Antivirus för mindre företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Hehe, skulle jag lägga fram det förslaget skulle jag få en föreläsning på hur dåligt det hade varit. Dels består drygt 80% av personalstyrkan av behovs-/ och timanställda och dels har vi två chefer/firmaägare som anser sig "ha varit med så länge" att de redan kan allt och hellre lägger ner tid på att dumförklara varandra.

-------------------------------------

Det blev ESET Endpoint Security varav några Windows File Server-licenser.

ESET är bra, enkel support, vanliga antivirusdelen får ny version inom väldigt kort, brukar vara runt november månad

Permalänk
Medlem

Här är lite information om ESET för de som är intresserade.

Analysis and Exploitation of an ESET Vulnerability

Permalänk
Medlem

Kört ESET Smart Security i alla år, du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Ställer mig i kön med folk som jobbar på företag som ÅF åt Panda, vi kör Endpoint sec hos alla kunder och det är ett rätt smidigt och bra system.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Har nu äntligen fått allt att funka med ESET men det har inte varit smärtfritt.
Tänkte dela med mig av erfarenheterna och börjar från början (risk för långt inlägg).

Servern för ERA (ESET Remote Administrator) kunde köra vad som helst i grunden så jag tänkte att det skulle vara praktiskt att lägga det på en av våra Linux-servrar då ändå allt annat Apache/Tomcat-relaterat fanns där. Hittade då en rätt så okej guide på deras sida över vilka parametrar som kunde användas med sh-scripten. Redan där började det småstrula. I guiden nämns vilka parametrar som krävs, vad som inte nämns är att sökvägen till Active Directory måste anges vid installationen för att servern ska hitta Windows-datorer i domänen och det går tydligen inte att ändra i efterhand, så där fick jag börja om.
Sen uppmanas jag att aktivera säker anslutning varje gång jag loggar in i ERA men det är väl mer en fråga om Tomcat och SSL/TSL (vilket inte är den allra roligaste kombinationen)

Installationen på klienterna ska sedan ske genom ESETs så kallade "Agent". Den i sin tur installeras antingen manuellt eller via GPO. Sistnämnda fick jag inte att funka på 32-bitarsdatorerna så det blev manuell installation. När jag ändå åkte runt så körde jag en all-in-one-installation som var valbart från servern.
Alla datorer var klara och skulle bara aktiveras. I ERA ställde man bara in en schemaläggning som skulle göra det automatiskt så fort klienten var online. Efter någon dag så hade jag felmeddelande på alla klienter i schemaläggningen "Task Failed" - mycket givande. Inte ett ord i serverloggarna om detta.
Så jag provade manuell aktivering på en klient och fick då felet "Act.21" - återigen inte så givande och inget i loggarna. Handboken nämner många felkoder men inte 21. Slänger iväg ett mail till supporten och fick efter några timmar svaret "ring oss på det här numret".
Supporten visste inte exakt vad felet betydde så han ville köra Teamviewer för att felsöka. Han fick dona runt en stund och upptäckte tillslut att jag inte fått den licens som jag beställt. Bytte version och allt funkar.

Licensfelet ligger dock på Dustins ansvar. Jag skickades runt till femtioelva olika handläggare för att få köpa mängdlicenser då det tydligen bara finns en enda säljare där som kunde sälja licenser. Måste vara grymt avancerat att sälja sånt.
Jag uttryckte mig tydligt i att jag ville ha 15 st "endpoint security" och 2 st "file server for windows". Killen la beställningen som skulle komma omgående per e-post. Dagarna gick och det enda jag fick var Dustins automatiska utskick om att leveransen är på väg. Ringde in flera och fick åka runt mellan en massa säljare då det åter igen bara var någon enstaka där som kunde hantera licenser. De flesta samtalen slutade med att jag kopplades till ett svart hål eller något eller att just den personen inte var inne för stunden. En kille gjorde ett försök att skicka om beställningen men det ledde ingen vart. Några dagar senare kom dock ett mail från Dustin med inloggningensuppgifter och efter ytterligare några dagar får jag ett mail där de beklagade sig att det tagit 2 veckor att skicka e-post.

När jag då sitter i telefon med ESET-supporten så inser jag att Dustin har skickat "endpoint antivirus" istället för "endpoint security". Supporten erbjöd sig att göra ett försök att uppgradera detta men vi kom fram till att antivirus får duga i ett år och sen eventuellt uppgradera då.

Så lite kort summerat:
ESET kunde vara lite tydligare i installationsanvisningarna utöver det är jag jättenöjd än så länge.
Dustin behandlade mig oc beställningen ytterst amatörmässigt. Nästa gång det ska förnyas så tar jag det direkt med ESET istället om vi fortsätter med dem.

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt tyska Avira, kanske det bästa vad gäller respekt för kundens integritet. Har legat i topp i olika tester de senaste åren. Hur deras mängdlicens- och företagslösningar är har jag dock ingen aning om.

Skrivet av Squall Leonhart:

Jag menade att designen på exempelvis uppmaningsrutor om att datorn skulle vara utsatt är inte något min chef lägger märke till. Han skulle kunna sitta med XFCE som skrivbordsmiljö och få upp en ruta likt Windows XP utan att reagera på att det inte liknar det han sitter med. Den biten är dock inget problem, däremot var han lite snabb med att klicka på en länk i en "faktura från Telia" via E-post trots att företagets alla fakturor kommer per snigelpost i pappersform och ligger inte på 931 kronor.

Alla användare på företaget är vanliga användare utan några rättigheter. Det finns bara ett undantag och det är en dator där det krävs en lokal administratör för att kunna köra Pagero Autogiro Pro. Givetvis ett problem men det är inget jag kan göra något åt då programmet är uppbyggt på ett sådant sätt att en viss exe-fil måste köras vid uppstart som vanliga användare inte har behörighet till. Inte ens Pageros supportpersonal kunde lösa den biten så det var bara att gilla läget.

Mig veterligen behöver man dock inte vara administratör för att kunna dra på sig virus. =/

Åh herrejisses, han borde inte sitta vid en dator, åtminstone inte en som har internetanslutning.

Skrivet av Squall Leonhart:

Hehe, skulle jag lägga fram det förslaget skulle jag få en föreläsning på hur dåligt det hade varit. Dels består drygt 80% av personalstyrkan av behovs-/ och timanställda och dels har vi två chefer/firmaägare som anser sig "ha varit med så länge" att de redan kan allt och hellre lägger ner tid på att dumförklara varandra.

-------------------------------------

Det blev ESET Endpoint Security varav några Windows File Server-licenser.

Skrivet av Squall Leonhart:

Exakt, men det är inget man erkänner sådär. Istället pratar man om att byta "mailhanterare" eller vad "VI" kan göra för att det inte ska hända igen.
Så för min del installerar jag ESET, sen om han ställer till något igen så får han nöja sig med en miniräknare och pappersbokföring.

Din chef har ju gått full retard och är möjligen en psykopat. Härlig arbetsplats. Jag står inte ut med sånt, hade sjappat ganska omgående. Modernt cheferi har gått full retard. En chef ska vara en förebild och den som har yttersta ansvaret, inte en oantastlig roffare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian