Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 Vill inte svara...

Hej kära proffs.

Jag har nu byggt ihop en arcadmasking ( en case än så länge ) och tänkte testa min nyköpta Raspberry Pi 3 så jag har laddat ner win32 disc imager och kastat över genom den retropie-4.0.2-rpi2_rpi3.img till Micro SD.

Sedan så har jag i datorskärmen, tgb och mus till Retropie och startat den. Retropie lyser, skärmen visar ingenting...har testat två olika skärmar och med två olika portar hdmi till hdmi och hdmi till vga ( tror jag det heter ), ingenting visas på skärmen. Har låtit det stå i 20 minuter, ingenting. Har testat att ''byta kanal'' på skärmen, ingen resultat.

Har raderat nu retropie-4.0.2-rpi2_rpi3.img från SD och håller på att göra om från steg ett men det hjälpte inte heller...

Vet ni vad jag gör för fel? Har ni några bra tips? Vill gärna plocka ihop mitt bygge asap :). Var ett helvette att dra och snygga till alla kablar för joystick och knappar men nu är även detta gjort...

Jag är dessvärre väldigt okunnig inom dator världen men jag LÄR MIG och ursäkta för mitt hemska sätt att förklara saker

P.S Jag använder pc

Permalänk
Medlem

Glömde att skriva, Micro SD är en Kingstone 32Gb som är köpt från ebay för 3 månader sen för 200:-

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på hur det fungerar med uppstarten. Hade förväntat mig att något skulle dyka upp på skärmen, men BIOS ligger väl på minneskortet med, så kanske inte...

Hur ser det ut på minneskortet efter att du har installerat RetroPie?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra:

Ligger en fil som heter retropie-4.0.2-rpi2_rpi3.img på den, så inget speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

@L'ombra:

Ligger en fil som heter retropie-4.0.2-rpi2_rpi3.img på den, så inget speciellt.

Då är det nåt som är galet, då de ska vara mappar och filer.
Vilka lampor lyser på din rpi när du startar upp den, lyser den gröna konstant är det nåt fel dvs att den inte läser från minneskortet korrekt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Retropie skapar ju mappar på sd kortet efter att man installerat operativsystem på den? Är det inte så?
Den enda knappen som lyser konstant är röd...

Aaaaa, jag blir galen...

Permalänk
Medlem

Jag kom på en sak, om man då högerklickar på micro sd och väljer ''format'' kanske man ska ändra formaten till FAT32 eller NTFS? Detta kanske hjälper?

Permalänk
Inaktiv

Du måste skriva "image" filen till sd kortet. Det räcker inte med att bara flytta över filen.
Ladda ner dessa två.
https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Kör sdformatter, välj options, välj format size för att ta bort ev partitioner på sd kortet, format.
Kör nu win32diskimager, klicka på den blå ikonen som ser ut som en mapp, leta upp .img filen, välj sd kortet och write. Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du måste skriva "image" filen till sd kortet. Det räcker inte med att bara flytta över filen.
Ladda ner dessa två.
https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Kör sdformatter, välj options, välj format size för att ta bort ev partitioner på sd kortet, format.
Kör nu win32diskimager, klicka på den blå ikonen som ser ut som en mapp, leta upp .img filen, välj sd kortet och write. Klart

Du skrev på slutet ''leta upp .img filen'', menar du då retropie-4.0.2-rpi2_rpi3.img.gz ( slutar på gz ).
Jag gissar på att det var den du menar :).

Tack för hjälpen, svarar så fort den har skrivit över filen, tar ju en timme...

Permalänk
Inaktiv

Stopp! Du måste packa upp filen först då den är komprimerad. som du ser så är filändelsen .gz och inte .img
Det ska även inte ta en timme att skriva till sd kortet. max 5 minuter

Permalänk
Inaktiv

Jag har för mig att windows kan packa upp gz. Men går det inte kan du ladda ner 7 zip från www.7-zip.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Stopp! Du måste packa upp filen först då den är komprimerad. som du ser så är filändelsen .gz och inte .img
Det ska även inte ta en timme att skriva till sd kortet. max 5 minuter

Okey ! Jag har nu kört SDFormatter igen, installerar och packar upp i winzip.
Berättar asap hur det gick.

Tack

Permalänk
Medlem

@Nigris:
Tips är att använda winrar (om inte windows kan hantera .gz filer).

Allmänt så har jag upptäckt (iaf op paj 1 och 2 har jag för mig) om man inte har hdmi sladden i vid uppstart så tappar den bilden. Kan ju bero på annat. Men det funkar sen när jag kopplar in hdmi och sedan stoppar i strömsladden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Nigris:
Tips är att använda winrar (om inte windows kan hantera .gz filer).

Allmänt så har jag upptäckt (iaf op paj 1 och 2 har jag för mig) om man inte har hdmi sladden i vid uppstart så tappar den bilden. Kan ju bero på annat. Men det funkar sen när jag kopplar in hdmi och sedan stoppar i strömsladden.

Tack för tips med sladde, jag läste om det på google också, testade det men det hjälpte inte men som sagt, nu skrev folk här att jag la över operativsystemet helt fel så det var nog det som var felet :D!

Tack ändå för din tips!

Permalänk
Medlem

@Nigris:
Jo det verkade så Funkar det nu då?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag har för mig att windows kan packa upp gz. Men går det inte kan du ladda ner 7 zip från www.7-zip.org

Skrivet av fragwolf:

@Nigris:
Jo det verkade så Funkar det nu då?

Nu funkar allt wohooo =D !!!! Ni är bäst som hjälper till :)!
Nu gjorde jag fel när man skulle ställa in joystick men jag googlar på hur man löser det om ingen vet här

Permalänk
Medlem

Lakka är annars ett trevligt alternativ till retropie.
http://www.lakka.tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Nu funkar allt wohooo =D !!!! Ni är bäst som hjälper till :)!
Nu gjorde jag fel när man skulle ställa in joystick men jag googlar på hur man löser det om ingen vet här

Vet inte hur du tryckte nu men eller vad du har för gamepad, men om du trycker start+select så borde de ta dig till en meny där du kan välja att ställa in kontrollen igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det finns en avdelning för Raspberry Pi med div projekt mm: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Allting funkar nu förutom joystick i spel....tack alla för era tips och råd. Skapade en annan fråga på en ny tråd :).