i processorn, till skillnad från så kallad "integrerad" grafik.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

@SweMerlin:
Hoppas jag kan klargöra, design tror jag här syftar på den mer ingenjörsmässiga betydelsen där det betyder "en typ av lösning" för kundbehov. Designvinsten är då att OEM valde den lösningen för de tror då också på att den uppfyller kundbehoven. IMO ett bättre användning av ordet då det faktiskt är att man "designar åt kunden".

Diskret betyder i samma fält uppräkneliga/separata enheter, där heltal (t.ex. 1, 2, 3,... o.s.v.) är diskreta tal. På samma sätt finns det diskreta mängder som 5 stycken katter, men inte 4,32 stycken får. Så här är väl fokuset på att diskreta grafikkort är enkelt separerbara från systemet.
Hoppas det hjälpte.
Edit: ninjad två gånger om @_@

On topic: Är det bara jag som tycker att IFA lät dötrist... om de bara kan snacka om Kaby lake :/
Som folk innan sa, hoppas AMD kan få fart på teknikkarusellen. Eller mer innovation överhuvudtaget...

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Å andra sidan är "diskret grafikkort" också konstigt... det är ju egentligen motsatsen. Det diskretaste grafikkortet är väl det som är inbyggt i processorn, kan man tycka. Det syns ju inte.

På svenska kan man säga Dedikerat grafikkort. Kanske lite svårare att missuppfatta ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bloodstainer:

Jag är inte trött på intel, men är trött på att intel inte vill ha konkurrens. Men håller med, tycker att det är konstigt att man alltid pumpar in helt nya CPUer i alla nya laptops, oavsett vilken målgrupp de siktas för.

Om man vänder på frågeställningen: varför skulle någon välja att lansera nya laptop-modeller med en tidigare generation CPUer då det normalt är samma pris för motsvarande nya CPU-modell?

För Y- och U-serien verkar ju Kaby Lake faktiskt tillföra något relevant. Dels i fixed-function blocks för videoavkodning som sänker CPU-last och därmed strömförbrukning en hel del. Dels får man ju höjda turbofrekvenser och det rejält för vissa modeller.

Personligen ser jag det som mest intressant att U-serien i form av i7-7600U kommer ha en enkeltrådprestanda som matchar i7-4770, något som i praktiken betyder att en ultratunn laptop kommer nu ha prestanda motsvarande en två-tre år gammal stationär för majoriteten av det användare gör på skrivbordet (d.v.s. sådant som knappt alls drar nytta av flera kärnor).

Y-serien har relativt sett fått ett ännu större lyft i maximal frekvens, där väntar jag nog på testresultat först för att få en känsla för vilken frekvens man kan hålla i praktiken. Fläktlösa laptop som går att använda som arbetshäst för de flesta vore ju super!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har man en laptop för 20 papp så har man råd med en miniDP-vga konverterare för nån 100lapp. Helst en uppsjö olika som man fäster på projektorn. Varför skulle man byta skärm/projektor pga en sladd??

Håller med, verkligen konstigt argument. Men kostar en adapter så lite som 100 spänn?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@SweMerlin "Diskret" är en matematisk term som innebär särskild eller åtskild. Till exempel är en heldragen linje kontinuerlig medan en streckad linje består av diskreta linjesegment.

Därför menar man helt enkelt att grafikkortet är "separat".

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dafydd:

Ett tillägg till detta är att man på engelska skiljer på "discrete" (den matematiska termen som förklaras ovan) och "discreet" (som betyder det som @SweMerlin syftar på). Det kan bli lite förvirrat på svenska ibland eftersom vi inte gör någon sådan distinktion vare sig i tal eller i skrift. De engelska orden har gemensamt ursprung, och man skulle ju kunna tänka sig att det meningen av det senare ordet kommer sig av att något som ska skötas diskret sköts separat, att man inte pratar om diskreta saker öppet, utan i enrum, eller, i en separat konversation. Typ.

EDIT: Och säger man att grafikkortet är "separat" så låter det ju som att det antingen inte sitter i datorn utan måste kopplas in med nån sladd, eller åtminstone att det måste köpas separat. Och så är det ju inte, det är inbyggt i datorn, men inte i processorn, till skillnad från så kallad "integrerad" grafik.

Skrivet av DaBaxter:

@SweMerlin:
Hoppas jag kan klargöra, design tror jag här syftar på den mer ingenjörsmässiga betydelsen där det betyder "en typ av lösning" för kundbehov. Designvinsten är då att OEM valde den lösningen för de tror då också på att den uppfyller kundbehoven. IMO ett bättre användning av ordet då det faktiskt är att man "designar åt kunden".

Diskret betyder i samma fält uppräkneliga/separata enheter, där heltal (t.ex. 1, 2, 3,... o.s.v.) är diskreta tal. På samma sätt finns det diskreta mängder som 5 stycken katter, men inte 4,32 stycken får. Så här är väl fokuset på att diskreta grafikkort är enkelt separerbara från systemet.
Hoppas det hjälpte.
Edit: ninjad två gånger om @_@

On topic: Är det bara jag som tycker att IFA lät dötrist... om de bara kan snacka om Kaby lake :/
Som folk innan sa, hoppas AMD kan få fart på teknikkarusellen. Eller mer innovation överhuvudtaget...

Skrivet av GuessWho:

På svenska kan man säga Dedikerat grafikkort. Kanske lite svårare att missuppfatta ?

Kloka ord. Och det hjälpte. Fast det är fortfarande konstiga ord när man använder dem i "vardagssvenska" fast datorer är ju matematik så varför inte? Men härligt med folk som vet!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

@Dafydd Ja egentligen är det ju GPUn som är diskret, eftersom datorer med enbart inbyggda GPUer faktiskt saknar grafikkort överhuvudtaget

I grund och botten handlar det om att man vill marknadsföra saker så att det låter så bra som möjligt. Förvirrade kunder går att lura enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Inte bara studenter. VGA finns till stor del kvar eftersom mängder med arbetsplatser (företag, statliga organisationer/departement, skolor etc) har massvis med kringutrustning kvar med VGA kontakter. De vill inte behöva byta ut fullt fungerande skärmar och projektorer bara för att en laptop slutade fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, jag tog de mer som ett exempel då lärosalar ofta är utrustade med t.ex. projektorer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om man vänder på frågeställningen: varför skulle någon välja att lansera nya laptop-modeller med en tidigare generation CPUer då det normalt är samma pris för motsvarande nya CPU-modell?

För Y- och U-serien verkar ju Kaby Lake faktiskt tillföra något relevant. Dels i fixed-function blocks för videoavkodning som sänker CPU-last och därmed strömförbrukning en hel del. Dels får man ju höjda turbofrekvenser och det rejält för vissa modeller.

Personligen ser jag det som mest intressant att U-serien i form av i7-7600U kommer ha en enkeltrådprestanda som matchar i7-4770, något som i praktiken betyder att en ultratunn laptop kommer nu ha prestanda motsvarande en två-tre år gammal stationär för majoriteten av det användare gör på skrivbordet (d.v.s. sådant som knappt alls drar nytta av flera kärnor).

Y-serien har relativt sett fått ett ännu större lyft i maximal frekvens, där väntar jag nog på testresultat först för att få en känsla för vilken frekvens man kan hålla i praktiken. Fläktlösa laptop som går att använda som arbetshäst för de flesta vore ju super!

Jo det är sant, tänkte lite fel där. Men tycker fortfarande att retailers måste börja sänka priser på gamla laptops, laptop priser är äckligt höga, och jag vägrar tro att de alltid säljer slut. Förstår att intel kan hålla sin supply/demand under styr, men retailers måste ju ha massor av laptop de vill bli av med.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo det är sant, tänkte lite fel där. Men tycker fortfarande att retailers måste börja sänka priser på gamla laptops, laptop priser är äckligt höga, och jag vägrar tro att de alltid säljer slut. Förstår att intel kan hålla sin supply/demand under styr, men retailers måste ju ha massor av laptop de vill bli av med.

Är det inte därför de har rea stup i kvarten?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12