Microsoft upphör med Lumia – kan ersättas av Surface Phone

Permalänk
Melding Plague

Microsoft upphör med Lumia – kan ersättas av Surface Phone

Efter åratal av kräftgång på mobilmarknaden talar nya uppgifter om att Microsoft planerar slopa varumärket Lumia till förmån för den nya serien Surface Phone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Surface Phone med Android skulle vara något men vem vill lägga 7000kr på en telefon med ett OS som får appar indragna titt som tätt och oftast klassas som "dött"?

Permalänk
Medlem

Jobbigt namn att uttala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Surface Phone med Android skulle vara något men vem vill lägga 7000kr på en telefon med ett OS som får appar indragna titt som tätt och oftast klassas som "dött"?

Om MS går över till en x86 SoC och kör riktiga Windows 10 kan det ha en framtid. ARM och Windows är dött och Android lär ju inte hända.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Fast det kommer ju inte gå bättre för Windows telefoner bara för att man byter namn på dessa.
Lumia låter ju betydligt bättre också än Surface Phone.

Låter som lite desperata åtgärder mest.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Troligtvis har dom något mer planerat än att bara byta namn.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Fy fan va skönt att man skippa whindowsphone skiten!
iOS 👍🏻

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tror nog de flesta anser att Nokia tog med sig Lumia till graven för länge sen, även om namnet fortfarande existerar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Så informationen kommer från en anonym person och några borttagna Tweets? Jag säger inte att det inte stämmer, men skriver man en nyhet baserat på detta låter det inte så trovärdigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

@linde: Enda som är skit är ju utbudet på appar, jag har kört både android, ios och windows phone och windows phone är det OS jag gillar absolut mest.. sen drar ju avsaknaden av appar ner det totala betyget en del

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@linde: Enda som är skit är ju utbudet på appar, jag har kört både android, ios och windows phone och windows phone är det OS jag gillar absolut mest.. sen drar ju avsaknaden av appar ner det totala betyget en del

Skulle de inte lansera något API som gjorde det möjligt för utvecklare att porta sina appar till windows lättare? Vad hände med det?

EDIT: Hitta detta nu för IOS. http://www.windowscentral.com/microsofts-latest-dev-tool-make...
Om de bara kan släppa några riktigt bra enheter och få bollen i rullning skulle det kanske vara nått.
Tycker store i windows 8.1 och 10 har blivit mycket bättre sista tiden, det finns många appar och spel där som funkar bra. Men det kanske inte har smittat av sig till telefonsidan än?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Frågan är om de ens orkar försöka "en gång till" med några flaggskeppstelefoner? För hur mycket en del än önskar och drömmer, inget de lanserat i telefonväg har tagit marknaden med storm. Windows-telefoner är så nischat att hönan och ägget situationen med apparna inte går att komma ur. De har försökt i så många år nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Microsoft har en tendens att köpa kakan dyrt, plocka ur russinen, strö dem för vinden och till sist förvånat konstatera att alla andra kakfabriker nu gör kakor med dubbelt så många russin i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle de inte lansera något API som gjorde det möjligt för utvecklare att porta sina appar till windows lättare? Vad hände med det?

EDIT: Hitta detta nu för IOS. http://www.windowscentral.com/microsofts-latest-dev-tool-make...
Om de bara kan släppa några riktigt bra enheter och få bollen i rullning skulle det kanske vara nått.
Tycker store i windows 8.1 och 10 har blivit mycket bättre sista tiden, det finns många appar och spel där som funkar bra. Men det kanske inte har smittat av sig till telefonsidan än?

Verktygen för att porta finns där, dom har funnits länge vad jag har sett och de blir bättre och bättre. men det verkar inte som att utvecklarna vill porta, är väl inbitna fanatiker som vägrar

Bra telefoner tycker jag finns, 950 serien är fin tycker jag, men sen kan jag tycka att de skulle haft en mindre modell med lite fetare hårdvara.

Jag har själv kört Windows Phone i flera år nu, men kommer i oktober testa en överbliven Galaxy S7, för även jag börjar bli grinig på att vissa appar som vore nice-to-have inte finns på WP.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Grejen med Microsoft är att de behandlat telefonkunderna som skit, är förvånade över att marknadsandelar faller, varumärket är bortslösat, och i slutänden är det "vem orkar bry sig om vad de planerar att leverera" för de är så hopplöst efter, och visar ingenting som tyder på motsatsen. Passé helt enkelt. Även om de lanserar världens bästa "telefon."

Permalänk
Medlem

Själv är min 950XL den bästa telefonen jag ägt, grymt OS, bra hårdvara, en kamera som håller hög klass och 800000 appar att välja mellan (själv använder jag ett fåtal om dagen)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av linde:

Fy fan va skönt att man skippa whindowsphone skiten!
iOS 👍🏻

Jag säger nog tvärt om och jag jobbar med telefoner

Har även iPhone och Android.
har Lumia 950XL idag och har beställt HP Elite X3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Snusfri

Min lumia 1520 är en av de bästa telefonerna jag haft.
Otroligt snabbt system och lätt att hantera.

Morsan har en 640XL som hon älskar.

Det är dock på tiden att de slimmar ner antal modeller och jag hoppas att de även släpper "roms" så man kan slänga in det på fler telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag säger nog tvärt om och jag jobbar med telefoner

Har även iPhone och Android.
har Lumia 950XL idag och har beställt HP Elite X3
https://i.ytimg.com/vi/gCJ9pYuxDNc/maxresdefault.jpg

Då får du lova att återkomma med en recension av luren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror inte microsoft kommer kasta in handduken, det är för stor marknad för det.
Däremot behöver de få stabilitet och bakåtkompabilitet och sluta göra om allt från grunden vilket de gjort några gånger nu sett till de senaste åren. Iphone skulle aldrig jag köpa då jag ogillar apple och android funkar ok men lämnar lite att önska så det vore bra om det tog fart för microsoft.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Microsoft kommer komma någonvart bara för att de kallar det surface istället för Lumia. Windows mobiloperativ har varit dött länge. Det har ju inte ens Pokemon Go liksom. Det vittnar lite om hur intressant det är för utvecklare att göra appar till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Själv är min 950XL den bästa telefonen jag ägt, grymt OS, bra hårdvara, en kamera som håller hög klass och 800000 appar att välja mellan (själv använder jag ett fåtal om dagen)

jag har samma inställning om min 950XL, men apparna...
jag har aldrig varit beroende av appar, och är inte det idag heller.. men det skulle ju vara nice att ha app för SEB och Avanza, för det är ändå liiiiiite smidigare med dom apparna än att surfa..
sen har vi SL appen.. åker man inte tåg i sthlm ofta så är den här idiotiska reskassan helt jävla idiotisk, "fyll på med minst XXXX kronor, och sen ligger pengar å slaskar här tills du använder allt".
Har man SL appen (som inte finns till WP) så kan man koppla ett betalkort och sen köpa specifika resor.. mycket smidigare.
sen kommer det ett spel i vinter som jag kommer att spela, jag känner en utvecklare som säger att spelet "kanske kommer till WP sen"..

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag säger nog tvärt om och jag jobbar med telefoner

Har även iPhone och Android.
har Lumia 950XL idag och har beställt HP Elite X3
https://i.ytimg.com/vi/gCJ9pYuxDNc/maxresdefault.jpg

Håller med.. En leverantör hade halva priset på 1st X3 som intro.. Hoppas att min kollega köpte den till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Microsoft har en tendens att köpa kakan dyrt, plocka ur russinen, strö dem för vinden och till sist förvånat konstatera att alla andra kakfabriker nu gör kakor med dubbelt så många russin i.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, deras modus operandi har ofta varit att envetet satsa på långsiktiga vinnare. Ta exempelvis DirectX och Xbox.

Nu är jag för all del skeptisk till att de kommer lyckas på mobilmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle de inte lansera något API som gjorde det möjligt för utvecklare att porta sina appar till windows lättare? Vad hände med det?

EDIT: Hitta detta nu för IOS. http://www.windowscentral.com/microsofts-latest-dev-tool-make...
Om de bara kan släppa några riktigt bra enheter och få bollen i rullning skulle det kanske vara nått.
Tycker store i windows 8.1 och 10 har blivit mycket bättre sista tiden, det finns många appar och spel där som funkar bra. Men det kanske inte har smittat av sig till telefonsidan än?

Jo det har du rätt i,men det är ju apparna som styr det mesta;) tyckte det var och varannan sak man skulle instalera,oftast fanns det inte,men som sakt själva operativsystem är rätt fint,jag körde lumia 920 och 1020

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Jo det har du rätt i,men det är ju apparna som styr det mesta;) tyckte det var och varannan sak man skulle instalera,oftast fanns det inte,men som sakt själva operativsystem är rätt fint,jag körde lumia 920 och 1020

Om det inte varit just för det dåliga utbudet av appar hade jag också stark övervägt en Lumia. Gillar designen och systemet, men utan ett riktigt bra utbud av appar blir det ju pannkaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@linde: Enda som är skit är ju utbudet på appar, jag har kört både android, ios och windows phone och windows phone är det OS jag gillar absolut mest.. sen drar ju avsaknaden av appar ner det totala betyget en del

Enda som är skit är utbudet av telefoner.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om det inte varit just för det dåliga utbudet av appar hade jag också stark övervägt en Lumia. Gillar designen och systemet, men utan ett riktigt bra utbud av appar blir det ju pannkaka.

Övergick från Lumia (920->930 under 4 års tid) till Android, just för att jag inte orkade med att inga appar fanns tillgängliga. Det är synd att MS totalt sket i att försöka göra något åt det skrala utbudet, för jag personligen tror att Lumia hade fått väldigt, väldigt stort genomslag ifall apputbudet hade varit i närheten av det som finns på Android/iOS.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag säger nog tvärt om och jag jobbar med telefoner

Har även iPhone och Android.
har Lumia 950XL idag och har beställt HP Elite X3
https://i.ytimg.com/vi/gCJ9pYuxDNc/maxresdefault.jpg

Jag kan hålla med om att Nokia Lumia 920 var en riktigt trevlig nalle, men Microsoft Lumia 950XL är rena rama katastrofen.
Möjligen pga beta-kvalitet på själva Windows Mobile, och det är efter att ha kört en i 8 månader med alla tänkbara olika versioner.

Det var tidigt efter släppet av 950XL tydligt att Microsoft bara släppte den för att ha nåt nytt på marknaden fram tills att man kan ta fram en Surface Phone med tanke på hur dåligt man hanterat det hela...

HP Elite X3 kanske är en bra telefon och Windows Mobile kanske lämnar beta-stadiet nån gång (på riktigt, inte bara påstått) men broarna är brända och kommer inte byggas upp igen.

Till sist tröttnade jag och skaffade en Samsung Galaxy S7... Inte vidare nöjd med den heller (touchscreen som reggar knapptryckningar från kanten när man bara håller i telefonen, och andra saker), men den är ändå bättre än 950XL.

Ångrar att jag inte satsade på iPhone 6Plus (hade inte möjlighet att vänta på 7Plus) istället, men jag gick på tekniska specar och pris och kunde inte motivera iPhone bara på det... Såg heller inget negativt om S7 så jag trodde att det var säkert att satsa på...

Permalänk
Medlem

Var nöjd med min 520 och 925... Riktigt bra kamera, gränssnittet var rappt och byggkvaliteten var mkt bra!!!

Men! Efter 2 år med 925an så ger den naturligt upp, batteriet blir slitet och tappat den många gånger (dock hel skärm, så hade tur där)... Men givietvis var frånvaron av appar ett ökande problem för mig.

Har bytt till android.

Tror inte på microsofts idé om att docka telefonen till en skärm och använda den som "pc"... Om 5 år KANSKE, om det är x86 och CPUn och GPUn är lika stark som dagens SP4.