AMD Freesync kan komma till TV-skärmar

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Det vore ju bra ifall Nvidia hoppade på Freesync tåget, då det i dagsläget är lika bra som Gsync, detta skulle göra så att de som vill köpa en sync skärm skulle spara ca: 2000kr iom att freesync är inbyggt i VESA standarden och därmed inte behöver ett extra kontroller kort.
Detta skulle gynna alla konsumenter, Nvidia kommer väll för eller senare hoppa på tåget skulle jag tro, ju fler som stödjer detta ju snabbare får vi en gemensamm standard.

Freesync stödjer även lägre sync änn spec iom AMD LFC med mjukvara, inbyggt stöd sen releasen av Crimson: https://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf

Tyvärr måste helvetet frysa till is först Nvidia gillar ju sina inlåsningar, möjligen kan Intel sätta press på Nvidia. För det om något sätter spiken i kistan (i alla fall får vi bättre och billigare adaptiv-sync skärmar och g-sync kommer fortfarande vara dyra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Allt och alla borde ha Async! TV, mobil, ja till och med din klockradio om du fortfarande har en sådan!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Problemet med filmfrekvenser är väl till större delen "löst" sedan rätt länge, de flesta bra TV-apparater klarar 24/25/50/60 utan några ojämna pulldown-kadenser och skulle tippa på att de enkelt skulle kunna få in multiplar typ 48/72 för HFR om det fanns anledning till det (mig veterligen finns inga sådana standarsiderade film/signalformat än.)

Hade dock hemskt gärna sett att de fått in adaptive-sync för spel. När jag spelar på min Samsung får jag olidligt mycket ryckighet, blinkande och/eller motion blur när frameraten faller under 60 så jag måste hela tiden kompensera. Mankind Divided var jag tvungen att köra i under 1080p då det annars fanns sekvenser som föll ner till typ 50-55 fps.

Permalänk
Medlem

Även om variabel frame rate inte används idag vid tv sändningar eller blueray så är det inte något som hindrar att man börjar använda det. Stöd finns i h264 även om vissa spelare inte klarar av det. Kan inte komma på så jätte många fördelar med tekniken, men det bör leda till en lägre bandbredd och man borde även slippa pulldown i tv sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Förutom spelkonsoler och speldatorer kopplade till TV så skulle även film och TV tjäna på synkronisering. Idag arbetar panelen med 50 eller 60 Hz medan källmaterialet kan vara 24, 25, 29,97, 30, 50 eller 60 beroende på källa. En klassisk källa till trassel är konvertering från NTSC på 30 FPS till PAL på 25 FPS. De är inte jämt delbara vilket leder till att det blir hackigt. Eller i fallet 24 och 25 FPS så ändrar man bara hastigheten så filmen blir lite kortare på TV än den är på bio. Med dynamisk uppdateringsfrekvens på skärmen kan din TV anpassa sig efter källmaterialet. Det skulle göra livet väldigt mycket lättare och det borde införts för hur många år sedan som helst. I takt med att filmindustrin tittar på HFR blir det än mer relevant.

Det har alltså funnits ett behov av något liknande i typ 60 år.

Tack för svaret, intressant. Men jag tror det kommer att dröja innan man kan utnyttja det. Först måste stödet in för konsolerna, antar att det inte går att mjukvaru patcha in det? sen skall allt annat runtomkring ha stöd för det också? kommer dröja tror jag iaf men kan bli en häftig funktion.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Nej. I princip inga TV klarar 24Hz bildfrekvens - det skulle vara helt otittbart. Det du ser på tv:ns infofönster är vilken signal den tar emot, vilket är något helt annat. Majoriteten kör 60/120Hz (ntsc) och 50/100 (pal), vissa kan gå över till 48/72/96, vilket ser bättre ut med 24p-källor eftersom man slipper pulldown och den bara repeterar frames.

Det där tror jag inte stämmer. Grejade själv väldigt mycket med att få 23,976 hz att fungera innan grafikkorten blev hyfsade på det. I princip alla TV klarar den frekvensen och har så gjort sedan 10 år tillbaka. Även 30 ish, 50 och 60 hz funkar.

Vad gäller grafikkorten är det dock fortfarande endast intel som klarar "perfekt" frekvens vid 24 ish hz. AMD är acceptabel men Nvidia är dålig och producerar märkbara hack. Nvidia går bort för HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Nej. I princip inga TV klarar 24Hz bildfrekvens - det skulle vara helt otittbart. Det du ser på tv:ns infofönster är vilken signal den tar emot, vilket är något helt annat. Majoriteten kör 60/120Hz (ntsc) och 50/100 (pal), vissa kan gå över till 48/72/96, vilket ser bättre ut med 24p-källor eftersom man slipper pulldown och den bara repeterar frames.

Hmm. Varför skulle 24Hz vara otittbart? Man stör ju sig dock på ryckig muspekare.

Nu har jag ju en "100Hz" TV och jag fullkomligt älskar Motion Plus, som fördröjer bilden med c:a 190ms och den antagligen ställer in sig på 96Hz, precis som du nämnde. Men det gör att framförallt panoreringar rör sig otroligt mjukt och fint. Lite svårt att titta på film utan detta när man vant sig..

Permalänk

Om man som jag sitter med ett AMD Nano i tv-bänken och börjar bli sugen på en ny tv är detta en väldigt trevlig nyhet! Hoppas det blir verklighet och att man i dessa modeller även satsar på att reducera input lag mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det där tror jag inte stämmer. Grejade själv väldigt mycket med att få 23,976 hz att fungera innan grafikkorten blev hyfsade på det. I princip alla TV klarar den frekvensen och har så gjort sedan 10 år tillbaka. Även 30 ish, 50 och 60 hz funkar.

Vad gäller grafikkorten är det dock fortfarande endast intel som klarar "perfekt" frekvens vid 24 ish hz. AMD är acceptabel men Nvidia är dålig och producerar märkbara hack. Nvidia går bort för HTPC.

Skrivet av dblade:

Hmm. Varför skulle 24Hz vara otittbart? Man stör ju sig dock på ryckig muspekare.

Nu har jag ju en "100Hz" TV och jag fullkomligt älskar Motion Plus, som fördröjer bilden med c:a 190ms och den antagligen ställer in sig på 96Hz, precis som du nämnde. Men det gör att framförallt panoreringar rör sig otroligt mjukt och fint. Lite svårt att titta på film utan detta när man vant sig..

För att förtydliga: Ingen tv går ner till 24Hz faktisk, native, refreshrate. Då skulle det blinka rätt ordentligt. Visst är det bra att få grafikkortet att skicka 24p/23,967 till TV:n, för då kan den bättre hantera bildfrekvensen från datorn utan ev judder. Än en gång, signalen den får är inte lika med att den ställer sig i den fysiska refreshraten när det gäller så låga frekvenser, lika lite som att den ställer sig i 25Hz vid PAL.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

För att förtydliga: Ingen tv går ner till 24Hz faktisk, native, refreshrate. Då skulle det blinka rätt ordentligt. Visst är det bra att få grafikkortet att skicka 24p/23,967 till TV:n, för då kan den bättre hantera bildfrekvensen från datorn utan ev judder. Än en gång, signalen den får är inte lika med att den ställer sig i den fysiska refreshraten när det gäller så låga frekvenser, lika lite som att den ställer sig i 25Hz vid PAL.

En CRT skärm flimrar ju när man går under 75Hz och det är ju inget man upplever på 60Hz TFT. Sedan finns det ju PWM styrda LED's som kan flimra när man sänker ljusstyrkan på skärmen.

Men visst kan du säkert ha rätt, jag har videofilmat/fotograferat skärmar och man ser ett visst svepmönster på skärmen fortfarande..

Permalänk
Skrivet av dblade:

Dynamisk uppdatering är ju något som kunde kommit redan när plattskärmar och DVI började dyka upp på marknaden. Hur svårt kan det vara att skicka en binär signal som berättar att bilden behöver uppdateras. Sanslöst långsam utveckling och det tar nog ytterligare minst 5 år innan det blir en accepterad standard.

Istället för att skicka bildinformation synkront borde bildinformation skickas på samma sätt som man skickar datapaket i en nätverkskabel..

Värt att komma ihåg när man skriker på att konsolmarknaden är långsam, den hålls ju även bak av långsammare hårdvara på TV fronten. 720p känns kanske som evigheter sen, men när 360n och PS3an kom var de fortfarande normen och 1080p var dåtidens "4k"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

För att förtydliga: Ingen tv går ner till 24Hz faktisk, native, refreshrate. Då skulle det blinka rätt ordentligt. Visst är det bra att få grafikkortet att skicka 24p/23,967 till TV:n, för då kan den bättre hantera bildfrekvensen från datorn utan ev judder. Än en gång, signalen den får är inte lika med att den ställer sig i den fysiska refreshraten när det gäller så låga frekvenser, lika lite som att den ställer sig i 25Hz vid PAL.

Jag tror du har rätt i att inga TV-apparater faktiskt kör i 24Hz internt utan de kör säkert någon multipel 48/72/96/120 och istället skickar samma bild flera gånger, men inte för den anledningen du säger. Det skulle inte blinka då LCD:er (såvida de inte kör någon slags scanning backlight eller black-frame insertion) är konstant upplysta mellan uppdateringar till skillnad från CRT. Här är en slow-motion video som visar uppdateringsförloppet mellan de två: https://www.youtube.com/watch?v=2PrGu2cI1oE

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra, FreeSync/VESA Adaptive Sync bör finnas i allt möjligt med tanke på fördelarna tekniken ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@Oaktree: Jag tror det bara är en tidsfråga innan nVidia måste hoppa på freesync eller få ett stort konkurrensmässigt handikapp. Antingen det eller sänka priset på G-sync avsevärt. Nu finns det freesyncskärmar för inga pengar alls. Det är en väldigt stor anledning till att rekommendera AMD till folk som ska köpa nytt.

Jo håller med det du säger, speciellt ifall man ska köpa nytt så får man ca 2000kr att lägga på annat t.ex. en bättre CPU, en större SSD eller kanske en mer kavalitativ skärm, för att nämna några saker, beror ju såklart vad man är ute efter, men det är ju ändå en skaplig slant som man kan lägga på annat.
Det bästa vore ju ifall Nvidia hoppa på freesync, så slipper man bli låst till ett märke, man har ju ändå en skärm ett antal år.

Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr måste helvetet frysa till is först Nvidia gillar ju sina inlåsningar, möjligen kan Intel sätta press på Nvidia. För det om något sätter spiken i kistan (i alla fall får vi bättre och billigare adaptiv-sync skärmar och g-sync kommer fortfarande vara dyra).

Haha vi får väll se ifall dom ändrar sig framöver, detta ger ju freesync ännu ett + i kanten, blir ju bättre för Htpc upplevelsen, kanske blir detta också någonting som konsolerna får stöd för framöver.

Permalänk

Nice! Spelar ofta med datorn kopplad till TV:n så freesync där med vore väldigt uppskattat.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Intel har tidigare hintat åt att de kommer stödja Adaptive Sync i kommande produkter så får se om det blir någon nyhet med kommande plattform. Intel brukar kunna sammarbeta och arbetar själv med att utveckla standarder så vore inte alltför förvånande när de börjar supporta. Men ser vi inget stöd i nya plattformen så vore det förvånande.

Det var uppenbart redan när FreeSync presenterades att det var det vinnande formatet. Öppen standard har enorma fördelar och när lösningen är i det närmaste gratis och kan användas överallt är det uppenbart att det är en vinnare. Skärmutbudet och prisnivåer talar också för FreeSync.

Frågan är dock om PS4 och XBO skulle kunna få stöd. Grafikkretsen dessa baseras på har inte fullständigt stöd. Men PS4P och Scorpio bör kunna få stöd, nyare grafikkretsar i bägge som på desktop stödjer FreeSync helt.

FreeSync är här för att stanna. Hur lång tid det tar innan det finns i alla produkter beror nog mycket på Intel. Och det bör tilläggas att Intel också tjänar på tekniken. Finns ingen anledning att inte stödja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Undrar om konsolerna kan stödja det, de är ju baserade på AMD-chip båda två.

Just detta hade ju verkligen öppnat upp för vettig funktion. Visst, jag tar hellre en konsol som klarar spelen i 60 Hz, men om de nu kör i 25-30 (eller tom 50-60Hz), så hade ju detta verkligen förbättrat upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Freesync, eller rättare sagt tekniken som Freesync bygger på är öppen så det är fritt fram för Nvidia att använda det. Gsync är däremot stängt och Nvidia släpper inte in någon. Så i det här fallet är det bara Nvidia (och Intel vore också trevligt) som behöver kamma sig.

Intel gick förra året ut med att man ämnade kamma sig. Det är uppenbart att Nvidia inte tänker ansluta sig. Så länge folk köper G-Sync-skärmar är de nöjda med att låsa in sina kunder i en dyrare och proprietär lösning.

Källa: http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/08/21/intel-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr måste helvetet frysa till is först Nvidia gillar ju sina inlåsningar, möjligen kan Intel sätta press på Nvidia. För det om något sätter spiken i kistan (i alla fall får vi bättre och billigare adaptiv-sync skärmar och g-sync kommer fortfarande vara dyra).

På vilket sätt skulle Intel kunna pressa Nvidia och till vilken nytta för Intel? De enda som kan sätta press på Nvidia är deras kunder. Om fler börjar klaga och kanske till och med (iaf hotar med att) går över till AMD så kommer de ge sig till sist. Men få verkar villiga att göra detta.

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Intel gick förra året ut med att man ämnade kamma sig. Det är uppenbart att Nvidia inte tänker ansluta sig. Så länge folk köper G-Sync-skärmar är de nöjda med att låsa in sina kunder i en dyrare och proprietär lösning.

Källa: http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/08/21/intel-t...

Så länge AMD inte har fixat till det med att få FreeSync att fungera i windowed och borderless windowed, så kommer jag vara nöjd med att köpa G-Sync-skärma och låsa in mig på en produkt där jag faktist har användning för funktionen. Vet inte när jag senast körde något i exclusive fullscreen. Men om/när de gör det så hoppar jag gärna på FreeSync tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Jag tror du har rätt i att inga TV-apparater faktiskt kör i 24Hz internt utan de kör säkert någon multipel 48/72/96/120 och istället skickar samma bild flera gånger, men inte för den anledningen du säger. Det skulle inte blinka då LCD:er (såvida de inte kör någon slags scanning backlight eller black-frame insertion) är konstant upplysta mellan uppdateringar till skillnad från CRT. Här är en slow-motion video som visar uppdateringsförloppet mellan de två: https://www.youtube.com/watch?v=2PrGu2cI1oE

Hej!
Jag skrev "blinka" som en analogi till CRT-apparaterna, för att förenkla mitt argument då jag hade svårt att hitta ett ord för vad som faktiskt visas vid så låg refreshrate. Men du har naturligtvis helt rätt i att de inte fungerar så.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

På vilket sätt skulle Intel kunna pressa Nvidia och till vilken nytta för Intel? De enda som kan sätta press på Nvidia är deras kunder. Om fler börjar klaga och kanske till och med (iaf hotar med att) går över till AMD så kommer de ge sig till sist. Men få verkar villiga att göra detta.

Därför citatet, tänkte på precis det du nu skriver (men blev inte tydligt i text) Enda Intel möjligen gör är att göra ytterligare en push för fler skärmar får adaptive-sync, alltså vi får bättre och billigare skärmar.

Skrivet av kirkunit:

Hej!
Jag skrev "blinka" som en analogi till CRT-apparaterna, för att förenkla mitt argument då jag hade svårt att hitta ett ord för vad som faktiskt visas vid så låg refreshrate. Men du har naturligtvis helt rätt i att de inte fungerar så.

Är väl svepande rörelse. Skärmen uppdateras uppifrån och ner likt en gardin (om jag inte har jäkligt fel, sen kan det skilja mellan olika tillverkare).

Såhär:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Därför citatet, tänkte på precis det du nu skriver (men blev inte tydligt i text) Enda Intel möjligen gör är att göra ytterligare en push för fler skärmar får adaptive-sync, alltså vi får bättre och billigare skärmar.

Precis men det sätter egentligen inte så mycket press på Nvidia. Fortsätter de att sälja grafikkort och G-sync-skärmar så är allt frid och fröjd för dem De har sitt eget ekosystem. Det är sannolikt att adaptive-sync blir störst nu när både AMD och Intel backar det, men sålänge skärmtillverkarna gör vinst lär de fortsätta släppa för båda standarderna. I slutändan är det bara Nvidias kunder som kan påverka dem och det ser jag inte som troligt.

Permalänk
Skrivet av dblade:

En CRT skärm flimrar ju när man går under 75Hz och det är ju inget man upplever på 60Hz TFT. Sedan finns det ju PWM styrda LED's som kan flimra när man sänker ljusstyrkan på skärmen.

Men visst kan du säkert ha rätt, jag har videofilmat/fotograferat skärmar och man ser ett visst svepmönster på skärmen fortfarande..

På gymnasiet så hade vi Mitsubishi (om jag inte minns fel) och Nokia CRT-skärmar.

Dessa Nokia var hemska vid 60-80hz. Flimrar lagom för att ge hypokondriker ögoncancer på riktigt
(det gick inte att skruva upp det mer i Windows, kan ha berott på att vi körde nvida 6200 LE eller att det var dåliga skärmar som inte hade högre stöd)

Det andra märket på M funkade okej men den modellen hade bara stöd för 800x600 och 1024x768. Det är snart 10 år sedan detta.

Jag vill ha en bra billig ips 27" 2k skärm så jag kan nyttja den fullt ut utan krångel med mjukvara som inte stödjer 4k då det inte alltid är möjligt att påtvinga fönsterläge och det blir kaos med fönster på andra skärmar när det sker en påtvingad ändring av upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Hej!
Jag skrev "blinka" som en analogi till CRT-apparaterna, för att förenkla mitt argument då jag hade svårt att hitta ett ord för vad som faktiskt visas vid så låg refreshrate. Men du har naturligtvis helt rätt i att de inte fungerar så.

Skrivet av Broken-arrow:

Är väl svepande rörelse. Skärmen uppdateras uppifrån och ner likt en gardin (om jag inte har jäkligt fel, sen kan det skilja mellan olika tillverkare).

@Patrik356b

Utdöende tråd nu men..

Oftast har man en stabil bild utan rörelse, typiskt bara en webläsare, då är det inget som blinkar på en TFT panel, oavsett uppdateringsfrekvens på skärmen, förutom möjligen från bakgrundsbelysningen, som kan vara PWM LED's.

Det är ju bara när man skall testa prestandan på skärmarna som man kör igång epilepsiprogramvaran.

Gjorde själv ett sådant program för ett par år sen när jag testade eftersläpningen på några skärmar och TV-apparater. Jämförde då mot en en gammal CRT skärm. Då såg jag just dessa svepmönster på TFT panelerna.

Permalänk
Skrivet av dblade:

@Patrik356b

Utdöende tråd nu men..

Oftast har man en stabil bild utan rörelse, typiskt bara en webläsare, då är det inget som blinkar på en TFT panel, oavsett uppdateringsfrekvens på skärmen, förutom möjligen från bakgrundsbelysningen, som kan vara PWM LED's.

Det är ju bara när man skall testa prestandan på skärmarna som man kör igång epilepsiprogramvaran.

Gjorde själv ett sådant program för ett par år sen när jag testade eftersläpningen på några skärmar och TV-apparater. Jämförde då mot en en gammal CRT skärm. Då såg jag just dessa svepmönster på TFT panelerna.

Självklart blinkar inte en TFT panel, men den uppdaterar bilden på det sätt jag länka till (om du inte har statisk bild då den inte uppdaterar alls). Det var det jag visade den jag citerade hur en modern TFT panel fungerar, skärmen bryr sig inte om vad den visar.

Sen låga Hz är även ett problem på TFT paneler (kan gå sönder och bilden blir väldigt fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast den undre gränsen är trivial att arbeta runt. Om du ska visa en film i 24 fps så kör du skärmen i 48 fps och visar varje bild två gånger.

Sändningarna och källatmerialet är statiska ja, men i olika frekvens beroende på källa. Panelen i TVn är också statisk i 50, 60, 100 eller 120. Det ställer till med massa trassel när du ska konvertera mellan 25 och 30 fps. Antingen får du ojämnt flyt eller så får du slänga bildrutor alternativt interpolera fram nya. Inga lösningar är riktigt bra. Hade alla filmer och TV-serier i hela världen producerats i samma bildfrekvens hade det varit lugnt men så är inte fallet utan vi har en hel uppsjö att försöka konvertera mellan.

Ja eller 72Hz som man gjorde på CRT eller 144 som vi har nu.
Håller helt med dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.