Har MX Red, vill ha tystare och något trögare. Vilken switch vill jag ha? :) O-ringar?

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Jag hänger inte riktigt med här. Modifier = en kombination av 3 tangenter? Tex Ctrl + fn + z? Om det är så du menar så vet jag inte hur ofta man behöver använda en 3-finger-kombination. Jag själv behöver aldrig göra det på mitt 60%-bord. Jag har numpad + home/end/pgup/osv på fn+ olika tangenter. Om det är någon som skrämmer dig så tror jag inte att du heller kommer behöva en 3-finger-kombo för något speciellt om jag ska vara ärlig.

Tog upp det som exempel. DIY pretty much === 60%. Så. På < 65%-layouter, om du flyttar markören med Fn+WASD, hur får du till shift+End för att markera till slutet av raden? Om man hellre gör det med shift+neråtpil, home blir det inte mycket lättare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Tog upp det som exempel. DIY pretty much === 60%. Så. På < 65%-layouter, om du flyttar markören med Fn+WASD, hur får du till shift+End för att markera till slutet av raden? Om man hellre gör det med shift+neråtpil, home blir det inte mycket lättare.

Om du vill markera bokstav för bokstav bakåt, som jag förstår det? Isf håller jag shift+caps(fn)+a.

Edit: Oavsett vad så måste jag använda 3 fingrar, men du måste antingen använda 2 händer eller sträcka dig en bra bit med högerhanden om jag förstår det rätt?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

Poängen med programmerbart är att du kan göra det som DU vill, inte som ngn tillverkare vill. Du har full valfrihet. Jag säger det igen: FULL VALFRIHET.
Givetvis lägger du inte in 3-4-fingers kombinationer för sådant DU använder ofta. Varför skulle du göra det?

Men det är ingen som försöker tvinga dig till 60% heller: Det är bara du som vet vad som är rätt för dig: men du talade själv om 68% varianter: Därav tipsen om dito diy (och diy tkl).

Permalänk
Skrivet av Khers:

Då har du nog inte tittat ordentligt. Se mitt inlägg ovan. Lägger till lite länkar för den late:

GON (Varning för att beställa färdigbyggt från GON)
WKL
Phantom

Utöver de jag postade ovan finns dessutom en hel del Koreanska customs i TKL. En har blivit svindyra på andrahandsmarknaden (356.2/CL/CLS ex. vis) andra kommer som GB med ojämna mellanrum (TX87, Duck Orion (v3 på g??? vem vet)). Eller ett TGR Jane kanske. Svåra att få tag på är de allesamman. Och mer eller mindre dyra. Från $400 till ∞...

Nej tittat ordentligt har jag inte. Skitbra att du hittat undantagen Det är ju skrämmande. Man ska veta från början att man får till något ultimat innan man lägger de pengarna eller så.

Egentligen är jag ju nöjd med nåt utan numpad som funkar i gaming och slår ett rubberdome. Låga krav, trodde jag och började med "mekaniska som snackades om/hittades på webben". Kostar det 5x mer så skulle det ju definitivt klara kraven med glans. Trodde jag, men fel ställe att börja i efterhand. Bara efter inläggen här började jag snoka på riktigt. Å andra sidan om DIY slutar på 4-5K så vet jag inte om jag är med på banan 2k+keycaps, är väl smärtgränsen. Om jag trodde det blev bättre för varje tusenlapp så kanske. Men inte i det ("lilla") jag vill få ut av tangentbordet, tror jag.

Uppskattar länkarna och Winkeyless såg intressant ut, inte för jag kan veta vilka dioder och motståndsvärden men.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Om du vill markera bokstav för bokstav bakåt, som jag förstår det? Isf håller jag shift+caps(fn)+a.

Edit: Oavsett vad så måste jag använda 3 fingrar, men du måste antingen använda 2 händer eller sträcka dig en bra bit med högerhanden om jag förstår det rätt?

Nej, det är väl ingen vettig människa som markerar till slutet av raden genom att gå ett tecken i taget.

Ja, jag använder två händer när jag skriver och redigerar text. Det är ju inte som att piltangenterna är i ------------------> nästa galax.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej, det är väl ingen vettig människa som markerar till slutet av raden genom att gå ett tecken i taget.

Okej, då får du gärna förklara hur du gör.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Okej, då får du gärna förklara hur du gör.

Shift+End

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HolyFather:

... hur får du till shift+End för att markera till slutet av raden? Om man hellre gör det med shift+neråtpil, home blir det inte mycket lättare.

T.ex. med "meta+d" eller "super+L" eller direkt på " ` " eller annan valfri kombo eller singel. Eller om du har ett 68%: med "shift+end"

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Okej. Så du använder ofta att stå med markören framför det ord/den rad du vill markera och trycker på shift+end. Det går enkelt för dig att lösa oavsett. Jag säger som @anon257891 : Full valfrihet är nyckeln till framgång.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

Meta och super. Binda specialcombos till en singel tangent och offra den. Ni tror inte det är lite omställning för de flesta? Läs mitt svar till Khers. Jag är inte "en av er" (än? ), ville bara ha något utan numpad som var bättre en mitt vanliga för att motivera den mycket högre kostnaden.

Jag förstår att om man snöat in på detta och är fan av små tangentbord så customiserar man som man vill ha det, men jag tycker något som är bra general-purpose är bra. Resten är ju just att man snöat in och gjort något som man vill ha det, och offrar general-purpose.

Och huvudtanken är att ju fler tangenter man offrar för att få ett litet tangentbord, desto mer special och kombinationer/ytterligare offring av tangenter blir det för att göra relativt vanliga saker. Dina förslag lite granna visar ju det, anon257891. En direkt fråga: använder du tangentkombinationerna du nämner för att markera till slutet av raden?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Dock är jag lite grann en av er, tydligen, för jag kör denna tystmodden och har redan kört fast på fjärde hörnet med kreditkortet...

Snäpper bara tillbaka. Jag ska aldrig klaga på kinesiska tillverkningsspecifikationer igen... tight som en mussla.

Som jag förstått det finns det inget sätt att fixa "clack" på uppsläpp på MX och liknande switchar utan att demontera varje switch? Eller alls?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.