HP Elite X3: Windows 10 Mobile

Permalänk
Medlem

HP Elite X3: Windows 10 Mobile

Mini-recension av nya flaggskeppet HP Elite X3.

OBS! Denna telefon är inriktad på företagsmarknaden, men går naturligtvis att köpa för konsumenter.

Fick mitt ex igår och efter en dags användning:

Plus:

  • 6 tums skärmen är helt magisk. Trodde den skulle vara för stor (kommer från 5 tum), men 6 tum är perfekt för mig. Otroligt skarp

  • Batteritiden räcker gott och väl. Pillat på telefonen en hel del och efter ett dygns intensiv användning ligger jag på 33% kvar.

  • Snabbladdning av batteriet

  • Continuum: fick med en docka till skärm. Mycket smidigt att köra Office och andra appar (som stödjer det), blir som en fullfjädrad PC (nästan). Går att köra Continuum trådlöst också till t.ex. tv som stödjer Miracast

  • Fingeravtryck på baksidan som sätter igång telefonen direkt. Galet bra och fungerar toppen

Telefonen har B&O högtalare, men dessa är en "besvikelse". De är precis som vilka telefonhögtalare som helst, varken mer eller mindre. Men bra att de är framåtriktade.

Vattentät, men det tänker jag inte testa frivilligt.

Har inte testat ögonskannern och kameran ännu.

Framöver kommer HP möjliggöra för företag att virtualisera x86 appar i telefonen. Ska bli spännande att se hur det utvecklas.

Fyll gärna på med frågor eller era erfarenheter kring telefonen.

Permalänk
Medlem

istream jobbar du på HP eller?

Fingerprint sensorn fungerar inte alls, den kommer att göra det med anniversary update som kommer den 13:e september, se länk: http://mspoweruser.com/hp-elite-x3-get-windows-10-mobile-anni...

Eller har du installerat anniversary update på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seventh:

istream jobbar du på HP eller?

Fingerprint sensorn fungerar inte alls, den kommer att göra det med anniversary update som kommer den 13:e september, se länk: http://mspoweruser.com/hp-elite-x3-get-windows-10-mobile-anni...

Eller har du installerat anniversary update på något annat sätt?

Är med i Insider och kan då installera uppdateringen. Funkar bra, men det finns mindre buggar kvar. Flera kommer lösas med den firmwareuppdatering som kommer samtidigt som Annivesary update.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Är med i Insider och kan då installera uppdateringen. Funkar bra, men det finns mindre buggar kvar. Flera kommer lösas med den firmwareuppdatering som kommer samtidigt som Annivesary update.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då förstår jag! Tack för info, ska kolla upp detta.

Märker du om telefonen blivit lite mer responsiv vid animationer etc? Tycker att den är lite slö med version 1511.
Jag har även aktiverat Iris som fungerar fint, dock kan jag ändå låsa upp telefonen utan att ange PIN...? Skulle du kunna testa om detta är fixat i anniversary?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seventh:

Ok då förstår jag! Tack för info, ska kolla upp detta.

Märker du om telefonen blivit lite mer responsiv vid animationer etc? Tycker att den är lite slö med version 1511.
Jag har även aktiverat Iris som fungerar fint, dock kan jag ändå låsa upp telefonen utan att ange PIN...? Skulle du kunna testa om detta är fixat i anniversary?

Tack!

Ja, telefonen är klart mycket rappare. Körde in senaste 105-uppdatering idag, blev av med några mindre buggar. Har inte kunnat logga in utan pin (hann aldrig testa pin-delen innan uppdateringen). Kör faktiskt enbart med fingeravtryck då det är smidigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av seventh:

Ok då förstår jag! Tack för info, ska kolla upp detta.

Märker du om telefonen blivit lite mer responsiv vid animationer etc? Tycker att den är lite slö med version 1511.
Jag har även aktiverat Iris som fungerar fint, dock kan jag ändå låsa upp telefonen utan att ange PIN...? Skulle du kunna testa om detta är fixat i anniversary?

Tack!

Det går att ställa in om den alltid ska kräva pin eller efter en viss tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tokbilligt jämfört med andra. Enligt modellnumret följer dockan med. Andra tar 8000-9000kr.
Måste vara något fel, de har 140 på lager när den är (i princip) slutsåld överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av istream:

Tokbilligt jämfört med andra. Enligt modellnumret följer dockan med. Andra tar 8000-9000kr.
Måste vara något fel, de har 140 på lager när den är (i princip) slutsåld överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska nog ta och beställa en

Permalänk
Medlem

Fina stats och generöst med 64gb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en liten fråga funkar appar som finns till android till windows 10 telefonen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Tokbilligt jämfört med andra. Enligt modellnumret följer dockan med. Andra tar 8000-9000kr.
Måste vara något fel, de har 140 på lager när den är (i princip) slutsåld överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror knappast set är något fel, dom vet nog precis vad dom sysslar med, men nej, självklart kommer du inte få en telefon (iaf inte en x3) om du beställer därifrån

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othuun:

en liten fråga funkar appar som finns till android till windows 10 telefonen ?

Nej, varför skulle dom göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

@Othuun: Nej, det gör dom inte. Det är olika operativsystem. Däremot har microsoft gjort verktyg som gör det väldigt lätt för iOS utvecklare att konvertera sina appar så dom fungerar som UWA app (windows 10).

Permalänk
Medlem

har dom samma utbud av appar som android
sorry för alla frågor nu borde bara googla skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othuun:

har dom samma utbud av appar som android
sorry för alla frågor nu borde bara googla skiten

Nej långt ifrån tyvärr, detta är förmodligen den största anledningen till att de inte är så populära

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

har googlat runt lite nu.
de är en kanon bra telefon illa med utbudet av appar

Permalänk
Medlem

finns de nån android med samma spec som den här telefonen 6tum skräm batteri som räcker till
plus dockstationen den gillad jag

Permalänk
Skrivet av Othuun:

finns de nån android med samma spec som den här telefonen 6tum skräm batteri som räcker till
plus dockstationen den gillad jag

Vilka appar är du ute efter? Dockningsstationen är riktigt nice. Körde netflix på tvn hela semestern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har några jobb appar som jag måste ha sen är de comhem appen man gillar ju fotboll eller finns de viasat appen ?

Permalänk

@Othuun:

Viasat och comhem finns inte som en app.

Permalänk
Medlem

de finns comhem play
å viaplay

Permalänk
Skrivet av Othuun:

de finns comhem play
å viaplay

Jaså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Ja, till Android och iOS så varför det nämns i tråden vet jag inte?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja, till Android och iOS så varför det nämns i tråden vet jag inte?

Jag menade till windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Jag menade till windows

Vad menar du?

Vem som helst kan väl kolla vilka plattformar en app finns till. Här finns de varken till Windows eller Windows 10 Mobile. Han som fråga bör ha förstått det nu.

Permalänk
Medlem

@istream:
Vattentät är den, testat själv.
Iris scanner funkar klockrent.
x86 går att köra genom HP Workspace (kräver licens) man hyr en virituell maskin som kör dina x86 appar på ett fjärrskrivbord.
Continuum är lite begränsat i utbud av fungerande appar (spotify, twitch, netflix) sånna man gärna vill ha till storbild funkar ej och går ej att spela i webbläsaren då flash ej stödjs.

"Windows Redstone 2" som släpps i Q1 2017 kommer ge telefonen Multi-Window funktion, överlappande fönster, snap to place, stöd för mer appar och säkert annat smågodis. Här hävdar Microsoft själva att dom försöker jobba in ett stöd för fler externa program i Continuum också.
Hp kommer även inom kort släppa en uppdatering som gör kameran snabbare (den är lite väl slö på att ta bilder atm).

Jag väntar på deras LapDock fortfarande, oklart release datum på den. Så fort den släpps kan jag skriva en ny kommentar med lite mer info om denna enhet.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

@istream:
Vattentät är den, testat själv.
Iris scanner funkar klockrent.
x86 går att köra genom HP Workspace (kräver licens) man hyr en virituell maskin som kör dina x86 appar på ett fjärrskrivbord.
Continuum är lite begränsat i utbud av fungerande appar (spotify, twitch, netflix) sånna man gärna vill ha till storbild funkar ej och går ej att spela i webbläsaren då flash ej stödjs.

"Windows Redstone 2" som släpps i Q1 2017 kommer ge telefonen Multi-Window funktion, överlappande fönster, snap to place, stöd för mer appar och säkert annat smågodis. Här hävdar Microsoft själva att dom försöker jobba in ett stöd för fler externa program i Continuum också.
Hp kommer även inom kort släppa en uppdatering som gör kameran snabbare (den är lite väl slö på att ta bilder atm).

Jag väntar på deras LapDock fortfarande, oklart release datum på den. Så fort den släpps kan jag skriva en ny kommentar med lite mer info om denna enhet.

Är själv nöjd med telefonen efter ca en månad nu. Efter HPs firmware-update funkar den bra. Kan bara klaga på att de sabbade lägsta ljusstyrkan. Innan uppdateringen kunde jag sänka ljusstyrkan och läsa e-bok på telefonen och ljuset var behagligt. Nu är lägsta ljusstyrkan alldeles för stark tyvärr.

Såg själv emot Lapdocken, men idag såg jag att den kommer kosta 599$, ett stort skämt från HP. Skulle aldrig köpa den för mer än 1500kr typ.

Ser emot RS2, då blir Continuum riktigt användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Är själv nöjd med telefonen efter ca en månad nu. Efter HPs firmware-update funkar den bra. Kan bara klaga på att de sabbade lägsta ljusstyrkan. Innan uppdateringen kunde jag sänka ljusstyrkan och läsa e-bok på telefonen och ljuset var behagligt. Nu är lägsta ljusstyrkan alldeles för stark tyvärr.

Såg själv emot Lapdocken, men idag såg jag att den kommer kosta 599$, ett stort skämt från HP. Skulle aldrig köpa den för mer än 1500kr typ.

Ser emot RS2, då blir Continuum riktigt användbar.

Vilka färger har du på text och bakgrund när du läser e-böcker?
Själv har jag vit text på svart bakgrund, och det funkar bra för mig (utan att behöva ändra ljusstyrka).
Den app jag använder heter freda+.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Är själv nöjd med telefonen efter ca en månad nu. Efter HPs firmware-update funkar den bra. Kan bara klaga på att de sabbade lägsta ljusstyrkan. Innan uppdateringen kunde jag sänka ljusstyrkan och läsa e-bok på telefonen och ljuset var behagligt. Nu är lägsta ljusstyrkan alldeles för stark tyvärr.

Såg själv emot Lapdocken, men idag såg jag att den kommer kosta 599$, ett stort skämt från HP. Skulle aldrig köpa den för mer än 1500kr typ.

Ser emot RS2, då blir Continuum riktigt användbar.

Känns väl som att ljusstyrkan borde kunna gå att lösa vi en uppdatering? Kanske är helt ute och cyklar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X