Vilken hemsida för uppladdning?

Permalänk

Vilken hemsida för uppladdning?

Hej!
Jag är lite kluven på vilken sida jag ska ladda upp mina bilder, är verkligen inget proffs, och jag behöver egentligen inte att allmänheten ska se det.
Det är mest de som är intresserade som ska se, dvs vänner och familj. Vilken använder ni, och varför?

Permalänk
Medlem

Imgur.com för forumbilder.
*Enkelt
*Gratis
*Funkar

OneDrive.com för personligt/foto.
*Smidig sync tele-dator-måln
*30GB gratis med Windows Phone
*Smidigt att dela ut hela mappar till utvalda vänner/familj som inte hela internet behöver se

Flickr.com har jag funderat lite på att registrera mig på, mest för att 1TB gratis känts lockande.
Men jag har samtidigt fått för mig att tjänsten mer riktad åt hobbyfotografer som vill dela med sig av bilder till ett bredare publikt forum, och det är inte jag.

Permalänk
Medlem

https://photos.google.com/

Permalänk
Avstängd

Hört talas om Facebook?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@Neonodia: Ja, det är det som är problemet. Använder min facebook till mer än bara familj och vänner, så då håller inte det. Sen om jag förstått rätt förstörs kvalitén också!

Permalänk
Medlem

@pepsimaxad:
jag får bara https://postimage.org/ att fungera. De ger länkar till Faceshit, forum osv, i olika storlekar på bilden. Och den är anonym.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Google photos är bra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@henkiii: Flickr är tänkt som publikt ja, men det går att att ladda upp privat med, man får göra den inställningen i en meny någonstans.

Jag gjorde lite snabb efterforskning åt en vän, kan dela med mig av bulletpointsen från den.

Flickr: 1 TB gratis lagring, möjlighet att dela länkar med vänner/email. Länkarna är en lösenordsskyddade, men länken i sig är ganska lång och slumpad => osannolikt att någon kan hitta den om du ej delat med den till dem. Sidan finansieras med reklam, så det kommer finnas reklam runt dina bilder om du ej betalar för kontot. Hur mycket reklam det är vet jag ej.

Photobucket: 2GB gratis, och du måste göra dina foton privata, annars tar dem sig friheten att använda dina bilder för reklam etc. Går att dela foton med länkar som även går att lösenordskydda

Shutterfly: Hur mycket bilder du vill. Sidan finansierar sig genom att sälja tryck i alla dess slag. Jag gissar att det finns någon typ av gräns för "missuse" men inte kunnat hitta något exakt om det. Du kan dela bilder på samma sätt som flickr

Google Photos: Obegränsat under 16MP, annars 15 Gb gratis.

Skall du lagra bilder över 16MP utan att komprimera dem så är nog flickr bäst. Du skulle ju kunna skaffa en vanlig molntjänst med, till exempel dropbox, onedrive eller spideroak. Dock är deras lagring begränsad om du ej vill betala för det

Personligen använder jag nextcloud. Använder det för att den är egenhostad med så mycket utrymme jag vill ha. Dessutom är det en hel "suite" med kontaktsynk, kalender, rss-läsare och musikspelare etc. Mer funktioner kommer till den vad det lider med
Edit: Formatering

Edit 2: Svarade på andra frågan

Permalänk

Tror det blir Flickr faktiskt! Tack för hjälpen!

Google drive hade jag MASSA foton sen jag hade en nexus, som jag gärna vill ha kvar!
Facebook har jag redan sagt varför.
500px är säkert jättebra, men flickr känns bättre.
Har ingen jättelust att betala för molntjänster eftersom det finns gratis!

Permalänk
Avstängd

Ja det förstår jag, Men du kan skapa grupper i facebook och på så sätt filtrera att sådan som endast skall visas för släkt och vänner postas endast för dom. Det är ju det absolut enklaste sättet att dela bilder och dylikt på.

Skrivet av pepsimaxad:

@Neonodia: Ja, det är det som är problemet. Använder min facebook till mer än bara familj och vänner, så då håller inte det. Sen om jag förstått rätt förstörs kvalitén också!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror väl mest på hur mycket utrymme du behöver och vilken kontroll du vill ha på innehållet, du ger ju bort rättigheterna till bilderna helt på en del ställen, siten kan göra vad de vill med allt som laddas upp och det är kanske inte det man alltid vill, du kan ju lita på att Facebook och Google gör allt de kan för att mjölka info/pengar ur allt du skänker till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Yes,, Jag känner att Mark zucka verkligen tjänar multum på mina badbilder och sköna parkhäng.
Jag menar, Helst ville man ju att mark betalade oss för att vi skall kunna använda oss av deras tjänster.

Skrivet av mrqaffe:

Det beror väl mest på hur mycket utrymme du behöver och vilken kontroll du vill ha på innehållet, du ger ju bort rättigheterna till bilderna helt på en del ställen, siten kan göra vad de vill med allt som laddas upp och det är kanske inte det man alltid vill, du kan ju lita på att Facebook och Google gör allt de kan för att mjölka info/pengar ur allt du skänker till dem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

Yes,, Jag känner att Mark zucka verkligen tjänar multum på mina badbilder och sköna parkhäng.
Jag menar, Helst ville man ju att mark betalade oss för att vi skall kunna använda oss av deras tjänster.

Jag är inte så säker på att jag hade accepterat att ge dem all info om mitt liv även om de betalade, jag tänker efter innan jag ger bort saker till dem, bilderna kan ju användas till mycket mer än du tror tex så innehåller de metadata och så kör man identifiering på allt som syns i bild så du ger dem tex info om vem som var i närheten av vem och var och när om du laddar upp en bild som visar flera personer, du tror väl inte att de inte utnyttjar taggning av bilder för att bättre knyta identiteter till ansikten för automatisk identifiering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Allt har att göra med om hur mycket man bryr sig. Om använder metataggar för att rikta direktreklam etc mot mig så fine. Övervakar dom mig och vet vart jag går och hur, Fine. "Dom" spårar mig säkert när jag använder mitt busskort och automagiskt i telefonen varje dag också. Sen dagen du föddes så äger staten dig oavsett hur mycket du skyddar dig. Det enda sättet att komma ifrån det på riktigt är att koppla ner sig totalt och flytta någon annanstans.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte så säker på att jag hade accepterat att ge dem all info om mitt liv även om de betalade, jag tänker efter innan jag ger bort saker till dem, bilderna kan ju användas till mycket mer än du tror tex så innehåller de metadata och så kör man identifiering på allt som syns i bild så du ger dem tex info om vem som var i närheten av vem och var och när om du laddar upp en bild som visar flera personer, du tror väl inte att de inte utnyttjar taggning av bilder för att bättre knyta identiteter till ansikten för automatisk identifiering.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ