Permalänk
Medlem

mini-itx speldator

Hej

Jag funderar lite på vad ni rekommenderar att ha till en speldator som ska få plats i ett mini-itxchassi.

Jag kommer inte att vilja spela de senaste fps-spelen på max.
Exempel på spel är xcom2, total war och äldre strategispel.
Processormässigt räcker en i5 gissar jag.
Minne tänkte jag ha 16gb för att jag kommer att mixtra en del med foton också.
Räcker ett gtx970 för att få det att flyta bra i 1080p?

Vilka chassin är populärast?

Permalänk

@arnaxh:
Generellt ska 970 räcka bra, har du redan ett? Annars är 3 gb versionen av 1060 i stort sätt samma kostnad. i5 ska också räcka till, dock går ofta strategispel mer på processorkraft så det kan vara smart att att ha en i7 för att göra datorn mer kompatibel med framtida titlar.

När det gäller chassi i mini itx finns det lite olika vägar att gå beror lite på hur stor det ska vara och vilken form man vill ha. Själv älskar jag Phanteks enthoo Evolv ITX där den röda versionen, går att fixa till väldigt snygga färgbyggda teman och det finns gott om plats. Men det är ju nästan som ett vanligt chassi i storlek också.

Corsair Carbide Air 240 är också ett bra rymligt chassi, har själv inte byggt i det men vet att det ska vara bra, kanske det som sticker ut mest är hur mycket kylning som chassit är optimerat för.

Fractal Design Define Nano S är det mest populära, personligen gillar jag inte nätaggets eller snarare grafikkortets placering i förhållande till det föregående. Istället gillar jag mer Node som ger bättre luftflöde för de två komponenterna, plus med en snygg frontplate på grafikkortet är det också ganska snyggt.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Jag har inget 970 så 1060 är ju ett alternativ.

Jag var ganska sugen på Fractal Designs Node låda men tyvärr fanns det ingen plats för en 3.5 i den minsta lådan, 202.

Permalänk
Avstängd

970 duger till 1080P@60FPS spelande, men ett GTX1060 är att rekommendera framför ett GTX970 om båda är nytt..

Begagnat GTX970 för 1600-1800:- beroende på tillverkare och kylare är också en bra strategi att gå efter om man vill spara in lite pengar.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna dator?
http://www.webhallen.com/varukorgen/165126/

Och utöver det hitta en mekanisk 2.5 tummare på 7200rpm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arnaxh:

Vad tror ni om denna dator?
http://www.webhallen.com/varukorgen/165126/

Och utöver det hitta en mekanisk 2.5 tummare på 7200rpm.

1. Du saknar ett moderkort, så lägg på en 1500kr för ett Z170 mITX moderkort.
2. Node 202 är inte optimalt för speldatorer med dedikerat grafikkort.
3. CPU-kylaren får inte plats i chassit, det är kylare upp till 56mm som gäller. Cryorig C1 är 74mm hög med fläkten monterad.
4. Kör på ett Phanteks Evolv mITX eller Core 500 och ett nätaggregat, fördelen är att du kan köra på en tornkylare. Det blir i stort sett samma pengar som node 202+450w nätaggregatet.
5. SSD:n hade jag bytt till en Samsung 750 Evo 250gb, klart prisvärdast för under 800kr.
6. Mellanskillnaden du sparar in på ändringarna lägger du på ett 6GB grafikkort istället.

Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

han behöver knappast ett moderkort för 1500kr för en sleten speldator.
Har både ett h110 mini-itx där man inte kan röra några cpu/mem inställningar å ett z-170 moderkort.
För spel duger det billigaste moderkortet han kan hitta, då skillnaden mellan ett överklockat system och ett system i standard hastighet knappt e märkbar. Ta det billigaste moderkortet parat med säg en icke "K" cpu om du inte tänker trimma å så, om du tar du en "K" cpu så e det bara för att du vill sälja den senare då det e lite högre andrahandsvärde eller om du satsar på en 6700k för att få ännu högre turbo boost. men Z-mobo för ett litet spelmonster behövs ej.
han får 700kr till annat som verkligen gör nytta som en snabbare cpu eller grafikkort istället för ett z-moderkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9740729/

typ något sådant kanske?

lade till ett 1070 bara för att, ett litet 1060 lär ju funka bra det med för nån som inte e en extrem speltok.

lite snabbare minnen hade inte heller skadat, å kanske tom en bättre kylare än intels men skiten gör sitt jobb ändå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Haha. Det var verkligen något som jag hade glömt

Tack för tipsen!

Jag gå tillbaka till kammaren och se vad jag knåpar ihop.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tänkt om lite och kör ett mAtx-moderkort istället.
Här min idé nu:

Webhallen varukorg

Är det idé att lassa på med mer fläktar för att tysta ned den? Typ en push-pull på kylaren. Hur bra brukar hastigheten på fläktar regleras av moderkortet eller är det rekommenderat att ha en fläktkontroller?

Permalänk

@arnaxh: Kylaren är för hög för det chassit.

Visa signatur

Citera för svar.