Laggar i spel Pagefile full 32Gb ram

Permalänk
Medlem

Laggar i spel Pagefile full 32Gb ram

jag sitter och spelar Space engineers och märker att jag droppat från 140fps till 30 fps och det fryser då och då. ser sen att min page file är full är på 11.7gb??? Har satt den på 16Mb eftersom jag har 32GB ram. Har även provat olika mycket minne till pagefile med inget fungerar? Via Aktivitetshanteraren så står det att jag endast använder 6.7Gb Ram som max hela tiden till hela systemet. I windows så står det att jag har 32gb ram. Så Minnerna fungerar. Vad är de för fel egentligen?...

Cpu ligger på 30% och Gpu på 45-50% max

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tazk3n:

jag sitter och spelar Space engineers och märker att jag droppat från 140fps till 30 fps och det fryser då och då. ser sen att min page file är full är på 11.7gb??? Har satt den på 16Mb eftersom jag har 32GB ram. Har även provat olika mycket minne till pagefile med inget fungerar? Via Aktivitetshanteraren så står det att jag endast använder 6.7Gb Ram som max hela tiden till hela systemet. I windows så står det att jag har 32gb ram. Så Minnerna fungerar. Vad är de för fel egentligen?...

Cpu ligger på 30% och Gpu på 45-50% max

Vad har du för grejer?
Det kan vara Killer NET på ditt moderkort och som gör att det allokerar för mycket minne?!
Sedan behöver du inte ha halva minnesmängden om du har så mycket internminne.
Jag kör själv med 4GB på en vanlig HDD och det är inga problem med mitt spelande.

Men som sagt ta för vana att skriva vad du har i burken när du frågar något.

Edit såg nu att du hade länkar till din datorspec... är de aktuella?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för grejer?
Det kan vara Killer NET på ditt moderkort och som gör att det allokerar för mycket minne?!
Sedan behöver du inte ha halva minnesmängden om du har så mycket internminne.
Jag kör själv med 4GB på en vanlig HDD och det är inga problem med mitt spelande.

Men som sagt ta för vana att skriva vad du har i burken när du frågar något.

Edit såg nu att du hade länkar till din datorspec... är de aktuella?

Sorry glömde! sitter på en i7 4770k Gtx 1070. 32gb ram Intel DZ87KL -75K moderkort. En ssd på 128gb och en hdd på 2tb

Permalänk
Medlem

Kör du AVG antivirus? Testa i så fall att avinstallera det helt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har själv samma problem, testat otaliga ggr att ändra mängd på pagefile. Även flytta pf till min hdd istället för ssd vilket är ett känt problem. Men inget funkar! Sitter på 12 gb ram men nyttjar aldrig mer än ca 7. Samtidigt pendlar pf från 8-11 vid intensivt spelande. Hittar nån lösningen vore jag tacksam

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
99:e percentilen

Tycker att 16 MiB är i underkant; man behöver inte överdriva. Detta är en ren chansning, men prova att sätta den till typ 1 GiB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har själv 32GB RAM och har avaktiverat växlingsfilen helt.
Med så mycket minne lyckas inte jag bränna allt i alla fall.

Utan växlingsfil = längre livslängd på SSD
Borde fungera på 12GB RAM också, sällan du bränner allt minne även när man spelar.

\\Rhames.

Permalänk
Medlem

@Rhames: kanske skulle göra det då, skulle ju inte göra så mkt om datorn crashar heller när man endå inte gör något viktigare än att spela

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Sånt här skit händer när folk som programmerar glömmer av ett command på 7 bokstäver. Det saknas en memdump i programmet. Kolla deras hemsida/forum snabbt och sen skriv in ett par rader i deras systemfil. Den brukar ligga i c:\usr\name\appdata osv... ofta kallad setting.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Lengab: Hittade inget om det tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Jag har själv 32GB RAM och har avaktiverat växlingsfilen helt.
Med så mycket minne lyckas inte jag bränna allt i alla fall.

Utan växlingsfil = längre livslängd på SSD
Borde fungera på 12GB RAM också, sällan du bränner allt minne även när man spelar.

\\Rhames.

Vissa spel kräver att växlingsfilen är igång så jag hade inte stängt av den. Däremot kan man flytta den från sin primära SSD till en eventuell HDD som man använder för lagring.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Jag har själv 32GB RAM och har avaktiverat växlingsfilen helt.
Med så mycket minne lyckas inte jag bränna allt i alla fall.

Utan växlingsfil = längre livslängd på SSD
Borde fungera på 12GB RAM också, sällan du bränner allt minne även när man spelar.

\\Rhames.

Jag har stängt av växlingsfilen på påda diskarna men den visar fortfarande att den avnänder 6-8Gb av den i msi afterburner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Jag har stängt av växlingsfilen på påda diskarna men den visar fortfarande att den avnänder 6-8Gb av den i msi afterburner...

Gjorde detsamma här om dagen. Afterburnet visat fortfarande pagefile full men spelet flyter bättre så antar det är missvisande siffror:-)

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Jag har själv 32GB RAM och har avaktiverat växlingsfilen helt.
Med så mycket minne lyckas inte jag bränna allt i alla fall.

Utan växlingsfil = längre livslängd på SSD
Borde fungera på 12GB RAM också, sällan du bränner allt minne även när man spelar.

\\Rhames.

Finns program som kräver att det finns en pagefil. Går säkert att fixa med någon regfix. Ett gammalt spel jag har (tror det var Titan Quest) som kräver att det finns en pagefil

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare