Permalänk

Hjälp och råd med överklockning

Hej på er alla entusiaster

Jag har nyligen införskaffat nya grejor till min burk (eller ja, det blev ett helt nytt köp) och jag skulle vilja prova överklocka lite. Jag har googlat runt och kollat guider på nätet och Youtube men de flesta är lite äldre eller har annorlunda hårdvara än vad jag har. Jag var ganska entusiastisk 2003 när jag flashade och klockade mitt 9800 Pro till ett XT, men det var ett tag sedan

Tekniken har gått långt och nu förstår jag knappt hälften av allt. Låt mig börja med att lista vad jag köpt:

MB: ASUS X99-DELUXE II S-2011-v3 ATX (BIOS uppdatering till 0903 beta)
CPU: Intel Core I7 6800K 3.4GHz 15MB Broadwell-E S-2011-v3
RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 3200MHz DDR4 Ej ECC (4x8)
PSU: Corsair RM850i 850Watt 80 PLUS Gold
GFX: ASUS DirectCU III Strix NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 6GB
CPU FAN: Cooler Master V8 GTS

Jag har kört EZ Tuning i BIOS och fått upp CPUn från 3.4 till 3.8 men då antar jag att strömmen inte ändrats. Jag har även testat manuellt med hjälp från b.l.a. den här sidan där de får den stabil i 4.2 men de har annorlunda BIOS än vad jag har. Problemet är att jag inte vågat mecka med volten eftersom jag inte vet vilka inställningar som måste ändras och om jag riskerar att bränna processorn/moderkortet.

Dessutom ska minnena vara testade med mitt MB i 3200Mhz, det kanske inte funkar för alla CPUs men jag vill ju ha upp dom lite mer än 2800Mhz som de körs i nu om jag klockar CPUn och ökar volten.

Är det någon som har en liknande setup som har några råd om hur man ska klocka denna CPUn rätt? Vet ni hur man klockar grafikkortet också så är jag tacksam. Jag litar inte på mjukvaran som följer med ASUS för att överklocka. Det ska göras i BIOS i min mening.

/Michael

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willard1975:

Vet ni hur man klockar grafikkortet också så är jag tacksam. Jag litar inte på mjukvaran som följer med ASUS för att överklocka. Det ska göras i BIOS i min mening.

Grafikkort går sällan att överklocka i BIOS. Möjligen kan man flasha dem med en modifierad firmware, alltså, kortets "egen BIOS" men det är sällan så man jobbar i dagsläget. Man får möjlighet till betydligt bättre kontroll, och flexibilitet med dagens mjukvaror.

Det finns ett flertal trådar om överklockning av både din CPU, och ditt grafikkort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tjena

Jo jag vet, jag uttryckte mig lite fel där. Det är mest CPUn och RAMen jag vill klocka. GPUn vet jag att det finns en massa verktyg för att klocka i Windows. Det var bara en bonus

/Michael

Permalänk

Jag hittade en guide på YT som hade någorlunda setup och jag lyckades klocka systemet ganska bra och det är stabilt. CPUn från 3.4 till 4.2 och ligger på max 65 grader i test med Prime95 efter 4tim. RAM klockades från 2400 till 3200.

/Michael

Permalänk
Skrivet av Willard1975:

Jag hittade en guide på YT som hade någorlunda setup och jag lyckades klocka systemet ganska bra och det är stabilt. CPUn från 3.4 till 4.2 och ligger på max 65 grader i test med Prime95 efter 4tim. RAM klockades från 2400 till 3200.

/Michael

Skulle du kunna länka den? Jag sitter också(snart) på en ny burk med 6800k, ej ihopsatt ännu Har tittat på en del, skadar inte att se någon till.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk