Permalänk
Medlem

ESXI - Passthru

ESXI - Passthru

Hallå..

Nu kör jag en Gen 8 med P222-kontrollerkort med Passthru till en W2012 Server, för lagring. Genom detta så kan jag ju inte använda min diskar till någon annan VM. Vet inte om jag behöver detta i framtiden eller inte.

Finns det någon fördel att köra VMFS istället och bara lägga på så mycket space jag behöver för min w2012 lagring och skapa en diskspool och låter denna växa om jag nu skulle behöver mer space i framtiden, och på detta sätta kan jag ju fort använda kontrollerkortet och dess diskar till andra VM-instanser..

Några för- nackdelar ?

Nackdelen att inte köra direkt access är ju SMART-värderna ej kan läsas, men kan ju läsas i ESXI.

/NCC

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

När du kör windows server finns väl inga direkt nackdelar men kanske inte heller fördelar. Om du behöver mer utrymme för vms tex är det ju bra.
En annan fördel är att du kan ta snapshots på maskinen. Det går ej med passthrough. Jag rekommenderar dock att gå över till zfs istället och köra passthrough till en Freenas eller dyl.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Du vinner inget direkt på att köra passtrough, även om 222 är en rätt enkel kontroller så är den såklart supportad av vmware, du ska köra HPs vmware image så får du med kontrollen och health.