Leder kapacitorer och power phases på moderkort ström?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Vasastan
Registrerad
Jan 2014

Leder kapacitorer och power phases på moderkort ström?

Hej

Ska precis installera en ny cpu kylare (cryorig c7). Men när jag skruvar dit den så ser den ut att kanske röra vid antingen power power phases eller kapacitorer beroende på vilken orientering man sätter kylaren i. Så min fråga är om det gör något , leder de ström eller inte? Är det säkert att starta datorn?

Tack på förhand
/Adrian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Ja, inte alls bra.
Starta inte datorn, ha inget som ligger an mot kylfläns.. ha isf något som isolerar mellan.

CPU: I7 4770K Grafik: Asus GeForce GTX 780 Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Vasastan
Registrerad
Jan 2014

@Gurk: I ett visst läge så rör kylflänsen ingenting men på ett ställe så är den väldigt nära två kapacitorer, men den rör dem inte. Tog ett papper för att testa och det kunde röra sig fritt emellan. Går det bra så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av JumpyWizard:

@Gurk: I ett visst läge så rör kylflänsen ingenting men på ett ställe så är den väldigt nära två kapacitorer, men den rör dem inte. Tog ett papper för att testa och det kunde röra sig fritt emellan. Går det bra så?

Är det så pass tajt att ett papper mer eller mindre får plats vill jag påstå att det är för tajt. Jag är ingen expert och det kan mycket väl inte behöva innebära någon som helat fara för dina komponenter. Jag vet bara att det inte är något jag personligen skulle vara okej med.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Vasastan
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Zixxel:

Är det så pass tajt att ett papper mer eller mindre får plats vill jag påstå att det är för tajt. Jag är ingen expert och det kan mycket väl inte behöva innebära någon som helat fara för dina komponenter. Jag vet bara att det inte är något jag personligen skulle vara okej med.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men de två kapacitorerna sitter själva extremt nära varandra. Säkert närmare än vad kylaren sitter dem. Då borde det väl inte vara någon fara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

ordet du säker är nog kondensator kapacitorer låter som något swinglish men generellt sett ska inte höljet vara ledande men inget är omöjligt vet att moderkort ofta har kondingar i metalkapslingar och huruvida det är spänningssatt eller jordat det törs jag inte svara på.

mest nyfiken bara vad du har för kylare och moderkort? låter konstigt att det ska vara så tight tornkylare brukar ju generellt hamna typ 40-50mm upp innan de blir mycket bredare än själva cpusockeln

men antar att det ev kan handla om stock kylaren? dvs den lilla alubiten man får med eller nått som ligger direkt mot cpun utan heatpipes.

kondingarna nu mer brukar bara va en jävla massa av men sällan högre än 15-20mm höga och oftast sitta iaf 20mm från sockeln.

får gärna ta en bild på spektaklet.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det krävs väl 1000V per mm luft för att få ett överslag, typ.

Så är du säker på att kylaren inte stöter emot även om datorn skulle vibrerar lite, och du får in ett papper som inte är supertunt så lär ingenting hända.

Vill man vara säker kan man sätta en eltape som extra isolering..

Men det är bara hur jag själv hade gjort.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Vilken potentialskillnad skulle det vara mellan en kylfläns och en isolerad kondensator?

Spel och videoredigering: Define XL R2 - ROG Rampage V 10 - 5930K - Corsair H55 - 128 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz - Samsung 950 PRO 512GB M.2 - MSI 1080 Gaming X - Asus PG278Q - Appleprodukter: Macbook Air 2014 - Mac Mini - iPhone 7 plus - Apple Watch - iPad Air - Apple TV4
Ljud: Bluesound Node2 - Vincent DAC 1 - Vincent SA-31 - Vincent SP-996 x2 - XTZ 99.26 mkII (beryllium mod)
Foto: Canon EOS 1DX mkII - en ryggsäck full med 2.8 L-glas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av stimy09:

Vilken potentialskillnad skulle det vara mellan en kylfläns och en isolerad kondensator?

Om den är är elektriskt avskärmad i kapseln blir potentialskillnaden lika med noll.

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Vasastan
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Rouge of Darkness:

ordet du säker är nog kondensator kapacitorer låter som något swinglish men generellt sett ska inte höljet vara ledande men inget är omöjligt vet att moderkort ofta har kondingar i metalkapslingar och huruvida det är spänningssatt eller jordat det törs jag inte svara på.

mest nyfiken bara vad du har för kylare och moderkort? låter konstigt att det ska vara så tight tornkylare brukar ju generellt hamna typ 40-50mm upp innan de blir mycket bredare än själva cpusockeln

men antar att det ev kan handla om stock kylaren? dvs den lilla alubiten man får med eller nått som ligger direkt mot cpun utan heatpipes.

kondingarna nu mer brukar bara va en jävla massa av men sällan högre än 15-20mm höga och oftast sitta iaf 20mm från sockeln.

får gärna ta en bild på spektaklet.

Jag har som jag skrev i första inlägget en Cryorig C7. Kan tyvärr inte ta en bild, men startade datorn och den har inte visat några tecken på att något skulle vara fel så det verkar ju gå bra även om det var tajt.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-H97N-WIFI om någon skulle undra.