Permalänk
Medlem

Apple extended keyboard II

Hej! Nyss fått tag på ett Apple extended keyboard II med svensk layout. Vad är det bästa sättet för att kunna använda den på en modern desktop? Dvs att konvertera från ADB till USB. Funderar på att göra som dennna kille på reddit då det verkar vara en kostnadseffektiv samt snygg lösning samtidigt som den inte verkar vara allt för komplicerad.

https://w3.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/4v29aj/p...

Någon här på forumet som kan komma med lite input på detta? Hur har ni löst problemet?

Permalänk
Medlem

Jag har inte byggt någon, men jag skulle nog också använda en billig Arduino Pro Micro-klon från Kina med Hasus firmware.

Löd ihop J1 (om det inte redan är gjort) för att koppla ur den inbyggda strömregulatorn eftersom du tar +5V från USB.
Observera att Arduino har lite konstig numrering på sina pinnar, som inte stämmer överrens med AVR's officiella. Hasu's TMK firmware använder AVR's numrering och inte Arduinos bibliotek. Det finns en bild för matcha de olika numren här.

Du kan också lägga adaptern i en extern låda. Om du inte har en ADB-kabel så kan du använda S-Video som har samma kontakter.
Det finns också färdiga adaptrar att köpa: Griffin iMate, och Belkin har också gjort en, men de tar plats och kan vara lite dyra.

Caps Lock på AEKII är en låsande brytare, vilket moderna datorer inte har stöd för så du kanske vill byta ut den mot en annan Alps-brytare.
Åtminstone Hasu's TMK firmware ska kunna hantera låsande brytare men det funkar inte alltid 100%.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tack för det utförliga svaret! Gav mig lite mer klarhet i det hela, är rätt ny inom området.

Tänkte beställa hem lite saker idag så jag kan börja arbeta redan till helgen. Ska även försöka dokumentera alla steg i ett galleri här på forumet, så håll utkik.