Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Passar denna fläkt till denna fläns?

Hej

Undrar kort och gått om dessa två funkar tillsammans? Var på väg att beställa men blev lite tveksam när jag såg att det under "Produkttyp" på fläkten står "Lådfläkt".

https://www.komplett.se/product/770812/datorutrustning/kylnin...
https://www.komplett.se/product/825469/datorutrustning/kylnin...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Funkar fint, eventuellt behöver du längre skruvar.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Varför inte välja en PWM styrd fläkt?

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB | AC66U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Noctua skickar med lägre skruv i fall du vill ha en vanlig 25mm tjock 92mm fläkt så det är inget problem då jag monterat kylaren själv.

Dock skulle jag INTE köpa en 3 pins variant av fläkten om du nu inte måste ha det av en orsak du vet om.
En del nya moderkort klarar inte att styra 3 pins via CPU fläkt kontakten då 4 pin PWM har varit stnadard för stock kylare i säkert 10 år nu.
Sedan roterar majoriteten av 3 pins fläktar på högre minimum RPM då dom inte är pulls bred styrda vilket gör att dom stannar om spänningen blir för låg där PWM fläktar alltid får full spänning men bara i intervaller så att den kan få energi nog att rotera även på låga varvtal.
Noctuas 3 pins är notoriskt svåra att få ner i RPM, där är BeQuiet ypperliga med många varianter från 3.5-4.5V.

Men PWM tillåter MYCKET lägre minimum RPM, mina 120-140mm noctua klarar ofta runt 260-270rpm som lägst.

Bättre med PWM varianten och den har Inet och även kylare, kostar en tia mer var men du kan få fri frakt med så tror det blir billigare än komplett.
Garantiärenden sköter Noctua hur sjyst som helst så slipper du köta på Inet om en fläkt rasar. Spara bara deras PDF och email som kvitto, fungera har provat.
Här är en redo kundvagn med fri frakt.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9711580/

Du kan även vända fläkten så den blåser uppåt om du som jag hade nätdelen ovanför. Du vill INTE ha två fläktar nära varan som drar luften åt motsatta håll, har du en trång ITX låda med nätdelen ovan CPU'n så kommer den ändå få äta lite varmluft från processorn så lika bra å bli av med den bums än att bygga upp värme i lådan på grund av icke optimalt flöde.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@Selfish: Bra fråga. Ändrade kundvagnen Tack! PWM-fläkten är till och med 11mm lägre vilket bör passa ännu bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@pa1983: Tack för ditt svar. Men efter att tittat lite närmare så ser jag att fläkten som ingår med kylaren är densamma som jag den jag vill beställa, höhö. Men då undrar jag, varför är den angivna högsta ljudnivån högre när man kollar på kylaren än när man bara kollar fläkten? :S Är det jag som fått någon om bakfoten?
Jag har idag en väldigt tyst dator som även vid full load knappt hörs och har nu, som ni redan förstått, tänkt bygga en mindre dator i MITX-format då jag reser en del om året. Så att har ni tips på andra tystare alternativ så är det bara till att komma med förslag.

Chassit jag ska bygga i är Fractal Node 202.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Den fläkten du länkade till är 25mm tjock, den som kommer med kylaren är 15mm tjock.

Jag monterade den på en i7 3770 år päronen. Ligger runt 79C i Intel linpack och den låter lite, inte farligt men den går att höra så helt tyst är det inte under max last på en CPU som ligger på max TDP kylaren klarar. Subjektivt men inget störande under last även om jag är kräsen som fan och i vanliga fall hörs den aldrig. Däremot gick deras fläkt sönder efter nåt år men fick en ny efter en vecka från Noctua.

Tjockare fläkt flyttar lite mer luft och har högre statiskt tryck som ger bättre flöde vid belastning (flänsen) så igen nackdel om du har plats.

Men det finns ju en tjockare variant av kylaren med numera såg jag så det ger ju mer kylprestanda då man inte bör köra mer änr 65W, max 77W, då presterar den typ som en stockkyalre som 3770, något grad bättre, tystare dock tippar jag på men också mer kompakt.

25mm tjocka varianten ligger ju på max 2000rpm, 15mm på max 2500rpm men som sagt troligen för att kompensera för att den är tunnar och har därmed mindre blad och flyttar mindre luft.

ncotua har i alla fall 3st olika 92mm fläktar, fler med redux serien inräknad osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@pa1983: Ok tack för infon. Har sett den som är lite högre men tyvärr så passar den inte i chassit jag tänkt använda :/ Får bli att jag beställer endast kylaren nu och sen eventuellt köper någon annan fläkt senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Vill du vända fläkten som jag gjorde kräver det något lägre skruv då fläkthålen är försänkta på ovansidan på medföljande 15mm fläkt.
Dom för 25mm är för långa och tar i flänsen dock, går ju att kapa men annars tror jag det är typ vanliga M3.

så sitter den på päronen kylare. Nätdelen sitter rakt ovanför med sin fläkt neråt.

Skruven tog jag från lådan med reservskruv till mina RC bilar Rostfria och fina hehe.