Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Floby
Registrerad
Feb 2010

Klocken stannar inte där den ska va

Hejsan, det är så att jag klockat min sambos dator, en i5 750 med GA-P55-USB3 med 8 gig ram 1333.

Allt funkar som det ska men nu när jag startar datorn och drar igång WoW tex så flyger klocken över det jag satt, vilket är 3.5 ghz.
Den är uppe i 4.0, 4.1 ibland, det händer inget och tempen verkar ligga bra av någon anledning, men jag vill att den ska vara fast i 3.5 så att jag vet att den inte går sönder?

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Hur mäter du processorns klockfrekvenser? Om du kollar i Windows 10's aktivitetshanterare så kan den vara lite buggig. Kolla med CPU-Z när du belastar CPU:n med exempelvis Prime95, IntelBurnTest eller OCCT.

Om du vill ha en statisk frekvens på 3,5 GHz så kan du alltid stänga av C-Staterna i BIOS, samt ändra energialternativ i Windows.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Floby
Registrerad
Feb 2010

Hej, jag använde mig av windows 10, där stod det 2,67 ghz

Men använde även program som CPU-Z och core temp, där flög de upp och ner som jag skrev och då testade jag i WoW.

Laddade ner IntelBurnTest som jag använt ditigare och du rekommenderade så va den fast på 3700. Då va de ett steg i rätt riktning men konstigt oavsett då jag satte x20 istället för x21 som de visade.

Ändrade i bios, de hände inget, ändrade så jag fick 3504 med x21 då gick den ner till x20.. de va lite knep och knåp. så ska de nu fungera som det ska!