Permalänk
Medlem

Undervattenskamera

Tjena! Är på jakt efter kamera som ska kunna användas både över och under vattnet.
Hur funkar det med nån typ av systemkamera och sen ett vattenhus?
Jag har i dagsläget en gopro hero 3+ silver. Men jag tycker inte att den tar tillräckligt bra närbilder. Tror att det har med fisheye linsen att göra?
Är jag 1m ifrån när jag tar bilden ser det ut som 5m när man kollar i datorn/mobil. Så ska jag ta en bra bild på ex. En fisk så måste jag vara 20cm ifrån och bilden blir ändå inte som jag vill ha den.
Är väldigt dålig på inställningar så vill ha en som är enkel att ställa in. Så bra autofokus som möjligt.
Budget är runt 5-6 tusen.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få det du söker med den budgeten.

Tipsar om denna. Har den själv och den fungerar utmärkt som komplement till systemkamera.

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1127858-REG/olympus_v1...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur djupt du behöver komma. Systemkamera med UV-hus lär du inte hitta för så lite som 5-6kkr, om du inte snubblar äver något begagant.
Behöver du inte komma så jättedjupt skulle kanke Nikon AW1 + AW 11-27 kunde vara något. Då kommer du ner till 15 meter och kommer undan med ca 6000kr. Det är en systemkamera men med lite mindre sensor. Ska du ha kamera med UV-hus med m4/3 ellker APS-C går troligen bara UV-huset på mer än din budget.
En Sony RX100 (första generationen) med UV-hus kunde kanske vara något, men även då går UV-huset nog på nästan lika mycket som budget. Det är ju annars en relativt billig kamera och UV-huset blir nog förhållandevis billigt.

Permalänk
Skrivet av logrell:

Tjena! Är på jakt efter kamera som ska kunna användas både över och under vattnet.
Hur funkar det med nån typ av systemkamera och sen ett vattenhus?
Jag har i dagsläget en gopro hero 3+ silver. Men jag tycker inte att den tar tillräckligt bra närbilder. Tror att det har med fisheye linsen att göra?
Är jag 1m ifrån när jag tar bilden ser det ut som 5m när man kollar i datorn/mobil. Så ska jag ta en bra bild på ex. En fisk så måste jag vara 20cm ifrån och bilden blir ändå inte som jag vill ha den.
Är väldigt dålig på inställningar så vill ha en som är enkel att ställa in. Så bra autofokus som möjligt.
Budget är runt 5-6 tusen.

har för mig att jag sett replacementlinser till undervattenshuset nånstans som tar bort fisheye effekten genom det.

ska slänga ett öga på var de var jag såg dem.

EDIT:

Hitta dem inte längre... hade för mig det var på ebay jag sett det men verkar inte finnas kvar längre.

hittade iaf att om man ändrar FOV i kameran så minskas/försvinner fisheye effekten ganska drastiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Dyker en del så det bästa vore om kameran gick till 30m. Om inte annat 20 och ska jag gå djupare än det så får jag ta min go pro istället.
15m som det var på dom ni föreslog kan bli lite tight då dom flesta dyk jag gör ligger runt 20m.
Kollade lite snabbt på uv hus och såg att dom flesta låg miltal från budgeten.

Ang fisheye på go pron så har jag letat runt efter en sån inställning men inte hittat nånting. Det var dock när jag köpte den för typ 2 år sen. Så det kanske har kommit nån uppdatering. Får kolla det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nu vet jag inte riktigt så mycket om sådant hör men jag hittade något som kunde få bort fisheye looken https://gopro.com/support/articles/how-can-i-remove-the-disto...

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@logrell: Det finns kompaktkameror som är vattentäta, t.ex. Nikon Coolpix AW130 (ned till 30 m enligt tillverkaren). Verkar ligga runt 2600:- enligt Prisjakt men jag har ingen aning om hur bildkvaliteten står sig mot GoPro. Spontant hade jag nog också letat efter recensioner på batteritiden, misstänker att kameran inte är vattentät vid batteribytet (samt om tillverkaren lämnar garanti vid vattenskada)

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Kollat lite och en aw130 skulle absolut kunna vara nånting. Bilderna från amatör fotografer ser betydligt bättre ut än mina go pro bilder.
Men då återstår problemet ovan vattenytan. Tanken var att jag skulle ha en kamera som var bra för allting. Men med tanke på min budget så blir det kanske orimligt.

Hur är en systemkamera för ca 4k. Tex. Canon eos 1300D?
Jag är inte särskilt kräsen på bilder. Tycker att en mobiltelefon tar hyffsade bilder.
Men skulle vilja ha nånting som är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Men då återstår problemet ovan vattenytan. Tanken var att jag skulle ha en kamera som var bra för allting. Men med tanke på min budget så blir det kanske orimligt.

Hur är en systemkamera för ca 4k. Tex. Canon eos 1300D?
Jag är inte särskilt kräsen på bilder. Tycker att en mobiltelefon tar hyffsade bilder.
Men skulle vilja ha nånting som är bättre.

Ja, med den budgeten du har så blir det svårt att få både vattentätt (särskilt så djupt) och bra på torra land. AW130 tar väl dock hyfsade bilder övan vattenytan, men har man en lite bättre kameramobil blir skillanden kanske inte enorm. AW130 har ju inte heller så stor sensor, så det är väl mer att man har optiskt zoom sånt som blir en fördel.

1300D är helt okej. Jag skulle personligen kollat mer åt Nikon D3300 om det inte är så att du kollar på Canon av någon specifik anledning. Sedan finns det ju fler tillverkare än just Nikon och Canon.

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för alla svar:)

@johanssg lite över budgeten men tål verkligen att funderas på. Kan ju vara värt att gå över om man får nått som är vettigt.

@dumbo hur mycket behöver man lägga för att få nånting som klarar av båda 2? Såg att ett uv hus till andra kameror kostar 15-20 tusen. Och det känns lite väl mycket för nånting som jag bara använder några ggr om året.

Får man nått vettigt för 10 tusen? Eller kan jag då lika gärna köra på en aw130 och sen en annan billigare systemkamera.

Har inte kollat in canon speciellt. Utan såg bara att den fanns för 4k på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet (begränsad!) är det inte värt med ett undervattenshus till en spegelreflexkamera på hobbynivå. Vattnet, om det inte är kristallklart, gör att det känns som man är låst till en lång slutartid trots att man inte är det.

Satsa på en bra kompaktkamera som är vattentät istället, se min rekommendation om Olympus längre upp i tråden. Kan lägga upp en bild från den så du får se kvalitén ikväll när jag kommer hem, om du vill.

Permalänk
Medlem

Skulle varmt rekommendera en NIKON AW130. Köpte en sådan själv nyligt då jag och sambon reste till Grekland för att använda under vattnet osv, mycket bra bilder och filmer (1080p60fps). Närbilder blir riktigt bra med, enkel att hantera och snygg.
Kolla denna video, faktiskt bra information där: https://www.youtube.com/watch?v=GAk7q5foumI

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med om en Olympus TG4. Hyrde en sådan när jag var och snorklade en gång. Blev positivt överraskad av kvaliteten på den (min vanliga kamera är en Canon 7D).
Den överlevde dessutom ett fall från ca 8m ner i asfalt utan problem.

Slutade med att jag köpte en till flickvännen som önskade sig en ny tålig kamera.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

@dumbo hur mycket behöver man lägga för att få nånting som klarar av båda 2? Såg att ett uv hus till andra kameror kostar 15-20 tusen. Och det känns lite väl mycket för nånting som jag bara använder några ggr om året.

Får man nått vettigt för 10 tusen? Eller kan jag då lika gärna köra på en aw130 och sen en annan billigare systemkamera.

Har inte kollat in canon speciellt. Utan såg bara att den fanns för 4k på netonnet

Nu är jag ju inte så bevandrad i undervattensfoto och dykning eg, så jag kan inte avgöra riktigt hur stor skillnad det skulle göra när man är lite djupare, att ha större sensor osv.
En RX100 är ju en bra bit bättre än AW130 ovan ytan (jag har svårt att avgöra hur stor skillnaden blir under ytan), men det blir ju en rätt bra slant med kamera och undervattenshus. Om du inte ser något problem att ha två kameror och logistiken i det så skulle jag nog spontant säga att det kan vara vettigare att skaffa AW130 och en systemkamera av något slag. Åtminstone om du kommer att fota lite mer ambitiöst. Kommer ju inte att byta objektiv osv så är ju faktiskt en RX100 i någon version en väldigt kapabel kamera. Kanske inte riktigt lika bra som en systemkamera, generellt, men man har ju istället fördelen att den faktiskt går ner i byxfickan.

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för alla svar! Kul att folk är hjälpsamma här även fast jag som ts är seg på att svara.

Problemet med en tg4 är att den bara går ner till 15m.

Rx100 ser helt klart intressant ut även fast det kommer spräcka budgeten lite.
Jag kommer nog inte byta objektiv och greja. Så en liten mindre kamera är ju faktiskt att föredra även om den tar lite sämre bilder.

Ska sätta mig nån kväll å kolla lite recensioner på rx100, g16 och aw130 å se vad som kommer passa bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett par korta punkter som är viktiga om du vill dyka och fota i svenska vatten :

1. Blixt! Det är ett krav med minst en extern blixt om du vill få upp kvaliteten på dina bilder. Den måste vara extern för att du inte skall reflektera alla partiklar i vattnet.
2. Stora knappar! Det är hopplöst att försöka ändra inställningar med handskar på om du har en kompakt u/v-kamera. Det blir ännu värre i vinter med torrdräkten på.
3. Simma närmre innan du fotar, och sen ytterligare lite närmre. Om det är just fisk du är ute efter att fota så behöver du gärna vara inom 20-30cm från motivet för att det skall bli bra. På vintern blir många fiskar slöa och du kan i vissa fall t.o.m. peta på dom om du skulle vilja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB