Stödjer servern över 2TB?

Permalänk

Stödjer servern över 2TB?

Hej, som rubriken lyder stödjer servern över 2TB?

Funderade på 3TB diskar eftersom de har lite bättre price/storage ratio.

Läste någon stans att det är 2TB som är max, vill bara ha det konfirmerat.

Specs:
Dell Poweredge R410
Xeon E5607
SAS 6 HBA

Tack på förhand!

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som gömmer sig under "SAS 6 HBA" då den sålts med ett antal olika HBA
Är det H200 så är svaret kanske och är det H700 så kan du köra större diskar än 2TB

Permalänk
Skrivet av Dalslandan:

SAS 6 HBA

Menar du PERC 6i, kontrollerkortet som vanligtvis ingår i Dells Rx10-servrar? I så fall hanterar den max 2TB stora diskar (Jag har för mig att det går att nå 2,5TB på större diskar, men har inte provat själv.)

Med ett krutigare kontrollerkort (som PERC H700) går det att använda större diskar.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Det beror på vad som gömmer sig under "SAS 6 HBA" då den sålts med ett antal olika HBA
Är det H200 så är svaret kanske och är det H700 så kan du köra större diskar än 2TB

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Menar du PERC 6i, kontrollerkortet som vanligtvis ingår i Dells Rx10-servrar? I så fall hanterar den max 2TB stora diskar (Jag har för mig att det går att nå 2,5TB på större diskar, men har inte provat själv.)

Med ett krutigare kontrollerkort (som PERC H700) går det att använda större diskar.

Eftersom jag inte har mer information om den inköpta servern, så antar jag att jag får vänta tills jag kan starta upp den och kolla läget (vad det är för kort).

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk

Har fått servern nu, men har ingen aning vart man ska kolla för att se vilket "SAS 6" kort man har.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

SAS 6 HBA är när man inte har någon PERC kontroller.
Dvs den inbyggda kontrollern. Och jag vill minnas att den endast stödjer RAID 1 och 0.
och är en ren mjukvaruraid, I stil med "Intel matrix" eller vad den heter på konsumentmoderkort.

Ska även nämna att PERC-korten till den här modellen är ett "utbyggnadskort" som monteras på moderkortet, Dvs inte i en vanlig PCI-E slot. (dvs ingen standard slot på baksidan)
Och då får man RAID-funktionerna på portarna som finns sedan innan på moderkortet.

Den här typen behövs om man vill utöka med fler raid nivåer,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Aa okej, ställde precis in en RAID 1 miljö för redundancy.

Antar att 2TB är max då?

Jag kan nästan svära på att där finns en modell som stödjer mer än 2TB, Dock är det inget jag har grävt i då jag inte kör med lokal lagring i mina. (Har även modellen innan din R310 dvs)

Permalänk
Skrivet av Danne:

SAS 6 HBA är när man inte har någon PERC kontroller.
Dvs den inbyggda kontrollern. Och jag vill minnas att den endast stödjer RAID 1 och 0.
och är en ren mjukvaruraid, I stil med "Intel matrix" eller vad den heter på konsumentmoderkort.

Ska även nämna att PERC-korten till den här modellen är ett "utbyggnadskort" som monteras på moderkortet, Dvs inte i en vanlig PCI-E slot. (dvs ingen standard slot på baksidan)
Och då får man RAID-funktionerna på portarna som finns sedan innan på moderkortet.

Den här typen behövs om man vill utöka med fler raid nivåer,

http://tinyurl.com/zbhhopr

Skrivet av Danne:

Jag kan nästan svära på att där finns en modell som stödjer mer än 2TB, Dock är det inget jag har grävt i då jag inte kör med lokal lagring i mina. (Har även modellen innan din R310 dvs)

Aa, okej.

2TB diskar får det bli.

Tack!

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Inaktiv

Max 2TB på de jag hållt på med från den generationen..

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Max 2TB på de jag hållt på med från den generationen..

Yes, beställde dessa diskar från inet.

https://www.inet.se/produkt/4304282/wd-red-2tb-intellipower-6...

Ska köras i RAID 1 för redundancy, antar att dessa ska fungera felfritt.

Aldrig haft en disk som gått sönder hittills hos Western and Digital.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Yes, beställde dessa diskar från inet.

Aldrig haft en disk som gått sönder hittills hos Western and Digital.

Beror nog helt på på tur och batch

senaste 3 åren för min del:

2 st WD 3TB NAS RED krånglat (utslängda ur RAID men ej hel-havererat, en totalhängde sig när den läste en viss sektor och gick att upprepa det gång på gång - felet försvann när man skrev över hela diskytan med '0', den andre av okänd orsak - inget är noterat i SMART i någon av diskarna, vilket jag mest är irriterad över... - läsfel bör noteras, inte att det kraschar hela kontrollerkortet och sedan glömmer bort att notera det...)

1 st 1TB Green (kontrollekortet kass, lång spänningssatt standy/sleep tid ca 2 år - under 50 timmars snurrtid)
1 st 2TB Green (kontrollerkortet - kontrollerkortet havererade efter 3 år kontinuerlig drift - hade en mycket besynnerlig beteende mot RAID som gjorde att RAID inte kastade ut denna men resulterade i extrem långsam dataöverföring )
1 st 1TB extern 2.5" disk - ej undersökt varför.

verkar vara kretskortsstrul alltihop, inga kända mekaniska haverier

1 st Seagate 15 Krpm SAS-disk - skivsvarv (inte ofta man ser sådan 'fatala' haverier idag)

Sedan gick jag igenom lite cold-storage diskar som inte strömsatts på länge (ca 6 år), utfasade pga. för liten storlek främst.

1st Maxtor, 2 st Seagate och 3 st WD-green klarade sig galant utan minsta hicka vid avläsning eller att något stegades upp i SMART efter 6 år utan strömsättning (WD-diskarna dock bara efter 3 år).

1 st HGST på 300 GB däremot... har alla signaturer på 'click of death' och läsningen var korrupt på många ställen och troligen går inte datat att återvinna i felfri skick. - är dock ganska säker på att disken fungerade helt OK för 6 år sedan när den ställdes undan...

Tror nästa att jag skall öppna och se om det är brun-pulverbeläggning på skivorna - det var glaskivorna, beläggningen på dessa och fel utformad skriv/läshuvud i kombination som gjorde att bitar ur magnetbeläggningen lossnade bit för bit efter att läshuvudet passerat samma område/spår på skivan under lång tid, som man idag tror är orsaken till 'click of death' och med tanke på att den var OK för 6 år sedan men har allvarliga problem nu på många ställen över skivytan så det kanske också finns åldring av bindemedel av beläggningen med i bilden - sådant har hänt förr när det gäller magnetmedier!. Av bilderna på Internet så verkar det vara brunpulverbeläggning på dessa diskar och inte som dagens med metallplätering på skivorna.

Hittade också en gammal Seagate PATA-disk som inte har varit strömsatt på 16 år - allt gick att läsa ut felfritt utan minsta hicka i överföringen, det går ganska fort att läsa ut 1 GB även med 3.8 MB/s som var disken storlek... (jisses kommer inte ihåg att HD var så små innan 2000-talet), hittade också en gammal fujitsu-disk PATA som var 19 år sedan den strömsattes sist - hade några läsfel men med lite massage med ddrescue så fick man faktiskt ut alltihop felfritt. - är mest förvånad att diskarna snurrade igång överhuvudtaget med tanke på att läshuvudena vilar på skivan och tenderar att klibba mot skiva med tiden och inte vilar på ramp.