Hur böjer folk pins på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hur böjer folk pins på moderkortet?

Jag har inte byggt någon dator än så det här är inte någon skämt fråga eller för att få någon att verka dum annat än mig själv kanske.

Jag förstår inte riktigt efter att ha kollat videos på youtube så folk lägger ner cpun ganska klumpigt enligt mig nästan släpper halva delen av cpun ner i moderkortet och det är på guider så vad är det folk som böjer pins gör? vad gör dom för fel som får såna katastrofala följder?

vilket är det bästa sättet att lägga i cpun? är det att försöka komma så nära som möjligt och lägga ner den plant eller funkar det att t.ex ha ena sidan aning höjd och sen lägga ner den så?

hittar inget om hur folk gör får bara upp sidor om hur man ska böja tillbaka dom allt jag vill veta är hur jag ska undvika problemet

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kethsi: Är väl i princip alltid när folk tappar saker i sockeln, CPU, sockelskydd etc. Har även läst om någon som lyckats kasta sin strumpa på moderkortet utan sockelskydd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag brukar applicera lite lim på pinsen så att processorn sitter ordentligt efter jag har slagit fast CPUn med en kulhammare.

Funkar klockrent!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Kethsi: Är väl i princip alltid när folk tappar saker i sockeln, CPU, sockelskydd etc. Har även läst om någon som lyckats kasta sin strumpa på moderkortet utan sockelskydd.

hur sjutton kastar man sin strumpa på moderkortet.. har man tagit bort skyddet så lägger man väl dit cpun asap..?
så det borde inte gå att skada moderkortet bara man lägger ner cpun som en normal människa och inte tror att man är lebron james och ska dunka i den?

Skrivet av FaatIII:

Jag brukar applicera lite lim på pinsen så att processorn sitter ordentligt efter jag har slagit fast CPUn med en kulhammare.

Funkar klockrent!

Skickades från m.sweclockers.com

ja du oseriöst svar men det var de roligaste jag har läst den här veckan, väckte nästan katten när jag läste

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har sett folk som lyckats ha av pins när de monterar CPU... Lga då. Köpte ett defekt moderkort där säljaren var full när han skulle bygga. Det saknades flera pins haha.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

Säkerligen när de lägger dit processorn och sedan pressar på sockelhaspen, är processorn inte 100% i sockeln är det nästan dömt att misslyckas..

Sen finns det de som tar bort sockelskyddet direkt i början och börjar montera ner moderkortet i datorlådan och råkar tappa skruvmejslar och andra verktyg på pinnarna.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Har sett folk som lyckats ha av pins när de monterar CPU... Lga då. Köpte ett defekt moderkort där säljaren var full när han skulle bygga. Det saknades flera pins haha.

ok så om man kollar svaren så låter det som man måste vara generellt korkad för att lyckas böja / ta sönder pins i moderkortet.
strumpa på moderkortet och sen någon som är full och får för sig att montera ihop en dator aja då borde jag nog lyckas i alla fall. eller så får jag väl dricka mig till döds om jag har sönder pinnarna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen när de lägger dit processorn och sedan pressar på sockelhaspen, är processorn inte 100% i sockeln är det nästan dömt att misslyckas..

Sen finns det de som tar bort sockelskyddet direkt i början och börjar montera ner moderkortet i datorlådan och råkar tappa skruvmejslar och andra verktyg på pinnarna.

är den inte på plats då man har lagt i den då? den har väl inte särskilt mycket rum att röra sig på i sockeln eller?
hur gör man för att veta att den är på plats då?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok så om man kollar svaren så låter det som man måste vara generellt korkad för att lyckas böja / ta sönder pins i moderkortet.
strumpa på moderkortet och sen någon som är full och får för sig att montera ihop en dator aja då borde jag nog lyckas i alla fall. eller så får jag väl dricka mig till döds om jag har sönder pinnarna.

Du kan ju stänga ute eventuell katt också när du gör det mest finkänsliga med processorn och moderkortet!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Du kan ju stänga ute eventuell katt också när du gör det mest finkänsliga med processorn och moderkortet!

självklart, och som fisken sa så kan cpun tydligen inte vara riktigt på plats när man lägger ner den?
hur vet jag när den är på plats och det är säkert att spänna fast den?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Intel hade en PDF om just varför LGA socklar går sönder. Dom påstod att 70% av skadade pins var för att folk la ner processorn med en sida före istället för att lägga ner hela processorn plant på en gång.

Aldrig böjt några pins i en LGA sockel men å andra sidan följer jag intels rekommendationer och även deras "hur man inte ska göra" rekommendationer.

Sedan vet jag att manualer till moderkort varit fel. Tex rekomenderade vissa manualer att pasta skulle appliceras INNAN socklen stängdes, ja går ju bra när dom också rekomenderar att man sprider ut den med visa kortet.

Han fick nytt moderkort då manualen var felskriven.

Bästa är att kolla intels manual för CPU montering.

Permalänk
Medlem

Att stuka till pinnsen är inte svårt har fått laga flera stycken ofta är det att man pillrar på cpu och skjuter på den när den ligger i sockeln pinnsen är känsliga lätt att stuka till på sockel 1150 och 1151 sockel 2011 v3 verkar vara stabilare dom är förvisso lite kraftigare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Läste i nån tråd att nån skrev att han hade försökt spänna fast både sockelskydd och cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

På den tiden AMD hade nakna kärnor så hade väldigt många krånglande datorer jag fick ta hand om krossade kärnor pga felaktigt handhavande av kylaren vid montering. Många bör inte bygga sina egna datorer utan lämna över det till mer lämpade personer. Alldeles för många i forumet ger råd i stil med att det är lika enkelt som att knyta skorna. Problemen är att alltför många inte är kapabla hur gärna man än vill.

Hmm, positiv start på veckan känner jag!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

På den tiden AMD hade nakna kärnor så hade väldigt många krånglande datorer jag fick ta hand om krossade kärnor pga felaktigt handhavande av kylaren vid montering. Många bör inte bygga sina egna datorer utan lämna över det till mer lämpade personer. Alldeles för många i forumet ger råd i stil med att det är lika enkelt som att knyta skorna. Problemen är att alltför många inte är kapabla hur gärna man än vill.

Hmm, positiv start på veckan känner jag!

hur sjutton såg det ut och varför va dom inte skyddade låter som riktig galenskap.

"Problemen är att alltför många inte är kapabla hur gärna man än vill."

varför? är det folk som bygger utan att kolla vad dom ska göra först eller vadå? eller är det så svårt att bygga en dator idag? inte den uppfattningen jag har fått i alla fall o.O.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läste i nån tråd att nån skrev att han hade försökt spänna fast både sockelskydd och cpu.

så man kan inte lägga ner cpun och spänna fast den sen ta bort skyddet som då ligger ovanpå cpun? funkar inte det?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Jag har inte byggt någon dator än så det här är inte någon skämt fråga eller för att få någon att verka dum annat än mig själv kanske.

Jag förstår inte riktigt efter att ha kollat videos på youtube så folk lägger ner cpun ganska klumpigt enligt mig nästan släpper halva delen av cpun ner i moderkortet och det är på guider så vad är det folk som böjer pins gör? vad gör dom för fel som får såna katastrofala följder?

vilket är det bästa sättet att lägga i cpun? är det att försöka komma så nära som möjligt och lägga ner den plant eller funkar det att t.ex ha ena sidan aning höjd och sen lägga ner den så?

hittar inget om hur folk gör får bara upp sidor om hur man ska böja tillbaka dom allt jag vill veta är hur jag ska undvika problemet

Ja du... har man nån gång byggt Lego så fixar man att bygga dator.
Speciellt nuförtiden när allt är färglagt och bara passar på ett ställe.
Skulle säga att man måste vara ganska klumpig för att ha sönder sina prylar vid montering.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

hur sjutton såg det ut och varför va dom inte skyddade låter som riktig galenskap.

"Problemen är att alltför många inte är kapabla hur gärna man än vill."

varför? är det folk som bygger utan att kolla vad dom ska göra först eller vadå? eller är det så svårt att bygga en dator idag? inte den uppfattningen jag har fått i alla fall o.O.

Många vill ju ta loss heatspreadern på Intelcpuer idag för att modda kylningen för att kunna klocka mer, man kan undra hur många som dödat sin Intelcpu pga det men det är väl iofs inga absoluta nybyggare som börjar slå och bända isär en cpu och de håller tyst om de sabbar cpun för det är lite lätt skämmigt att erkänna just det felet.
Det finns många sätt att "bygga fel" så det går sönder, själv har jag klarat mig när det gäller datorbyggen (men inte elektronik) men jag har sett en del felbyggen som kostat en hel del att laga, både böjda pinnar, krossade cpuer, folk som tagit fel kablar, folk som inte använt distanser osv..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa sätt brukar vara att tappa en mikroskopisk bit kylpasta på en PIN och sedan spårar allt ur när man försöker göra rent.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kethsi:

hur sjutton såg det ut och varför va dom inte skyddade låter som riktig galenskap.

"Problemen är att alltför många inte är kapabla hur gärna man än vill."

varför? är det folk som bygger utan att kolla vad dom ska göra först eller vadå? eller är det så svårt att bygga en dator idag? inte den uppfattningen jag har fått i alla fall o.O.

Det är inte speciellt svårt, allt i datorn passar ju egentligen bara ihop på ett sätt. Tar man det lugnt och applicerar små portioner vett och logik så löser man det mesta. På just CPUn finns det till och med pilar som visar exakt åt vilket håll allt ska sitta. Problemet känns som att många inte har tålamod eller åsikten att bruksanvisningar är något att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Böjda pins är mitt favoritämne! Då jag jobbar i en av Sveriges större datorbutiker så får jag ta hand om ärenden med böjda pins nästan dagligen. Varje gång är det samma historia. -Jag kan omöjligen ha orsakat detta, det var så från fabrik! Jag kräver ett nytt moderkort. Du är ju dum i huvudet!

...ok, den sista meningen är lite mer sällsynt, men ni fattar poängen. Detta har resulterat i att jag har fått lite mer skinn på näsan däremot och vågar ta striden med dessa människor och det har också utöver det resulterat i att jag har blivit ganska duktig på att böja tillbaka dessa pins i redan misshandlade socklar. De flesta människorna tar det ganska bra, men det finns många, förlåt mig, riktiga jävla tväridioter som börjar vråla halsen av sig när man påpekar att det tyvärr är ett handhavandefel och att det inte går på garantin.

Det handlar i samtliga fall om att man antingen lagt ner processorn snett, åt fel håll, med ett hörn först, tappat den eller monterat sockelskyddet innanför säkerhetsbygeln snarare än utanpå. Det är ganska lätt hänt dock, det tänker jag inte ta ifrån dem, och det är ärligt talat en ganska klumpig design av Intel.

Min favorit dock är när man vid sälj erbjuder att montera processorn åt kund, med förklaringen till varför jag kan göra det och att det är ganska stor risk att man råkar ha sönder något/böja pins om man är osäker på vad man gör, varpå lillgrabben svarar "nej det det går bra" och några dagar senare kommer tillbaka med en misshandlad socket och en svinförbannad morsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hur sjutton såg det ut och varför va dom inte skyddade låter som riktig galenskap.

Ser det mer som löjligt att vi idag måste ha en dåligt monterad IHS pga nötter som inte kan montera saker rätt. Intel satte IHS rätt tidigt på sina CPUer, medan AMD körde utan. Men jag har inte knäckt en enda AMD CPU hittills...

Faktum är att idag är hela PCn så idiotsäkrad så det inte går att göra "något" fel.. och då faller idioterna på det som är lättats, dvs att tappa något på dessa känsliga pins.

Andra är lata F som har modulära PSU, som behåller befintliga kablar och byter PSUn... och sen säger det "poff".

För PCI-E kort kan bara sättas på ett sätt.
Sata kontakt kan bara sättas på ett sätt.
RAM-minne kan bara sättas på ett sätt.
PSU strömkontakter kan bara sättas på ett sätt.
Flesta kontakter och kablar till moderkort kan också sättas bara på ett sätt.
Visst.. med tillräckligt våld kan du knäcka någon tap och lyckas felmontera det.

Det är fan som om någon har barnsäkrat hela datorn, och idiotförklarat PC montörer.

Skrivet av Ninjaflipp:

Min favorit dock är när man vid sälj erbjuder att montera processorn åt kund, med förklaringen till varför jag kan göra det och att det är ganska stor risk att man råkar ha sönder något/böja pins om man är osäker på vad man gör, varpå lillgrabben svarar "nej det det går bra" och några dagar senare kommer tillbaka med en misshandlad socket och en svinförbannad morsa.

Just den är klockren... och ärligt, att man erbjuder sånt (som är kanon att man gör), och de nekar det är endast bevis på att de är 2x dummare än genomsnittet.
Tom jag som kan det, tar gärna monteringen, då jag vet till 100% att "om" något går fel, så är det butiken som får ta det. Varför skulle jag inte vilja bli av med den risken?

Permalänk
Medlem

Du kan i princip vara hur oförsiktigt som helst med allting utom CPUn när du monterar en dator, så det är ju inte jättekonstigt det är pinnarna som väldigt ofta ryker.
Hur många är exempelvis ens medvetna om att det finns monteringsanvisningar i manualen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok så om man kollar svaren så låter det som man måste vara generellt korkad för att lyckas böja / ta sönder pins i moderkortet.
strumpa på moderkortet och sen någon som är full och får för sig att montera ihop en dator aja då borde jag nog lyckas i alla fall. eller så får jag väl dricka mig till döds om jag har sönder pinnarna.

Bör gå bra om du gör det på ett försiktigt och korrekt vis, men underskatta inte hur känsliga pins i vissa av dessa sockets är (nyare intel generellt sett). Inte överdrivet svårt att bygga en dator (när man fått några under bältet), och någon gång måste ju vara den första, men gå inte in med inställningen det här är lugna puckar och sedan bara hafsa ihop det hela i all hast.

Skrivet av henkiii:

Du kan i princip vara hur oförsiktigt som helst med allting utom CPUn när du monterar en dator, så det är ju inte jättekonstigt det är pinnarna som väldigt ofta ryker.

Låsningsmekanismer för pcie och kanske ram slots ryker ju ganska ofta också.

Permalänk
Medlem

försiktigt = bäst

@Kethsi: har tidigare jobbat med att just kontrollera och försöka "rädda" folks moderkort med böjda pinnss. Det är hårstrå tunna stift. Sätter man då ner eller trycker ner processorn så kommer man givetvis böja dem. Men kolla noga innan vilket håll den ska ner åt med hjälp av pilen på ena hörnet.

Glöm inte heller distanser mellan chassis och moderkort.. Brukar lukta bränt annars.. Väldigt vanligt fel bland kunder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Böjda pins är mitt favoritämne! Då jag jobbar i en av Sveriges större datorbutiker så får jag ta hand om ärenden med böjda pins nästan dagligen. Varje gång är det samma historia. -Jag kan omöjligen ha orsakat detta, det var så från fabrik! Jag kräver ett nytt moderkort. Du är ju dum i huvudet!

...ok, den sista meningen är lite mer sällsynt, men ni fattar poängen. Detta har resulterat i att jag har fått lite mer skinn på näsan däremot och vågar ta striden med dessa människor och det har också utöver det resulterat i att jag har blivit ganska duktig på att böja tillbaka dessa pins i redan misshandlade socklar. De flesta människorna tar det ganska bra, men det finns många, förlåt mig, riktiga jävla tväridioter som börjar vråla halsen av mig när man påpekar att det tyvärr är ett handhavandefel och att det inte går på garantin.

Det handlar i samtliga fall om att man antingen lagt ner processorn snett, åt fel håll, med ett hörn först, tappat den eller monterat sockelskyddet innanför säkerhetsbygeln snarare än utanpå. Det är ganska lätt hänt dock, det tänker jag inte ta ifrån dem, och det är ärligt talat en ganska klumpig design av Intel.

Min favorit dock är när man vid sälj erbjuder att montera processorn åt kund, med förklaringen till varför jag kan göra det och att det är ganska stor risk att man råkar ha sönder något/böja pins om man är osäker på vad man gör, varpå lillgrabben svarar "nej det det går bra" och några dagar senare kommer tillbaka med en misshandlad socket och en svinförbannad morsa.

vart är det du jobbar? vilken butik är det som erbjuder att montera cpu i butiken? och är inte det risk för skador då om man springer runt men ett mobo och cpu installerat tills man kommer hem?

"monterat sockelskyddet innanför säkerhetsbygeln snarare än utanpå"
asså hur tänker man då? den kommer ju utanpå metall lås saken så vem får för sig att montera den tvärs om då?

men när man monterar den så ska man bara lägga den plant eller så plant som möjligt och med pilen riktad mot pilen på moderkortet så klart eller? och såg att asus har något verktyg man får med att installera med om man vill, har du någon erfarenhet av det hur det funkar? hur får man ens i processorn i det så kallade verktyget när man inte ska peta för mycket över/under processorn?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Bästa sätt brukar vara att tappa en mikroskopisk bit kylpasta på en PIN och sedan spårar allt ur när man försöker göra rent.

men varför börjar du kladda med kylpasta innan processorn ens är på plats?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Bör gå bra om du gör det på ett försiktigt och korrekt vis, men underskatta inte hur känsliga pins i vissa av dessa sockets är (nyare intel generellt sett). Inte överdrivet svårt att bygga en dator (när man fått några under bältet), och någon gång måste ju vara den första, men gå inte in med inställningen det här är lugna puckar och sedan bara hafsa ihop det hela i all hast.

Låsningsmekanismer för pcie och kanske ram slots ryker ju ganska ofta också.

"men gå inte in med inställningen det här är lugna puckar och sedan bara hafsa ihop det hela i all hast."
nej du det kommer jag inte göra, jag är nog en överdrivet försiktig person och vill vara så förberedd det bara går och de är anledningen till tråden också vill vara 100% eller åtminstonde 95% säker på att jag inte dödar moderkortet när jag installerar cpu jag ska köpa delarna på black friday så än är det ett tag kvar att förbereda sig hoppas bara på billigare pris på z170 pro gaming då gör det inte lika ont om jag har sönder något

"Låsningsmekanismer för pcie och kanske ram slots ryker ju ganska ofta också."

vad är det för lås på pcie? på ram vet jag att man måste flytta tillbaka låsen och sen trycka ner ram minnet tills låsen poppar tillbaka till låst läge.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja du... har man nån gång byggt Lego så fixar man att bygga dator.
Speciellt nuförtiden när allt är färglagt och bara passar på ett ställe.
Skulle säga att man måste vara ganska klumpig för att ha sönder sina prylar vid montering.

jovisst men man hör ju hela tiden om just cpu monteringen det är liksom make it or break it.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyyCko:

@Kethsi: har tidigare jobbat med att just kontrollera och försöka "rädda" folks moderkort med böjda pinnss. Det är hårstrå tunna stift. Sätter man då ner eller trycker ner processorn så kommer man givetvis böja dem. Men kolla noga innan vilket håll den ska ner åt med hjälp av pilen på ena hörnet.

Glöm inte heller distanser mellan chassis och moderkort.. Brukar lukta bränt annars.. Väldigt vanligt fel bland kunder..

vilka företag är det som gör sånt? är de t.ex inet och webhallen eller andra datoraffärer eller är de något annat ställe?

hur ska man sätta ner processorn då? om man böjer pinnarna genom att lägga ner den låter det ju omöjligt?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14