Permalänk

[Köpråd] 55 tum tv, vilken?

Hej! Min far har bett mig leta upp en TV åt honom, en 55 tum. Han ansåg att jag har bättre koll än honom, även om det kanske stämmer så vill jag påstå att jag har ganska dålig koll generellt.

Själv har jag alltid kört på Samsung, mest för att det bara blivit så, har inte lagt så mycket eftertanke när jag köpt ny TV. För mig har det mest varit "Samsung har alltid fungerat, kan lika gärna köpa en till". Nu när man ska rekommendera en TV till någon annan så har man ju lite mer press på sig att försöka hitta bästa bildkvalité per krona.

Hur som helst. Vilket märke rekommenderas? Det ska vara en 4k super ultra hd (eller om det finns bättre så fungerar det med). Vill ha så bra bild som möjligt. Vill helst lägga mellan 10-15k. Vet ni någon specifik som är på rea som har bra bild?

Permalänk
Medlem

har denna fas 65 det är den bästa teven jag har, snabb och responsiv med android

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/224131-sony_55_l...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Finns ju inget som heter Super Ultra HD, om ni inte blivit lurade av Samsungs "SUHD"?

UHD is the official industry term for Ultra High Definition, which is the less-popular way to say "4K." So what was "S" UHD? Super UHD? Spectacular UHD? Sassy UHD? Perhaps just Samsung UHD?

Samsung's official answer is that the S doesn't stand for a specific word."Samsung reserves the 'S' (in SUHD) identification for their flagship products that change the game, like the groundbreaking 2015 SUHD TV portfolio or their Galaxy S and so on."

Permalänk
Medlem

Föreslår två modeller från Samsung.

SAMSUNG UE55KS7005 -Har 4K, full-HDR samt Quantum dot color. Utmärkt panel i prisklassen. Pris för "55" tum runt 13000 kr.

SAMSUNG UE55KU6475 - 4K, enklare HDR, delar viss teknik från storebror ovan. Pris för "55" tum runt 9000 kr.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå Samsung UE558005

14990 för den nu

Permalänk

@Xaph: my bad! Som sagt, inte så kunnig.

Tack för alla tips, kollat igenom alla. Vad tros om denna? Extremt nedsatt pris för en relativt nylanserad TV? http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/249850-sony_55_l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

@Xaph: my bad! Som sagt, inte så kunnig.

Tack för alla tips, kollat igenom alla. Vad tros om denna? Extremt nedsatt pris för en relativt nylanserad TV? http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/249850-sony_55_l...

Köp INTE Sony, de ligger långt efter i bildkvalitet. Rekommenderar LG eller Samsung.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har själv dreglat över denna ett bra tag, 55" 4K LG OLED:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266846

Permalänk
Medlem

Finns en svaghet med den tyvärr och det är att den saknar HDR stöd. Annars fin TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Köp INTE Sony, de ligger långt efter i bildkvalitet. Rekommenderar LG eller Samsung.

Håller med.

Skulle nog välja Samsung, LG och möjligtvis även Panasonic framför Sony.

Permalänk
Avstängd

Jag själv hade svårt att välja tv för ung 1år sedan. Det enda vettiga var att köpa hem en tv och lämna tillbaka om man var missnöjd.

Började philips riktig bra pris men taskig bild, sen provade jag en Samsung, har tv brevid skrivbordet såg inte ett skit från sidan. Sen körde jag på Panasonic, riktigt fin bild men mjukvaran var fan tråkigare än min mormors tjock-tv. Slutade upp med en sony en rimlig kompromiss mellan bild och funktioner, känns som om bilden bara blir bättre och bättre.

Men nu har jag inte nämnt några modellbeteckningar osv. Alla tillverkare har jävligt trevlig bild i högre prisegmentet, tycker inte att man kan utesluta någon tillverkare på de viset. Mitt tips är att köpa hem och testa!

Permalänk

Tack för svar

Kommit fram till att det blir en samsung nu iaf, nu står det mellan ett billigare alternativ och ett dyrare.

Står mellan: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-55-uhd-4k-platt-...

och: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/241359-samsung_5...

Vad tror ni, är bildkvalitén tillräckligt bra i den förstnämnda för att spara några tusenlappar jämfört med den andra. Tror inte min pappa är direkt jätte kräsen med tanke på att han hade en modell från 2007 innan den som ska inköpas nu. Den förstnämnda är nedsatt ikväll på mediamarkts "nattrea" men sådana kanske finns varje vecka.

Permalänk
Medlem

8 serien lätt.

Permalänk

Vad är och hur stor är skillnaden?

Permalänk

FILTER: 4K 2160P TV, 3D PASIV, INSPELNING USB, ENERGI KLASS A+, 55

FILTER: 4K 2160P TV, 3D PASIV, INSPELNING USB, ENERGI KLASS A+, 55”
Det här är mitt tipps använt mina filter preferenser och storleken 55”

http://www.pricerunner.se/cl/2/TV?attr_2000000=42281100&attr_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Vad är och hur stor är skillnaden?

8-serien har bättre färgåtergivning och är en tunnare samt snyggare TV. Den lär inte sjunka till mer än 12-13K under mellandagsrean om man ska gå på tidigare 8-serie priser i 55-tum. Ett stabilt köp.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på att köpa en Samsung UE55KS8005 till sovrummet!
Har dock lite beslutsångest, stativet är ju fruktansvärt snyggt... Men vad är snyggast - hänga upp den på väggen eller köpa en schysst byrå att ställa den på? Är ju jävligt cleant att ha den på väggen... Men ja, stativet är sjukt snyggt så båda hade gjort sig bra!

http://img.gfx.no/1876/1876419/IMG_7656.1000x563.jpg

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Köp INTE Sony, de ligger långt efter i bildkvalitet. Rekommenderar LG eller Samsung.

Skrivet av mapo:

Håller med.

Skulle nog välja Samsung, LG och möjligtvis även Panasonic framför Sony.

Källa på att Samsung är bättre? Eller har ni också fastnat för Samsungs TV-reklam?
LG kan jag hålla med om till viss del, men som sagt, gärna källa och inte "för att jag säger det"-källor, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Källa på att Samsung är bättre? Eller har ni också fastnat för Samsungs TV-reklam?
LG kan jag hålla med om till viss del, men som sagt, gärna källa och inte "för att jag säger det"-källor, tack.

Jag har sålt TV-apparater i 5 år. Tipsar med välmening. Har nyligen bytt jobb till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har sålt TV-apparater i 5 år. Har nyligen bytt jobb till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag förstå, eftersom du generaliserar bland tillverkare och deras kvalitet.

De som vill ha köpråd behöver ange:
- Budget
- Användningsområde
- Storlekskrav

Då kan de som är lite mer insatta hjälpa till, t ex rekommendera VA eller IPS panel.
Sen är det oerhört informativt att läsa recensioner på apparater, HDTVTest, FlatpanelsHD, AVForums (UK) och Rtings (US) är en bra början.

Sen kommer följdfrågorna.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det kan jag förstå, eftersom du generaliserar bland tillverkare och deras kvalitet.

De som vill ha köpråd behöver ange:
- Budget
- Användningsområde
- Storlekskrav

Då kan de som är lite mer insatta hjälpa till, t ex rekommendera VA eller IPS panel.
Sen är det oerhört informativt att läsa recensioner på apparater, HDTVTest, FlatpanelsHD, AVForums (UK) och Rtings (US) är en bra början.

Sen kommer följdfrågorna.

Tycker att LG och Samsung håller bra kvalitet i hela sitt sortiment om man jämför med andra tillverkare. Därav står jag fast vid denna generalisering. Om du vill rekommendera djupare än så är du välkommen att skriva dina inlägg hur du vill.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har sålt TV-apparater i 5 år. Tipsar med välmening. Har nyligen bytt jobb till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår att du fick byta jobb, som tror på Samsungs egna propaganda mer än fakta. Har själv varit TV-säljare och jag håller mig till källor när jag ger mig in i diskussioner/argumentationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Förstår att du fick byta jobb, som tror på Samsungs egna propaganda mer än fakta. Har själv varit TV-säljare och jag håller mig till källor när jag ger mig in i diskussioner/argumentationer.

Så du läser blint från specifikationer när du säljer? Jag säljer den som ger bäst bild för pengarna. Idag jobbar jag med något som hör till min universitetsexamen att göra. Men nog om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Så du läser blint från specifikationer när du säljer? Jag säljer den som ger bäst bild för pengarna. Idag jobbar jag med något som hör till min universitetsexamen att göra. Men nog om mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör jag inte. Läser tester, recensioner osv och säger inte bara "Samsung har bäst bild", för de är långt ifrån bäst när det kommer till bara ren bild. Sanning med modifikation, ja, för om du jämför en Samsung för 40k och en Sony för 10 så bör Samsungen piska sin motståndare ja. Som sagt, förstår varför du fick byta jobb - för många missnöjda kunder

P.s jag jobbar ocksä med annat idag, dock med statistik som visar att jag visste vad jag pratade om när jag sålde elektronik. Puss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Nej det gör jag inte. Läser tester, recensioner osv och säger inte bara "Samsung har bäst bild", för de är långt ifrån bäst när det kommer till bara ren bild. Sanning med modifikation, ja, för om du jämför en Samsung för 40k och en Sony för 10 så bör Samsungen piska sin motståndare ja. Som sagt, förstår varför du fick byta jobb - för många missnöjda kunder

P.s jag jobbar ocksä med annat idag, dock med statistik som visar att jag visste vad jag pratade om när jag sålde elektronik. Puss

Läste den här tråden nyss och måste säga att jag tycker att du har väldigt tråkig och olustig ton. Din "motdebattör" har inte gett dig anledning till dina nedvärderande kommentarer - bara framfört en åsikt om vilken TV hen tycker är bra. Du borde fokusera på vad frågeställaren vill ha och inte klaga på de som tar sig tid att svara konstruktivt. Ta med dig det även i det vanliga livet.

Permalänk
Medlem

Bara läsa på flatpanels.com och rtings.com

Så får man ännu mer betslutångest.. lika bra vänta på 2017 års oled kommer ner under 10k i pris

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb