Ska bygga server och funderar på vilket OS jag ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@fragwolf

Bugtrackers. Se det som så här medans BSD lägret siktar på V1.0 "stable" och jämnar 99.9% av buggarna de vet om och hittar under utvecklingsperioden med marken innan de släpper den så ser Linux lägret det som 500 buggar kvar? Nej nu måste vi få ut det här på marknaden vi tar hand om resterande senare någon gång förhoppningsvis springer inga av de som kör systemet in i dem innan vi hinner fixa det.

Att något finns med i en version av Ubuntu är mer att ses som väldigt volatilt de experimenterar testar och pushar saker. När en distro som siktar in sig på stabilitet och företag som RedHat eller CentOS har med det i OS Core och inte via alternativ installation från repo då kan man se det som stabilt i Linux världen.

Ja att funktioner som defragmentering saknas det kan säkert en hel del leva utan. Medans andra ser det som en självklarhet från start.

om de tänker så skulle de ju ha släppt zfs för 2-3 år sedan. Ubuntu är ju inte en sådan dist som släpper bara för att få ut det "snabbt". Dessutom är den med i LTS versionen. Så allt som släpps med där ska ju vara stabilt. Men buggfritt lär de ju inte vara. Jag har iaf kört det och inte stött på något, samt de jag läst som använder har inte haft några problem. Finns några tubklipp där folk kört det i par år med massa TB av data utan några problem. Så verkar ju inte finnas några allvarliga buggar som man stöter på direkt.

Centos e väl en utstickare från RH så där skulle de väl om något släppa det tidigt? Där emot skulle jag ju också känna mig lite säkrare om även RH enterprise släpper det i sina originalrepos också. ZFS ingår i ubuntus original.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@kingenandy:
Vad bestämde du dig för och hur går det?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

om de tänker så skulle de ju ha släppt zfs för 2-3 år sedan. Ubuntu är ju inte en sådan dist som släpper bara för att få ut det "snabbt". Dessutom är den med i LTS versionen. Så allt som släpps med där ska ju vara stabilt. Men buggfritt lär de ju inte vara. Jag har iaf kört det och inte stött på något, samt de jag läst som använder har inte haft några problem. Finns några tubklipp där folk kört det i par år med massa TB av data utan några problem. Så verkar ju inte finnas några allvarliga buggar som man stöter på direkt.

Centos e väl en utstickare från RH så där skulle de väl om något släppa det tidigt? Där emot skulle jag ju också känna mig lite säkrare om även RH enterprise släpper det i sina originalrepos också. ZFS ingår i ubuntus original.

Centos är open source variant av redhat enterprise linux (rhel) i princip och bygger på dom sourcefiler som rhel släpper och kommer därmed oftast efter rhel. Tror du tänker på feodora.

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor skillnad mellan linux dist till en annan. Det som kan skilja är vilket sätt man installerar program på, vilka program som kommer förinstallerade, window manager, och hur lätt installerat disten är alltså hur bra den är på att hitta drivrutiner osv. Jag skulle sikta på ubuntu om jag var ny i linux världen.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Ubuntu föredrar jag... enkel o använda..

Permalänk
Medlem

Linux Mint Testade senaste versionen av Ubuntu. Gillar inte det längre. Det var bra förr. Har kört Mint nu i ett halvår ungefär och allt bara rullar. Använder den som desktop men skulle säkerligen fungera som server med. hade väl tagit Xfce varianten då. Tror den ligger på strax under 400mb i ramförbrukning nybootad med nån irc igång.
Kör annars MATE desktopen på speldatorn här men den sitter jag ju vid varje dag och vill ha en lite trevligare miljö, inte för att det är ngt fel på xfce då.

Annars testade jag Debian Stable i Virtualbox för ett tag sen. Ej koll på namnet men jag tog lxde varianten iaf. Riktigt lightweight men ändå en fungerande desktop Låg nybootad på strax över 200mb i ram. Skulle väl kunna tänka mig den på en server.
Är för övrigt i exakt samma sits som ts. Även här skall den vara filserver (åtkomling via nätverk, ftp) och allmän mediaserver åtkomlig från uppspelningsenheter med ethernet men även fungera som desktop då jag tänkte låta dottern börja lära sig använda datorer nu snart. 5.5 år så det är dags att hon lär sig linux

Så den kan jag rekommentera. Där får du med det mest basic som mozilla, thunderbird och lite sånt. Bara att tanka ner gdebi via apt-get install, sen kan man installera paket genom att klicka på dem. Smidigt Enkelt att lägga till chrome-stable sen om man gillar den. Har själv lagt vantarna på en laptop med amd turion x2 64 TL-58 / 1.9 GHz med nvidia grafikkrets, 2gb ram och utan hdd. Den tänkte jag slänga in min 500gb laptopdisk jag har liggande samt köpa hem 2x2gb ram istället, in med något linux och tuta och köra Hur går det TS?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

oj va många härliga alternativ, måste verkligen få tacka för alla men än så länge har jag inte haft nån riktig tid just nu samt att dom håller på att gräva ner fiber nu så nu sitter man också å ska välja leverantör. Och med 2 barn å jobb så får man helt enkelt prioritera lite så vi får se hur det blir när det blir men stort tack till alla som har svarat i tråden, och än en gång, sorry för att jag inte har svarat

Visa signatur

Mera COOP åt folket