Permalänk

USB-port glapp

Tjabba! Min första tråd här, har fått höra att detta är ett grymt ställe att vända sig till angående dator problem. Det är såhär va, för ett tag sen så började precis alla min USB-portar att glappa på min dator (totalt 8st USB-portar), väldigt jobbigt när man spelar spel och tangentbordet slutar funka i typ nån minut, eller när man skriver något så stänger tangentbordet av så att ett ord mitt i en mening kan bli t.ex. "jag gillar att dannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn". Har 3 års IT-utbildning men kan inte luska ut vad problemet kan vara, har bollat med tanken att lämna in den på lagning för en lite för hög slant tyvärr. Kanske något med denna erfarenhet eller har fixat liknande problem tidigare vet hur man ska bära sig åt? Har ett NZXT Phantom Full Tower chassi och ett Sabertooth Z77 moderkort, har bytt ut ganska många delar i datorn men har aldrig kommit åt något jag inte skall, och har alltid använt ett ESD-armband så jag blivit "jordad". Någon som vet? Tack!

Edit: Har testat diverse olika tangentbord i olika USB-portar och det blir samma fel.

Permalänk

Det konstiga är att min mus tappar aldrig connection till datorn över huvud taget, oavsett vilken USB-port jag använder, det är endast tangentbord, och det har blivit värre nu. Jag installerade de senaste drivrutinerna för tangentbordet samt för usb på moderkortet. Men det blev bara värre då, nu lägger tangentbordet av helt och håller så jag måste dra ur kabeln och he in den igen för det ska funka. Har ändrat i enhetshanteraren att datorn inte ska stänga av enheterna för att spara ström. (Har dragit ur tangebordet 7gr bara medans jag har skrivit detta)

Permalänk
Medlem

Om det bara är tangentbordet så borde felet vara den och behöver troligen köpa nytt. De enda tangentbord man bruka laga är dom som är inbyggda i bärbara datorer.

Ingen smuts eller nått bland knapparna?
Var lugn om du funderar på att ta isär och göra rent tangentbordet.

Tvivlar att det skulle vara något i Windows. Men vill du utesluta sånt bör man först avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Åtminstone om det är tex spel, program mm så kan det buggiga bli kvar nånstans om man bara installerar / uppdaterar ovanpå den gamla.

I vissa fall är man tvungen att göra en ren installation av Windows osv för att vara säker men jag tycker det är onödigt i det här fallet.

stavning
Permalänk

@panpo98: Hej, tack för svar! Grejen är den att jag har gjort en ren ominstallation av Windows redan men det har inte blivit någon förändring tyvärr. Jag vill mig minnas att felet uppstod innan jag köpte mitt nya tangentbord (ett Qpad mk 85 rött), men jag skall testa andra tangentbord och är det så att det funkar då så är ju tyvärr mitt nya som är ganska dyrt trasigt..

Permalänk

@panpo98: Dåliga nyheter, har provat med 3 andra tangentbord, och de funkar inte heller. Ibland tappar de connection helt och hållet så jag måste byta till en helt ny USB-port. Och det fula är att när jag provar med min mus i samma USB-portar så funkar den utmärkt. Det är endast tangentbord som totalt vägrar att fungera som de skall...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SlackMartin:

@panpo98: Dåliga nyheter, har provat med 3 andra tangentbord, och de funkar inte heller. Ibland tappar de connection helt och hållet så jag måste byta till en helt ny USB-port. Och det fula är att när jag provar med min mus i samma USB-portar så funkar den utmärkt. Det är endast tangentbord som totalt vägrar att fungera som de skall...

En del tangentbord kan dra så mycket ström att en del usbportar stängs av i så fall kan du koppla via en hub med egen strömförsörjnnig, det är hursomhelst väldigt praktisk med en hub på skrivbordet så skaffa en med en bra nätdel och prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla bort allt annat USB-anslutet,
inkl mus och kablar till chassiets främre USB-portar?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: Har icke provat det eftersom det enda jag har haft inkopplat med USB är min mus samt tangentbord.

Permalänk

@mrqaffe: Det har jag inte provat, tror du jag behöver det dock när jag har ett nätagg i datorn på 1200W? Om inte, ser denna bra ut tycker du? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Permalänk
Medlem

Hur gammal är moderkortet? Antar du uppdaterat moderkorte och försökt återställa genom cmos? Är egentligen ganska basic saker men alla gör inte det därav min fråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SlackMartin:

@mrqaffe: Det har jag inte provat, tror du jag behöver det dock när jag har ett nätagg i datorn på 1200W? Om inte, ser denna bra ut tycker du? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

En usbroothub i datorn kan för det mesta bara mata ut 500mA totalt som allt anslutet sen delar på, har datorn laddport så kan den oftast mata mer men nätdelens storlek har inte med det att göra så därför bör man prova att koppla via en "powerhub" om enheter som kräver mycket ström strular, hårddiskar, donglar och tangentbord är de prylar som oftast strular.
Jag vet inte hur den huben är men den har ju iallfall en 2 A nätdel, det finns också laddhubar som kan ladda telefoner och plattor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@muli: Har för mig att moderkortet är från 2012 (ett Asus Sabertooth Z77). Har hämtat och installerat de senaste drivrutinerna från Asus sida för det moderkortet. Detta gjorde jag efter att jag installerade om operativet på datorn.

Permalänk

@mrqaffe: Jag skulle ju ge det ett försök! Tack för tipset!

Permalänk

Krånglar fortfarande

Kan meddela att problemet inte är löst, jag har nu gjort en ominstallation av hela datorn från USB-sticka, samt skickat in mitt tangentbord på garanti och fått ett helt nytt, köpt en ny USB-hubb med egen strömförsörjning som allt är kopplat via. Men det hjälper inte, samma problem är kvar. Tangentbordet tappar kopplingen då och då så gubbar i spel bara springer åt samma håll, när jag skriver meningar så fastnar den på en knapp och skriver den 100gånger. Och det är endast tangentbord som krånglar, datormöss funkar prefekt i precis samma USB-portar utan det minsta bekymmer över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Antar du bytt kabel annars verkar det ju vara moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

@skippy_pewpew: Vad menar du med bytt kabel? Alltså jag har ju ett helt nytt tangentbord än förut och det är fortfarande samma problem, har testat brorsans tangentbord också men samma problem uppstår med det. Och som sagt så funkar allt perfekt med möss, endast tangentbord som detta krångel sker för. Extremt frustrerande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SlackMartin:

@zsimpey: Vad menar du med bytt kabel? Alltså jag har ju ett helt nytt tangentbord än förut och det är fortfarande samma problem, har testat brorsans tangentbord också men samma problem uppstår med det. Och som sagt så funkar allt perfekt med möss, endast tangentbord som detta krångel sker för. Extremt frustrerande.

Går det att ställa om "tangentbordsstöd" i bios så prova ändra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera chipset och usb-drivrutiner?
Fungerar ditt tangentbord korrekt på en annan dator? Annars är det ett enkelt sätt att utesluta att det är något knas med ditt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Windows 10 USB drivrutinerna suger kamel, la in från tillverkaren direkt så slapp jag att musen dog när Viven kopplades in, och att telefonen via USB gick in en connect/disconnectloop.

Det räcker oftast med att en enhet strular på USB för att de andra ska lägga av, ostabila drivrutiner eller gammal hårdvara.

Permalänk

@Elektron: Jag har installerat de senaste USB-drivrutinerna till moderkortet ja. Men har inte laddat ner chipset drivrutiner för det står att det är betaversioner samt att de är typ 1 år gamla. Borde jag göra det ändå? Har ett Asus Sabertooth Z77.