Tesoro Gram Spectrum

Permalänk
Melding Plague

Tesoro Gram Spectrum

Taiwanesiska Tesoro besöker testlabbet med sitt unika tangentbord vid namn Gram Spectrum. På menyn står mekaniska brytare i lågprofil kombinerat med minimalistisk design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade man kunnat få det utan RGB och TKL för 1000SEK, så hade jag slagit till. Ett mycket stiligt tangentbord!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut med lågprofil. Någon som vet om man kan köpa liknande MX-kompatibla tangenter separat?

Permalänk
Snusfri

Hoppas att den vita versionen kommer till Sverige med, riktigt snygg bräda det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att den vita versionen kommer till Sverige med, riktigt snygg bräda det.

http://tesorotec.com/wp-content/uploads/2015/12/G11SFL_White_P05-20160322-01-1.png

Hnnnnnnnnnnnnnnnnng. Så vackert. Det vattnas i fingrarna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Egenutvecklad och egenutvecklad. Kailh har haft brytaren i sin katalog i ett par år, men nu är den väl bara med Tesoros logga på också.
Praktiskt taget alla mekaniska speltangentbord har en metallplatta - det är bara att traditionellt har det också funnits plast ovanpå och runt om den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Äntligen.. nu närmar vi oss det jag suktat efter länge, ett speltangentbord med låg profil. Mekaniska brytare är jag dock än så länge tveksam till..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Hmm, är verkligen tangentbordet "bara" 16 mm högt från botten till ovansidan på en (icke nedtryckt) tangent?
Det ser högre än så ut på bilderna tror jag..

...

Överlag känns som det behövs uppfinnas en mekanisk switchtyp som är i klass med cherry mfl, men där själva switchen är mer lågprofil, så man kan bygga mer slimmade brädor!

Som det är nu är alla mekaniska egentligen lite för höga för min smak egentligen..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag var helt inne på att köpa coolermaster masterkeys RGB pro S, men sedan läste jag att den inte har Double-Shot-tangenter, hur mkt vikt ska man lägga vi det detta helt ärligt ? måste ta lång tid innan det slits ut.. Hur som helst detta tangentbord känns inte some ett alterantiv då den inte har riktiga cherry MX brytare.

Vad jag menar är att detta tangentbord har exakt samma åris som masterkeys pro S, men har inte ens riktiga mx brytare...

Så valet står här mellan Double-Shot-tangenter eller riktiga cherry mx brytare ? då känns det ändå som masterkeys pro s är ett bättre val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

Jag var helt inne på att köpa coolermaster masterkeys RGB pro S, men sedan läste jag att den inte har Double-Shot-tangenter, hur mkt vikt ska man lägga vi det detta helt ärligt ? måste ta lång tid innan det slits ut.. Hur som helst detta tangentbord känns inte some ett alterantiv då den inte har riktiga cherry MX brytare.

Vad jag menar är att detta tangentbord har exakt samma åris som masterkeys pro S, men har inte ens riktiga mx brytare...

Så valet står här mellan Double-Shot-tangenter eller riktiga cherry mx brytare ? då känns det ändå som masterkeys pro s är ett bättre val.

Detta tangentbord är det enda i sitt slag på marknaden. Om du är ute efter Cherry MX brytare finns hundratals alternativ med allt ifrån laser etsade, dyesub, doubleshot osv.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så skippar dom en av dom viktigaste detaljerna, ett handledsstöd. :/

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Detta tangentbord är det enda i sitt slag på marknaden. Om du är ute efter Cherry MX brytare finns hundratals alternativ med allt ifrån laser etsade, dyesub, doubleshot osv.

Dom flesta är väl överrens om att chery mx är bäst ?
finns många kopior..med tveksam livslängd..

Verkar ju inte finnas överdrivet många RGB tangentbord med TLK layout med nordiska bokstäver, detta och masterkeys och corsair..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Immersion:

Jag var helt inne på att köpa coolermaster masterkeys RGB pro S, men sedan läste jag att den inte har Double-Shot-tangenter, hur mkt vikt ska man lägga vi det detta helt ärligt ? måste ta lång tid innan det slits ut.. Hur som helst detta tangentbord känns inte some ett alterantiv då den inte har riktiga cherry MX brytare.

Vad jag menar är att detta tangentbord har exakt samma åris som masterkeys pro S, men har inte ens riktiga mx brytare...

Så valet står här mellan Double-Shot-tangenter eller riktiga cherry mx brytare ? då känns det ändå som masterkeys pro s är ett bättre val.

Jag skulle inte lägga allt för mycket vikt i att det inte är double shots. Du kan alltid köpa nya tangenter om det är så att de du använder slits ut.
Det är en nackdel att inte ha double shots, men det är enligt mig inte avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hnnnnnnnnnnnnnnnnng. Så vackert. Det vattnas i fingrarna.

Inte efter man använt det ett tag och skitat ner tangenterna

Skrivet av Ulayo:

Och som vanligt så skippar dom en av dom viktigaste detaljerna, ett handledsstöd. :/

Tanken är väl delvis att tangentbordet ska bli så lågt så det knappt behövs... Men håller med att mekaniska är inte riktigt där ens i detta lågprofil-utförande!

Skrivet av Ulayo:

Verkar ju inte finnas överdrivet många RGB tangentbord med TLK layout med nordiska bokstäver, detta och masterkeys och corsair..

Det här tangentbordet är väl inte TKL?
Det som är unikt med detta är väl mer lågprofil mekaniskt, kombinerat med rgbljus och makrofunktionalitet mm. Kan inte komma på något annat. (Cherry mx 6.0 har lågprofilstangenter dock)

Skrivet av huttala:

Jag skulle inte lägga allt för mycket vikt i att det inte är double shots. Du kan alltid köpa nya tangenter om det är så att de du använder slits ut.
Det är en nackdel att inte ha double shots, men det är enligt mig inte avgörande.

Men hur vanligt är det med lågprofilstangenter med doubleshots? (nordiska)
Går det att få tag i?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Dom flesta är väl överrens om att chery mx är bäst ?
finns många kopior..med tveksam livslängd..

Verkar ju inte finnas överdrivet många RGB tangentbord med TLK layout med nordiska bokstäver, detta och masterkeys och corsair..

Tyckte jag läste nånstans att Razers switchar ska vara rätt bra. De har dock lite andra problem (Synapse).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tanken är väl delvis att tangentbordet ska bli så lågt så det knappt behövs... Men håller med att mekaniska är inte riktigt där ens i detta lågprofil-utförande!

Fast det handlar inte bara om höjden, utan även att det ska vara ett bra underlag för händerna när man skriver. Det är inte så bekvämt att sitta å pressa handflatorna mot ett hårt bord i långa stunder.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte efter man använt det ett tag och skitat ner tangenterna

Tanken är väl delvis att tangentbordet ska bli så lågt så det knappt behövs... Men håller med att mekaniska är inte riktigt där ens i detta lågprofil-utförande!

Det här tangentbordet är väl inte TKL?
Det som är unikt med detta är väl mer lågprofil mekaniskt, kombinerat med rgbljus och makrofunktionalitet mm. Kan inte komma på något annat. (Cherry mx 6.0 har lågprofilstangenter dock)

Men hur vanligt är det med lågprofilstangenter med doubleshots? (nordiska)
Går det att få tag i?

Jag har vita tangenter och mitt tangentbord ser som nytt ut. Rengör det ofta och sitter med rena händer. Det är inte ett problem för mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

har nu beställt ett masterkeys pro s blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Äntligen.. nu närmar vi oss det jag suktat efter länge, ett speltangentbord med låg profil. Mekaniska brytare är jag dock än så länge tveksam till..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1571021
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328382
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2971054
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3128356

??????

Permalänk
Medlem

Ljud?

Vore väldigt intressant om ni kunde ta med hur tangenterna låter jämfört med andra mekaniska.
För många är det avgörande då andra i hushållet ska accepterar ett mekanisk tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag var helt inne på att köpa coolermaster masterkeys RGB pro S, men sedan läste jag att den inte har Double-Shot-tangenter, hur mkt vikt ska man lägga vi det detta helt ärligt ? måste ta lång tid innan det slits ut.. Hur som helst detta tangentbord känns inte some ett alterantiv då den inte har riktiga cherry MX brytare.

Vad jag menar är att detta tangentbord har exakt samma åris som masterkeys pro S, men har inte ens riktiga mx brytare...

Så valet står här mellan Double-Shot-tangenter eller riktiga cherry mx brytare ? då känns det ändå som masterkeys pro s är ett bättre val.

Jag har ett masterkeys pro s och är väldigt nöjd. Double shot är inget jag saknar. Hade ett Corsair K65 förut men det gillade jag inte alls. Känns som att tangenterna är bredare på masterkeys vilket jag gillar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Jag har ett masterkeys pro s och är väldigt nöjd. Double shot är inget jag saknar. Hade ett Corsair K65 förut men det gillade jag inte alls. Känns som att tangenterna är bredare på masterkeys vilket jag gillar.

jag har nu fått mitt masterkeys pro s med blå switchar. jag måste säga att jag inte är alls nöjd med det. Jag vet inte om det är en viss breakin period, givetvis är det nog också en vanesak också jag är van med logitech k810.

Vad jag inte gillar är, jag trodde blåa switchar skulle låta gött ? jag gillade klick ljudet på dom blåa switcharna när jag testade ett qpad tangenbord med blåa switchar nyligen, men detta låter inte ens gött, jag vet inte om det är för att det är nytt och kanske är en viss break in period. Men det är framförallt space tangenten som inte låter så bra som man hade önskat. Överlag är ljudnivån högre än vad jag trodde måste jag säga, men trodde ljudet skulle vara med behaligt.

det andra är att jag tycker att det är för lång key travel är som sagt van med logitech k810 där man inte behöver trycka ner så långt, detta känss otroligt klumpigt att skriva på detta i jämförelse då man måste rent fysiskt använda fingrarna mytcket mer rörligt.

Skriver annar snabbt på tangenbordet men jag ska försöka returerna det på asedo om inte det går får gärna någon köpa det av mig här på forumet.

Att hitta ett tangenbord man gillar verkar vara högst inviduellt och inte det lättaste, och i butiker finns det ofta inte allt för många att prova men som sagt verkar som sagt även om det är samma switchar så känns det olika beroende på vilket tangenbord dom sitter på.

Det jag gillar mest med tangenbordet är dess kompatka design och RGB belysningen.

Permalänk
Medlem

@Immersion:

Jo, tgb är verkligen individuellt. Trist att du inte gillar det, själv kör jag bruna brytare. Blåa skulle nog bli för klickigt för mig.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Jag var helt inne på att köpa coolermaster masterkeys RGB pro S, men sedan läste jag att den inte har Double-Shot-tangenter, hur mkt vikt ska man lägga vi det detta helt ärligt ? måste ta lång tid innan det slits ut.. Hur som helst detta tangentbord känns inte some ett alterantiv då den inte har riktiga cherry MX brytare.

Vad jag menar är att detta tangentbord har exakt samma åris som masterkeys pro S, men har inte ens riktiga mx brytare...

Så valet står här mellan Double-Shot-tangenter eller riktiga cherry mx brytare ? då känns det ändå som masterkeys pro s är ett bättre val.

Att säga att detta tangentbord "inte ens har riktiga cherry mx brytare" är ungefär som att säga "Den här Renault'n är inte ens en riktig Saab"
Det är två olika tillverkare av mekaniska brytare som antagligen skiljer sig åt på diverse sätt.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Fint med konkurrens på switchområdet.

Önskar att alla tangentbordstillverkare lärde sig:

1. Gör bättre keycaps.
2. Typsnitt är viktigt. De ska iaf inte vara hemska. Gamers kan stå ut och t.o.m. älska en stilren font, men alla andra kan inte stå ut med den där öh sanslösa fonten.
3. Det är viktigare att A-Ö lämnas utan extralegender än att det finns extralegender på dem.
4. Inte alla vill ha numpad. Om ni inte gör en numpadfri modell, kommer ni inte att sälja till dem oavsett hur bra tangentbordet är. Dra av en hundring, profit.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.