Permalänk
Medlem

Hur länge håller Corsair H100

Tjena,

Har för närvarande ett H100 inhandlat våren 2012 som kyller en i5 ivy bridge. Tänkte uppgradera och är lite tveksam till att behålla min H100 eller om jag ska kränga en billig luftkylare typ BS pure rock. Det ska tillägas att jag har haft lite problem med mitt H100. Det rasslade som satan i ledningarna i början och jag fick muxa in en adaptor som sänkte strömtillförseln för att tyst på skiten. Tycker även att fläktarna på radiatorn låter en del men visst, dessa kan enkelt bytas.

Men iaf, vågar man slaska på ett gammalt H100 på en sprillans ny prolle eller bör man montera något nytt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade handlat nytt alla dar i veckan.. och jag hade inte tagit ett slutet vattensystem, utan ett luftkylt..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja lutar åt det. Kommer att behålla min gamla rigg, funderar på att även där byta ut H100:an mot en Pure rock och kasta skiten på tippen.

Permalänk
Medlem

Gå aldrig på ett AIO system om du inte absolut är tvungen, köp en noctua eller bq luft-kylare.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv

Jag har bråkat med många AIO system och får ändå bäst temperaturer med en bra luft torn kylare.
Känns mycket säkrare ochså.

Just nu kör jag en zalman cnps10x performa på en intel i7 6700k @ stock och får max temp 56grader under stresstest "FPU" med aida.

Go liten kylare.
http://www.frostytech.com/articleimages/201002/zalCNPS10xP_ba...

Permalänk
Medlem

Mina tankar kring H100.
I min andra dator så har jag en H100 från början av 2013, som kyler en i7-2600k (ej överklockad)
I min primära dator så valde jag en Noctua nh-d14, som kyler en i7-6700k (ej överklockad)

Noctua nh-d14 är tystare än min H100 i idle/låg belastning
H100, är tystare i load.

Finns dock ett antal parametrar som kanske påverkar?
* Lådvolym, H100 sitter i ett corsair 800D, Noctua sitter i ett FD R5
* Nocuta är bara 5mm från backplaten på mitt EVGA 980 Ti

Kan även tilläggas att jag aldrig har haft några problem med mitt H100. Inga konstiga pumpljud eller något som stört.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Mina tankar kring H100.
I min andra dator så har jag en H100 från början av 2013, som kyler en i7-2600k (ej överklockad)
I min primära dator så valde jag en Noctua nh-d14, som kyler en i7-6700k (ej överklockad)

Noctua nh-d14 är tystare än min H100 i idle/låg belastning
H100, är tystare i load.

Finns dock ett antal parametrar som kanske påverkar?
* Lådvolym, H100 sitter i ett corsair 800D, Noctua sitter i ett FD R5
* Nocuta är bara 5mm från backplaten på mitt EVGA 980 Ti

Kan även tilläggas att jag aldrig har haft några problem med mitt H100. Inga konstiga pumpljud eller något som stört.

Allt sitter just nu i ett 400d och temparna är ok, tycker den låter förbaskat i load bara men som nämnts tidigare, kan ju byta ut fläktarna på radiatorn.
Blir en 6700K nu i ett FD S med en BQ pure rock slim. Tänkte se vad man kan få ur slim varianten och är den inte tillräcklig så är det ingen förmögenhet man spenderat iaf.

Tack för alla svar

Permalänk

@strokarn: Min H100 höll 4 år 8 månader, därefter sprack den och slaskade ner moderkort och grafikkort... så svaret är nej, det vågar du inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Tjena,

Har för närvarande ett H100 inhandlat våren 2012 som kyller en i5 ivy bridge. Tänkte uppgradera och är lite tveksam till att behålla min H100 eller om jag ska kränga en billig luftkylare typ BS pure rock. Det ska tillägas att jag har haft lite problem med mitt H100. Det rasslade som satan i ledningarna i början och jag fick muxa in en adaptor som sänkte strömtillförseln för att tyst på skiten. Tycker även att fläktarna på radiatorn låter en del men visst, dessa kan enkelt bytas.

Men iaf, vågar man slaska på ett gammalt H100 på en sprillans ny prolle eller bör man montera något nytt?

Tack!

Använde min i kanske 2 månader (bytte till en riktig Noctua för bäte bättre kylning och lägre ljudnivå).
Sen hamnade den på en hylla i kanske ett år.
Gav sedan bort den, och när den var monterad så visar det sig att den inte kyler alls.
Allt snurrade som det skulle men tempen skenade, troligen så hade vätskan försvunnit på nåt magiskt sätt.
Eller så hade nånting pluttat igen eller ärgat.
Hursomhelst, AIO kanske är OK när dom är nya men knappast nånting man kan behålla en längre tid.