Konstigt fläkt ljud, 980 Ti Matrix

Permalänk
Medlem

Konstigt fläkt ljud, 980 Ti Matrix

Ja som rubriken lyder så har mitt kort börjat ge ifrån sig ett klickande ljud. Ljudet har dock förekommit sedan installation men har blivit värre med tiden. Detta är mitt andra kort utav samma modell så jag börjar ifrågasätta ASUS och deras kvalitets kontroller, första kortet underpresterade och slutade sedan ge bild.

Så nu på ersättningskortet så klickar ena fläkten så som att lagret börjar bli dåligt. Kan vara jag som är känslig, men tycker inte det ska låta så? Har en video som ni får kolla på och bedöma ljudet. Ni kan behöva höja ljudet lite då mobilmicen inte tog upp ljudet så bra https://www.youtube.com/watch?v=HedqP1pku1s&feature=youtu.be

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem

Blir det skillnad om du lägger lådan ner? Så fläktens lager/etc belastas annorlunda?

Jag tycker inte du är känslig, det där lät inte okej.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ljudet nästintill försvann när jag la lådan ner. Får se hur länge den är tyst, undra om man kan köpa en reserv fläkt/fläktar och byta själv någonstans? Hittade till Strix versionen på aliexpress men icke till Matrix.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Såg att Alexander på Asus hade fått en ny tjänst och att Troy tar över. @ASUS_Troy vad tycker du jag ska göra, ska jag gå vidare med detta?

Visa signatur

Permalänk

Eftersom den slutar låta när den ligger ner låter det som att fläkten kanske helt enkelt sitter löst. För att gå vidare så är rekommendationen att köra kortet i ett testsystem hos återförsäljarens serviceavdelning så får de göra en bedömning om det ska bytas ut eller inte. För komponentärenden så är det alltid återförsäljaren som avgör hur respektive fall bäst löses. Så kontakta butiken du har köpt grafikkortet ifrån och be dem felsöka det, men visa också hur det låter i ditt system med en ljud-/videoinspelning.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS