BitCoin plånböcker

Permalänk

BitCoin plånböcker

Hej!
Jag har lite BTC och försöker månad sparar lite i det. just nu använder jag BTC Core plånboken som måste synkas.
Jag undrar lite över plånböckerna om det finns en variant som är säker att använda som inte behöver synka med ALLA dessa block som finns.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk

Det kanske finns vet inte 100, men för att hitta "dina" coins som ligger i block kedjan måste den tyvärr synka annars kommer din wallet troligen visa 0 eller bara en del av det du har.

Edit; Hur många gigabyte är block kedjan på nu?, när jag va aktiv 2014 va den 15+

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Det kanske finns vet inte 100, men för att hitta "dina" coins som ligger i block kedjan måste den tyvärr synka annars kommer din wallet troligen visa 0 eller bara en del av det du har.

Edit; Hur många gigabyte är block kedjan på nu?, när jag va aktiv 2014 va den 15+

Den är nära 100GB nu. Det känns liksom som en rätt stor nackdel att behöva skaffa en extra disk bara för blockchainen då den skulle tagit upp en signifikant del av SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har inte koll på hur stor gig den tar, men den tar massa. haha jag använder mig av BitcoinCore - plånbok. så den synkar och nu har den börjat tagit massa plats som jag vill ha till annat.

så drf är jag på jakt efter en ny plånbok.

Permalänk
Medlem

prova något som kör simplified payment verification?

"Highly optimised lightweight simplified payment verification (SPV) mode. In this mode, only a small part of the block chain is downloaded, making bitcoinj suitable for usage on constrained devices like smartphones or cheap virtual private servers."
https://bitcoinj.github.io

Permalänk
Medlem

Återuppväcker tråden lite.

Hittade på min OneDrive tre wallet.dat backuper. En för Bitcoin en för Litecoin och en for Feathercoin. Mineade LTC och FTC endel förut som jag tradeade på Cryptsy mot andra valutor, bland annat BTC. Tänkte att det skulle vara intressant att se om det finns något kvar i dessa plånböcker. Hur tar jag reda på detta?
Har Bitcoin-qt, Litecoin-qt och Feathercoin-qt igång nu som håller på att synkar blockkedjorna. Men det lär ta ett tag. Men räcker det att bara placera wallet.dat filen i respektive mapp, eller måste man importera den på något vis?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Återuppväcker tråden lite.

Hittade på min OneDrive tre wallet.dat backuper. En för Bitcoin en för Litecoin och en for Feathercoin. Mineade LTC och FTC endel förut som jag tradeade på Cryptsy mot andra valutor, bland annat BTC. Tänkte att det skulle vara intressant att se om det finns något kvar i dessa plånböcker. Hur tar jag reda på detta?
Har Bitcoin-qt, Litecoin-qt och Feathercoin-qt igång nu som håller på att synkar blockkedjorna. Men det lär ta ett tag. Men räcker det att bara placera wallet.dat filen i respektive mapp, eller måste man importera den på något vis?

Det räcker med att du bara kopierar över wallet.dat filen till respektive plånboks mapp.
Du hittar dem oftast under c/users/namn på datorn/appdata mappen. Du måste även ha dolda mappar synliga under inställningar tror jag i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det räcker med att du bara kopierar över wallet.dat filen till respektive plånboks mapp.
Du hittar dem oftast under c/users/namn på datorn/appdata mappen. Du måste även ha dolda mappar synliga under inställningar tror jag i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!
Antar att jag måste synka hela blockkedjan för att saldot ska visas?

Känns inte helt optimalt att ha detta på C: dock då det är en SSD som knappast kommer rymma hela BTC och LTC kedjorna. Kan man flytta detta till en annan disk på något enkelt vis?

hittade hur man flyttar skiten

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Tackar!
Antar att jag måste synka hela blockkedjan för att saldot ska visas?

Känns inte helt optimalt att ha detta på C: dock då det är en SSD som knappast kommer rymma hela BTC och LTC kedjorna. Kan man flytta detta till en annan disk på något enkelt vis?

hittade hur man flyttar skiten

Ja precis. Jag själv använder electrums bitcoin plånbok. Väldigt smidig. Behöver inte laddaner hela blockkedjan lokalt. Vet dock inte om vanliga bitcoin plånbokens wallet fil är kompatibelt med electrum direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Ja precis. Jag själv använder electrums bitcoin plånbok. Väldigt smidig. Behöver inte laddaner hela blockkedjan lokalt. Vet dock inte om vanliga bitcoin plånbokens wallet fil är kompatibelt med electrum direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är väl det bästa att synka och sen skicka saldot, om det nu finns något, till en annan plånbok som inte kräver hela blickkedjan.
Synd att det tar sådan tid att komma ikapp bara...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Zero Cool:

Aa just Bitcoin tar tyvärr väldigt långt tid då blockkedjan är väldigt stor.
Precis. Smidigast blir att skicka vidare sen om du har kvar något.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Då är väl det bästa att synka och sen skicka saldot, om det nu finns något, till en annan plånbok som inte kräver hela blickkedjan.
Synd att det tar sådan tid att komma ikapp bara...

Hur gick det? Hade du några kryptos kvar?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Hur gick det? Hade du några kryptos kvar?

Nix det var noll i alla tre wallets, så jag dumpade nog allt när jag slutade minea förra gången. Tror att jag brukade föra över allt till Cryptsy men minns inte om jag lyckades sälja till riktiga pengar innan de blev hackade eller vad som nu hände.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Jämför bitcoin wallets !

Det är onödigt att använda en full klient, det vill säga bitcoin core wallet. Läs på om vanliga wallets och jämför de bästa här: https://cryptorunner.com/sv/bitcoin-planbocker/