Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

@Pals94: Då problemet har återuppstått för din del efter en så pass lång tid, så kan jag efter de föregående diskussionerna börja misstänka att själva pumpen antingen lägger av/varvar ned utifrån någon profil i BIOS eller dyl.

- Skulle du kunna ta och beskriva för oss för just vilkea fläktuttag du använder för pumpen samt för fläkten som sitter på radiatorn? Identifiera de uttag som används och gå in i BIOS och gå till monitor-delen för att se vilka fläktvarv som rapporteras på de två uttag som används för just pumpen samt fläkten som sitter på radiatorn. Varvtalet för pumpen bör gå i fullvarv hela tiden - oavsett belastning på datorn. Om den stängs av (möjligtvis av någon fläktprofil - se då till att fläktprofilen stängs av för just det fläktuttaget som har med pumpen att göra).

- Är någon av komponenterna i datorn konfigurerade till att arbeta utanför dess förutbestämda specifikationer? (Ja, siten heter sweclockers, men jag kör ju t.ex en i7-2600K i stock fortfarande, så det finns vi som stundtals låter bli att överklocka/underklocka(undervolta?)).

http://cdn1.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/2/96//asus_m5a97_evo_jpg.jpg

Tjena! Hinner inte komma in i bios tyvärr. Men själva pumpen är kopplad till "CHA_FAN1" och själva fläkten är kopplad till "CPU_FAN". När det hände första gången var bios inställda på hög prestanda, nu är dom inställda på energisparning om jag inte minns Fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pals94:

Tjena! Hinner inte komma in i bios tyvärr. Men själva pumpen är kopplad till "CHA_FAN1" och själva fläkten är kopplad till "CPU_FAN". När det hände första gången var bios inställda på hög prestanda, nu är dom inställda på energisparning om jag inte minns Fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Om datorn stänger av sig så pass fort att du inte hinner in i BIOS, så se över om du kan låta datorn stå av i en kvart (nätdelen avslagen med) innan du startar upp den igen för att därefter försöka ta dig in i BIOS. Utifrån din beskrivning, så bör energisparläget sänka fläktkurvorna (inklusive CHA_FAN*) vilket kan leda till att spänningen blir på tok för låg för att driva pumpen.

Gå gärna igenom instruktionen nedan ett par gånger så att du är med på vad som ska göras, så att du inte spiller tid när du väl kommit in i BIOS. Lycka till!

Ser följande bild ut precis som det ser ut när du först kommer in i BIOS?
I så fall, så klicka på EXIT/ADVANCED längst upp till höger och välj att du vill gå in i ADVANCED-läget.

Nedan är en bild som föreställer ADVANCED-läget.
Klicka på fliken MONITOR och sätt följande värden:
CPU Fan Profile till Turbo
Chassis Fan Profile till Turbo

(Alternativt så kan du stänga av "Q-Fan Control" för CPU Fan och Chassis Fan, då bör alla fläktar (inklusive pumpen i CHA_FAN1) gå på högsta).

NOTERA: När du gjort ändringarna och sparat - in i BIOS igen och gå tillbaka till MONITOR-fliken och kolla på vilka RPM-tal du får för CPU_FAN samt CHA_FAN1

Manual: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97-EVO_R2.0...

Permalänk
Medlem

@NKLnu:

Den har varit på energisparning i bios sen problemet hände sist, vilket va runt oktober förra året.
Jag hinner som sagt inte in i bios.
Ska jag testa att rycka batteriet i modekortet och återställa kanske? eller det kanske inte fungerar.

EDIT: det kan inte vara så att kylsystemet har gett upp? För datorn har börjat låta mer på senaste. Kylpastan bytte jag för ca 2 veckor sedan. Det va "arctic silver 5" pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pals94:

@NKLnu:

Den har varit på energisparning i bios sen problemet hände sist, vilket va runt oktober förra året.
Jag hinner som sagt inte in i bios.
Ska jag testa att rycka batteriet i modekortet och återställa kanske? eller det kanske inte fungerar.

EDIT: det kan inte vara så att kylsystemet har gett upp? För datorn har börjat låta mer på senaste. Kylpastan bytte jag för ca 2 veckor sedan. Det va "arctic silver 5" pasta.

För min del så har AiO (slutna vattenkylningslösningar) varit problem och inte gynnat mig något direkt i temperaturväg jämfört med traditionell luftkylning. Pumpen kan ha gett upp så att kylmediet inte växlar vilket i sin tur skulle kunna leda till en temperaturhöjning till den grad att datorn stänger av sig för att skydda sig själv. Om det inte är pumpen som är problemet, så bör du återgå till att göra en ny felsökning från början. Använd bara en minnesmodul, systemdisk och alla tillbehör bortkopplade förutom tangentbordet och skärm.

Något annat blir svårt om du inte hinner in i BIOS.

Permalänk
Medlem

@NKLnu:

Jag ska testa att sätta på stock-kylaren för att utesluta om pumpen är trasig

Permalänk
Medlem

Det verkar vara pumpen till min vattenkylning som är trasig. Har beställt en ny så uppdaterar när den kommer! Tack för alla svar