Köpa "washers" (brickor/muttrar?) för Noctua-fläktar för att skapa distans från ventil?

Permalänk
Medlem

Köpa "washers" (brickor/muttrar?) för Noctua-fläktar för att skapa distans från ventil?

Hej alla glada!

Efter att ha upplevt ett mycket irriterande, växelvis "hummande" ljud från datorn när jag installerat två st. Noctua NF-A14 PWM (ljudet uppstår och är igång i ca 5-10 sekunder, och försvinner sedan under lika lång tid, för att åter uppstå igen o.s.v.), så har jag bestämt mig för att köpa det som på engelska datorforum kallas för "washers", för att skapa distans från ventilerna för NF-A14 PWM-fläktarna så att eventuell luftturbulens försvinner. På så sätt kanske jag kan komma till bukt med oljudet som fläktarna avger.

Innan någon frågar så kan jag konstatera att problemet faktiskt kommer från just Noctua-fläktarna. Dels kunde jag själv konstatera att det är fläktarna som är problemet, och efter att ha lämnat in datorn på felsökning hos Inet under den gångna veckan så har jag också fått det bekräftat från en av Inets tekniker att det faktiskt är fläktarna och ingenting annat som skapar det "hummande" ljudet. Teknikern påstod att det var motorn i fläktarna som skapar oljudet. Han påstod sig ha sett det tidigare hos Noctua-fläktar, och menade på att mina två fläktar inte är defekta. Sedan sålde han mig två st. 140mm fläktar av Inets egna märke. De är bra, men hade det inte varit för oljudet hos Noctua-fläktarna så hade jag definitivt valt dem. Noctua-fläktarna kan flytta luft bättre, och när Inets fläktar når högre hastigheter, som när de börjar snurra snabbare under datorspelande, så skapar de också ett högt och irriterande missljud som är irriterande det med. Detta missljud har jag inte hört hos tidigare Noctua-fläktar jag haft. Inets fläktar är med andra ord bättre på vissa sätt, sämre på andra.

Jag frågade runt lite på den subreddit på hemsidan Reddit som kallas /r/buildapc/, och de föreslog att jag skulle testa att installera fläktarna med "washers", för att skapa distans från ventilerna på mitt chassi (ett Fractal Design Define R5), och på så sätt undkomma eventuella problem med vindturbulens.

Så då undrar jag: har ni någon aning om vad för washers, d.v.s. muttrar/brickor som jag ska köpa för att kunna installera fläktarna i mitt chassi? Vad för typ av skruvar ska jag ha som jag träder in muttrarna/brickorna i? Ska de vara av någon speciell art för att bättre passa chassit? Kanske ska de vara isolerade på något sätt, för att motverka spänningar och dylikt? Vilket mått ska det vara på muttrarna/brickorna tycker ni?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Är fläktarna monterade med skruvar? Har du provat NA-SAV2 istället? Dessa brukar ingå med Noctua fläktar.
https://www.komplett.se/product/816893/datorutrustning/chassi...

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Är fläktarna monterade med skruvar? Har du provat NA-SAV2 istället? Dessa brukar ingå med Noctua fläktar.
https://www.komplett.se/product/816893/datorutrustning/chassi...

Jajamen, det är dessa jag har installerat fläktarna med. Jag har även testat att installera dem med skruvarna som medföljde, och att installera dem båda med deras respektive low-noise adapter. Det hummande ljudet består. Inga vibrationer uppstår från övriga chassit heller.

Antingen är det vindturbulens, eller så är fläktarna helt enkelt konstruerade såhär, vilket teknikern från Inet menade på. Han sa ju som sagt att det berodde på motorn. Jag finner detta mycket märkligt, då Noctua-fläktar överlag hyllas till skyarna på Internet, men så är han ju tekniker också, medan jag är amatör.

Permalänk
Medlem

@Felidae: Det är inte så att fläktarna sitter nära varandra och det uppstår interferens pga skillnad i varvtal? Blir det någon skillnad om du bara kör med en i taget?

Permalänk
Medlem

@Felidae: Du säger att oljudet uppstår med jämna mellanrum, är detta kopplat till vilken RPM fläktarna går i just när det låter illa?

Det jag gjorde när mina EK Vardar lät för mycket pga. närhet till fläktfiltret var att helt enkelt ta runda gummipluppar som satt i någon hårddisksvagga för att minska vibrationer och satte dom mellan chassit och fläkten och skruvade till. Det fungerade utmärkt.

Permalänk
Medlem

Testa att köra fläktarna i olika varvtal. Jag tror liksom Caernoga att du får svävande interferens pga att fläktarna snurrar med nästan samma varvtal. Samma effekt kan du få om du har två eller fler hårddiskar i samma dator.

Skickades från m.sweclockers.com